iran flag

حدیث هفته : آرزوی مرگ در احادیث حضرات معصومین چه حکمی دارد؟


بسم الله الرحمن الرحیم


دکترمحمدعلی انصاری درجلد سوم مشکاه ، تفسیر سوره مبارکه بقره و ذیل آیه 92 به موضوع کراهتِ آرزوی مرگ  پرداخته و می نویسد:

کراهت آرزوی مرگ

در اسلام تمنا و آرزوی مرگ به صورت کلی توصیه نشده است و اگر مسلمانی آرزوی  مرگ کند ، کار مکروهی انجام داده است .دلیل کراهتِ آرزوی مرگ این است که انسان نمی داند صلاح و مصلحت او در رفتن از دنیاست یا در ماندن . اگر هم گاه کسانی آرزوی مرگ می کردند، حضرات معصومین (ع) آن را نوعی اعتراض به خداوند محسوب می کردند و می فرمودند که چنین آرزویی نکنید؛ زیرا شما علم به آینده ندارید و به جای تمنای مرگ ، بگویید:

« الَلهُمَّ اَنْتَ الْمُقَدِّمُ وَ اَنْتَ الْمُوَخِّرُ لَا اِلَهَ اِلَّا اَنْتَ بِعِلْمِکَ الغَیْبَ وَ بِقُدْرَتِکَ عَلَی الْخَلْقِ اَجْمَعینَ مَا عَلِمْتَ الْحَیَاهَ خَیْرا" لِی فَاَحْیِنِی وَ تَوَفَّنِی اِذَا عَلِمْتَ الْوَفَاهَ خَیْرا" لِی».

خدایا تو تقدیم کننده و تاخیرکننده ای. معبودی جز تو نیست (و این)به سبب علم تو و قدرت تو بر همه خلق است. اگر می دانی که حیات (و زنده بودن)برای من خیر است ، پس زنده ام  بدار و اگر مرگ را برای من خیر می دانی ، مرا بمیران .

در  واقع ، عمر نعمتی از سوی پروردگار است و آنچه در پوشش تمنّای مرگ گاه از زبان برخی اولیای خدا نقل شده است ، در حقیقت ترجمان اشتیاق ایشان به لقای الهی و ابراز آمادگی و استعدادشان برای مرگ است .

نکته مهم آن است که نگاه آدمیان به مرگ تعیین کننده نگاه آن ها به زندگی است .  اگر انسان ها مرگ را به دقت ننگرند و آن را حق و صواب نبینند، با تمام وجود به این دنیا خواهند پرداخت و تا وقتی زنده اند، سعی می کنند بیشترین استفاده را از مواهب دنیا ببرند.

مرگ گریزی یکی از نشانه های وابستگی شدید انسان به دنیا و مقصود قراردادن آن است انسانهایی که تمام همتشان را صرف به دست آوردن دنیا می کنند تا  نام مرگ را می شنوند ، پشتشان می لرزد. این افراد اگر از کنار قبرستانی عبور کنند، تمام دنیا پیش رویشان تیره و تار میشود ؛ زیرامرگ را نیستی و نابودی و شکست می دانند . اما انسان هایی که مرگ را پلی به سوی زندگی ابدی می دانند ، به مرگ می اندیشند و در جای مناسب خود به آن می پردازند .

بنابراین اگر خداوند به یهودیان فرمود که تمنای مرگ کنید ، فقط به دلیل آزمودن و سنجیدن آن ها بود، نه اینکه بخواهد آرزوی مرگ را نیکو قلمداد کند.

بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    سلام از مدیر محترم سایت متشکرم.
    الهی مارا مصداق حدیث موتوا قبل ان تموتوا قرار بده
    نفس اماره مان را بمیران قبل ازاینکه موعد دیدار با تو برسد.

  2. نماینده ثبت و دفتریار می گوید

    با سلام.به یقین کسانی که بعد از روشن شدن راه هدایت برای آنها،پشت به آن کردند،شیطان اعمال زشتشان را در نظرشان زینت داده و آنان را با آرزوهای طولانی فریفته است.این بخاطر آن است که آنان به کسانی که از نزول وحی الهی ناخشنود بودند گفتند ما در بعضی از امور ازشماپیروی می کنیم در حالیکه خداوند پنهانکاری آنان را میداند حال آنها چگونه خواهد بود هنگامی که فرشتگان مرگ بر صورت و پشت آنها می زنند و جانشان را می گیرند؟این بخاطرآن است که آنها از آنچه خدواند را بخشم می آورد پیروی کردند و از آنچه موجب رضای اوست ناخشنود بودند از اینرو خداوند اعمالشان را حبط و نابود کرد.آیاکسانی که در دلهایشان بیماری است گمان کردند خداوند کینه هایشان را آشکار نمی کند؟و اگر ما(خداوند) بخواهیم آنها را به تو نشان می دهیم تا آنان را با قیافه هایشان بشناسی،هر چند آنها را از طرز سخنانشان خواهی شناخت و خداوند اعمال شما را می داند.به یقین ما همه شما را می آزماییم. و من اله التوفیق

  3. 19= می گوید

    باتوجه به وضعیت فعلی که برسردفتران حاکم است این ارزو به نظرم عیب نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.