iran flag

گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس: عملکرد ۳ ماهه سامانه ثبت الکترونیک اسناد با صدور بیش از ۳.۶ میلیون سند تشریح شد(قسمت دوم)

 

  به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، سامانه ثبت الکترونیک اسناد از 26 شهریور ماه سال جاری آغاز به کار کرد.

خبرگزاری فارس طی 3 شماره، گزارش عملکرد 3 ماهه این سامانه را منتشر می‌کند.

در ذیل بخش دوم این گزارش را می‌خوانید:

آمار کلی اسناد صادره به تفکیک نوع سند

جدول (3) تعداد اسناد صادره در بازه زمانی مورد بررسی را به تفکیک نوع سند نشان می دهد.

نمودار (2) اطلاعات فوق الذکر را به تصویر کشیده است.

تحلیل ارقام مذکور نشان می دهد که اسناد وکالت و بیع به ترتیب با تعداد یک میلیون و 666 هزار و 411 (46 درصد) و 944 هزار و 397 (26 درصد) بیشترین نوع اسناد صادره هستند.

پس از آن تعهدنامه با تعداد 448 هزار و 992 (12 درصد) و اسناد رهنی با تعداد194 هزار و 118(5 درصد) قرار دارند، تعداد اسناد صادره از نوع رضایت نامه و اقرارنامه نیز به ترتیب برابر  126 هزار و 85 و 121 هزار و 486 (جمعاً حدود 7 درصد) است.

همچنین در بازه زمانی مورد بررسی، 46 هزار و 725 سند اجاره، 39 هزار و 411 سند صلح،5 هزار و  541 سند تقسیم نامه و 1593 سند اقاله در سامانه تنظیم شده است.

تعداد سایر اسناد صادره نیز شامل اسناد وصیت، هبه، وقف، ذمه و قرارداد، 31 هزار و 30 سند است.

به جهت اهمیت اسناد وکالت، بیع و رهنی، ترکیب انواع اسناد صادر شده در ارتباط با هر یک از این موارد به تفصیل در نمودارهای (3) تا (5) ارائه شده است.

بر اساس نمودار فوق، بیشترین تعداد اسناد وکالت صادره از نوع سایر اسناد وکالت (هر نوع وکالتنامه ای به غیر از انواع اصلی وکالتنامه های آورده شده) با تعداد 579 هزار و 215 سند و کمترین آن ها از نوع سند وکالت فروش سایر اموال منقول با تعداد 13 هزار و 372 سند است.

مطابق اطلاعات نمودار فوق، بیش از 45 درصد از اسناد وکالت، مربوط به وسایل نقلیه است(وکالت فروش و وکالت کاری)است،  همچنین 10 درصد از اسناد وکالت، مرتبط با اموال غیرمنقول است.

نمودار (4) نیز وضعیت صدور اسناد بیع را به تفکیک نشان می دهد.

 

بر اساس اطلاعات نمودار فوق، سند قطعی وسایل نقلیه با حدود 666 هزار سند، بیش از 70 درصد از کل اسناد بیع را شامل می شود.

همچنین در حدود 29 درصد از کل اسناد بیع، با تعداد 273 هزار و 27، مربوط به اسناد قطعی غیرمنقول است.

نمودار (5) وضعیت صدور اسناد رهنی را به تفکیک نشان می دهد.

بر اساس اطلاعات این نمودار، بیشترین تعداد اسناد رهنی، مربوط به تسهیلات بانکی با تعداد 70 هزار و 997 سند است.

پس از آن، سند فروش اقساطی با تعداد 60 هزار و 94، سند رهنی مسکن با تعداد 29 هزار و 454 و سند مشارکت مدنی با تعداد 14 هزار و 170، بیشترین تعداد اسناد رهنی صادر شده، در بازه زمانی مورد بررسی است.

متوسط ماهانه تعداد اسناد صادره توسط هر دفترخانه

متوسط تعداد اسناد صادره، از حاصل تقسیم کل اسناد صادره در بازه سه ماهه، بر تعداد دفاتر بهره بردار از سامانه، به دست میآید. همچنین به منظور محاسبه متوسط ماهانه، مقدار محاسبه شده بر سه تقسیم میشود.

جدول (4) متوسط تعداد اسناد صادره توسط هر دفترخانه در یک ماه را به تفکیک استان نشان می دهد.

به طور میانگین هر دفترخانه ماهانه تعداد 172 سند از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد، صادر کرده است.

نمودار (6)اطلاعات جدول فوق را به تصویر کشیده است.

بر اساس نمودار فوق، متوسط صدور اسناد در 17 استان کشور، بیش از مقدار میانگین کل کشوری است.

