iran flag

مصاحبه اختصاصی آقای رحمتی زاده مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با مدیر سایت کانون سر دفتران و دفتر یاران خراسان رضوی

با سلام و تشکر از وقتی که به بنده و همکاران اختصاص داده اید سولات بنده در دو محور قراردارد . محور اول : ارتباط دفاتر اسناد رسمی ( به جهت تنظیم اسناد املاک شهروندان )با اداراتی همچون شهردادری دارایی و مراجع قضایی و غیره است ، و محور دوم :در خصوص مسائلی پیرامون کانون سردفتران و دفتر یاران  و وظایف هیئت مدیره جدید می باشد، با اجازه شما از محور اول شروع میکنم .
آقای  رحمتی زاده مدیر کل ثبت اسناد واملاک خراسان رضوی :

در حال حاضر مستند به مواد22 ، 70، 71، 72، 73 ، 74و91 قانون ثبت با ارائه سند رسمی در اختیار ذینفع  قانونی، اطلاعات مورد نیاز مراجع صلاحیتدارتامین می شود و صرفاً در مواردی که از طریق محاکم اطلاعات ثبتی پرسش می شود با رعایت قانون بودجه سنواتی و بهره مندی از بانک جامع اطلاعات اراضی و املاک (حدنگاری یا کاداستر) ادارات ثبت اسنادواملاک پاسخ محاکم داده می شود.
 اگر مایلید مطلب دیگری در خصوص نقل و انتقال املاک و پلاک ثبتی مطرح کنید بفرمایید .

 نقل و انتقال و جایگاه سردفتری ریشه در آیه شریفه 282 سوره مبارکه بقره ، دفتر شرعیات مراجع و علما و محضر بزرگان دارد و آنچه مایلم عرض نمایم اینکه نقل و انتقال اموال منقول و غیرمنقول     (وسائط نقلیه و اراضی واملاک و قراردادها) بصورت رسمی و ازطریق دفاتر اسناد رسمی ضرورتی است که زمینه نزاع های ثبتی را به حداقل می رساند و مسئله ای که حائز اهمیت است اینکه همکاران سردفتر در تنظیم سند، ارکان سند را که قانونگذار مقرر داشته است رعایت و برحفظ وارتقاء جایگاه سند رسمی و شأن و منزلت حرفه سردفتری همینطور اخلاق حرفه ای پا فشاری نمایند.
با توجه به اینکه دفاتر اسناد رسمی و اداره ثبت اسناد و املاک در اجرا و ظایفشان در قیال شهروندان ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و هر کدام در بخش مربوط به خود دارای دانش و تجربیات منحصر به فردی می باشند به نظر حضرتعالی چه راهکاری برای هماهنگی ، تعامل و تبادل اطلاعات بین کانون سردفتران و دفتریاران و اداره ثبت در جهت رفع مشکلات شهروندان و ارتقاء کارائی وجود دارد ؟

