iran flag

طرح آیین نامه کانون سردفتران و دفتر یاران خراسان رضوی پیشنهاد: سید محسن پنجتنی

کانون سردفتران و دفتر یاران خراسان رضوی به عنوان نماینده سردفتران و دفتریاران این استان حقوق و وظایف خود را بر اساس مقررات حاکم بر کشور خصوصا مقررات قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتر یاران بر طبق این آیین نامه انجام خواهد داد.

ماده1:) منظور از قانون در این آیین نامه قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتر یاران مصوب 1354و منظور از هیئت مدیره ، هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی و منظور از سازمان ، سازمان ثبت اسناد واملاک کل کشور می باشد .

فصل اول : آیین رسیدگی در کانون

ماده 2:) این آیین نامه و آیین نامه ها ی  مرتبط با حقوق و وظایف اصلی کانون با رای اکثریت  هفت نفراز ده نفر از اعضاء اصلی و علی البدل هیات مدیره که موافق نظر اکثریت اعضاء اصلی سر دفتر عضو هیئت مدیره باشد و پس از تایید سازمان تصویب و اصلاح خواهد شد.

ماده 3:) سردفتران منتخب عضو هیئت مدیره مطابق ماده 65 قانون در جلسه ای که از قبل توسط هیئت مدیره قبلی اعلان شده با حضور اعضاء هیئت مدیره قبلی و دعوت و حضور مدیرکل ثبت اسناد خراسان رضوی و یا معاون امور اسناد وی و یا نمایند گان آنها و نیز با حضور سردفتران علاقمند ، پس از استماع سخنان و برنامه اعضائی که کاندید ریاست هیئت مدیره و نیابت ریاست هیئت مدیره و خزانه داری و یا دبیری هیات می باشند با رای مخفی از میان خود یک رئیس، نائب رئیس و یک خزانه دار و یک دبیر انتخاب خواهند نمود

ماده 4:) جلسات هیئت مدیره با حضور حداقل پنج عضو اصلی که سه عضو سردفتر در آن شرکت دارند رسمیت پیدا می کند و تصمیمات با اکثریت آراء حاضرین معتبرخواهد بود رئیس هیات مدیره نماینده قانونی کانون در اجرای مصوبات هیات بوده و مکاتبات کانون با امضاءمنفرد او انجام خواهد شد.

تبصره :در مکاتبات مالی علاوه برامضاء رئیس هیئت مدیره ، امضاء خزانه دار نیز لازم است .

ماده 5:)هیئت مدیره به پیشنهادات اعضاء خود و درخواستهای وارده از خارج بر اساس نوبت رسیدگی خواهد نمودمگر اینکه پیشنهاد ویا درخواستی طبق نظراکثریت اعضا دارای اولویت باشد که در این صورت ابتدا به پیشنهاد و یا درخواستی که طبق نظر اکثریت اعضاء حاضر در جلسه رسمی دارای اولویت باشد رسیدگی خواهد شد .

تبصره :هرگونه تصمیم گیری هیئت مدیره خارج از ترتیبات فوق ممنوع می باشد.

ماده 6:) دبیر هیات مسئول اداره جلسه بوده و پیشنهاد ها و درخواستها را به نوبت در جلسه مطرح مینماید . پس از طرح دستور جلسه ابتدا رئیس هیئت مدیره نظر خود را اعلام و سپس موافقین و  بعد از آن  مخالفین نظرات و دلایل خود را ارئه مینمایند و در خاتمه رای گیری به عمل میآید .

تبصره1:هر یک از اعضاء حد اکثر تا ده دقیقه و تنها در کادر موضوع جلسه به صورت مستدل حق سخنرانی خواهند داشت .

تبصره2:دبیر جلسه دلایل موافقین و مخالفین را در  صورتجلسه منعکس خواهد نمود .

ماده 7:)مصوبات  هیات مدیره و دستور جلسه آینده هیئت در تابلو اعلانات و سایت کانون  اعلان خواهد شد مصوباتی که جنبه فردی داشته و اعلان آن  به تشخیص هیئت مغایر  حفظ حریم شخصی افراد بوده و مواردی که قانونا اعلان آن ممنوع است مستثنی می باشد .

ماده 8:) پیشنهادات و یا درخواستهایی که در هیئت مدیره رد شده است بعد از گذشت مدت شش ماه و یا بعد از کشف دلایل موجه جدید به تشخیص رئیس هیئت مدیره قبل از شش ماه قابل طرح مجدد در هیئت مدیره  می باشد رعایت ماده 5 در این خصوص الزامی است.

فصل دوم : فعالیت ها و تشکیلات مورد نیاز

ماده 9:)از انجا که بین انجام جرایم و تخلفات انتظامی با عدم شفافیت حقوق و تکالیف قانونی سردفتران و دفتر یاران و یا عدم  اطلاع از این موارد ارتباط وجود دارد لذا مسیر پژوهش و اموزش ابتدا بر موضوعاتی که بیشترین تخلفات  و جرائم پیرامون انها واقع شده متمرکز خواهد شد و سپس در مسیر حوزه های علمی و پژوهشی جدید جریان می یابد به همین منظور :

اولا :)تشکیلات زیر تاسیس و راه اندازی میگردد:

الف:)کمیسیون پژوهش و تحقیقات

ب:)کمیسیون آموزش

ج:)کتابخانه و مرکز اسناد و انتشارات

ثانیا: کمیته مشاوره حقوقی جهت دفاع از حقوق همکاران و ارائه مشاوره به سردفتران و دفتریاران  تشکیل میگردد

 ثالثا:)سردفتران و دفتریارانی که به انفصال محکوم میشوند مکلفند که گواهی لازم مبنی بر شرکت  دردوره آموزشی کانون و یا گواهی عدم نیاز به شرکت در دوره های آموزشی کانون را دریافت و برای شروع به کار به اداره ثبت ارائه نمایند.

تبصره : تعداد اعضاء و عملکرد مراجع  فوق طبق آیین نامه ای  که به تصویب هیات مدیره خواهد رسید می باشد.

ماده 10:)از آنجا که با توجه به بند 2 و 6ماده  66 و ماده 73 قانون اجرای صحیح وظایف سردفتری و تنظیم روابط حقوقی افراد به صورت اسناد رسمی ، نیازمند وجود وحدت رویه در دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت است لذا به منظور برداشت واحد از حقوق و تعهدات مبتنی بر اسناد رسمی  و جریان امور شغلی در مسیر صحیح :

الف:) کمیسیون وحدت رویه متشکل از سردفتران مطلع به انتخاب  هیات مدیره و بسته  به مورد  معاونت امور اسناد  اداره کل ثبت استان خراسان رضوی یا  معاونت املاک اداره کل ثبت استان خراسان رضوی یا نمایندگان  آنها و متناسب با اطلاعات مورد نیاز در موارد مختلف فیه کارشناسان مطلع ثبت و یا کارشناسان سایر ادارات و افراد مطلع دیگر تاسیس شده و مصوبات کمیسیون پس از تایید سازمان جهت اجراء در اختیار دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت محل قرار میگیرد .

