iran flag

سرگردانی مردم بشرویه برای دریافت سند مالکیت/ 80 درصد املاک شهرستان فاقد سند ثبتی


گزارش مهر/
سرگردانی مردم بشرویه برای دریافت سند مالکیت/ 80 درصد املاک شهرستان فاقد سند ثبتی
بشرویه – خبرگزاری مهر: نبود اداره ثبت اسناد و املاک در شهرستان بشرویه موجب شده تا 80 درصد املاک این شهرستان فاقد سند ثبتی باشد و این مشکلی برای مردم و افزایش پرونده های اختلافات ملکی در دادگستری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نبود اداره ثبت اسناد در شهرستان بشرویه جمعیت بیش از 26 هزار نفری این شهرستان را رنج می دهد.

مردم بشرویه باید برای انجام کارهای ثبتی خود مسیری 100 کیلومتری را تا شهرستان فردوس طی نمایند که اغلب نیز پس از ماه ها انتظار به خواسته شان رسیدگی می شود.

مردم بشرویه ناراضی از نبود اداره ثبت اسناد در شهرستان

عباس مستشاری یکی از شهروندان بشرویه درگفتگو با مهر با ابراز گلایه از نبود اداره ثبت در شهرستان گفت:این امرسبب شده تابرای دریافت سند ثبتی مسافت 100 کیلومتری تا فردوس را طی کنیم.

وی ادامه داد:متاسفانه طی کردن این مسیر 100 کیلومتری علاوه برخسارات مادی که بر مردم واردمیکند خطر رفت و آمد جاده نیز وجود دارد.

مستشاری با بیان اینکه از سال گذشته با نقل و انتقال هر سند ثبتی سند مورد نظر باطل می شود، افزود: به همین دلیل حجم مراجعات به اداره ثبت اسناد بسیار افزایش یافته است و مشکلات مردم و حتی اداره ثبت را نیز افزایش داده است.

وی با اشاره به اینکه املاک در شهرستان اکثرا فاقد سند ثبتی می باشد، گفت: اکثر مردم به دلیل مسافت زیاد تا اداره ثبت اسناد از پیگیری برای اسناد خود منصرف می شوند و از طرفی با توجه به اینکه شرکت ها و خانه های زیادی برای ثبتی شدن در نوبت هستند و تنها کارشناسان یک روز را برای بررسی پروژه های بشرویه به این شهرستان می آیند فرصت کافی و زیادی نیست.

مهدی جباری دیگر شهروند بشرویه ای بیان کرد:برای گرفتن سند منزل خودم با این وجود که ثبتی بود و تنها نیاز به یک استعلام داشت که باید از فردوس می آمد با وجود آمد و رفت ها و پیگیری های فراوان حدود چهار ماه طول کشید.

علی ناظری توکلی نیز که از نبود اداره ثبت اسناد در بشرویه ناراضی بود، اظهارداشت:حدود شش ماه است که منزل را ساخته ایم و با وجود مراجعات مکرر به اداره ثبت اسناد شهرستان فردوس برای ثبتی کردن آن در آخر نیز به مشکلاتی برخورد کردیم که دیگر از این کار منصرف شده ایم.

وی از مسئولین خواست تا هر چه زودتر برای تاسیس این اداره در شهرستان اقدام نمایند چرا که یک نیاز ضروری برای مردم بشرویه  است.

نبود اداره ثبت در بشرویه و نابهنجاری های ملکی/رسمی نبودن اسناد سدی در برابردریافت وام

عباس مستشاری شهروند بشرویه ای با اشاره به دیگر مشکلات نبود اداره ثبت در بشرویه گفت:مشکل نابهنجاری های ملکی نیز بخاطر نبود اداره ثبت اسناد و دریافت اسناد رسمی به وجود می آید به طورمثال وقتی با یک کاغذ ساده به جای اسناد رسمی معاملات انجام می شود مسلما نابهنجاری های ملکی هم به وجود می آید.

