iran flag

درمراسم تودیع و معارفه هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران استان مطرح شد

 

به نقل از روزنامه خراسان
1392/3/7
 

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از تصویب قانون پیش فروش ساختمان ها خبر داد.

دکتر تویسرکانی در مراسم تودیع و معارفه هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتر یاران استان با اعلام این خبر متذکر شد: آیین نامه اجرایی این قانون به هیئت دولت ارسال شده است که با اجرایی شدن آن بسیاری از مشکلات از جمله پیش فروش عادی آپارتمان ها که پرونده زیادی در دادگستری تشکیل شده حل خواهد شد.

جذب اعتماد مردم با اصلاح عملکردها

معاون قوه قضائیه و رئیس عالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به این که یکی از سیاست های سازمان پویاترکردن جامعه سردفتری اعم از دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق است گفت: باید جایگاه ثبت اسناد و املاک را در کشور احیا کنیم و با عملکرد خودمان اگر در بخشی هم ضعف داشتیم اعتماد مردم را جلب کنیم.

دکتر تویسرکانی افزود: ما با اصلاح عملکردها می توانیم اعتماد مردم را جلب کنیم.

وی متذکر شد: امروز مردم نیازمند خدمت سریع و صحیح هستند و قطعا ما با شفاف سازی و بهره گیری جامع و فراگیری فناوری های نوین می توانیم این خواست به حق مردم را در همه ابعاد عملی کنیم.

وی تصریح کرد: ما امروز شاهدیم که اقدامات ثبت اسناد و سردفتران و دفتریاران آماری به دست می دهد که می تواند در موارد بسیاری مبنای سیاست گذاری ها باشد.

وی افزود: ممکن است در برخی حوزه ها آن طور که باید و شاید نگاه سیستمی و برنامه ای نداشته ایم و حاکمیت شاید رصد دقیقی از مجموعه فعالیت ها نداشته است.

دکتر تویسرکانی گفت: اگر نگاه  ما نگاهی صحیح در همه حوزه ها باشد می توانیم به نقطه مطلوب برسیم. او همچنین افزود: اگر مقصد را درست انتخاب نکنیم یا در ابزار دچار خطا شویم نباید انتظار داشته باشیم در ساعت معینی به مکان معین برسیم.

وی با اشاره به وضعیت مشاوران املاک گفت: تاکید ما این است که همه ملزم به اجرای قانون باشند. او افزود: ثبت رسمی باید در کشور ساری و جاری شود و به هر میزان از توسعه ثبت رسمی عدول کنیم گرفتار آسیب ها و مشکلات خواهیم شد.وی گفت: طبق مقررات نهادی که وظیفه صدور سند رسمی را دارد دفاتر اسناد رسمی است و طبق قانون افرادی که نقش دلالی دارند باید در چارچوب قوانین و مقررات به وظایف قانونی خود عمل کنند.

دکتر تویسرکانی یادآور شد: نهاد مشاوران املاک حتما تحت حمایت و نظارت ماست و ما باید ساز و کار مناسبی را برای آن ها فراهم کنیم و انعقاد قراردادها به طور رسمی انجام شود.

وی متذکر شد: در سال ۹۲ عمده اقدامات دفاتر رسمی را به طور مکانیزه درآورده ایم و خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک هم در این راستا وجود دارد.

وی با اشاره به این که بیش از ۱۳ هزار نقطه در کشور تحت خدمات الکترونیکی شبکه سراسری قرار گرفته اند گفت: تبادل اطلاعات در یک شبکه مجازی امن است و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نهادی پیشرو در ارائه خدمات است. وی افزود: باید در دیگر حوزه ها هم توسعه فناوری ارتقا یابد از جمله می توان به توسعه کاداستر اشاره کرد.دکتر تویسرکانی همچنین متذکر شد: قانون تعیین تکلیف اراضی ساختمان های فاقد سند که قانون آن سال گذشته تصویب شد به شکل دقیق اجرایی شده است و در مورد سنددار کردن اراضی کشاورزی ابهامات قانونی وجود دارد که با مشارکت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال حل ابهامات هستیم.

 

۴ اصل تغییر ناپذیر قانون اساسی

در ادامه رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی هم با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی اظهار داشت: مردم دین مدار و متحد با حضور پرشور در این انتخابات حماسه سیاسی ایجاد کنند و به فرامین نوروزی مقام معظم رهبر جامه عمل بپوشانند. حجت الاسلام و المسلمین شریعتی افزود: زندگی کردن در سایه نظام جمهوری اسلامی توفیق بزرگی است.