ب 🙂 کمیته بازرسی با همکاری اداره کل ثبت  اسناد واملاک با هدف پیشگیری از تخلفات تشکیل می شود

تبصره1: در صورت مشاهده تخلف کمیته وظیفه قانونی خود را انجام داده و نسخه ای از نتیجه بازرسی را به هیئت مدیره نیز ارسال خواهد نمود .

تبصره2:نتایج بازرسی در هیئت مدیره ارزیابی شده و در صورت لزوم برنامه تحقیقاتی و آموزشی یا اخلاقی و دینی مورد نیاز تهیه و ارائه خواهد شد همچنین در صورت احراز اختلاف رویه موضوع به کمیسیون وحدت رویه جهت اتخاذ تصمیم قانونی ارجاع خواهد شد .

تبصره3:در صورت اطلاع هیئت مدیره از وقوع جرم ، تخلف یا انحراف یا احتمال وقوع آنها این هیات با عنایت به ماده 73 قانون با اعزام بازرس به دفتر مربوطه بررسی لازم را جهت  اجرای وظایف قانونی بعمل خواهد آورد .

ماده 11:)دراجرای بند 3 ماده 66 جهت تعقیب امور مالی ، در امدها و هزینه ها و خدمات رفاهی و بیمه و درمان همکاران شاغل و بازنشسته کمیته امور مالی و رفاه تشکیل خواهد شد . کمیته مزبور در صورت لزوم پیشنهاد تشکیل شرکت تعاونی و غیره را به هیئت مدیره خواهد داد . تعداد اعضاء تشکیل دهنده ، نحوه عملکرد و انتخاب آنها با تصویب هیئت مدیره خواهد بود .

ماده12: ) امور ورزشی سردفتران ودفتریاران در کمیته ای خاص تحت عنوان کمیته ورزش پیگیری میشود آیین نامه این ماده در خصوص عملکرد اعضاء و نحوه استقلال کمیته ورزشی به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید

ماده 13: )حل اختلاف بین سردفتران و سردفتران و دفتر یاران در کمیسیون حل اختلاف که نحوه انتخاب و عملکرد اعضاء آن به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید انجام خواهد شد .

ماده 14:)راهنمائی و ارشاد افراد نیازمند با عنایت به بند 4 ماده 66 قانون توسط کمیته معاضدت و ارشاد به عمل خواهد آمد  انتخاب اعضاء کمیته و نحوه اقدام انها و نحوه تنظیم اسناد نیازمندان بدون دریافت حق التحریر طبق آیین نامه  ای که به تصویب  هیئت مدیره خواهد رسید می باشد.

تبصره 1: هیئت مدیره به سردفتران متقاضی که صلاحیت علمی و اخلاقی آنها مورد تایید است پس از اطمینان از رعایت مقدمات قانونی و اخذ مجوز های قانونی لازم ابلاغ مقتضی جهت حضور در مساجد و سایر مکانهای عمومی و ارشاد نیازمندان و پاسخ به سوالات آنها اعطا خواهد نمود .

ماده 15:) با توجه به ماده 2 قانون و به منظور ارائه نظر مشورتی در هنگام انتخاب و یا نقل و انتقال سردفتران و دفتر یاران و سایر امور مربوطه کمیته ای متشکل از نماینده یا نمایندگان  هیئت مدیره و نماینده و یا نمایندگان اداره  کل  ثبت تشکیل میگردد.

تبصره : دریافت مبالغ اهدائی سردفتران و دفتر یاران و سایر اشخاص و یا حق عضویت همکاران منحصرا در صورت تصویب هیئت مدیره بلا مانع خواهد بود.

ماده 16:) هیئت مدیره در جهت تحقق اهداف و وظایف خود و  در چهارچوب مقررات حق ارائه مشورت و یا انجام تحقیق و پژوهش و آموزش را برای اشخاص حقیقی و حقوقی در قبال حق الزحمه خواهد داشت .

تبصره : آیین نامه لازم در این خصوص و نحوه اخذ مجوزهای قانونی لازم به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید

ماده 17 🙂 از آنجا که ارتباطات غیر شفاف سردفتران  با مراکز مالی به منظور جلب منفعت بیشتر مغایر بیطرفی آنها بوده و شائبه انجام تخلف به نفع این مراکز میرود و از سوی دیگر اعتمادعمومی به سر دفتری را مخدوش و مانع توزیع عادلانه در آمد بین سردفتران می باشد لذا کمیته ای جهت تقسیم اسناد با توجه به مقررات و مصوبات موجود تشکیل خواهد شد نحوه انتخاب اعضاء و عملکرد کمیته طبق آیین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره می رسد .

ماده 18:) هیئت مدیره میتواند در اجرای و ظایف و اختیارات قانونی خود کمیته اداره و یا کمیسیون های جدیدی را تشکیل و نحوه انتخاب اعضاء و وظایف و عملکرد آنها را تصویب نماید

تبصره : قبل از تشکیل هر یک از تشکیلات مندرج در این آیین نامه هیئت و یا نمایندگان و مشاورین و کارشناسان  منتخب این هیئت وظایف مربوطه را اجرا خواهد نمود .

فصل سوم : امور مربوط به اعضاء هیئت مدیره

ماده19: ) رئیس هییئت مدیره و نائب رئیس و خزانه دار و دبیر پس از تایید هیئت مدبره حق انتخاب یک یا چند معاون از میان همکاران شاغل و یا بازنشسته را خواهد داشت معاونین مورد تاییدهیئت منحصرا در صورت مرخصی ، یا بیماری و معذوریت اعضاء و با جلب موافقت رئیس هیئت مدیره حق شرکت در جلسات هیئت مدیره را به جانشینی خواهند داشت .

ماده20:) در صورت غیبت غیر موجه اعضاء بیش از چهار جلسه یا فوت ، بیماری و از کار افتادگی و یا درخواست استعفاء  پس از دعوت هیات مدیره ازانها ابتداهیئت مدیره اعلام نظر نموده سپس در صورت  لزوم مراتب از طریق اداره کل ثبت اسناد و املاک جهت اجرای ماده 63 قانون به ریاست سازمان اطلاع داده خواهد شد .

