iran flag

سردفتران تهرانی در اعتراض به مشکلات سامانه ثبت آنی معاملات در کانون سردفتران حضور یافتند(نقل از سایت کانون مرکز)

عصر روز گذشته تعدادی زیادی از سردفتران و دفتریاران اسنادرسمی استان تهران در اعتراض به مشکلات سامانه ثبت آنی معاملات،در سالن اجتماعات این کانون حضور یافتند تا مشکلات را به گوش مسئولان سازمان ثبت اسناد و املاک برسانند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، در این راستا انجم‌شعاع معاون امور اسناد و مقدس سرپرست اداره کل امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این جلسه حضور یافتند تا ضمن شنیدن نظرات و انتقادات سردفتران، پاسخگوی آنان باشند.

 سامانه مشکل پهنای باند دارد

یکی از سردفترانی که در این جمع حضور داشت، اظهار کرد: موافق اجرایی شدن این طرح بودم ولی یکسری مشکلات مانند پهنای باند دارد که باید از ابتدا برای آن چاره‌اندیشی می‌شد تا شاهد مشکلات امروز نباشیم.

 وی با بیان اینکه این مشکلات هرچه سریع‌تر باید برطرف شود گفت: این مشکلات زمینه‌های فنی دارد؛ اینکه سازمان ثبت اسناد آمار می‌دهد 11 هزار ثبت صورت گرفته، آمار بسیار پایینی است و نشان می‌دهد مشکلی اساسی وجود دارد. باید این ضعف را برطرف کرد و اینکه از ساعت 10 شب تا 3 صبح سند صادر می‌شود اصلا در شأن سردفتران نیست و مشکل باید ریشه‌ای حل شود.

 این طرح نباید توسط خود سازمان اجرا می‌شد و باید آن را به امور اسناد می‌سپردند

یکی دیگر از سردفتران گفت: من از اول مخالف اجرای این طرح بودم. اولین مشکل ما این بود که این طرح نباید توسط خود سازمان اجرا می‌شد و باید آن را به امور اسناد می‌سپردند. من 20 سال سابقه سردفتری دارم و کوچک‌ترین مشکلی در این زمینه با امور اسناد نداشته‌ام.

وی افزود: چرا سازمان ثبت اسناد اکنون پای امور اسناد را که دخالتی در این موضوع نداشته به میان کشانده است؟ از ابتدا طرح این موضوع در اختیار افرادی دیگر بود و کارشناس نداشت. مشکلات این طرح ایرادات سیستمی نیست بلکه اصلا نمی‌توان وارد سیستم شد و اصلا ربطی به پهنای باند ندارد.

 عدم اطلاع 90درصد سردفتران از آی تی توهین است

وی گفت: این حرف آقای تویسرکانی که می‌گوید 90 درصد سردفتران از آی‌تی چیزی نمی‌دانند توهین است؛ کجای قانون می‌گوید باید استفاده از کامپیوتر را یک سردفتر به نحو احسن بداند.بیایید مشکل را حل کنید.

 این سردفتر درباره بودجه این طرح خاطرنشان کرد: اگر بودجه این طرح بودجه عمومی است، چرا طراحان سیستم بازخواست نمی‌شوند؟ آنها باید در این طرحی که با بودجه ملی هزینه و طراحی شده پاسخگو باشند.

طرح ثبت آنی معاملات نیاز به گذراندن دوره کارشناس ارشد IT دارد

سردفتر دیگری که اعلام کرد مهندس IT است اعلام کرد: آیا قبل از اجرای طرح ثبت آنی معاملات نباید زیرساخت‌ها فراهم می شد و در اختیار سردفتران قرار می گرفت؟ را این اتفاق نیفتاده است که اکنون شاهد چنین مشکلاتی هستیم.

 وی با بیان اینکه بنده کارشناسی ارشد IT دارم و باید بگویم که برای ثبت سند با این طرح باید هر نفر کارشناس ارشد IT  باشد، ادامه داد: چرا صحبت‌های جناب آقاصفری در خصوص مشکلات این طرح از روی سایت کانون حذف می‌شود؟

 

وی پیشنهاد داد این طرح ملغی شود و تا اطلاع ثانوی تا زمانی که اینترنت یک گیگ فراهم نشد این طرح ادامه نیابد.

