iran flag

گزارش نماینده کانون خراسان رضوی ا ز گردهمائی قزوین و فراخوان مقالات جهت اصلاح قانون دفاتر

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام و ادب به همکاران گرامی در سراسر کشور قبل از طرح هر مطلبی واجب می دانم از زحمات و تلاشهای کانون در شرف تآسیس قزوین ( جامعه فعلی قزوین ) خصوصاً جناب آقای سهیل خضر حیدری و دیگر اعضاء هیئت مدیره و جناب آقای مرادی رئیس هیئت مدیره کانون اصفهان و همچنین مدیر کل محترم استان قزوین  و معاونت محترم ایشان که مطالب ارزشمندی در همایش  بیان فرمودند و بازتاب کشوری داشت تقدیر و تشکر بعمل آورم استقبال و پذیرائی این عزیزان از میهمانان تنها ویژگی گردهمائی نبود آنچه ویژگی داشت و سپاس و قدردانی مدعوین را برانگیخت نگاه مسئولانه و دلسوزانه آنها به ضرورتها و نیازهای کلی جامعه سردفتری بود نتیجه گردهمائی به صورت یک بیانیه پایانی صادر شد که فی الواقع مبین نظر مشترک همه کانونهای حاضر در گردهمائی بود و ذیلاً متن آن پس از تبیین دو نکته عیناً تقدیم می گردد .

نکته اول :

بیانیه پایانی یک سویه تنظیم نگردید بلکه مدعوین در تهیه و تنظیم آن به بحث و بررسی پرداختند و نهایتاً آن را بازتاب دهنده نظرات خود داشته و آن را امضاء نمودند و صد البته این همان روشی است که باید در همه همایش ها مورد عمل قرار گیرد . این نکتهمثبتی است که در مورد همایش قزوین محقق گردید .

نکته دوم :

موارد دیگری هم در همایش مطرح شد که از دید بنده مهم و قابل ذکر است و ممکن است برداشت های شخصی بنده هم در تحلیل از آنها دخالت داشته باشد لذا این موارد با تأکید بر این نکته تقدیم حضور عزیزان می گردد .

درخصوص رؤسا و نمایندگان کانونها که از اقصی نقاط کشور حاضر شده بودند همگی باعث افتخار بودند دیدگاههای منطقی و صحیح و جامع و مانعی که بعضاً مطرح می نمودند امنیت خاطر ایجاد می کرد . امیدوارم در آینده امکان همکاری بیشتر  آنها در پیشبرد اهداف مشترک فراهم شود از سوی دیگر استراتژی دقیقی که تقریباً همه مدعوین بطور ضمنی تعیین کرده بودند حول محور اهداف مشترک کانونها و سازمان ثبت اسناد و املاک در جهت خدمت به جامعه بود . فلذا از یک طرف به وحدت همه کانونها با یکدیگر توجه می شد و از سوی دیگر به وحدت کانونها با سازمان ثبت به عنوان بخش عظیم این سازمان توجه می شد و از جهت دیگر به وضعیت خاص هریک از کانونهای استانی و اعضاءآن و نیازهای محلی و بومی آنها و نیز توانمندی آنها در حل مشکلات جامعه گسترده سردفتری اشاره می گردید

از آنچه درخصوص جایگاه کانونها مطرح گردید می توانم این شعار را استخراج و اصطیاد نمایم که حرکت کانونها باید :

الف ) نه کمتر از آنچه رسالت نمایندگی کانونهای استانی ایجاب می کند باشد .

ب ) و نه بیشتر از آنچه که وحدت جامعه سردفتری ایجاب می کند باشد .

آنچه مورد اتفاق همه شرکت کنندگان بود این است که به صراحت ماده 58 قانون دفاتر کانونها دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می باشند و همچنین قانونگذار در ماده 66 این قانون وظایفی برای همه کانونها تبیین نموده است که خاص یک قسمت از کشور نیست لازم به ذکر نیست  که ضرورت فعالیت آموزشی کانونها در جنوب شرقی کشور به اندازه شمال غربی و یا مرکز کشور می باشد و همچنین است ضرورت بازرسی و … بنابراین در فرضی که کانونها    برنامه ای عملی و دقیق برای انجام وظایف قانونی خود داشته باشند قانونگذار اجرای آن را هم میسر کرده است در این زمینه مهمترین دغدغه نمایندگان کانونها بودجه لازم جهت اجرای برنامه های آنها بود. از منظر حقوقی درخصوص بودجه دو دیدگاه وجود داشت یکی ویژه کانونها ی سراسری و دیگری توسط نمایندگان کانون تهران منعکس گردید و البته هر دو دیدگاه راه حلی مناسب برای رفع مشکل بودجه ارائه می دهد .