فصل چهارم : وحدت و آسیب شناسی آن

ماده 21:) از سردفتران و دفتر یاران و سایر کسانی که خدمات علمی و عملی چشمگیری در حوزه سردفتری انجام داده باشند تقدیر به عمل خواهد آمد. نحوه تقدیر و دادن تقدیر نامه و مدال طبق آیین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیئت مدیره خواهد رسید .

ماده22:) سردفتران و دفتریاران حق اطلاع از اقدامات هیئت مدیره و نظارت بر آن را دارند بنابراین علاوه بر اینکه مصوبات هیئت مدیره به شرح مذکور در ماده   7-اعلان شده و حضور سردفتران و دفتریاران در جلسات هیات مدیره حق  آنها تلقی میشود ، هیئت مدیره حد اکثر هر شش ماه یکبار جلسه عمومی  تشکیل داده و گزارش عملکرد خودرا به همکاران ارائه داده و به سوالات مطروحه  آنها پاسخ خواهند داد همچنین در صورتی که 15% از همکاران سردفتر کتبا درخواست شفاف سازی و پاسخگوئی در موارد خاص را بنمایند هیئت مدیره مکلف است ظرف یک ماه با اطلاع قبلی به اداره کل ثبت و با حضور مدیر کل ثبت و یا  معاونین وی و یا نمایندگان آنها جلسه عمومی تشکیل داده و مستندا به سوالات و ابهامات آنها پاسخگوئی نمایند.

 تبصره :عده مذکور میتوانند با ارسال رونوشت درخواست خود را ازطریق اداره  کل ثبت جهت اجرای این ماده تعیب نمایند .

ماده 23:) این آیین نامه در 23 ماده و 12 تبصره در مورخه        به تصویب      عضو ازمجموع ده عضو هیات مدیره به نامهای                                  رسیده و طبق نامه شماره                  سازمان تایید گردید و نسخه اصلی آن در مرکز اسناد کتابخانه کانون نگهداری خواهد شد .

پیشنهاد:دکتر سید محسن پنجتنی  دبیرو عضو هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتر یاران خراسان رضوی و مدیر سایت کانون

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم

    لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب
    و المیزان لیقوم الناس بالقسط

    ما پیامبران را با دلیلهای روشن فرستادیم و باآنها کتاب و ترازو رانیز نازل کردیم تا مردم به عدالت عمل کنند .( سوره مبارکه حدید آیه ۲۵ )

    با دقت نظر در شیوه کسب در آمد دفاتر اسناد رسمی شهرهایی که بی بهره از نعمت کمیته تقسیم اسنادکار آمد هستند ، می توان مشاهده نمود که فقدان قانون و برنامه صحیح باعث ایجادفضای رقابتی ناسالم شده است بگونه ای که برخی دفاتر اسناد رسمی به روش های گوناگونتوانسته اند نقل و انتقال اسناد بانک های دولتی و خصوصی را در انحصار خود قراردهند و از این رو در آمدهای عجیب و غریبی را دارا هستند علاوه بر این به علت حجم بالای کار توان پاسخگویی در موعد معقول به ارباب رجوع را ندارند ، هر چند بسیاریاز دفاتر اسناد رسمی در جهت کسب روزی حلال صادقانه به مردم ارائه خدمات می دهند .
    توسل برخی دفاتر به راههای خلاف قانون ، اخلاق و شرع، برای انحصار طلبی و نادیده گرفتن حق همنوع خود نشان از خلاء قانون و عدالت داشته و نظاره گر بودن این آشفته بازار ایجاد فضای یاس و نامیدی برای کسب مخارج از راه حلال می نماید حال آنکه قانون قراردادی است بین افراد بشر در جهت تامین عدالت ، لذا هر جا بی عدالتی است نشان از ضعف قانون است که ناگزیر می بایست عقلای بشر برای از بین بردن بستر ایجادجرم و رشد جوانه های عدالت قانون وضع نمایند .

    لذا برای از بین بردن وضعیت آشفته کنونی و حلبرخی مسائل ومشکلات آن تقاضای تاسیس کمیته تقسیم اسناد را داریم.

  2. ناشناس می گوید

    ادامه

    مزایا
    ومحاسن کمیته تقسیم اسناد :

    ۱- برقراری عدالت

    ۲- حاکمیت قانون به دفاتراسنادرسمی وجامعه
    ۳- ایجاد آرامش بیشتر برای تنظیم اسناد و فراق خاطر سران دفاتر برای کسب علم درجهت بالا بردن اطلاعات برای خدمت بهتر به ارباب رجوع

    ۴- مصون بودن فرد وجامعه ازعواقب رقابت های ناسالم ورشوه دهی

    ۵- ارتقاء جایگاه سردفتر ودفاتراسناد رسمی(به دلیل عدم لزوم باج دهی به متصدی بنگاه ها و۰۰۰)

    ۶- از بین رفتن انگیزه تخلف دردفاتر اسناد رسمی

    ۷- عدم احساس نیاز به رشوه وباج

    ۸- هماهنگی بهتر در ارائه خدمات به ارباب رجوع

    ۹-از بین رفتن رقابت ناسالم وایجاد فضای اتحادوهمدلی بیشتر در بین دفاتر

    لذا با توجه به اجراء موفقیت آمیز این طرح در برخی از نقاط کشور وبا مشورت ایشان واستفاده از تجربیات موفقیت آمیز دوستان راهکار اجراء این طرح به صورت ذیل پیشنهاد می شود ودر صورت بروز هرگونه مشکل ، با همکاری بزرگان وبا اعتقاد به صحیح بودن اصل موضوع راه رسید به مقصد هموار خواهد شد.

  3. ناشناس می گوید

    ادامه
    پیشنهاد اجراءاین طرح : در کامپیوتر برنامه خاصی
    برای تنظیم اسناد طراحی شده است ( و در حال حاضر در شهرهایی مانند یزد و بجنورد باموفقیت در حال استفاده است) که خودسیستم،اسناد را برمبنای:۱- مبلغ سند

    ۲ – نوع سند
    ۳- تعداد اسناد تقسیم می نماید. ارباب رجوع هایی که به کمیته تقسیم اسناد مراجعه می نمایند دو دسته اند

    :۱- افرادی که برایشان فرقی نمی کند در کدام محضر تنظیم سند نمایند ، این افراد طبق گزینش سیستم به محضر مربوطه ارجاع داده می شوند.

