iran flag

‌تاکید مجدد رییس کانون سردفتران بر نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی

‌تاکید مجدد رییس کانون سردفتران بر نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی

‌رییس کانون سردفتران و دفتریاران تاکید کرد: برگ سبز برای تعویض پلاک است اما برای نقل و انتقال باید به دفاتر اسنارسمی مراجعه شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، محمدرضا دشتی اردکانی در نشست خبری امروز خود با اشاره به بحث نقل و انتقال اسناد خودرو، گفت: در دیدار اخیر هیات مدیره این کانون با رئیس قوه قضائیه، ایشان تأکید داشتند که طبق قانون، نقل و انتقال خودرو منحصراً باید در دفاتر اسنادرسمی صورت گیرد و فقط تعویض پلاک در ناجا انجام می‌شود.

 وی ادامه داد: با توجه به اینکه مالیات نقل و انتقال خودرو در بودجه سال 93 ذکر شده است، افراد باید هنگام تنظیم سند رسمی مبالغ لازم را بپردازند تا خریدار ضرر نکند.در هفته اخیر هم سخنگوی کمیسیون حقوق و قضایی مجلس اعلام کرد؛ قانون تصریح دارد که اسناد رسمی باید در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود و برگ سبز ناجا سند رسمی محسوب نمی‌شود.

 دشتی اردکانی گفت: ‌برگ سبز برای تعویض پلاک است ولی برای نقل و انتقال باید تنظیم سند در دفتر اسنادرسمی صورت گیرد. بر اساس قانون مدنی اسنادی رسمی هستند که در ادارات ثبت یا دفاتر اسناد رسمی تنظیم ‌شوند.

 ناجا برای استقرار دفاتر اسنادرسمی در مراکز تعویض پلاک اعلام آمادگی نکرده است

وی با اعلام آمادگی برای استقرار دفاتر اسناد رسمی در محل مراکز تعویض پلاک گفت: در تبصره ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی تصویب شده که با همکاری دفاتر اسناد رسمی و ناجا می‌توان در محل مراکز تعویض پلاک دفاتر اسناد رسمی را مستقر کرد اما تاکنون در این زمینه اعلام آمادگی از سوی ناجا نشده است.

 رییس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص آیین‌نامه قانون پیش‌فروش ساختمان گفت: این آیین‌نامه در دولت و در کمیسیون فرعی مطرح شده، کار کارشناسی آن تمام شده و در نوبت کمیسیون اصلی است و تا هفته آینده در کمیسیون لوایح دولت مطرح و نهایی شده و برای ابلاغ به هیئت دولت ارایه می‌شود.

 وی در خصوص مزایای سیستم ثبت آنی گفت: پیشگیری از جعل اسناد، کنترل اسناد و جمع‌آوری اسناد در بانک جامع اطلاعاتی از جمله مزایای این سیستم است. این طرح 26 شهریور ماه سال جاری راه اندازی شده است و تاکنون بیش از 5 میلیون و 8 هزار و 491 سند در سیستم ثبت شده است که با توجه به گستره جغرافیایی و وجود بیش از 7 هزار دفتر اسناد رسمی در کشور میزان تخلفات دفاتر اسناد رسمی کاهش پیدا کرده است.

 دشتی اردکانی افزود: دفاتر اسناد رسمی حتماً باید شماره تلفن همراه خریدار و فروشنده را ثبت کنند چرا که با فعال شدن سامانه پیامکی در سیستم ثبت مالی بلافاصله پس از ثبت سند پیامی برای خریدار یا فروشنده ارسال می‌شود.

 

 

درآمد دفاتر اسناد رسمی شامل هزینه‌های مختلف است و میلیاردی نیست

رییس کانون سردفتران و دفتریاران فصل‌الخطاب سند رسمی را قانون دانست و گفت: ما باید در زمینه بسیاری از موضوعاتی که مربوط به بحث سند رسمی می‌شود به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. اینکه درآمد دفاتر اسناد رسمی میلیاردی نیست نکته مهمی است که برخی به اشتباه متوجه شده اند. درآمدی که دفاتر اسناد رسمی ثبت می‌کنند شامل هزینه‌های مختلفی از جمله حق الثبت، مالیات و حق نقل و انتقال خودرو است که به خزانه دولت می‌رود و تنها حق‌التحریر است که برای سردفتر و کارکنان دفتر باقی می‌ماند.

 وی افزود: وزیر دادگستری اعلام کرد که میانگین درآمد هر دفترخانه در ماه 8 میلیون و 500 هزار تومان است این نکته را هم باید گفت که 15 درصد از این مبلغ به دفتریاران و 10 درصد به کانون سردفتران می‌رسد، 15 درصد برای پاداش کارکنان و 10 درصد دیگر هم برای مالیات در نظر گرفته می‌شود و در مجموع 4.5 میلیون درآمد می‌ماند که آن هم برای سردفتران شامل هزینه‌های دیگر می‌شود. بنابراین 8 میلیون و 500 هزار تومان درآمد خالص نیست.

 دولت الکترونیک به معنای واقعی در سازمان ثبت محقق شده است

وی در ادامه گفت: بر اساس سیستم ثبت استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان بیشترین سند صادره را در یک ماه داشته اند و استان‌های ایلام و کهگیلویه و بویر احمد کمترین میزان ثبت سند را داشته است ضمن اینکه 50 درصد از اسناد صادره مربوط به اسناد وکالتی بوده و باید گفت دولت الکترونیک به معنای واقعی در سازمان ثبت محقق شده است.

 رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: در حال حاضر می‌توانیم از جعلی بودن و نبودن شناسنامه‌ها مطلع شویم که این اقدام اکنون به صورت پایلوت در استان‌ قزوین آغاز شده است و هویت فرد از طریق کامپیوتر مشخص می‌شود. تنها در این راستا کافی است که شماره شناسنامه و کد ملی را در سیستم درج کنیم تا از جعلی بود یا نبودن شناسنامه مطلع شویم و امیدواریم این اقدام در سراسر کشور صورت گیرد.

وی با اشاره به کاهش تخلفات در دفاتر اسناد رسمی خاطرنشان کرد: در صورتی که دفترخانه‌ای تخلفی داشته باشد، تخلف در دادگاه بدوی سردفتران که در مراکز هر استانی وجود دارد رسیدگی می‌شود، اگر کسی به رأی دادگاه استانی اعتراض داشت پرونده در دو شعبه دادگاه تجدید‌نظر تهران رسیدگی می‌شود و باز هم در صورتی که مردم یا سردفتران به رأی دادگاه تجدید‌نظر اعتراض داشتند پرونده برای رسیدگی به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می‌شود.

 دشتی‌اردکانی گفت: هیچ چیز در دفاتر اسناد رسمی به صورت دستی ثبت نمی‌شود و در حال حاضر 7 هزار و 26 دفتر اسناد رسمی در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و برای اینکه آرامش در کشور زیاد شود رابطه اجتماعی مردم را به رابطه حقوقی تبدیل می‌کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.