 این طرح نه تنها مشکل فنی بلکه مشکل حقوقی و قانونی دارد

یکی دیگر از سردفتران اسنادرسمی در این جلسه اعتراض اظهار کرد: این طرح نه تنها مشکل فنی بلکه مشکل حقوقی و قانونی دارد. در قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 211 قانون سردفتران گفته شده که سازمان ثبت مکلف است در راستای توسعه اسناد و املاک، داده‌های ثبتی خود را الکترونیکی کند و تا پایان برنامه دوم به این امر اقدام کند ولی برای اجرای این قوانین نباید ضعف داشته باشیم. در واقع باید ابتدا زیرساخت‌ها فراهم می‌شد.

 وی افزود: باید ببینیم ثبت آنی را چگونه تعریف کرده‌ایم؛ قرار نیست که ما سنگ‌اندازی کنیم بلکه می‌گوییم باید مشکلات حل شود، چرا که ما شاهد ایراد ساختاری هستیم. می‌دانیم که سازمان ثبت قصد دارد مشکل و گره را باز کند ولی باید زیرساخت ها را از گذشته فراهم می‌کردند.

 این سردفتر اظهار داشت: پیشنهاد ما به سازمان ثبت این است که سند به صورت سنتی ثبت شده و هر زمانی که خواستند ما اطلاعات را در اختیارشان می‌گذاریم در واقع این امر باعث می‌شود که مشکلات حل شود.

 نمی دانیم منبع آمار سازمان ثبت اسناد درمورد  سامانه ثبت آنی چیست؟

یکی از اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران نیز در این جلسه ضمن انتقاد از اشکالات سامانه ثبت آنی معاملات اظهار داشت: طرح ثبت آنی معاملات مورد حمایت همه قرار گرفت ولی مانند هندوانه دربسته بود و در مراسمی که ما آموزش دیدیم، باز هم نتوانستیم در این طرح موفق عمل کنیم.

وی ادامه داد: طرح ثبت آنی مشکلات فراوانی دارد که یکی از آن مشکلات، مشکلات شکلی و فنی است. در واقع سازمان ثبت به شکلی برخورد می‌کند که گویا قیم بوده و به سردفتران از بالا نگاه می‌کنند.

 ظرف 6 روز حتی یک سند هم ثبت نکرده ام

این سردفتر ادامه داد: حاکمیت باید با مردم در ارتباط باشد و ما با مردم در ارتباطیم و باید مشکلات آنها را رفع کنیم. اینکه سازمان ثبت این آمار را ارائه می‌دهد باید دید این آمار را از کجا می‌آورد چرا که این آمار درست نیست.  بنده به عنوان عضو هیئت مدیره با آموزش‌هایی که دیدم، نتوانستم طی این 6 روز حتی یک سند تنظیم کنم.

وی اظهار داشت: با توجه به آماری که ارائه شده یعنی تنها 9 درصد سند تنظیم شده و 73 درصد هیچ سندی تنظیم نشده است. مردم در برخی دفاتر اسنادرسمی به سیستم های موجود در دفاتر آسیب هایی را وارد کرده اند و حتی با پرسنل این دفاتر درگیر شده اند. ما نمی دانیم پاسخ مردم را چه بدهیم.

یکی دیگر از سردفتران اسنادرسمی هم  پیشنهاد داد این طرح به مدت 3 ماه به تعویق بیفتد تا مشکلات فنی آن رفع شود و پس از آن اجرایی شود.

 طرح ثبت آنی معاملات به ما تحمیل شده است

یکی دیگر از سردفتران در این مراسم اظهار داشت: بنده 18 سال است که افتخار دارم عضو کوچک کانون سردفتران هستم ولی باید بگویم طرح ثبت آنی دارای مشکلات و ضعف‌های بسیاری است. این طرح کارشناسی نشده است و آن را به ما تحمیل کرده‌اند. برای اولین بار است این میزان جمعیت را می‌بینم که این نشان از مشکل عینی این طرح است.

 

سردفتر دیگری در این مراسم  با بیان اینکه کاری صورت نگرفته و مردم در پیچ و خم حوادث مانده‌اند،‌افزود: یکی از مراجعه کنندگان دفتر من امروز گفت به رییستان پیشنهاد بدهید که اقلا به خاطرمشکلات طرح،  موضوع را زوج و فرد کند!