    ۲- برخی موارد ارباب رجوعی اصراردارد در محضر خاصی تنظیم سند نماید ، برای رضایت ارباب رجوع خواسته وی را می پذیریم وبا ثبت یک نوبت در سیستم کامپیوتر دفتر مذکور برای یک نوبت از دور خارج می شود و محضری که نوبت او بوده بانفر بعدی جبران می شود
    این برنامه به راحتی توسط سیستم اعمال می گردد
    ،لذا با افت و خیز چند سند ، اسناد بصورت هماهنگ تقسیم می گردد ۰

    دفتر یاران قانونا موظفند دفتر تمبر را روزانه پر کنند می بایست در یک بازه زمانی مشخص(مثلا هر ۵روز) فقط مبلغ تحریراسناد رهنی خود را بصورت کتبی به کمیته تقسیم اسناد اعلام نموده و آخر هر ماه نیز فتوکپی از واریز ده درصد کانون را به کمیته تقسیم اسناد ارسال نمایند .کمیته تقسیم اسناد نیزپایان هر ماه یک پرینت از تراز انجام شده ،گرفته و بایگانی می نماید . بازرسان و کسانی که
    نظارت بر اجرای تقسیم اسناد دارند از اعضای کمیته تقسیم اسناد هستند ( به جهت
    اینکه ذینفع نبوده و در معرض اتهام نباشند ) ضمنا برای سهولت انجام کار، هر بانک
    با دفتر یا دفاتر محد ود کار می کند تا نماینده بانک ناگزیربه چرخیدن درسطح شهر
    نباشد. با توجه به وسعت برخی شهرها مانند، شهر مقدس مشهد نیاز به تشکیل چندین کمیسیون تقسیم اسناد است که تعداد آنها را میتوان با در نظر گرفتن موارد ذیل محاسبه نمود :

  4. جمعی از سران دفاتر اسناد رسمی مشهد مقدس می گوید

    ادامه

    ۱- تراکم جمعیت در هرمنطقه

    ۲- تراکم ترافیکی

    ۳- میزان مسافتی که ارباب رجوع طی می کند و می توان سیستم های تقسیم اسناددر سطح شهر را به سهولت با یکدیگر شبکه نمود ( مختصات فنی : استفاده از شبکه vpn)
    امید است اجرای این طرح ایجاد بستری باشد برای شکوفایی عدالت و در نهایت هماهنگی در ارائه خدمات بهتر به مردم عزیز .اگرچه معدود افرادی که ذی نفع این آشفته بازار هستند با تمام قوا از جمله رابطه ، و ایجاد شبهه ، مغلطه سفسته و ۰۰۰ منافع جمع و جامعه را قربانی منافع ظاهری خود مینمایند امید است مقام تصمیم گیرنده با درایت موانع احتمالی را رفع نموده تا عدالت و آرامش بر جامعه حاکم شود.

    با تشکر

    جمعی از سران دفاتر اسناد رسمی مشهد مقدس

  5. جمعی از سران دفاتر مشهد می گوید

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام

    احتراما ضمن تشکر و قدردانی از تلاششهای شما مسئولین محترم در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم عزیز، به نظرمی رسد با توجه به موارد ذیل الذکر احیاء کمیته تقسم اسناد لازم و ضروری است:

    ۱-حاکمیت قانون و سردفتر به عنوان مجری قانون بر متخلفان سود جو و منفعت طلب ۲-از بین رفتن رقابتهای ناسالم و رشوه دهی وباند بازی .

    ۳- حاکمیت ضابطه بجای رابطه .

    ۴-به ارمغان آوردن آرامش برای سردفتر زیرا که اگر هست برای همه هست و اگر نیست برای همه نیست .

    ۵- حفظ شان و جایگاه سردفتر به عنوان مجری قانون : گاه ارباب رجوع ، علی الخصوص متصدیان بنگاه برای ارائه کار و دریافت خدمات ، به دفتر خانه منت می گذارند گاه بصورت مستقیم یا غیر مستقیم تهدید میکنند که دیگر ارائه کار نمی نمایند و گاه تعامل دو طرفه را منوط به تن دادن سردفتر به درخواست های غیر قانونی خود قرار میدهند.

    ۶- نظم و وحدت منسجم دفاتر در ارائه خدمات به مردم شریف .

    ۷- با از بین رفتن انگیزه تخلف ، ایجاد نظم عمومی در جامعه وایجاد بستری مناسب برای حاکمیت قانون .

    ۸- بهره مندی فرد وجامعه از ثمرات حاکمیت عدالت و نظم و مصون بودن فرد و جامعه از عواقب رشوه دهی.

    به جهت غیر قابل انکار بودن فواید تقسیم اسناد ، برخی افراد ذی نفع از این آشفته بازار هنرمندانه و با سیاست موافقت خود را با اصل احیاء کمیته تقسیم اسناد ابراز نموده ولی هزار اما و اگر برای آن می تراشند ، به گونه ای که تشکیل آن را محال جلوه نموده و زیرکانه از مصادیق موفق آن چشم پوشی می نمایند .

  6. ناشناس می گوید

    ادامه

    دلایل ایشان و پاسخ آن :

    ۱-قانون : برخی نبود قانونی در این رابطه و یا ضعف قانون را بهانه کرده اند . باید گفت ،که قانون قراردادی است بین افراد بشر برای برقراری عدالت ، و هرجا هرج و مرج و بی عدالتی است نشان از ضعف قانون یا عدم اجرای صحیح قانون است که عقلای بشر با کشف علت مانع از تداوم آن خواهند شد . اکنون اگر قانون ضعف دارد می بایست افراد عالم و اندیشمند نسبت به وضع قانون یا قوانینی که وضعیت موجود را سامان داده و بهبود بخشد اقدام نماید .

  7. ناشناس می گوید

    ادامه

    ۲-اصل آزادی اراده ها : ایراد دیگری که این گروه به آن تمسک جسته اند اصل آزادی اراده هاست و حال آنکه همگی در مقام عمل می بینیم که بسیاری از اسناد متعلق به موسسات مالی و اعتباری و بانکهای خصوصی و شرکتها و … بوده که مدیران این مراکز با دفاتر خاصی کار می کنند و ارباب رجوع را بر این امر موظف می نمایند و بسیاری از اسناد توسط متصدیان بنگاههای معاملاتی به محضر آورده می شود مسلما ملاک غالب ایشان برای تعامل کاری با سردفتر قانونمندی بیشتر سردفتر نخواهد بود بلکه سردفتری ایدال خواهد بود که با قوانین بنگاه دار بهتر همراهی کند ،گاه شرایط اقتصادی و ترس از دست دادن متصدی املاک به عنوان منبع درآمد مستمر باعث تمکین سر دفتر می شود پس می بینیم که مسیر تعداد قابل توجهی از اسناد توسط موسسات مالی و اعتباری ، قرض الحسنه ، شرکتها و موسسات خصوصی بانکهای خصوصی ومتصدیان بنگاههای معاملاتی مشخص می گردد ، گاه این قراردادها بین دفاتر با مراکز مختلف باعث شده تا ارباب رجوع در شهرهای بزرگ مسافتهای بسیار طولانی و با ترافیک سنگین را طی کند تا به محضر تعیین شده برسد لذا گاه آزادی اراده ها استحاله شده و به آزادی اراده سردفتر و مدیر موسسه یا شرکت و یا آزادی مسیر رشوه ها تغییر پیدا می کند ۰ که آثار و تبعات منفی آن دامن فرد و جامعه را خواهد گرفت آیا زمان آن نرسیده که برای حاکمیت قانون و سد نمودن بر توسن طمع اقدامی مدبرانه و موثر انجام شود؟!!

