iran flag

حدیث هفته : با ماهیت و جایگاه شیطان آشنا شوید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

….شیطان بر اساس موارد کاربرد در قرآن کریم ، معنای عام و معنایی خاص دارد شیطان عام، به هر موجود سرکش و متمردی اطلاق میشود؛ خواه جن باشد خواه انس یا هر جنبنده دیگری . به تعبیر اهل لغت ؛ «کُلُّ عاتٍ مُتَمَرِّدٍ مِنَ الجِنَّ وَالأِنُسِ وَ الدَّوابِّ »؛ برای مثال در کلام عرب به اسب های چموش و سرکش «شیطان» گفته میشود. در قرآن نیز خداوند انسانهای حق ستیز، باطل گرا و متمرّد  را شیطان نامیده است :

(وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِیِّ عَدُوًّا شَیاطینَ الْأِنْسِ وَ الْجِنَّ یُوحِی بَعْضُهُمْ أِلی بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْشاءَ رَبُکَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ مایَفْتَرُونَ )

و این چنین برای هر پیامبری دشمنی از شیطانهای انسان و جن قراردادیم . برخی از آنان به برخی دیگر سخنان ظاهر فریبی به رمز و پنهانی القا می کنند و اگر پروردگار تو می خواست ، چنین نمی کردند. پس ایشان را و آنچه دروغ می بندند، فروگذار.

همچنین خداوند منافقان را در قرآن چنین توصیف می فرماید: «وَ اِذا خَلَوْا اِلی شَیاطینِهِمْ قالوُا اِنَّا مَعَکُمْ اِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِوُنَ»

و هنگامی که باشیطان های خود خلوت می کنند ، می گویند: ما با شما هستیم . ما فقط ریشخند می کنیم .

بنابراین معنای عام شیطان ، شامل هر متمرد و نافرمان لجوج میشود؛ چه مرئی و اِنسی و چه نامرئی و جنی .

اما در معنای خاص ، «شیطان» موجود مشخصی است که در مقابل آدم قرار می گیرد و قرآن اورا ابلیس نامیده است «ابلیس» از ریشه بَلَسَ» به معنای ناامیدی و پشیمانی گرفته شده و بر این اساس، «ابلیس» به معنای موجود مایوس و ناامید است . البته بعضی معتقدند کلمه «ابلیس» عربی نیست و برخی نیز برآن اند که این کلمه از واژه «دیابلوس»یونانی مشتق شده است که بازهم به همان معناست. بنابراین شیطان به معنای خاص ، همان ابلیس است و بقیه شیاطین، اهالی و دودمان و کارگزاران اوهستند. آمدن صفت «رجیم» برای واژه شیطان در عبارت استعاذه نشان میدهد که در اینجا مراد از شیطان به معنای خاص آن، یعنی همان ابلیس مطرود و شیطان اکبر است .

در نهج البلاغه خطبه ای معروف به خطبه «قاصعه» وجود دارد که بخش مهمی از آن درباره معرفی ابلیس و سوابق و شیوه عمل اوست حضرت در این خطبه ، به سابقه عبادت ابلیس و مَلَک بودن اوتصریح می فرماید و به دنبال آن زبان به نصیحت و اندرز می گشاید که :

«فَاعَْتبِرُوا بِما کانَ مِن فِعْلِ اللهِ بِابْلیِسَ ، اِذْ أَحْبَطَ عَمَلَهُ الطَّوِیلَ وَ جَهْدَهُ الْجَهِیدَ وَ کانَ قَدْ عَبَدَ الله سِتَّهَ الافِ سَنَهٍ لّا یُدْری اَمِنْ سِنِی الدُّنیَا اَمْ سِنِی الاخِرَهِ عَنْ کِبْرِ ساعَهٍ واحِدَهٍ فَمَنْ ذَا بَعْدَ ابلِیس یَسْلَمُ عَلَی اللهِ بِمِثْلِ مَعْصَِتِهِ ؟ کَلَّا. ماکانَ اللهُ ، سُبْحانَهُ ، لِیُدْخِلَ الْجنَهَ بَشَرا" بِامْرٍ اَخْرَجَ بِهِ مِنْها مَلَکا"»

پس ، از آنچه خدا با شیطان کرد پند گیرید، که کردار درازمدت اورا باطل گرداند و کوشش فراوان او بی ثمر ماند. اوشش هزار سال با پرستش خدا زیست ، از سالیان دنیا یا آخرت ، دانشته نیست ؛ اما ساعتی که تکبر کرد ، خدایش از بهشت بیرون آورد و پس از ابلیس که ایمن بود که خدا را چنان نافرمانی نکند ، هرگز خدا انسانی را به بهشت در نیاورد به کاری که بدان کار، فرشته ای را از بهشت بیرون برد .

این بیان امام علیه السلام در عین حال برای انسان نیز زنگ خطری است تا بیندیشد هنگامی که خداوند با موجودی مقرب این گونه عمل کرد، اونیز هیچ مصونیتی ندارد و ممکن است که مانند ابلیس ، مطرود و رجیم گردد.پس در هر موقعیت و جایگاهی ، باید بداند سراپا به حضرت حق و حفظ و پشتیبانی اونیازمند است ؛

(یا اَیُّهَا النَّاسُ اَنْتُمُ الْفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمیدُ)

ای مردم، شما به خدا نیازمندید و فقط خداست که بی نیاز ستوده است .

جلد اول تفسیر مشکات دکتر محمد علی انصاری

بدون نظر
  1. عليرضا بهزادي فر سردفتر 362 كاشان می گوید

    با سلام وعرض ادب متاسفانه جای تاسف است که جایگاه والای انسانی با مادیات عوض شده است امید وارم خداوند عزیز ها را هدایت فرمایید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.