iran flag

طرح تأسیس دفاتر پیشخوان قضایی

توضیحاتطرح تاسیس دفاتر پیشخوان قضایی که در جلسه علنی 14/8/91 اعلام وصول و به امضای 18 نفر از نمایندگان محترم رسید که شامل 12 ماده بشرح ذیل می باشد:
ماده 1- دفاتر پیشخوان با شرایط مقرر، نظر قوه قضائیه تشکیل می شود.
ماده 2- قضات با صلاحیت قضایی و به تعداد مورد نیاز و با حکم ریاست قوه قضائیه به صورت خصوصی به قضاوت میپردازند. (بهمراه 4 تبصره)
ماده 3- سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت بر عملکرد دفاتر برعهده مرکز امور دفاتر است. و رئیس امور دفاتر معاون رئیس قوه قضائیه در امور شورهای حل اختلاف بوده و توسط ایشان از میان قضات مجرب برای چهار سال منصوب می شود.
ماده 4- ریاست دفاتر استان به عهده معاون قضایی شورهای حل اختلاف رئیس کل دادگستری استان به مدت چهار سال توسط رئیس قوه قضائیه منصوب می شود.
ماده 5- صلاحیت هر دفتر به سه گروه تقسیم می شود که صلاحیت رسیدگی به دعاوی حقوقی (طلاقهای توافقی، مطالبه مهریه، تامین دلیل، مربوط به تخلیه اماکن مسکونی استیجاری، صدورگواهی حصروراثت، افراز و تفکیک، صدور قرار تامین خواسته مربوط به دعاوی بند (ب)، (د) و (ه)، استرداد جهیزیه. (بهمراه یک تبصره)
ماده 6- کلیه دعاوی با تراضی طرفین از مراجع قضایی و نظر رئیس دفاتر شهرستان ارجاع می گردد.
ماده 7- حدود صلاحیت محلی مطابق با محدوده جغرافیایی طبق تقسیمات حوزه قضایی.
ماده 8- احاله پرونده از دفتر به دفتر دیگر با تایید دفاتر حوزه قضایی شهرستان بلامانع است. (بهمراه یک تبصره)
ماده 9- صلاحیت گروه دوم (شامل حوادث ناشی از بی احتیاطی در رانندگی و کار که دارای بیمه نامه معتبر باشند. و نگهداری تجهیزات دریافت از ماهواره). (بهمراه یک تبصره).
ماده 10- صلاحیت گروه سوم (طرح دعوا ارجاع به داوری و قاضی تحکیم را مرجع رسیدگی احتمالی خود در نظر گرفته اند و کلیه دعاوی در بنگاه های معاملاتی مسکن واتومبیل که با کد رهگیری باشند).
ماده 11- محاکم تجدید نظر دفاتر از بین قضات بازنشسته، مستعفی، بازخریدشده، حالت اشتغال و مشمولین تبصره ذیل ماده 8 قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت یا از بین قاضی دفاتر که بیش ازچهل سال تمام سن دارد و حداقل پنج سا سابقه کار حقوقی دارند به انتخاب رئیس دفاتر استان انتخاب و حکم آن توسط مدیر کل دادگستری استان صادر می گردد.
ماده 12- کلیه قوانین مغایر ملغی می گردد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.