iran flag

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه عنوان کرد: ثبت نام طرح سراسری راه اندازی دفاتر خدمات قضائی از 9 تا 29 بهمن

حجت الاسلام حمید شهریاری با بیان این که با موفقیت آمیز بودن اجرای پایلوت طرح راه اندازی دفاتر خدمات قضائی، طرح سراسری آن در سراسر کشور اجرا می شود، خبر داد: ثبت نام از واجدین شرایط در این طرح از 9 تا 29 بهمن در قالب فراخوان دوم صورت می گیرد.


به گزارش خبرنگار کانون سردفتران و دفتریاران، ایران حجت الاسلام حمید شهریاری روز یکشنبه 6 بهمن در نشست خبری با تاکید براین که توسعه خدمات قضائی در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی به صورت پایلوت در تهران آغاز شده است، عنوان کرد: 147 خواسته قوه قضائیه به این دفاتر ارجاع شده است که از امروز با اضافه شدن13 درخواست دیگر تعداد خواسته هایی که به این دفاتر ارجاع می شود به 160 خواسته افزایش یافته است.


 معاون قوه قضائیه خواسته هایی را که در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی ثبت می شود را این گونه عنوان کرد:اعتراض به عملیات اجرایی، ابطال اجرائیه، درخواست صدور گزارش اصلاحی، اعتراض به ثبت و الزام به تفکیک ملک.


 وی با بیان این که با اجرای این طرح سفرهای شهری کاهش یافته و رسیدگی به پرونده ها آسان تر شده است،خاطرنشان کرد: امیدواریم تا اواسط ماه آینده تمام خواسته های قوه قضائیه که حدود 200مورد است در این دفاتر انجام شود.


 شهریاری از ثبت نام طرح راه اندازی دفاتر خدمات قضائی به صورت سراسری از 9 تا 29 بهمن در قالب فراخوان دوم این طرح پس از اجرای پایلوت خبر داد و گفت: با اعلام عمومی در مراکزاستان ها تعداد دفاتر به 350دفتر در سراسر کشور افزایش خواهد یافت. در حال حاضر 40 دفتر در تهران فعال است که 17 دفتر دیگر نیز مجوز فعالیت دریافت کرده است. در مرحله دوم فراخوان 23دفتر دیگر در تهران راه اندازی می شود که تعداد دفاتر خدمات الکترونیک قضائی به 80 دفتر افزایش خواهد یافت.


 رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با تاکید بر این که افرادی که در قوه قضائیه خدمت کرده اند به خصوص قضات بازنشسته از امتیازات ویژه ای برای راه اندازی این دفاتر برخوردار هستند، عنوان کرد: شرایط متقاضیان راه اندازی این دفاتر شامل شرایط عمومی چون تابعیت جمهوری اسلامی ایران التزام عملی به قانون، عدم اعتیاد و سوء پیشینه و توانایی جسمی و روحی و نیز شرایط اختصاصی چون دارا بودن مدرک کارشناسی و بالاتر مرتبط با علوم قضائی، حداقل 25 سال سن و 5 سال سابقه کار مرتبط و مهارت کار با رایانه است.


 وی ادامه داد: چهارعنوان نمی تواند برای راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اقدام کند که شامل وکلای دادگستری موضوع ماده187، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات و سردفتردارانی که به انفصال دائم محکوم و حکم آنها تایید شده، شاغلان به امر تجارت و کارمندان دولتی و مؤسسات عمومی غیر دولتی همانند شهرداری ها افرادی هستند که نمی توانند برای راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیکی قضائی اقدام کنند بدین دلیل که توانایی کار تمام وقت در این دفاتر را ندارند. البته وکلا و کارشناسانی که پروانه خود را باطل کنند و کارمندانی که استعفا دهند ممنوعیتی برای اقدام به این کار ندارند.


 شهریاری گفت: در هر دفتر خدمات قضایی الکترونیک3 تا 6 نفر علاوه بر مدیر دفتر مشغول به کار خواهد شد که این افراد باید حداقل لیسانس حقوق یا فناوری اطلاعات داشته باشند. تلاش می کنیم در چهار ماهه نخست سال 93دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در سراسر کشور عملیاتی شود.


 رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه با اشاره به عملکرد سیستم سخا تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون 104 هزار دادخواست، 17 هزار شکواییه و 10 هزار اظهارنامه در این سیستم ثبت شده که در مجموع به 132 هزار مورد در این سیستم رسیدگی شده است.


اجرای عدالت الکترونیکی نیازمند افزایش بودجه است


شهریاری در خصوص بودجه سال آینده این معاونت، گفت: برای اجرای عدالت الکترونیکی نیاز است از تجهیزات کافی برخوردار باشیم در این زمینه با مجلس و دولت رایزنی کرده و توجیهات بودجه را اعلام کردیم .ماحدود 4800رایانه برای قضات لازم داریم که اجرای آن نیاز به بودجه لازم دارد.


 وی عنوان کرد: همچنین برای اتصال سیستم قوه قضائیه و پلیس به یکدیگر، سامانه قوه قضائیه و ناجا مجزا راه اندازی شده و تیم کارشناسی دادستانی و ناجا در حال جمع بندی در این زمینه هستند، امیدواریم ظرف سه ماه آینده اتفاقات خوبی در این زمینه بیفتد.


 شهریاری در خصوص دستبندهای الکترونیکی گفت:این موضوع در آئین دادرسی جدید دیده شده و منتظر تصویب آن هستیم. ما در این موضوع مشاور و همکار هستیم ، شرکت با تجربه ای که بتواند این دستبندها را در کشور تولید کند، نداریم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.