iran flag

غلامرضا رحمتی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار کرد: صدور بیش از ۱۷۳ هزار سند کاداستری در خراسان رضوی

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: در اجرای وظایف ذاتی ادارات ثبت اسناد و املاک استان تا پایان سال ۱۳۹۲، تعداد ۷۳۳ هزار و ۲۳۱ سند مالکیت کاداستری برای اراضی و املاک اشخاص حقیقی و حقوقی در خراسان رضوی صادر شده است.

غلامرضا رحمتی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهد مقدس اظهار کرد: با توجه به اهمیت شعبه اجرا در ادارات ثبت اسناد و املاک که از آن می‌توان به عنوان یک دادگستری کوچک درون ثبت نام برد و به دلیل سهولت و سرعت بیشتر در امر رسیدگی به اجرائیات در ثبت با راه اندازی سامانه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، امکان ثبت تقاضانامه، تشکیل پرونده، صدور اجرائیه به صورت الکترونیکی فراهم شده است.

رحمتی زاده افزود: در سال گذشته تعداد 4 هزار و 290 پرونده در دوایر اجرای استان تشکیل و دو هزار و 864 پرونده نیز مختومه شده است.

وی گفت: در 12ماهه سال 92، در اجرای وظایف شعبه اجرای ادارات ثبت اسناد و املاک استان، مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی که بخش عمده آن مربوط به بانک‌های دولتی و خصوصی است وصول و در این رابطه بیش از 79 میلیارد و 394 میلیون ریال حقوق دولتی حاصل و به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز شده است.

رحمتی زاده تصریح کرد: داده آمایی 15 هزار و 211 دفتر املاک موجود در واحدهای ثبتی تابع استان با 250 میلیون فیلد اطلاعاتی به طور کامل داده آمایی شده است و بانک جامع اطلاعات دفاتر املاک استان تهیه و در حال ارائه اطلاعات و صدور سند مالکیت تک برگ کاداستری دریافت و پاسخ استعلام و بازداشت و رفع بازداشت الکترونیکی است.

وی گفت: با اجرایی شدن کامل کاداستر شهری و روستایی در مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی شفاف سازی و هرچه دایره کاداستری وسیع‌تر می‌شود دایره زمین خواری محدودتر و اختلاف ملکی به حداقل کاهش می‌یابد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی عنوان کرد: در اجرای وظایف ذاتی ادارات ثبت اسناد و املاک استان تا پایان سال 1392، تعداد 733 هزار و 231 سند مالکیت کاداستری برای اراضی و املاک اشخاص حقیقی و حقوقی در خراسان رضوی صادر شده است که نسبت به سال قبل، 3.54 رشد داشته است.

رحمتی زاده گفت: در سال قبل، 198 سند مالکیت برای اراضی و املاک ملی و منابع طبیعی استان به نام دولت و 1440 سند مالکیت برای اراضی و املاک وقفی تحت مسئولیت ادارات اوقاف و امور خیریه صادر شده است.

وی افزود: اصولا اجرای سیستم کاداستر مزایا و اهدافی را تامین می‌کند که برای پیشرفت هر کشور در تمام زمینه‌ها لازم و ضروری است، هدف کاداستر ایجاد نظامی روان، ساده و مطمئن و دقیق با قابلیت بروزرسانی سریع و آسان کلیه املاک کشور است.

رحمتی زاده گفت: کاداستر سیستمی است که در آن اطلاعات فنی و اطلاعات حقوقی ضمن تلفیق با یکدیگر، نگهداری و مدیریت می‌شود تا جهت تعییین موقعیت جغرافیایی و هندسی املاک و عملیات ثبتی نظیر تحدید حدود، تفکیک، تجمیع و نیز رفع اختلاف ملکی در دعوی حقوقی مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تنوع و حجم عظیم خدمات ثبتی که تمامی افراد جامعه با آن سرو کار دارند سبب مراجعات گسترده متقاضیان به اداره ثبت اسناد و املاک است.

وی افزود: به همین دلیل با اتخاذ سیاست‌ها و تدوین برنامه‌های کارآمد با محوریت فناوری اطلاعات نسبت به اصلاح فرآیندها و به کارگیری فناوری‌های نوین به منظور مکانیزه کردن امور از طریق سامانه‌های الکترونیکی، ساماندهی بانک‌های اطلاعاتی و فراهم کردن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب در جهت استقرار ثبت نوین گام‌های اساسی برداشته شده است.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با اعلام اجرایی شدن کلیه سامانه‌های الکترونیکی سازمانی در سطح واحدهای ثبت اسناد و املاک استان گفت: ادارات ثبت اسناد و املاک در اجرای بند«و» ماده 46، بند «ب» ماده 48 و بند «م» ماده 211 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند «ج» ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز ماده 37 قانون مدیریت خدمات کشوری مکلف به اجرایی کردن ثبت نوین و کاهش مراجعه حضوری مردم در دریافت خدمات است.

رحمتی زاده تاکید کرد: از این رو تاکنون 18 سامانه الکترونیکی در سطح ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق استان خراسان رضوی اجرایی شده است.

وی گفت: در اجرای وظایف ذاتی ادارات ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در سال 1392، 616 میلیارد و 162 میلیون ریال درآمد حاصل شد که با 36.48 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 1391 به حساب درآمدهای عمومی کشور واریز شده است.

رحمتی زاده تاکید کرد: سال گذشته تعداد 674 شرکت تعاونی و 4189 شرکت تجاری به ترتیب با 31.99 درصد کاهش و 13.92 درصد افزایش نسبت به سال 1391 به ثبت رسیده است و همچنین در این مدت 1265 اجراییه چک بلامحل در شعب اجرای ادارات ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال 1391، 14.06 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.