 مشکل ما مشکل امنیتی، شغلی و زیر سوال بردن شأن سردفتران است

وی با بیان اینکه مشکل ما مشکل امنیتی و شغلی و زیر سوال بردن شأن سردفتران است، ادامه داد: ثبت آنی تیغ برنده‌ای است که باید مواظب آن باشیم و بنده نیز احساس خطر می‌کنم. سردفتران خاکریز اول سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هستند و سازمان به جای حمایت بر سر آنها می‌زند.

 معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:از نظر قانونی و حقوقی مشکل اساسی در طرح ثبت آنی دیده نمی‌شود

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در این جلسه با بیان اینکه پیشنهادات سردفتران را به سازمان ثبت منتقل می‌کند، گفت: تا پایان وقت امروز ۸۰ هزار سند به مرحله اخذ شناسه رسیده است.

 محمدمهدی انجم‌شعاع در این جلسه اظهار داشت: حدود یک سال است از اولین باری که در جمع سردفتران حضور یافتم می‌گذرد و بنده از خرداد سال گذشته در این سمت قرار دارم و همچنین می‌دانید که توجه بسیاری به سردفتران دارم و با شما راحت گفت‌وگو کرده و احساس غربت نمی‌کنم. در واقع من در فضای مسائل و مشکلات شما قرار گرفتم تا مطالبات شما را بشنوم.

 وی با بیان اینکه از باب مسئولیتی که دارم و علقه‌ای که به امور سردفتری و جایگاه رفیع آن دارم، خود را مکلف به حمایت و پیگیری مطالبات آنها می‌دانم، ادامه داد: بر این عقیده هستم که در جهت حفظ حقوق شما گام برداشته و هیچ‌گاه بنده از وظیفه خود غافل نشده و نخواهم شد بنابراین امروز به اینجا آمدم تا درد دل شما را شنیده و این درد دل‌ها را به سازمان ثبت منتقل کنم.

 معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: در چند روزی که از اجرایی شدن طرح ملی ثبت آنی اسناد می گذرد شاهد مشکلاتی بوده ایم که به ما منعکس شده و امروز در جمع شما حضور یافته ام تا درد دل‌هایتان را بشنوم و با هم صحبت کنیم.

وی اظهار داشت: نمی‌توان گفت این طرح بدون نقص و بی‌عیب انجام می‌شود ولی باید گفت در جهت حل مشکل در حال گام برداشتن هستیم و این امر نباید به شکلی باشد که فکر کنیم سازمان ثبت باعث به وجود آوردن بستر ناهنجاری‌ها شده است. 

 انجم شعاع با بیان اینکه جلسات و بررسی‌های زیادی با حضور سردفتران و مشارکت کانون سردفتران صورت گرفت، اظهار داشت: از لحظه‌ای که این طرح از 26 شهریور شروع به کار کرد به طور متناوب کارهای روزانه خود را کنار گذاشته‌ایم و امور دیگر را از اولویت خارج کرده‌ایم تا شاهد کاهش مشکل در این طرح بوده و مشکلات را مرتفع سازیم. 

 وی ادامه داد: اولویت ما اجرای طرح ثبت آنی اسناد بوده که مرتب آن را رصد و پیگیری کردیم و امروز اینجا آمده‌ایم تا مطالبات شما را بشنویم تا وضعیت بهتر و مشکلات مرتفع شود.

هیچ کوتاهی انجام نشده است/ پروژه بسیار عظیم و سنگین است

 

انجم شعاع با بیان اینکه بارها مسائل را بررسی کردیم و باید بگوییم که هیچ کوتاهی انجام نشده و فرافکنی صورت نگرفته است گفت: این پروژه بسیار عظیم و سنگینی است که جنبه‌های فنی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

 معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار داشت: سردفتران امروز در جلسه دو بخش حقوقی و فنی را مطرح کردند که باید بگوییم این موضوع جای مطالعه و بررسی دارد و مشکلات باید اصلاح شود. همچنین در خصوص بحث فنی اطلاع چندانی ندارم ولی برای حل مشکلات برنامه وجود دارد.