  8. ناشناس می گوید

    ادامه

    ۳- تظلم به سردفتر با سابقه : عنوان شده که سردفتر مانند یک کاسب سالهای زحمت کشیده تا با داشتن محاسن بیشتر مشتری بیشتری جذب نماید لذا تقسیم تمامی اسناد لطمه به تحریر ایشان می زند و این عادلانه نیست ۰ در پاسخ باید عنوان نمود که در نگاه اول ما هم قبول داریم که اگر نگاه کاسب مآبانه به شغل سردفتری داشته باشیم در حق این سردفتر ظلم می شود اما در کنار این موضوع می بایست چند مطلب دیگر را در نظر بگیریم :

    ۱- بررسی مضررات دامنه دار عدم وجود کمیته تقسیم اسناد بر فرد و جامعه

    ۲- در نظر گرفتن ثمرات ارزشمند و مزایای احیای کمیته تقسیم اسناد

    ۳- در اقلیت بودن سردفترانی که با احیاء کمیته تقسیم اسناد موافق نیستند، که عده ی کثیری از این گروه نیز توسط : الف – رابطه ب – متمطع نمودن ج – آزادی و جرات بر تخلف و بصورت ناعادلانه اسناد را به سمت دفتر خود گسیل می دهند . اما اگر منفعت فردی آن گروه متضرر از سردفتران را در یک کفه ترازو قرار دهیم و در کفه دیگر منفعت افراد و جامعه را در کفه دیگر قراردهیم با یک نگاه می توان مشاهده نمود که کفه ترازو به سمت منفعت فرد و جامعه خم شده است. مردم ، قانون ، نظم و جامعه وزنه های سنگین این ترازوست .

  9. ناشناس می گوید

    ادامه

    ۴- یکنواختی : برخی عنوان نمودند که اگر بدون هیچ تلاشی از ناحیه سردفتر سند وارد محضر شود برای سردفتر یکنواخت بوده و تلاش و تحرک کاری نخواهد داشت ! در
    پاسخ ایشان نیز باید گفت : این ایراد وارد نیست زیرا اگر چنین بود این ایراد به بسیاری از پست ها و مشاغل دولتی هم وارد بود از جمله سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از مقام ارشد تا رده های پایین تر ، قضات ، معلمین و ۰۰۰ اما می بینیم که هر کس به میزان تعهد اخلاقی که دارد ارائه خدمات می دهد همچنین وجود بازرسین محترم ثبت بعنوان مراقبین اوضاع موجود که البته به نظر میرسد کار ایشان متفاوت با سابق باشد زیرا که با وجود کمیته تقسیم اسناد انگیزه تخلف برای سردفتر کاملا از بین رفته و حکومت قانون بر پا باشد از طرفی مضررات برخی تلاش های دور از شان و هیجان های کاذب عده ای از سردفتران برای جذب اسناد به سمت خود، چنان دامنه دار است که تلاش های مثبت و حرکت دادن ارباب رجوع در مسیرهای پر پیچ و خم و نظامند توسط سردفتران قانونمند به نظر برخی متقاضیان سخت جلوه نموده و تلاش های این سیستم سالم و صادق را کم اثر و گاه بی اثر نموده است .

  10. ناشناس می گوید

    وسعت شهرهای بزرگی (مانند شهر مقدس مشهد) : در پاسخ ایشان باید گفت بقول برخی علم و تکنولوژی امروزه کره زمین را تبدیل به یک دهکده نموده است . چه رسد به یک شهر که با راهنمایی صاحبان فن می توان به صو رت منطقه ای جداگانه تشکیل کمیته برای هر شهرک یا منطقه داد یا اینکه با توجه به وسعت ،جمعیت و ترافیک هر منطقه به تعداد مورد نیازسیستم ، جهت کمیته تقسیم اسناد در نظر گرفته شود و می تواند تمامی این کامپیوترها با هم شبکه شوند . مطلب بیان بحث تخصصی نیست زیرا که اگر اصل آن را بپذیریم راه اجرای ان را پیدا خواهیم نمود .لذا در پاسخ کسانی که تشکیل کمیته تقسیم اسناد در شهرهای بزرگ را یک رویا جلوه می دهند به ایشان پاسخ می دهیم که پرواز هم ابتدا یک رویا بود اما انسان خواست و شد .لذا از شما مسئولین بزرگوار تقا ضا داریم ضمن بررسی دقیق تر بر روی این مطلب مهم همکاری و
    مساعدت خود را در جهت اجرای عدالت در جامعه مبذول نمایید .

  11. سردفتر 0 مشهد می گوید

    انشا الله همه همکاران کمر همت ببندیم تا این دفعه بتوانیم بحث تقسیم اسناد را به ثمر برسانیم و احیا کنیم

  12. ناشناس می گوید

    لطفا نظرات را انتشار دهید

  13. ناشناس می گوید

    لطفا در نظرات تفکر نمایید

  14. ناشناس می گوید

    لطفا نامه های کانون به دفاتر را از طریق سایت نیز نشر دهید

  15. ناشناس می گوید

    تقسیم عادلانه اسناد

    مانعی در راه انحصار طلبی و حل بسیاری از مشکلات خانواده بزرگ دفاتر اسناد رسمی

    مقدمه:

    الف :ابتدائا لازم به نظر می رسد بگویم که هر جا که سخن از تقسیم اسناد و اجرای عادلانه آن به میان می آید عده ای در جلسات و وبلاگها و سایتها اظهار می دارند که( آقا رها کنید این بحث را ارزش ندارد اینها بحثهای جزئی است و اصل حفظ صلاحیت و حیثیت دفاتر یا مثلا اسناد اتومبیل است و این بحثهای تفرقه افکن را مطرح نکنید و یا مثلا ارزش ندارد به خاطر چنین مسائل بی ارزش دوستان سر دفتر به جان هم بی افتند) ویا اعمال و اجرای آن را غیر عملی و غیر ممکن می دانند ویا به هر نحوی از باب مخالفت با آن بر می آیند. حال وقتی بررسی می کنیم می بینیم که دقیقا این دوستانی که این حرفها را میزنند یا خود از عدم رعایت تقسیم اسناد بهره ها برده اند ومی برند یا از این رهگذر برنامه ای برای آینده ی خود تدارک دیده اند و بیم آن را دارند که طرح چنین مسائلی و جدی گرفتن تقسیم اسناد منافع میلیونی آنان را به خطر اندازد و به عقیده من هر کس در حال حاضر مخالفت با تقسیم اسناد داشته باشد یقین بدانید که از عدم رعایت آن منافعی حاصلش می شود و سخنانش به خاطر منافع شخصی اش است ولاغیر.