با اینکه ثبت اسنادواملاک از نخستین دستگاههای است که صاحب قانون شده است ولی حقوق ثبت اسنادواملاک در علم حقوق در حد یک واحد اختیاری و متناسب با نیاز نیست و علم ثبت اسنادواملاک براساس تجربه و افزایش مهارت تجربی و محدود به نیروی انسانی دستگاه شده است و هرچند که در سنوات اخیر تعدادی از مراکز آموزشی و دانشگاهی در رشته حقوق ثبت اسنادواملاک فعالیت و دانشجو می پذیرد در عین حال ضرورت ارتقاء دانش مردم در زمینه قوانین و مقررات ثبت اسنادواملاک وجود دارد. با این حال قوانین و مقررات ثبت اسنادواملاک و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق از محدود قوانینی است که کمتر دستخوش فرسایش زمانی و اصلاحی شده است و عامه مردم می توانند با مطالعه قوانین موجود نیاز حقوقی خود را در بخش ثبت اسنادواملاک در آن پیدا نمایند، از طرفی سایت و پورتال های سازمان ثبت اسنادواملاک و ادارات کل و کانون در این خصوص اطلاع رسانی مناسب دارند.
بنده به عینه دیده ام که حضرت عالی همیشه مشوق و حامی همکاران بنده هستید یکی از موضوعات داغ و مورد توجه دفاتر اسناد رسمی در حال حاضر تقسیم اسناد است این موضوع از دو جهت اهمیت دارد یکی این که وابستگی مالی سردفتران و دفتر یاران به مراکز مالی بی طرفی آنها را مخدوش میکند و وابستگی ارگانیک آنها را با سازمان ثبت  از بین میبرد از طرفی با ملاحظه بی طرفی سران دفاتر و دفتر یاران به نفع مراکز مالی مزبور اعتمادعمومی شهروندان به حرفه سردفتری متزلزل می شود ، جهت دوم : توزیع عادلانه درآمد است من مطلعم بسیاری از سردفتران شریف که حاضر به ایجاد ارتباط نا سالم و غیر حرفه ای با مراکزمالی نیستند از نظر مالی به شدت در مضیقه هستند در عوض بعضی دیگر از آن سوی پشت بام در حال افتادن هستند بنابراین دو جهت زد و بند با مراکز مالی اعم از دولتی و غیر دولتی توانمندی و فضیلت محسوب نمیشودبلکه بر عکس این اقدامات ایجاد ضرر جمعی برای حرفه سردفتری است و اخلاق حرفه ای را تخریب میکند لذا وقت آن رسیده که کاری صورت پذیرد یکی از پیشنهادات این است که کانون با همکاری اداره کل سقفی برای پذیرش اسناد  رهنی در دفاتر تعیین کند و دفاتر با تصویب اداره کل ملزم شوند به همراه صورتحساب آمار اسناد رهنی،طرفین عقد و مبلغ حق التحریر آن را به کانون و اداره ثبت اعلام کنند و در صورت تجاوز همکاران از سهمیه تعیین شده تخلف آنها مورد بازررسی قرار گرفته و گزارش و رسیدگی شود به نظر شما آیا این راه کار عملی است ؟ اگر راه کاردیگر یا تکمله ای دارید بفرمایید؟
همانطوری که همکاران محترم سردفتر آگاهی دارند تصویبنامه تقسیم و تنظیم ثبت اسناد مصوب نوزدهم بهمن 1356 حاکم بر اسناد راجع به وزارتخانه ها ، مؤسسات و شرکتها ، بانکهای دولتی و شهرداریها و تقسیم آن بین دفاتر اسناد رسمی است و اگر چه در حال حاضر بانک های دولتی محدود به چند بانک هستند و اسناد سایر دستگاههای مشمول اقل است در عین حال ضرورت اجرای تصویبنامه وجود دارد و براین اساس کمیسیون تقسیم اسناد در نواحی و واحدهای ثبتی تابع استان بطور مستمر تشکیل و درخصوص نحوه تقسیم اسناد مشمول تصویبنامه اتخاذ تصمیم و برای اجراء به دستگاههای مشمول و دفاتر اسناد رسمی تابع ابلاغ می گردد و آنچه حائز اهمیت است اینکه همکاران سردفتر خود را ملزم به رعایت تصمیم ابلاغی کمیسیون نمایند و علاوه بر اینکه ضرورت نظارت لازم به وسیله کانون سردفتران و دفتریاران استان وجود دارد بازرسان نواحی و واحدهای ثبتی و ثبت استان هم در جریان بازرسی های دوره ای و موردی بر اجرای مصوبات ابلاغی کمیسیون تقسیم اسناد در سطح دستگاههای مشمول و دفاتر اسناد رسمی تابع نظارت دارند و با اینکه تسریع و تسهیل امور مراجعین در دریافت خدمات ثبتی از اولویت های دستگاه است در عین حال علاوه بر اینکه ثبت استان موضوع نحوه و چگونگی اجرای تقسیم اسناد را در زمان حال برای یکسان سازی از طریق سازمان متبوع در دست پیگیری دارد همکاران سردفتر که مایلند می توانند نظرات و پیشنهادات و راهکارهای اجرایی را به کانون سردفتران و دفتریاران استان ارائه و در تصمیم سازی و تصمیم گیری کانون و ثبت استان را یاری نمایند.
خیلی لطف دارید دو سوال دیگر مطرح میکنم و بعد از آن شما را به خدای بزرگ می سپارم. یکی از دغدغه های هیئت مدیره در حال حاضر خرید محل مناسب برای کانون است حضرتعالی واقف هستید اگر بنا باشد کانون وظایف خود را انجام دهد به فضای مناسب نیاز دارد آیا شما از تصمیم کانون حمایت میکنید ؟ به نظر شما چه مکانی برای کانون مناسب تر است آیا پیشنهادی در این زمینه یا زمینه های دیگر دارید ؟ خواهش میکنم بفرمائید .

