iran flag

نشست مشترک کانون سردفتران و دفتریاران و اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با شهرداری مشهد

در نشست مشترک کانون سردفتران و دفتریاران و اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با شهرداری مشهد مطرح شد:
✅کارگروهی ویژه برای حل مشکلات فی مابین دفاتر اسناد رسمی با شهرداری مشهد تشکیل می شود .
در جلسه ی مشترکی که با حضور اعضا هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران ، معاونت اسنادِ اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی و شهرداری مشهد برگزار شد موضوعاتی از جمله وضعیت تابلو ی دفاتر – تجاری موقت دفاتری که به صورت استیجاری اداره می شوند و نیز اخذ عوارض صنفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این نشست رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی با تاکید بر این نکته که دفاتر اسناد رسمی به عنوان نهادِ حاکمیتی در ازا هر خدمت ثبتی برای شهرداری درآمد زایی می نمایند به گونه ای که ۸ درصد از محل وصولی های ناشی از حق الثبت و درصدی از ارزش افزوده ناشی از حق التحریر اسناد و خدمات ثبتی توسط دفاتر وصول شده و به خزانه شهرداری واریز می گردد بنابراین صرف نظر از اینکه صدور اخطارهای پلمپ دفاتر و یا جمع آوری تابلو و نیز اخذ عوارض صنفی از دفاتر فاقد وجاهت قانونی می باشد هیچ تعاملی نیز از ناحیه شهرداری با دفاتر ملاحظه نمی گردد کما اینکه مستندات متعددی راجع به غیر تجاری بودن فعالیت دفاتر از جمله ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی نیز وجود دارد.
✅با تعامل امکان‌ حل مشکلات وجود دارد .
در ادامه خواجه نائینی معاون اداری مالی شهرداری مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر منابع مالی شهرداری به شدت کاهش پیدا کرده و از طرفی هزینه ی اداره ی شهر مشهد به ازا هر روز ۵ میلیارد تومان می باشد.
از سویی دیگر نظراتی در شهرداری وجود دارد که دفاتر اسناد رسمی ، دفاتر وکلا یا پزشکان نیز به عنوان نهادهای درآمد زا مشمول پرداخت عوارض صنفی بوده و در جهت زیباسازی شهر در راستای نصب تابلو ها می بایست همسان با مصوبات شورای شهر باشند.
خواجه نائینی با اشاره به این موضوع که در برخی مناطقِ خاص ، تابلوهای منصوبه از ناحیه دفاتر اسناد رسمی سیمای نامطلوبی را ایجاد نموده است تاکید نمود این انتظار متقابل از مجموعه اداره کل ثبت و کانون دفاتر اسناد رسمی وجود دارد تا در راستای سیما منظر شهر همکاری مناسبی با مجموعه شهرداری داشته باشند .
از طرفی برخی دفاتر اسناد رسمی بدون توجه به مفاد قانون تسهیل تنظیم اسناد رسمی نسبت به تنظیم سند اقدام می نمایند به گونه ای که مشکلات متعددی را برای شهرداری ایجاد نموده اند .
معاون مالی اداری شهرداری شهرستان مشهد افزود : به زودی کار گروهی متشکل از نمایندگان شهرداری ، اداره کل ثبت و کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل خواهد شد تا با تعامل متقابل در خصوص مشکلات پیش رو به جمع بندی مناسبی برسند .
النهایه مقرر شد در اولین جلسه اداره کل ثبت با شهرداری مشهد نمایندگان کانون سردفتران نیز حضور یافته تا راجع به معضلات پیش گفته تصمیم مناسب اتخاذ نمایند و تا قبل از آن شهرداری مشهد از هر گونه اقدامات محدود کننده از قبیل تعرض به تابلوها یا ابلاغِ اخطارِ پلمپ و یا تقاضای عوارض صنفی خودداری کند .
🔱روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی🔱
sapp.ir/khorasannotari
https://khorasannotary.ir
سروش (https://sapp.ir/khorasannotari)
کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.