الف ) :

دیدگاه اول که از سوی کانونها ی استانی اعلام گردید معتقد بود : چون قانونگذار به صورت مستقل وظایفی را برای کانونهای سراسری و استانی تعیین نموده است لذابالملازمه اختیار دسترسی آنها به منابع مالی لازم برای اجرای این وظائف در مقررات را به آنها اعطاء نموده است و علت ذکر نام کانون تهران در مواد 56 و 58 و 68 وجود و تأسیس کانون تهران در زمان تصویب قانون و علت عدم ذکر سایر کانونهای سراسری استانی عدم تأسیس این کانونها در زمان تصویب قانون دفاتردر سال 1354 بوده است .

ب ):

دیدگاه دوم که از سوی نمایندگان اعزامی کانون تهران اعلام گردید بدین شرح بود: مواد 54 و 56 و 57 و 68 قانون دفاتر مصوب 1354 فقط به کانون تهران اشاره دارد فلذا کانونها ی استانی از نظر تحت نظر کانون تهران قرار دارند .

ج ) : مالی

وجه اشتراک هر دو دیدگاه فوق این بود که بهرحال اجرای وظایف کانونهای استانی بدون امکانات مالی لازم غیر ممکن است و کانون تهران می تواند از طریق اعطای نمایندگی و وکالت به کانونهای استانی مشکل فقدان بودجه آنها را حل کند از سوی دیگر این نظر پذیرفتنی است که بودجه باید برای برنامه ای خاص که در چهار چوب وظایف کانونهای استانی باشد تخصیص یابد لذا کانونهاباید اول برنامه ای صحیح و منطقی تدوین و ارائه نمایند و برای آن درخواست بودجه بنمایند بعبارت دیگر برنامه برای بودجه نباشد و بلکه بودجه برای برنامه درخواست شود و این دیدگاه از جهتی که تمرین و ممارست و مهارت کانونهای استانی نوپادر برنامه ریزی برای اجرای وظایف قانونی خود را ارتقاء می دهد مناسب است .

متن بیانیه پایانی

بسمه تعالی

در تاریخ 3 و 4 بهمن ماه سال 1392 در راستای برگزاری همایش تبیین جایگاه کانونهای سردفتری و اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی جلسه هم اندیشی با حضور نمایندگان کانونهای  استانی و تعدادی از کانونهای در شرف تأسیس در قزوین تشکیل و در جهت برگزاری مثمر ثمر تر و مؤثر همایش پیرامون مباحث ذیل تبادل نظر گردید .

1 دستور جلسه همایش پیرامون موضوعات ذیل می باشد:

الف جایگاه کانون های استانی در ساختار قانونی فعلی و تشکیلات سازمانی  و بودجه آنها .

ب اصلاح قانون دفاتر .

2 به منظور تهیه مقالات و تحقیقات لازم پیرامون موضوعات جلسه کمیته هایی به شرح ذیل تشکیل گردید

الف کمیته فنی و حقوقی به مسئولیت آقای پنجتنی درخصوص اصلاح قانون .

ب کمیته مالی و اداری به مسئولیت آقای مرادی درخصوص ساختار بودجه کانونها ی استانی .

ج کمیته بیمه و بازنشستگی به مسئولیت آقای خضر حیدری .

د کمیته هماهنگی در روابط عمومی با مسئولیت آقایان خضر حیدری و عادلی .

3 با توجه به تعریف پیش ساختار شکلی برای همایش مذکور و بطور عمومی کلیه همایش ها مقرر شد آقای اسحاقی نسبت به تهیه و تدوین ساختارو مدیریت همایش اقدام نمایند .

4 با توجه به حضور قائم مقام امور و استانهای کانون سه نفر از اعضاء هیئت مدیره کانون مرکز و پذیرش آنان مبنی بر تشکیل دبیرخانه همایش ها در امور استانهای تهران مقرر گردید کلیه امور از طریق دبیرخانه مزبور مستقر در کانون مرکز پیگیری شود .