با توجه به اینکه کانون سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی استان خراسان رضوی مالک دو قطعه زمین مناسب در مناطق مطلوب شهر مشهد می باشد تصمیم گیری متناسب با نیاز برای تأمین فضای اداری کانون استان و اقامتی برای بهره مندی کلیه همکاران سردفتر و دفتریار و مجموعه پرسنل دفاتر در سطح کشور که به مشهد مقدس و فیض بردن از برکات معنوی مضجع شریف رضوی سفر می نمایند ضرورت دارد.
شما طرح آیین نامه کانون سر دفتران و دفتر یاران خراسان رضوی را که بنده تهیه و روی سایت گذاشته ام مطالعه فرموده اید یا خیر؟ اگر مطالعه فرموده اید نظرتان را اعلام کنید اگر مطالعه نفرموده اید ممکن است خواهش کنم بعد از مطالعه نظرتان را راجع به آن اعلام کنید ؟ من احتیاطا یک نسخه از آن را با خود آورده و تقدیم میکنم.

طرح آئیننامه کانون سردفتران ودفتریاران استان خراسان رضوی به وسیله حضرتعالی اقدامی مبارک است که علاوه براینکه ضرورت ارائه نظرات وپیشنهادات سایر اعضای محترم هیأت مدیره کانون و همکاران شریف سردفتر و دفتریار وجود دارد بررسی طرح ومواد آن به وسیله این اداره کل ارجاع به کارشناسی درمعاونت اسناد ثبت استان شده است.
بعنوان پایان بخش مصاحبه چه نکته و یا توصیه و یا رهنمودی برای هیئت مدیره جدید کانون دارید ؟
مدیرکل ثبت اسنادواملاک خراسان رضوی در پایان این نشست برتلاش در حفظ جایگاه سند رسمی و شأن و منزلت سردفتری و دفتریاری تأکید نمود و گفت همکاری و مشارکت مستمر همکاران سردفتر و دفتریار در اجرای اهداف ذاتی و اولویت دار دستگاه و گذر از ثبت دستی و سنتی و تحقق ثبت مکانیز برای فراهم شدن ارائه خدمات ثبتی بصورت الکترونیکی در فضای مجازی طلب می شود.
آقای رحمتی زاده مدیر کل ثبت اسناد واملاک خراسان رضوی : از فرصتی که فراهم شد قدر دانم.
 
 
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    از همکاران محترم و سران دفاتر جدید مشهد خواستارم به نامه ی ارسالی کانون در رابطه با نظرات و پیشنهادات در خصوص تقسیم اسناد پاسخ دهند . اگر واقعا خواستار تقسیم اسناد هستید یک حرکتی بکنید و نهضتی راه بیندازید . خواهش می کنم نظرم را منتشر فرمایید .

  2. . می گوید

    این نامه را در سایت هم بگذارید و اطلاع رسانی نمایید
    همکار گرامی :

    با نام و یاد خداوند متعال و تشکر از شما به جهت شرکت در دومین دوره ی انتخابات هیئت مدیره ی کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی

    با عنایت به اینکه کانون در نظر دارد پس از ماه مبارک رمضان گردهمایی با حضور تمامی دفاتر اسناد رسمی برگزار نماید لذا از همکاران محترم تقاضا می شود جهت استفاده بهینه از فرصت کم گردهمایی ، دیدگاه ها و نظرات و سوالات خود را در هر زمینه درکادر ذیل یا برگه ای جداگانه با ذکر نام و نام خانوادگی و شماره دفترخانه حداکثر تا اخر ۱۳۹۲/۴/۳۰ به شماره ۸۴۵۹۰۰۵-۰۵۱۱ کانون سردفتران و دفتریاران فاکس فرمایید تا نظرات شما بررسی و دسته بندی گردیده و در فرصت مقرر با حضور همکاران گرامی در اداره ی ثبت پاسخگویی و پیگیری گردد .

    همچنین تقاضا می شود جهت حصول خرد جمعی در موضوع تقسیم اسناد علاوه بر طرح سوال و دیدگاه مشروحا راهکار عملی انجام تقسیم اسناد را جداگانه کتبا مرقوم و برای کانون در مهلت مقرر مذکور ارسال و فاکس فرمایید .