از نظر قانونی و حقوقی مشکل اساسی در طرح ثبت آنی دیده نمی‌شود

وی در ادامه گفت: از نظر قانونی و حقوقی با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مشکل اساسی دیده نمی‌شود و همه شما به طور یقین مشکل اساسی را در قسمت فنی می‌دانید و این گردهمایی سردفتران بیشتر به دلیل مشکلات فنی است. بنابراین شما باید مطالبه خود را ارائه داده و ما در این راستا برای حل مشکل گام برداریم و من قول می دهم صحبت ها و نظرات شما را تا فردا ظهر به گوش ریاست سازمان برسانم.

 انجم شعاع اظهار داشت: اینکه می‌گویید بحث آمار اشتباه است باید بگوییم ما هیچ گونه دخالت و دستکاری در آمار نداریم و باید بگویم بنده در مقامی نیستم که بگویم این طرح مشکل ندارد بلکه طبیعت کار در فضای مجازی باعث به وجود آمدن مشکلات فنی شده است که باید صبر کرد.  اینکه ما وظیفه‌ای نداریم و مشکلی وجود ندارد حرف بنده نیست  ولی باید بپذیریم که با وجود زیرساخت و امکانات این مشکلات وجود دارد و آمارهایی که ارائه می‌شود آمار وقایع بوده و قابل دستکاری نیست. 

وی با بیان اینکه سردفتری می‌گوید 40 هزار سند باید ثبت می‌کردیم ولی حالا این سیستم جوابگو نیست، اظهار داشت: تا پایان وقت امروز که 5 روز از این طرح می‌گذرد، 80 هزار سند به مرحله اخذ شناسه رسیده است.

 اینکه 80 هزار سند ثبت شده کم بوده ولی نشان از این است که می‌توان در این فضا کار کرد

وی ادامه داد: شما هم باید در فضای حاکم بر سازمان قرار بگیرد و ببینید که هم و غم ما مرتفع شدن مشکلات این طرح است تا به سرعت بهبود یابد ولی اینکه 80 هزار سند ثبت شده کم بوده ولی نشان از این است که می‌توان در این فضا کار کرد که باید این شدن‌ها را سرعت بخشیم.

 انجم‌شعاع با بیان اینکه کار شدنی است و باید مطالبات سردفتران از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گیرد، گفت: در خصوص بحث فنی کارهای در دست انجام شده و توافق و رایزنی خوبی صورت گرفته است که امیدواریم وضعیت بهتری پیدا کنیم.

برخی بر پهنای باند اعتراض دارند که خوشبختانه در این خصوص اقداماتی صورت خواهد گرفت

وی گفت: برخی بر پهنای باند اعتراض دارند که خوشبختانه در این خصوص اقداماتی صورت خواهد گرفت و قول مساعد به ما می‌‌دهند بنابراین می‌خواهیم که شما همکاری کنید. بنده در مقام توجیه نیستم و باید بگویم سازمان ثبت نسبت به این مشکلات بی‌تفاوت نیست بنابراین همکاری شما را خواهان بوده تا مشکلات بدون تنش حل شود. 

 وی ادامه داد: باید مشکلات را حل کنیم چرا که با پاک کردن صورت مسئله ما به جایی نمی‌رسیم. همچنین باید گفت شما خبر ندارید به ما هم پیام کوتاه و تعابیری زشت گفته می‌شود ولی ما به دنبال حل مشکل هستیم و تقاضای مساعدت و صبر داریم؛ پیغام شما و پیشنهادات شما را به رئیس سازمان ثبت منتقل خواهم کردم.

 انجم‌شعاع گفت: برخی دفترخانه‌ها در این مدت اصلا سندی ثبت نکردند و برخی دیگر نیز دو یا سه سند ثبت کردند که باید صبر کنیم تا مشکلات رفع شود ولی پیشنهادات شما قابل بررسی است و در امانتداری کامل به سازمان منتقل می‌شود.

 بنده هر پیشنهادی را قابل بررسی می‌دانم و به سازمان منتقل می‌کنم

وی در پاسخ به این سوال که می‌توان 3 ماه این طرح مسکوت بماند و بعد اجرا شود، اظهار داشت:‌ بنده هر پیشنهادی را قابل بررسی می‌دانم و به سازمان منتقل می‌کنم همچنین استدلال‌های امروز جلسه را منتقل خواهم کرد که اگر به جایی نرسید مانند سامانه‌ای که نیروی انتظامی داشت ممکن است تعطیل شود ولی اینکه برسیم یا نرسیم بحثی جدا است. در واقع در اولویت کار ما اجرای ثبت آنی است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.