    ب : در حال حاضر با وجود تعدد و تکثر دفاتر اسناد رسمی و تهدیداتی که دائم از هر سو در راستای محدود کردن قدرت دفاتر و حذف اسناد رسمی وجود دارد تقسیم عادلانه اسناد تنها را نجات دفاتر و حلال بسیاری از مشکلات آنها خواهد بود .

    ج : نظر به اینکه موضوع این مطلب اسناد مبلغ دار ( میلیونی یا حتی میلیاردی ) شرکتها و ارگانها و بانکها و موسسات و اشخاص حقوقی و حتی حقیقی اعم از دولتی و غیر دولتی است از باب اختصار در این متن به این اسناد (( اسناد عمومی)) اطلاق می کنم.

    چرا به قانون اساسی عمل نمی شود ؟

  16. ناشناس می گوید

    بند نهم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف دولت جمهوری اسلامی (حکومت) را (( رفع تبعیضات نا روا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی )) بیان کرده است و با وجود این بند و توجه به اینکه قانون اساسی ما تبلور احکام اسلامی و قرآنی و اراده ملت است دیگر نیازی به تشریح عدالت و ظلم ستیزی و رفع تبعیضات نا روا در احکام شرع و اسلام نیست و نیز شکی در این نیست که تقسیم عادلانه اسناد مبلغ دار ( میلیونی یا حتی میلیاردی ) شرکتها و ارگانها و بانکها و موسسات و اشخاص حقوقی و حتی حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی _ اسناد عمومی_ بین دفاتر اسناد رسمی از مصادیق بند ۹ از اصل سوم قانون اساسی است .چرا که مسلما هیچ یک از دفاتر اسناد رسمی و سردفتران محترم بر دیگری برتری ندارند و همه باهم برابرند الا به سبب تقوی آنهم فقط در پیشگاه خداوند متعال و یا به سبب کار یا تلاش و زحمت مشروع و حلال بیشتر . با این وصف برایمان روشن نیست به چه دلیل و استنادی باید اسناد نان و آب دار عمومی به عده ای معدود و خاص از سران محترم دفاتر اختصاص یابد و بقیه نیز فقط از دور آنها را تماشا کنند و فریادشان به جایی نرسد و آن عده معدود و خاص سرمست از در آمدهای میلیونی بی وقع به این فریادها به ریش بقیه بخندند و فریاد رسی هم نباشد .

  17. ناشناس می گوید

    علت این اختلاف و تبعیض نا عادلانه چیست؟ شاید عواملی همچون داشتن ظاهر صالح ، و مظاهر تقوی ، داشتن نفوذ یا نفوس بیشتر در منابع درآمد (منابع اسناد عمومی) و ارتباط مدام با آنها یا نفوذ کلام یا حتی زیبایی ظاهر یا دست و دلبازی و مرواده و مجالسه بیشتر با دست اندرکاران (( منابع اسناد عمومی)) از مصادیق سعی و تلاش بیشتر است و دارندگان اینها مستحق در آمد بیشترند و هر انکه اینها را ندارد فی امان الله و یا شاید اینها که گفته شد معیار برتری است و معیارها کلا تغییر کرده و ما غافیلم و آنها که ندارند شهروند درجه دویا سه هستند.

  18. ناشناس می گوید

    واقعیت این است:

    دو سردفتر:

    سردفتر الف : سابقا در اداره (X) مشغول به کار بوده و بعد از قبولی در سردفتری از شغل قبلی استعفا داده است ، فردی صاحب نفوذ ، خوش مشرب ، ظاهری جا افتاده دارد و از مظاهر تقوی بی بهره نیست یا ظاهر یک جنتل من را دارد و متعلق به خانواده ای نسبتا پولدار و متمول است ، به واسطه شغل قبلی در غالب نهادهای عمومی صاحب نفوذ و نفوس است در هر اداره ای رفیق یا خویشاوندی دارد ، دست و دل باز است و خیرش به خیلیها می رسد و لطفهای دیگران را بی پاسخ نمی گذارد باافراد سر شناس زیادی حشرو نشر دارد ، چون زاده و بومی این شهر است در این شهر خیلیها او را می شناسند و خویشاوندان دور و نزدیک و نسبی و سببی ! بسیاری دارد و خلاصه سرش شلوغ است و شلوغ .

    سردفتر ب :در سن و سال، از سردفتر الف کوچکتر است چندسالی است که با نمره خوب از دانشگاه فارغ التحصیل شده و با رتبه خوب در آزمون سردفتری قبول شده و مشغول به کار شده پشتوانه مالی چندانی ندارد خیلی صاحب نفوذ کلام و نفوذ و نفوس در اینجا و آنجا نیست فردی مقید و ماخوذ به حیا و قانون گراست و دارای مناعت طبع است و برای هر سند به هر کسی رو نمی اندازد و اندک مراجعانی که دارد به واسطه رویت دفتر یا تابلو او به دفترش می آیند ، (( منابع اسناد عمومی)) به سبب عدم شناخت او و نفوذی که دفتر (الف) با آنها دارد و با وجود درخواستها مکرر او مبنی بر رعایت تقسیم اسناد وقعی نمی نهند و به قول خودشان با دفتر الف (( قـــــــــــرارداد)) دارند .

  19. ناشناس می گوید

    ادامه
    نتیجه : به برکت همان امتیازات و برتری ((دفتر الف)) سیل ((اسناد میلیونی و حتی میلیاردی عمومی ))_ جدای از اسناد معمولی که براییش وقت سر خواراندن نگذاشته است و او کارمندان و اطارفیانش را بعد از وقت اداری هم به دفتر می کشاند و مجبور شده دفتر زوج و فرد تهیه کند _ به سوی (( دفتر الف)) جاری است و به تبع آن درآمدش دهها برابر ((دفترب )) است و (( دفتر ب )) صورتش را با سیلی سرخ نگه داشته چرا که بالاخره او هم یک ((سردفتر)) است و باید شانش را حفظ کند.