  3. ناشناس می گوید

    لطقا این نامه را هم منتشر نمایید و اطلاع رسانی فرمایید جناب پنجتنی عزیز
    همکار گرامی :

    با نام و یاد خداوند متعال و تشکر از شما به جهت شرکت در دومین دوره ی انتخابات هیئت مدیره ی کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی

    با عنایت به اینکه کانون در نظر دارد پس از ماه مبارک رمضان گردهمایی با حضور تمامی سران دفاتر اسناد رسمی برگزار نماید لذا از همکاران محترم تقاضا می شود جهت استفاده بهینه از فرصت کم گردهمایی ، دیدگاه ها و نظرات و سوالات خود را در هر زمینه در برگه ای جداگانه یا در کادر ذیل با ذکر نام و نام خانوادگی و شماره دفترخانه حداکثر تا اخر تیر ماه به شماره ۸۴۵۹۰۰۵-۰۵۱۱ کانون سردفتران و دفتریاران فاکس فرمایید تا نظرات شما بررسی و دسته بندی گردیده و در فرصت مقرر با حضور همکاران گرامی در اداره ی ثبت پاسخگویی و پیگیری گردد .

    همچنین تقاضا می شود جهت حصول خرد جمعی در موضوع تقسیم اسناد علاوه بر طرح سوال و دیدگاه مشروحا راهکار عملی انجام تقسیم اسناد را جداگانه کتبا مرقوم و برای کانون در مهلت مقرر مذکور ارسال و فاکس فرمایید .

  4. ناشناس می گوید

    همکاران محترم طی نامه های کتبی و ارسال ان به کانون حمایت خود را از تقسیم اسناد اعلام فرمایید …کمی اتحاد داشته باشید …

  5. ناشناس می گوید

    درست میگید ، اتحاد اتحاد تا اتحاد نباشد هیچ چیز عملی نیست .

  6. ناشناس می گوید

    این همه تو سایت از تقسیم اسناد دفاع می کنید به نامه کانون هم جواب بدین و از تقسیم اسناد دفاع کنید

  7. دفتریار . سردفتر . ثبات .... می گوید

    دفاتر جدید خواهان تقسیم اسناد تا اخر تیر به کانون نامه هاتون رو فکس کنید و بگید که خواهان تقسیم اسناد هستید

  8. ناشناس می گوید

    مدیر سایت تمام نظرات را منتشر کن لطفااااااا

  9. ناشناس می گوید

    استاد پنجتنی ممنونیم

  10. ناشناس می گوید

    از جناب پنجتنی عزیز خواستارم تا نظرات و کل سایت را روزانه بروز کنند لطفا

  11. ناشناس می گوید

    از کانون محترم خواستارم قسمتی را برای معرفی سردفتران خراسانی و مشهدی بگذارند و هر هفته با یکی از ان مصاحبه بفرمایند . اگر قسمت دیگری هم برای معرفی وبلاگ سردفتران خراسانی بگذارید بسیار مفید خواهد ، چون بعضی از ان ها واقعا اطلاعات خوب و بروزی دارند

  12. ناشناس می گوید

    احسنت بر استاد پنجتنی عزیز . انشالله در تقسیم اسناد هم موفق باشید .

  13. سردفتر کاشمر می گوید

    از جناب پنجتنی خواستارم قسمت با هم اشنا شویم سایت را به همکاران کل استان اختصاص دهند و علاوه بر ان اگر بروز هم شود بد نیست .

  14. ناشناس می گوید

    اقای اورعی و مرجانی ارادتمندیم

  15. ناشناس می گوید

    جناب پنجتنی می شود به نامه ارسالی کانون به دفاتر در هفته اول مرداد پاسخ داد؟

  16. مشهد می گوید

    لطفا سایت را زود تر بروز کنید دلمان گرفت . انشالله خداوند به هیئت مدیره ی جدید عمر با عزت بدهد .

