iran flag

با نظر موافق نمایندگان ثبت اسناد و املاک در دفاتر فیزیکی منتفی و دفاتر الکترونیک جایگزین این دفاتر شد.

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان مجلس سازمان ثبت اسناد را مکلف کردند که دفاتر ثبت اسناد و املاک را به صورت الکترونیک ایجاد کنند و با ایجاد این دفاتر، ثبت در دفاتر فیزیکی منتفی و دفاتر الکترونیک جایگزین آنها می‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز پارلمان ضمن بررسی جزئیات طرح جامع حدنگار (کاداستر) ماده 7 این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه مجلس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مکلف شد دفاتر موضوع قانون سند اسناد، املاک و قانون دفاتر رسمی و مقررات مرتبط با آنها را به صورت الکترونیک و به نحوی که صحت، تمامیت، اعتبار و انکارپذیری آن تامین شده باشد در زیر مجموعه مرکز داده‌ها، نظام جامع و سامانه‌های مرتبط، ساماندهی و ایجاد کند.

وکلای ملت همچنین این سازمان را مکلف کردند که امکان اتصال دفاتر اسناد رسمی به سامانه‌های مرتبط مذکور و بهره‌برداری از آنها را به نحوی که امکان ثبت برخط (آنلاین) اسناد و معاملات و پاسخ آنی و الکترونیک به استعلامات ثبتی انجام شود، فراهم کند.

با ایجاد دفاتر الکترونیک مذکور، ثبت در دفاتر فیزیکی منتفی و دفاتر الکترونیک جایگزین دفاتر موجود می‌باشد.

بر اساس مصوبه مجلس در تبصره یک این ماده، سازمان ثبت املاک مکلف شد در راستای الکترونیکی کردن دفتر ثبت اسناد رسمی به نحوی برنامه‌ریزی کند که دفاتر اسناد رسمی نسخه الکترونیک پشتیبان و غیر قابل تغییر تمامی اسنادی را که به وسیله سردفتر از طریق سامانه الکترونیک سازمان تنظیم می‌شود، بایگانی کند. همچنین دفاتر اسناد رسمی مکلفند از کلیه اسنادی که در سامانه الکترونیک سازمان تنظیم می‌شود نسخه چاپی با امضای شخص یا اشخاص ذیربط به عنوان پشتیبان تهیه و بایگانی کنند.

بهارستان‌نشینان در تبصره دیگر این ماده ادارات ثبت اسناد و املاک را مکلف کردند نسخه چاپ شده اسناد حدنگار صادر شده را به عنوان پشتیبان نگهداری کنند.

مجلسی‌ها با 140 رای موافق، یک رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 203 نماینده حاضر در صحن علنی، ماده 7 و تبصره‌های آن را به تصویب رساندند.

بدون نظر
  1. مرجانی 12 مشهد می گوید

    سلام حذف دفاتر باعث خوشحالی شد امیدوارم سازمان ثبت در تدوین آیین نامه این قانون از نظر کانون سردفتران هم استفاده کنه .

  2. ناشناس می گوید

    عالیست حالا از کی اجرامیشه؟

  3. وحيد جوانشير افشار - سردفتر 126 مشهد می گوید

    امیدواریم هر روز شاهد اخبار خوش از این دست باشیم تا دفاتر جای هدر دادن وقت و انرژی خود وقت و انرژی خود را بیشتر معطوف بر کیفیت بالای تنظیم اسناد کنند و این مهم با آزادسازی بیشتر وقت سردفتران آنان را در جهت ارائه خدمات بهتر و شایته تر به مردم یاری کند

  4. ناشناس می گوید

    از کلیه کسانی که در پیشنهاد و تصویب این قانون نقش داشتند تشکر می کنم فقط این طرح از کی اجرا میشودلطفا اطلاع رسانی کنید

  5. اسد پور می گوید

    زمان اجراش خیلی مهمه

  6. کورورش رحمتی نصر می گوید

    من در شرف خرید چاپگر دبودم این خیر را شندیم خیلی خوشحال شدم فقط امیدوارم خیلی زود اجرایی شود.۸۷ کرمانشاه

  7. سردفتر351مشهد می گوید

    اندکی صبر سحر نزدیک است.
    در اینجا لازم و واجب است از کلیه عزیزانی که در پیشنهاد و تصویب و اجرای آتی این طرح نقش داشته و دارند تشکر کرد خصوصا از ریاست محترم سازمان که با جسارتی بی نذیر و مثال زدنی در مقابل تمامی ناملایمات اقدام به اجرای طرح عظیم تنظیم اسناد بصورت آنی نمود که این موضوع خود مقدمه ای در به ثمر رسیدن میوه چنین شیرین شده است. مطمنا صبر کلیه همکاران عزیز در دفاتر اسناد رسمی نیز در به ثمر رسیدن چنین طرح عظیمی قابل توجه و ستودنی است .امید است با عزم و اتحاد و دلسوزی عزیزان همکار در سازمان و ادارات ثبت اسناد و حوزه دفاتر اسناد رسمی شاهد غروب مشکلات این حوزه و طلوع افقهای تازه و زیبا و شکوفایی هر چه بیشتر دفاتر اسناد رسمی باشیم.