امضاء رؤساو نمایندگان کانونهای استانی

همانگونه که در بیانیه پایانی مذکور است مسئولیت کمیته فنی حقوقی به اینجانب به نمایندگی از کانون استان خراسان رضوی محول گردید . لذا در جهت اجرای این وظیفه موضوعات موبوط به اصلاح قانون دفاتر از جهات مختلف پس از تبادل نظر با آقای سلطانی نماینده محترم کانون استان فارس و جناب آقای دکتر گلشنی رئیس هیئت مدیره کانون کرمان (سایر اعضاء کمیته فنی و حقوقی) تقسیم بندی و ذیلاً تقدیم می گردد از کلیه کانونهای استانی و کانون محترم  تهران خصوصاً جناب آقای جمشیدی قائم مقام ریاست محترم در امور استانها ، همکاران سردفتر ودفتریار و همکاران ثبتی اساتید و مدرسین دانشگاهها و فارغ التحصیلان حقوق و دانشجویان حقوق خواهشمند است مقالات و مطالب مورد نظر خود را در هر یک از موضوعات زیر تا تاریخ  5 / 12 / 1392 به آدرس کانون خراسان رضوی : بلوار کلاهدوز-نبش کلاهدوز 1 / 20-پلاک 110 و یا آدرس اینترنتی  K.N.Kh.hamayesh@gmail.com ارسال فرمائید .ضمنا لازم است مقالات ارسالی دارای چکیده و نتیجه گیری مستقل باشد. نحوه انجام همایش و مکان و زمان آن متعاقباً از طریق دبیر خانه امور استانهای کانون تهران به اطلاع خواهد رسید.


1.  نحوه تعامل دفاتر اسناد رسمی با مراجعین شامل :

            الف): حقوق مراجعین و محدودیت های دفاتر اسناد رسمی

             ب) : حقوق دفاتر اسنا د رسمی و محدودیتهای ارباب رجوع

              ج): ارتباط حفظ حقوق شهروندی با حفظ استقلال دفاتر


2.  تقسیم کار و نحوه ارتباط دفاتر با ادارات و محاکم قضائی و اشخاص حقوقی حقوق عمومی و اشخاص حقوقی حقوق خصوصی


3.  تقسیم کار دفاتر و ادارات ثبت در خصوص اسناد رسمی


4.  سن سردفتران و دفتر یاران ( در آغاز به کار و بازنشستگی )


5.  طبیعت وظایف دفاتر و وجوه تمایز و اشتراک آن با وظایف قضائی


6.  مشاغل منافی سردفتری


7.  مصونیت فنی سردفتران و دفتریاران در برابر ادعاهای واهی و مخل حسن جریان امور در دفاتر تحت نظارت کارشناسان ادارات کل ثبت استان


8.  دلایل حذف دفاتر جاری یا ابقاء آن


9.  تخلفات انتظامی و نحوه رسیدگی :

       الف):دادسرای انتظامی کانون سردفتران و دفتریاران

       ب):تعریف تخلف انتظامی

        ج):نحوه تطبیق تخلفات انتظامی با مجازاتهای انتظامی

        د):طبقه بندی مجازاتهای انتظامی

       ه):انفصال سردفتران و دفتر یاران بدون مراجعه به دادگاه انتظامی

        ی): تعلیق سردفتران و دفتریاران در موارد ضروری آن

 


10.                     تبیین تناقضات طرح اصلاح قانون دفاتر


11.                     وجوه اشتراک و اختلاف اعمال حقوقی که در دفاتر اسناد رسمی و دفاتر رسمی ازدواج و طلاق انجام می شود .


12.                     موضوعات ضروری مطرح نشده در طرح اصلاح قانون دفاتر


13.                     تقسیم اسناد


14.                     مواردی که در طرح اصلاح قانون دفاتر زیاده روی شده است .


15.                     موارد مثبتی که در قانون فعلی موجود است ولی در طرح اصلاح قانون دفاتر حذف شده است .


16.                     امکان یا عدم امکان اشتغال به وکالت سردفتران و دفتر یاران که دارای دانشنامه لیسانس حقوقی  می باشند پس از بازنشستگی


17.                     جایگاه کانونهای استانی


18.                     طرح شورای عالی سردفتری مزایا و معایب


19.                     حدود وظایف و اختیارات سردفتر و دفتر یار


20.                     مسئولیت مدنی سردفتر و دفتر یار و بیمه مسئولیت مدنی سردفتران و دفتر یاران


21.                     سایر موضوعات مورد نظر

 

 

 

                                                                 با احترام

                                             دکتر سید محسن پنج تنی

نماینده کانون خراسان رضوی در گردهمائی قزوین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.