  17. ناشناس می گوید

    لطفا نظرات را منتشر کنید

  18. دوست سردفتر می گوید

    چه مصاحبه کوتاهی

  19. حسین ف می گوید

    ای کاش قبل ازاین مصاحبه تشریفاتی ازهمکاران می خواستید سوالات خود ازمدیر کل رابرای شماارسال می کردند

  20. احمد اکبری می گوید

    بهترین راهکار برایی تقسیم اسناد توسط سیستم سامانه توزیع اوراق میباشد که با توجه به آمار دفاتر و سقف تعیینی توسط سازمان به دفاتری که بیش از حد مقرر در ماه سند دارند اوراق ندهد . باتشکر

  21. ناشناس می گوید

    اخبار جدید چیه؟

  22. گله مند می گوید

    سلام آقای پنجتنی اول از شما گله دارم چرا اینقدر با احتیاط مصاحبه کردید این حرفها را هم میشود بین نماز در نماز خانه گفت و شنید دوم گفتید به عینه دیده اید که مشوق سر دفتران هستند خوب یکی بگویید لااقل کمی از این دل خوری بیایم بیرون .اما من خوب قربانی رایی هستم که فقط به این دلیل بر علیه من صادر شد که کارمند ثبت اشتباه کرده بود نه به دفاعیه من توجه شد ونه حقیقت . دیگر اینکه چرا ما باید محل کانون را یک محل اقامتی بنماییم مگر ما در شهر های دیگر محل اقامتی دیده ایم که آقایان بزرگی که از پایتخت می آیند بایید یک جای مفت و مجانی هم داشته باشند تا خوب از آنها پذیرایی شود چه گناهی کرده ایم که در مشهدیم .
    ضمناً مگر سر دفتر نباید تک شغله باشد نهایتا به تعلیم مشغول آنهم با شرایطی چطور آن بزرگ وار از پایتخت آمده با اقل سابقه سر دفتری هم سر دفتر است هم بازنشسته دولت هم کارشناس رسمی که به ثبت می رود و حلوا حلوا می شود در ساعات اداری هم عضو دادگاه این همه ترس از چیست نمی دانم دلمان خوش است به نامه نوشتن اگر نوشتن فایده ای داشت الان همه رمان نویس های عالم سران کشور هایشان بودن شما حتی نکردید این ده درصد کذایی را کاهش دهید بیمه را ارتقا نمی دهید یک بیمه ای داریم که چند وقت پیش به یک کار گر خدماتی پیشنهاد دادم مسخره اش کرد . کارمند را تا چپ نگاه کنی قانون کار دفتر یار که اصلا ارباب رجوع که طلب کار است عده ای هم یاد گرفته اند هنوز هیچ نشده بازرسی آقایان هم چای منتظر قند زود تلفن و تهدید بابا اول ببنین کی راست میگه ما سر دفتریم همین نه کلاه برداریم نه دیکتاتور
    همین نوشتم تو بخوان و بر سایت قرار نده ما که عادت داریم چون گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من آنچه به جایی نرسد فریاد است .به امید روزی که واقعا نترسیم و حق خود را بگریم چرا که حق گرفتنی است دادنی نیست .

  23. . می گوید

    انشالله به برکت این ماه مبارک ، بعد از این ماه شاهد احیا و اجرای تقسیم اسناد باشیم

  24. ناشناس می گوید

    اقای اورعی بالاخره کی تقسیم اسناد اجرایی میشه ؟ اصلا اجرایی میشه ؟ لطفا هر تصمیمی گرفته می شود اطلاع رسانی فرمایید . ما منتظریم

  25. ناشناس می گوید

    ایا جلسات اموزشی کانون دوباره شروع خواهد شد؟ چون جلسات قبلی بسیار مفید بود مخصوصا با مدیریت اقایان اسپلانیان و مرجانی و پنجتنی . امیدوارم دوباره برگزار شود .

  26. ناشناس می گوید

    استاد گله مند سلام عرض می کنم خدمتتان . اما این ها به جناب پنجتنی مربوط نیست .

  27. چشم انتظار می گوید

    باسلام:همکاران گرامی خدا قوت،تقسیم اسناد قبلا هم بود منتهی هدفمند!انشاله در این سری انشاله عادلانه تقسیم شود.شاید دفاترچاپی اسناد رهنی بعضی همکاران فعال!استراحت کنند.!!!!

  28. ناشناس می گوید

    همکار محترم گله مند، شما که باید بهتر بدانید هرکه را دلشان بخواهد با قوانین نگه میدارند در همین مشهد یکی از بهترین و درستکارترین و مظلومترین همکاران ما با خوشخدمتی و داستانبافی (و نه تفسیر قانون) منفصل شد اما دقیقا عین قضیه ایشان برای همکار دیگر اتفاق افتاد دادگاه تبرئه کرد و حکم مربوطه بعنوان بهترین حکم قضایی سال تشخیص داده شد و به قاضی جایزه دادند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.