    نکته مهم : هیچ کس از درآمد بدش نمی اید .

  20. ناشناس می گوید

    ادامه
    سوال اول : پس به نظر شما دلایل فوق برای برتری دفتر ((الف)) و تبعیض این دو در بهره مندی از آنچه در بند ۹ از اصل سوم قانون اساسی گفته شد ــ امکانات مادی ــ موجه است ؟

    اگر جوابتان خیر است پس:

    سوال دوم : مسوول این تبعیض کیست؟

    واما بعد: با وجود چنین تکلیف روشنی که بر عهده دولت در قانون اساسی گذاشته شده و وجود چنین تبعیضات آشکاری ،تا کنون در راستای عمل به بند ۹ از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ،در خصوص مصداق مورد بحث، که طالبان و دادخواهان بسیاری دارد و اجرای عدالت و(( تقسیم عادلانه اسناد)) چه برنامه ای اندیشیده شده و چه قانون و مصوبه و آیین نامه ای وجود دارد؟

  21. ناشناس می گوید

    ادامه
    تنها چیزی که ما سراغ داریم و البته فقط منحصر به تقسیم عادلانه (( اسناد دولتی )) می شود مصوبه هیات وزیران به شماره ۲۷۷۳۷/۱ مورخ ۱/۱۲/۱۳۵۶ میباشد که چنین بیان می دارد:

    ((مقام معاونت وزارت دادگستری و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ،

    هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۹/۱۱/۲۵۳۶ بنا به پیشنهاد شماره ۸۱۵۵/۱ــ ۶/۴/۳۶ وزارت دادگستری تصویب نمودند : برای تقسیم و تنظیم اسناد راجع به وزارتخانه ها و موسسات و شرکتها و بانکهای دولتی و شهرداریها ، بین دفاتر اسناد رسمی در تهران هیاتی مرکب از نماینده وزارت امور اقتصادی و دارائی و رئیس کانون سردفتران و نماینده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در شهرهائیکه بیش از یک دفتر اسناد رسمی وجود دارد رئیس واحد ثبتی محل و نماینده اداره امور اقتصادی و دارائی و رئیس کانون سردفتران و در نقاطی که کانون تشکیل نشده یک از قضات دادگستری ( بانتخاب رئیس دادگستری) یا رئیس دادگاه بخش مستقل حسب مورد تشکیل می شود

  22. ناشناس می گوید

    هیات های مذکور با در نظر گرفتن ضوابط و تدابیری که متضمن تقسیم و توزیع عادلانه تنظیم و ثبت اسناد باشند تعداد دفاتر اسناد رسمی را برای انجام معاملات مربوط به هر یک از سازمانهای مذکور در فوق تعیین و به آنها ابلاغ خواهد نمود ، هیاتهای مذکور می توانند در مواعد مقتضی در نحوه تقسیم و توزیع اسناد تجدید نظر کنند. سازمانهای مذکور در فوق موظفند از تاریخ ابلاغ تصمیم هیات در مورد تنظیم اسناد مربوط بخود در دفتر اسناد رسمی طبق تصمیم هیات عمل نمیاند .))

    اگر چه تصویب نامه فوق صرفا شامل ادارت دولتی بوده و مورد خطاب آن، ادارات دولتی هستند لکن در اجرای آن اقدام به تشکیل کمیسیونها و صدور دستورالعمل و بخشنامه های تاکیدی و تقسیم بندی اسناد از سوی سازمان ثبت و ادارات و واحدهای ثبتی گردیده است و دفاتر مکلف به رعایت این بخشنامه ها و دستور العملها هستند متخلف از این امر به موجب بند ج ( ردیف ۸) و بند د ( ردیف ۳) ماده ۲۹ آیین نامه اصلاحی قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب سال ۱۳۵۴ مستوجب انفصال موقت از سه ماه تا دو سال خواهد بود .

  23. ناشناس می گوید

    ادامه
    لکن با وجود نقض آشکار و مکرر این مقررات ازسوری دفاتر خاص تاکنون( لااقل در استان خودمان)شاهد اجرای قانون و عدالت نبوده ایم تا موجب خوف متخلف و عبرت دیگران شود و نتیجه آن شده که در فرازهای قبل گفته شد.

    به نظر می رسد نه در کانون سردفتران و نه از سوی سازمان ثبت اعتباری به این مصوبه و به طور کلی تقسیم اسناد قائل نیستند . لکن علت چیست ؟

    الف : اگر گفته می شود که این مصوبه، مصوبه مربوط به رژیم منحوس سابق است و اعتبار قانونی ندارد باید گفت که چنین نیست و چه بسیار قوانینی که از رژیم سابق باقی و قابل اجراست و تا وقتی که شورای نگهبان و مراجع ذیصلاح بی اعتباری آن را اعلام نکرده و خلاف شرع و قانون اساسی بودن آن را اعلام نکرده باشد قاونی معتبر و قابل اجراست و حقیقت هم چنین است که به هر حال مصوبین این مصوبه با در نظر گرفتن عدل و انصاف و رفع تبعیض چنین کاری کرده اند. (انظر الی ما قال و ما تنظر الی من قال ). از طرفی شنیده ام که در دیوان عدالت اداری، رایی وجود دارد که قانونی بودن این مصوبه و رایی را که به موجب آن صادر شده است را تایید نموده لکن هر چه جستجو کردم آن رای را نیافتم اگر دوستان اطلاعی دارند ارجاع دهند.

  24. ناشناس می گوید

    ادامه
    ب : شاید بی توجهی به مصوبه فوق نیز نشات گرفته از همان نظریه و دکترین نوظهوراعمال سلیقه در مقابل قانون و ((نظریه قانون متروک ))است که بر اساس آن اگر از تصویب قانونی سالها بگذرد و براثربی توجهی به آن و عدم رعایت صحیح آن کهنه به نظر برسد مطرود و متروک است و عمل به آن جایز نیست بدون اینکه قانوی جایگزین آن شود .!!!! که ما برای این نظر جوابی نداریم.

    ج: دلیل و توجیه دیگر که اخیرا به ویژه از سوی دفاتر متخلف اظهار می شود اینکه فلان بانک و فلان بانک دولتی، دیگر خصوصی شده اند پس جای هیچ گلایه و بحثی نیست در حالی که این دوستان از سالهای دور نیز که این بانکها دولتی بودن کار خود را می کردند و کار آنها تازگی ندارد.