علی ناظری توکلی بیان کرد:عدم دریافت وام مشکل دیگر نداشتن اسناد رسمی است امروزه به هر اداره و بانکی که مراجعه می کنیم برای وصیقه وام های کشاورزی و دامداری و هر وامی باید سند رسمی باشد و تا موقعی که کسی می خواهد سند رسمی دریافت کند واقعا طولانی می شود چرا که یا برگ سند و یا بارکد موجود نیست علاوه بر تلف شدن وقت و ضرر مالی برای وام نیز نمی توانیم اقدام نماییم.

80 درصد املاک شهرستان بشرویه سند ثبتی ندارد/ مصوبه هیئت دولت اجرایی نشد

محمدعلی مهدی نژاد فرماندارشهرستان بشرویه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه متاسفانه بیش از 80 درصد از املاک این شهرستان فاقد سند ثبتی است، گفت: مردم با توجه به بعد مسافت تا اداره ثبت اسناد شهرستان فردوس پیگیری های زیادی برای رسمی کردن اسناد خود انجام نمی داده اند چرا که برای پیگیری اسناد باید 100 کیلومتر را تا شهرستان فردوس بپیمایند که حقیقتا کاری مشکل است.

 مهدی نژاد با بیان اینکه تاسیس اداره ثبت اسناد از مصوبات سفر سوم هیئت دولت به بشرویه بوده است، اظهار داشت:در عین حال که به مردم خدمات خوبی داده شده است در این مورد به مردم ظلم می شود.

وی ادامه داد:برای راه اندازی اداره ثبت اسناد شهرستان پیگیری های زیادی از سوی فرمانداری بشرویه و اداره کل ثبت اسناد استان شده است و شخصا نامه ای جهت پیگیری و راه اندازی این اداره خدمت معاون اول قوه قضاییه کشور آیت الله رئیسی تقدیم کردم و ایشان نیز دستور صریح داند اما متاسفانه تا به امروز هنوز این مشکل حل نشده است.

 فرمانداری قول تامین امکانات و تجهیزات را داده است

فرماندار بشرویه یادآور شد:ما قول تامین همه امکانات آن را از جمله مکان، ساختمان، تجهیزات اداری را داده ایم.

مهدی نژاد اظهار داشت:آخرین برنامه ای که برای پیگیری آن داریم این است که طی چند روز آینده همراه با نماینده مجلس و مدیرکل ثبت اسناد استان نشستی با رئیس ثبت اسناد کشور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نبود این اداره مشکلات فراوانی برسر راه مردم قرار داده است، گفت: نبود ثبت اسناد برای اداره راه و شهرسازی ، منابع طبیعی و آبخیز داری و مردم  نیز مشکل سازشده است و قطعا اگر این اداره تاسیس نشود مشکلات روز افزون برای مردم در بحث سندهای مالکیت خواهیم داشت.

ردیف استخدامی مانعی برای تاسیس اداره ثبت اسناد

مهدی نژاد مشکل اصلی را که مانع تاسیس اداره ثبت اسناد می شود ردیف استخدامی دانست  و اظهار داشت:این موضوع از جهتی صحیح میباشد اما در هرصورت چهار سال است که این امر پیگیری می شود و این حق مردم شهرستان است که اداره ثبت اسناد داشته باشند.

وی ادامه داد: می توان با انتقال کارمندان ثبت اسناد در سایر شهرستان ها در استان خراسان جنوبی به بشرویه این مشکل را حل نمود البته حل این موضوع توسط مرکز امکان پذیر است.

حدود 30 درصد پرونده های دادگستری اختلافات ملکی

علیرضا زمان زاده معاون فرماندار بشرویه نیز به بروز درگیری های اجتماعی و خانوادگی ناشی از سنددار نبودن املاک در بشرویه اشاره و گفته است: اختلافات وراث درباره تقسیم ارث به دلیل نبود سند مالکیت املاک از مهم ترین این درگیری هاست.

 وی با بیان این که به دلیل این گونه اختلافات و مشکلات مشابه روز به روز بر تعداد پرونده های دادگستری مربوط به این حوزه در شهرستان افزوده می شود، تصریح کرد: حدود 30 درصد پرونده های تشکیل شده در دادگستری بشرویه به دلیل همین اختلافات است.

وی برای رفع این مشکلات بر راه اندازی اداره ثبت اسناد و املاک یا نمایندگی این اداره در شهرستان تاکید کرد.

……………

http://www.mehrnews.com/detail/News/2195037

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.