14 استان کشور نیز دارای متوسط صدور اسناد کمتر از مقدار میانگین کل کشوری هستند، استان هرمزگان دارای بهترین وضعیت به لحاظ این شاخص است. در این استان، هر دفترخانه به طور میانگین ماهانه 242 سند صادر کرده است.

پس از آن، استان های سیستان و بلوچستان، مرکزی و زنجان، دارای رتبه های بعدی هستند، کمترین مقدار میانگین مربوط به استان های ایلام و کهکیلویه و بویراحمد، با مقدار میانگین 148 سند است. میانگین صدور سند توسط هر دفترخانه در استان تهران نیز 156 سند است.

بیشترین تعداد اسناد صادره توسط دفاتر اسناد رسمی

تعداد اسناد صادره توسط دفاتر اسناد رسمی، از دو منظر بررسی شده است.

در منظر اول، تنظیم و صدور اسناد مورد توجه قرار گرفته و در منظر دوم بررسی به لحاظ زمانی (در یک روز و یا در یک ماه) انجام شده است. در ادامه نتایج این بررسی ارائه شده است:

5-1- بیشترین تعداد اسناد تنظیمی و صادره در یک روز توسط یک دفتر اسناد رسمی

جدول (5) اطلاعات 10 دفترخانه اسناد رسمی که بیشترین تعداد اسناد را در یک روز در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم کرده اند(شناسه یکتا دریافت نکردند) را نشان می دهد.

بیشترین تعداد مذکور، مربوط به دفترخانه ای در شهر شیراز است که در یک روز 272 سند را در سامانه تنظیم کرده است.

پس از آن نیز دو دفترخانه در شهر تهران، به ترتیب تعداد 175 و 151 سند را در یک روز در سامانه تنظیم کرده اند.

 

جدول (6) اطلاعات 10 دفترخانه اسناد رسمی که موفق شده اند بیشترین تعداد اسناد را در یک روز از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد صادر کنند(شناسه یکتا دریافت کردند) را نشان می دهد.

بیشترین تعداد مذکور مربوط به دفترخانه ای در شهر تبریز است که موفق شده است در یک روز 262 سند را صادر کند. پس از آن نیز دفترخانه ای در شهر شیراز،  245 سند را  در یک روز، از طریق سامانه صادر کرده است.

جدول (8) بیشترین تعداد اسناد صادره توسط 10 دفتر اسناد رسمی در بازه زمانی مورد بررسی را نشان می دهد.

بیشترین تعداد مذکور مربوط به دفترخانه ای در شهر تهران است که در سه ماه 3855 سند را در سامانه ثبت و صادر کرده است. پس از آن نیز دو دفترخانه در شهرهای بندر عباس و قم به ترتیب 3276 و 3201 سند را صادر کرده اند.

 

 

مدت زمان صدور سند

منظور از مدت زمان صدور سند، فاصله میان تاریخ تنظیم سند و تاریخ صدور آن است. چنانچه تاریخ تنظیم سند، با تاریخ صدور آن برابر باشد، بدین معنی است که صدور سند در کمتر از یک روز به انجام رسیده است.

بر این اساس، بررسی مدت زمان صدور اسناد با توجه به فاصله زمانی میان تنظیم و صدور آن ها، در ادامه ارائه شده است.

در جدول (9) تعداد اسناد صادره، به تفکیک مدت زمان صدور سند، آورده شده است. با توجه به تعداد زیاد انواع اسناد، تنها به 10 سند، که دارای فراوانی بیشتری بوده اند، اشاره شده است، لازم به ذکر است که اطلاعات جدول زیر بدون لحاظ شدن ایام تعطیل، ارائه شده است.

بر اساس اطلاعات جدول زیر، در 10 سند پر کاربرد، سند رضایت نامه غیر مالی، دارای کمترین زمان صدور سند است. به گونه ای که در حدود 90 درصد از اسناد رضایت نامه، در یک روز تنظیم و صادر می شوند.

در میان 10 سند پر کاربرد، سند قطعی غیرمنقول با توجه به مستندات و استعلامات مورد نیاز، بیشترین زمان صدور سند در جدول را  داراست. در حدود 49 درصد اوقات، فاصله زمانی میان تنظیم و صدور این سند، بیش از یک روز بوده است.

در اسناد قطعی وسایل نقلیه در حدود 73 درصد، در سایر اسناد وکالت نامه 84 درصد، در اسناد وکالت کاری وسایل نقلیه 85 درصد و در اسناد تعهدنامه غیرمالی 87 درصد از صدور اسناد، کمتر از یک روز به طول می انجامد.

براساس اطلاعات جدول فوق، نمودار (7)مدت زمان صدور اسناد را نشان می دهد.

 

ادامه دارد…

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.