    البته ایرادی ندارد ما به اسناد اخیراین آقایان که مربوط به بانکهای خصوصی شده است اعتراضی نداریم ولی آیا نباید به خاطر اسناد گذشته خود مجازات شوند؟

  25. ناشناس می گوید

    ادامه

    به هر حال به فرض قبول این دو نظر و بی اعتبار بودن آن مصوبه جای قوانین و مقرراتی که بند ۹ از اصل سوم قانونی اساسی را در خصوص دفاتر سناد رسمی جامه عمل بپوشاند و تبعیضات بی رحمانه و تاثف بارفعلی را از بین ببرد واقعا خالی است و باید مقرراتی باشد که نه تنها اسناد عمومی بخش دولتی بلکه اسناد عمومی بخش خصوصی را نیز تحت شمول قرار دهد .

    د : وبه طور کلی در خصوص تقسیم اسناد نیز نظری وجود دارد که گفته می شود تصویب هر نوع قانون و اقدامی در جهت تقسیم اسناد یا اجبار بخش خصوصی و نهادهای عمومی خصوصی به تقسیم اسناد مخالف اصل ۴۴ قانون اساسی و محدود کردن بخش خصوصی و دخالت در کار آنهاست.

    لکن روشن نیست که تنظیم سند یک شرکت خصوصی درمثلا در دفترخانه ((ب )) ( ونه دفتر الف) چه ضرری می تواند برای آن شرکت داشته باشد در حالی که مقررات و تعرفه ها و نظارتها بر دفترخانه ها و تنظیم اسناد یکسان است و مسلما تفاوتی در کیفیت تنظیم اسناد وجود نخواهد داشت .

    از طرفی به فرض اینکه تصویب ومقرراتی دال بر اجبار بخش خصوصی به تقسیم اسناد خلاف اصل ۴۴ است آیا تصویب مقرراتی که صرفا خطاب به دفاتر اسناد رسمی و سازمان ثبت و اجبار آنها به رعایت تقسیم اسناد و در نظر گرفتن مجازاتهای سخت برای متخلفین نیز مربوط به بخش خصوصی می شود؟ مسلما نه ،اگر قوانینی تصویب شود که در آمد دفاتراسناد رسمی رااز طریق تقسیم اسناد و بر اساس میزان اسناد تنظیمی و مبالغ تحریرماهیانه تعدیل کند بالطبع از گزند باند بازی و نفوذ زر و زور در حطیه دفاتر و تبعیضات ناروا در امان خواهیم بود و اشخاص نمی توانند خود را به دفاتر تحمیل کنند.

  26. ناشناس می گوید

    ادامه
    به فرض تعارض اصل ۴۴ با بند ۹ از اصل سوم قانون اساسی ، بند نهم اصل سوم به جهت اینکه از اسباب اعمال حاکمیت در زمینه اجرای عدالت ورفع تبعیضات که از وظایف حکومت و حقوق ملت است بر اصل ۴۴ ارجهیت دارد.

    خلاصه به سبب این بی توجهی به اجرای عدالت و تقسیم عادلانه اسناد ( به عنوان مثال) در استان قم در بین ۱۰۵ دفتر اسناد رسمی، حدودا ۹۰ درصد درآمدهای ناشی از (( اسناد عمومی )) که مبالغ هنگفتی را شامل می شود نصیب تنها حدود ۱۰ الی ۱۵ دفتر خاص می شود و مراجعات و دادخواهیها و شکایتهای مکرر بقیه در اداره ثبت و نزد شعب بانکها در طی چندین سال نتیجه ای نداده است و این همه ناشی از عدم نظارت صحیح و عدم رسیدگی به گزارشات و اعمال نفوذ در رسیدگی به گزارشات ناشی می شود و نیز از نبودن قوانین و مقررات و ضمانت اجرای قوی در این زمینه است .

  27. جمعی از سران دفاتر اسناد رسمی مشهد مقدس می گوید

    و در حال حاضر نیز برای اجرای عدالت و تقسیم عادلانه اسناد راهی نیست جز بهای بیشتر دادن به تنها مصوبه موجود در این زمینه ــ تصویب نامه مصوب ۱۳۵۶ــ و نیز نظارت مستمر بر اجرای تقسیم اسناد و مجازات بی قیدو شرط متخلفین و ممانعت از اعمال نفوذ در رسیدگی و اجرای احکام.

    و مهمتر تلاش برای گنجاندن مواد و مقرراتی (( راجع به تقسیم عادلانه کلیه اسناد)) در قوانین در دست اقدام همچون بازنگری قانون دفاتر اسناد رسمی یا قوانین ثبتی یا هر جای دیگر که امکانش باشد و در نظر گرفتن ضمانت اجرای محکم برای آن .

    وسخن پایانی اینکه این بنده حقیر نه صاحب نفوذ و قدرت نه سخنور قرائی هستم ونه قدرت و مکنتی دارم که در این راه از آنها استفاده کنم لکن بر حسب وظیفه و در جهت احقاق حقوق خود و دیگران و اجرای عدالت و جلوگیری ازتبعیضات ناروا از اندک سواد خود استفاده کرده و مطالب و واقعیتها را تا حدی بیان نمودم حال ببینیم دیگران و مدعیان اجرای قانون و عدالت چه خواهند کرد و باشد که خدا چه خواهد.

    برگرفته از وبلاگ یکی از سردفتران قم ولی این ها حرف دل ما نیز هست

    هیئت مدیره محترم کانون به قول های خود که قبل از انتخابات دادید عمل کنید

  28. ناشناس می گوید

    لطفا نظرات را منتشر نمایید

  29. وحید جوانشیر افشار - سردفتر 126 مشهد می گوید

    جناب پنجتنی عزیز از ته دل از جنابعالی و مساعی سرکار که به تمام مشکلات سران دفاتر مشرفیت کامل دارید خصوصا بحت نظارت بر عملکرد هیات مدیره کانون و تقسیم عادلانه اسناد کمال تشکر را دارم . مواردیکه که علی رغم اعتراضات مکرر سران در هیات مدیره قبلی اتفاق نیافتاد . از خداوند متعال برای جنابعالی آرزوی موفقیت دارم . سردفتر ۱۲۶ مشهد

  30. حسيني دفتر 195 می گوید

    دوستان عزیز.همانطور که مستحضرید طرح پیشنهادی جناب دکتر پنجتنی فراز های مهم مختلفی دارد که متأسفانه فقط بحث تقسیم اسناد آن بیشتر مورد توجه دوستان محترم بوده است در حالیکه همه می دانیم اگر قرار باشد تقسیم اسناد به درستی انجام شود نیاز به مصوبه قانونی( بروز شده و قابل اجرا) دارد که در حیطه اختیارات کانون نیست. و البته خواسته ماانجام بی قید و شرط همین مصوبات ناقص کنونی است . ولی از ساز و کارهای جانبی نباید غفلت کرد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.