iran flag

دبیر کمسیون حقوقی مجلس: پافشاری راهور بر انتقال خودرو با برگ سبز خلاف قانون است/ مردم می توانند از راهور شکایت کنند

دبیر کمسیون حقوقی مجلس: پافشاری راهور بر انتقال خودرو با برگ سبز خلاف قانون است/ مردم می توانند از راهور شکایت کنند

دبیرکمسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون صراحتا اعلام کرده است که نقل و انتقال اسناد خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد و اگر راهور بر انتقال خودرو با برگ سبز پافشاری می کند امری خلاف قانون و اشتباه است.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، ابوالفضل ابوترابی درباره صلاحیت دفاتر اسناد رسمی در نقل و انتقال خودرو عنوان کرد:  قانون در این زمینه حق را به دفاتر اسناد رسمی می دهد. این بدین معنی است که تنها این دفاتر حق تنظیم سند را دارند و در صورتی که سندی خارج از دفترخانه تنظیم شود، قانونی نیست.

وی با تاکید بر این که برگ سبز ملاکی برای نقل و انتقال خودرو و اثبات مالکیت نیست، عنوان کرد:  نیروی انتظامی تنها می تواند تعویض پلاک انجام دهد و برگ سبز نیز دال بر این وظیفه نیروی انتظامی است.

ابوترابی تصریح کرد: قانون در این زمینه صراحتا نظر خود را اعلام کرده است و اگر پلیس با وجود این که قانون فصل الخطاب است بر نقل و انتقال خودرو پافشاری می کند، کاری خلاف قانون و اشتباه است.

 دبیر کمسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که خودرو چند دست تنها به وسیله برگ سبز و بدون سند رسمی نقل و انتقال یافته باشد آخرین شخصی که قصد تنظیم سند در دفتر خانه را دارد ملزم به پرداخت کلیه هزینه های نقل و انتقال خودرو از ابتدا تا آن زمان است. درواقع اگر پلیس ادعا می کند با حذف دفاتر اسناد رسمی از نقل و انتقال خودرو هزینه مردم کاسته می شود این طور نیست چون هزینه ها گردن آخرین خریدار می افتد.

 به گفته ابوترابی در این صورت مردم می توانند با ارائه دادخواست از راهور به دادگستری و طرح شکایت این هزینه را جبران کنند.

 ابروترابی به مردم توصیه کرد؛ درست است که افراد با رفتن به دفاتر اسناد رسمی ممکن است کمی بیش تر از دریافت برگ سبز وقت بگذارند اما تنظیم سند رسمی، مالکیت افراد را تثبیت می کند و به مرور احترام به مالکیت نیز شکل می گیرد. مردم باید قانون را رعایت کنند حتی اگر کمی متحمل سختی شوند.

بدون نظر
  1. آقاداداشی می گوید

    من موندم این راهوری که رانندگان متخلف را اعمال قانون میکنه چه کسی میتونه اینها رو اعمال قانون کنه البته هیچ ماست فروشی ماستش رو ترش نمی دونه اینهام لابد خلافشون رو خلاف نمیدونن امام خمینی ره فرمودند تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی شرعا حرام است خب اینم جزو قانونی که برای شما نوشته شده پس چرا تخطی میکنین

  2. سردفتر می گوید

    شما را بخدا به دکترنون بگین باز اظهار نظر نکند که نظر کمسیون حقوقی مجلس را هم رد کند و با چندین برگ تعویض پلاک یک سند بزند گناه و خسارت سر دفتران بیجاره که به حرف سایت کانون ونظر آقای دکتر سند زدن چه کسی باید جبران کنند

  3. ضرر کرده می گوید

    آقایان سردفتر که خسارت دیده اند میتوانند از مسببین این کار و آقای دکتر کانون هم شکایت کنند

  4. مرجانی 12 مشهد می گوید

    سلام سردفتری که زحمت مطالعه و بررسی قوانین و بخشنامه ها رو به خودش نداده و نمیده و همیشه دنبال لقمه آماده است باید بدونه نظردهی اشخاص صرفا تحلیل حقوقی صاحب نظر از یه سوال خاصه لذا پذیرفته نیست سهل انگاری خودمون رو به پای دیگران بیندازم چون علاوه بر اینکه اخلاقی نیست دلالت بر غیر حرفه ای بودن صاحب اعتراض دارد در هر حال بهتره یه سردفتریا معترض خودشو معرفی کنه تا از اسامی عاریه ای استفاده کنه آرزومند عزت و اقتدار همه سردفتران و دفتریاران ایران زمین.

  5. امیر لعل نوری دفتریار 61 مشهد می گوید

    سلام خدمت همه همکارها مخصوصا استاد مرجانی. از پیام شما سپاسگذارم از دیروز که این پیامها اومده افسوس میخورم که چرا سردفتری و دفتریاری انقدر پسرفت کرده و روز به روز پست تر هم میشود. چرا فرق بین نظریه و بخشنامه و وحدت رویه را نمیدانیم؟؟؟؟ چرا سردفتر و دفتریار برای سند، ارزشهای شغلی خود را زیر سئوال میبرند؟؟؟ برای دلال فرش قرمز پهن میکنند یا تخفیف میدهند یا هزینه سند را چک مدت دار میگیرند!!!! مگه دولت به ما تخفیف میده؟ یا موجر تخفیف میده؟ یا فکر کردید دلال خودرو یا املاک دلش برای سردفتر سوخته؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.