او همچنین به ۴ اصل تغییر ناپذیر که از ویژگی های قانون اساسی است اشاره کرد و گفت: حاکمیت احکام نورانی اسلام، مذهب رسمی حقه جعفری، جمهوریت نظام و ولایت فقیه غیرقابل تغییر است.

 

افزایش ۱۹ درصدی درآمد اداره کل ثبت اسناد

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی از درآمد ۴۵۱ میلیارد و ۴۸۳ میلیون ریالی این اداره کل استان در سال گذشته خبر داد.

غلامرضا رحمتی زاده با اعلام این خبر افزود: درآمد حاصل شده این اداره کل نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته است. وی افزود: طی سال گذشته در شعب اجرای ادارات ثبت اسناد و املاک استان ۶۱۸ میلیارد و ۵۳ میلیون ریال از مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی که بخش عمده آن مربوط به بانک های دولتی و خصوصی است وصول شده و در این زمینه بیش از ۷۰ میلیارد و ۴۳۵ میلیون ریال حقوق دولتی حاصل و به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز شده است.

وی از صدور ۱۶۷ هزار و ۳۱۱ سند مالکیت کاداستری در استان خبر داد و متذکر شد: با اجرایی شدن کامل کاداستری شهری و روستایی در مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی شفاف سازی می شود و زمین خواری و اختلاف ملکی به حداقل کاهش می یابد.

وی ادامه داد: در سال ۹۱ تعداد ۱۸۸ هزار و ۵۰۵ مورد از معاملات اموال منقول و غیرمنقول و ۴۸۸ هزار و ۸۱۴ مورد وکالت مردم در ۵۰۹ دفتر خانه اسناد رسمی فعال استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲۶ و ۱۷ درصد افزایش داشته است.

 

تحولات ثبتی بعد از ۸۰ سال

رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتر یاران اسناد رسمی استان خراسان رضوی هم گفت: بعد از ۸۰ سال تحولات عمیقی در ثبت اسناد به وجود آمده و تنظیم اسناد اجاره متحول شده است.

اشکذری افزود: آرزو داریم که استعلامات الکترونیکی شود و افراد بین دفترخانه و ادارات در رفت و آمد نباشند.

وی افزود: تنظیم اسناد خرید و فروش مردم در دفترخانه آرزوی دیگری است که اگر ترتیبی اتخاذ شود تا مردم قبل از این که سند رسمی را تنظیم کنند تعهدنامه به بیع منعقد شود خیلی از مشکلات هم رفع خواهد شد.وی خواستار استقلال مالی کانون سرد فتران شد.

رئیس دفترداران ازدواج و طلاق استان هم گفت: در اخذ مشخصات ثبت احوال با مشکلات زیادی مواجه هستیم که اگر این مشکل رفع شود از صدور شناسنامه جعلی جلوگیری خواهد شد.آخوندی افزود: نبود بایگانی الکترونیکی در سامانه پیش بینی نشده است.وی اذعان داشت: مسئله حق التحریر یک ساله باعث شده اکثر سردفتران تقاضای «استعفا» کنند.

رئیس سردفتر داران و دفتر یاران کشور هم با اشاره به کاغذهای وارداتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومانی که برای دولت هزینه های زیادی داشت گفت: خوشبختانه از ابتدای سال ۹۲ این مشکل در کشور رفع شده است.دشتی اردکانی افزود: در ایران پول سیاه زیادی وجود دارد چون هزینه ها شفاف نیست. به گزارش خراسان در پایان مراسم تودیع و معارفه هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتر یاران اسناد رسمی استان برگزار و احکام جدید به اعضا اهدا شد

.

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    از کانون محترم خواستارم برای رونق صفحه پرسش و پاسخ کانون لوگویی از ادرس این سایت تهیه شود تا همکاران عزیز در وبلاگ های خود قرار دهند

  2. امیر می گوید

    لطفا لوگوی زیر را در سایت و وبلاگ های خود قرار دهید تا صفحه پرسش و پاسخ کانون خراسان رونق یابد

  3. ناشناس می گوید

    چرا خود کانون از مراسم عکس و گزارش تهیه و روی سایت نمیگذارد؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.