iran flag

تنظیم سند رضایت نسبت به رای صادره بر محکومیت زوج بر پرداخت مهریه(به تقاضای وبلاگ قسطاس مطلب اصلاح شده خدمت شما مخاطبین گرامی مجددأ ارائه گردید)

تنظیم چنین سندی در قالب رضایت دعوی و بر اساس متن مشترک و مشابهی که غالبا مورد استفاده عموم همکاران است؛ به لحاظ قوانین و مقررات جاری دفاتر خالی از اشکال بوده و هیچ مقرره ای مبنی بر عدم تنظیم چنین سندی وجود ندارد
اما به نظر برخی همکاران تنظیم چنین اسنادی با توجه به ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی بخصوص بند ج این ماده منجر به صدور قرار سقوط دعوا گردیده و اعتبار امر مختومه خواهد یافت
مطابق ماده 107 قانون آیین دادرسی مدنی" – استرداد دعوا و دادخواست به ترتیب زیر صورت می گیرد :
الف – خواهان می تواند تا اولین جلسه دادرسی ، دادخواست خود را مسترد کند . در این صورت دادگاه قرار ابطال دادخواست صادر می نماید .
ب – خواهان می تواند مادامی که دادرسی تمام نشده دعوای خود را استرداد کند. در این صورت دادگاه قرار رد دعوا صادر می نماید .
ج – استرداد دعوا پس از ختم مذاکرات اصحاب دعوا در موردی ممکن است که یا خوانده راضی باشد و یا خواهان از دعوای خود به کلی صرف نظر کند. در این صورت دادگاه قرار سقوط دعوا صادر خواهد کرد   ."

در این خصوص باید متذکر گردید چون در فرض موصوف نسبت به دعوا حکم صادر شده است بنابراین استناد به ماده 107 و موضوع قرار موجه بنظر نمی رسد و نمی توان به این ماده استناد نمود.

ولی در این چنین شرایطی می توان طرفین را بدون تنظیم سند به دفاتر دادگاه صادر کننده رای ارجاع داد تا از طریق مدیر دفتر دادگاه قصد خود را مبنی بر عدم پیگیری موضوع دنبال نمایند.

منتها در صورت اصرار طرفین مبنی بر تنظیم سند می توان سندی در قالب صلح تنظیم نمود و برای جلوگیری از تضییع حق زوجه در خصوص مهریه معادل مهریه منظور را به عنوان مال الصلح در سند قرار داد تا در صورت از سر گیری مجدد خواسته و مطالبه مهریه با توسل به سند مصالحه و مال الصلح مقرر در آن و مراجعه به دادگاه الزام زوج را بر پرداخت مال الصلح خواستار شد.

هر چند که بنظر می رسد مطلوب در چنین شرایطی عدم تنظیم سند از سوی دفاتر باشد.

 سردفترانی که نسبت به چنین پرونده هایی که رای محکومیت بر آنها صادر شده، سند رضایت تنظیم مینمایند باید صاحب سند را از نتیجه و اثر تنظیم چنین سندی آگاه نمایند. در مورد مذکور زوجه با تنظیم این سند حق اقامه مجدد دعوای مطالبه مهریه را برای همیشه از دست میدهد و امضای وی ذیل سند حاکی از این است که زوجه از ادعای خود صرفنظر کرده و اثر  اعتبار امر مختومه بر این پرونده اعمال و جاری خواهد شد و این فرد دیگر نمی تواند مهریه خود را از طریق قضایی و مراجعه به دادگاه مطالبه نماید امری که به هیچ وجه منظور و قصد زوجه نبوده است. هرچند که اثر چنین امری، مانعی بر ادای وظیفه زوج و اختیار وی بر پرداخت تعهد/مهریه نخواهد بود و زوج هر زمان می تواند به میل خود مهریه را پرداخت نماید ولی تنظیم سند در قالب رضایت اعتبار امر مختومه را در پی خواهد شد. همچنین بکاربردن عنوان رضایت برای این نوع اسناد هم جای تامل دارد!!ا.

بدون نظر
  1. قلم به دست می گوید

    البته در صورت امضاء چنین رضایت نامه ای مهریه منتفی شده و اعاده یا افزایش آن در قالب سند رسمی ( بعنوان مهریه ) جای تامل دارد .

  2. 109 می گوید

    سلام
    رای که صادرشد خود بخود اعتبارامرمختومه را داردوخواهان (زوجه) نمی تواند دعوای مجدد مطرح کندواعتبارامرمختومه دراین خصوص ارتباطی به رضایت یاعدم رضایت بعدی زوجه ندارد

  3. مشفق می گوید

    باسلام به نظر میرسدزوجه میتوانداز طریق اجرای ثبت نسبت به وصول مهریه اقدام نمایدزیرااعتبار امر محکوم بهافقط در خصوص اقامه دعوی در محاکم دادگستری است

  4. 109 می گوید

    سلام
    اگرشخصی درموردطلب خود ازیک مرجع قانونی ان را مطالبه نماید دیگر نمی تواند نسبت به ان ازاجرای ثبت تقاضای اجراییه نماید چه برسد به انکه نسبت به ان رای صادر شده باشد لذا درمانحن فیه زوجه نمی تواند از اجرای ثبت تقاضای اجرای ان را بنماید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.