  8. عیسی دفتر 103 تاکستان می گوید

    طرح خوبی اگر در روند اجرایی با مشکل مواجه نشه

  9. 358 می گوید

    باعث خوشحالی است که بالاخره مجلس به حذف دفاتر رای مثبت داد. فقط امیدواریم که سازمان ثبت با برنامه ریزی درست و پیش بینیهای لازمه درخصوص الکترونیکی کردن دفاتر اقدام نماید تا سران محترم دفاتر برای تنظیم اسناد مانند زمان راه اندازی سامانه ثبت آنی با مشکل مواجه نشوند.

  10. سردفتری از مشهد می گوید

    با سلام همکاران محترم سردفتر از این تاریخ به بعد تا زمان اجرایی شدن این طرح نسبت به آموزش ثباتان در تنظیم سند اقدام کنند تا این طرح باعث نان بری شخص یا خانواده ای نشود. اجرکم عند الله

  11. عباس خسروي می گوید

    با سلام خدمت همکاران
    من نمی دونم همکاران چرا از حذف دفاتر احساس خوشحالی می کنند !!!
    آیا حذف دفاتر باعث اعتبار بیشتر سند رسمی خواهد شد یا بالعکس ؟
    در شرایطی که معایب ثبت آنی بسیار بیشتر از مزایای آن است اجرای این طرح بسیار شتابزده است و پیش بینی این مطلب ، دشوار نیست که با نرم افزارهای ضعیف سازمان سخت و فقدان زیرساخت های ارتباطی کامل ، حذف ثبت دفتر که تا کنون چون حبل المتینی ، حافظ حقوق مردم و حامی سردفتر در ادعاهای طرح شده علیه او بود باعث بروز مشکلات حادی برای همکاران خواهیم بود .

  12. ناشناس می گوید

    بسیار بسیار عالی و تشکر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ان شااله خیلی زود اجرایی شود به یاری پروردگار متعال و الکترونیکی شدن سند به معنای واقعی کلمه تحقق یابد

  13. کارمند بی مزد و مواجب سازمان ثبت می گوید

    سلام خدمت دوستان
    باید در جواب بعضی از همکاران محترم عرض کنم اجرای هر طرحی با کمی و کاستی هایی در ابتدا مواجه میشود که با اندکی صبر و اعتماد داشتن به متولیان امر ان نواقض رفع میگردد. استفاده از تکنولوژی و تسریع در امر تنظیم اسناد از دغدقه های اصلی سران دفاتر در حال حاضر است که با جمع اوری دفاتر و حذف ثبت دفتر از بین میرود و باعث تسریع در امر سند نویسی شده که رضایت مشتریان را نیز به همراه دارد. پس باید اعتماد و اندکی صبر داشته باشیم و حذف دفاتر بدون شک دومین گام بزرگ در عرصه تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی بود که بنده به نوبه خود از تمامی همکاران و عزیزانی که در این راستا سعی و تلاش نمودند کمال تشکر را دارم .

  14. کارمند بی مزد و مواجب سازمان ثبت می گوید

    مدیر سیستم چرا فیلتر میکنید و نظرات را به طور کامل نیگذراید؟؟؟

  15. ناشناس می گوید

    خبر خوشحالییییییی یک تیر به طور کامل طرح جامع کاداستر در مجلس تصویب شد ان شاله تا کمتر از یک ماه دیگر قانون فوق اجرا میشود وکلیه دفترها حذف میشود.

  16. امیدوار به آینده می گوید

    یک تیر به طور کامل این طرح تصویب شد تا کمتر از یک ماه دیگر قانون فوق اجرا میشود و کلیه دفترها در دفترخانه حذف میشود.

  17. سردفتر می گوید

    مدیر سایت لطفا همه نظرات را پخش کن نظرات را سانسور نکن

  18. منصور می گوید

    خوشحالم که احتمال زیاد سند باز جمع می شود و حق دفترخانه های سالم کمتر ضایع می شود

  19. منصور می گوید

    ایا ما دفتر برای سال جدید بخریم یا نه/چون روال پلمپ دفتر یک ماه حداقل طول می کشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.