iran flag

گزارش عملکرد یکساله سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی منتشر شد؛ ثبت الکترونیک اسناد، گامی ضروری برای پیشگیری از وقوع جرم

گزارش عملکرد یکساله سامانه ثبت الکترونیک اسناد رسمی منتشر شد؛ ثبت الکترونیک اسناد، گامی ضروری برای پیشگیری از وقوع جرم

 به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، با استقرار این سامانه ده‌ها میلیون اوراق بهادار از چرخه صدور اسناد رسمی در کشور حذف و تولید اسناد از طریق سیستم صورت می‌گیرد. همچنین کلیه مکاتبات و استعلامات مقدماتی جهت تنظیم اسناد از شیوه کاغذی به الکترونیک تبدیل گردیده و سالانه صدها هزار مکاتبه اداری، مراجعات حضوری و تردد متقاضیان در این زمینه حذف و منجر به ارتقای سلامت اداری گردیده است.

در گزارش یکساله عملکرد سامانه ثبت الکترونیک اسناد آمار مربوط به کل اسناد صادره و دفاتر رسمی بهره‌بردار از این سامانه به تفکیک استان‌های سراسر کشور، اسناد صادره به تفکیک نوع سند، اسناد وکالت صادره به تفکیک استان و نوع سند، اسناد بیع صادره و اسناد رهنی صادره به تفکیک نوع سند و استان اعلام شده است.
در این گزارش همچنین آمار بیشترین تعداد اسناد صادره بر حسب دفاتر اسناد رسمی، مدت زمان صدور اسناد، آمار مربوط به اسناد صادره با توجه به تعداد اصحاب سند، حق‌الثبت وصولی و حق‌التحریر دریافتی، همچنین اسناد صادر شده برای اشخاص حقوقی و اتباع غیر ایرانی اعلام شده است. بخش پایانی گزارش به تحلیل عملکرد سامانه ثبت الکترونیک اسناد به تفکیک استان پرداخته است.
بر اساس این گزارش با گذشت یکسال از آغاز به کار این سامانه از تاریخ 26/6/1392 تا تاریخ 25/6/1393 تعداد 7 هزار و 64 دفتر اسناد رسمی از این سامانه بهره‌برداری کرده‌اند و در این مدت نسبت به صدور 15 میلیون و 423 هزار و 157 سند اقدام شده است.
بیشترین اسناد صادر شده مربوط به استان تهران با تعداد سه میلیون و 918 هزار و 17 سند (حدود 25 درصد کل آراء) و کمترین تعداد اسناد صادره متعلق به استان ایلام با تعداد 68 هزار و 387 سند است.
بررسی فاصله میان تاریخ تنظیم سند و تاریخ صدور آن از 10 سند پر کاربرد نشان می‌دهد که به طور میانگین 76 درصد اسناد در کمتر از یک روز تنظیم و صادر می‌شوند.
بر اساس این گزارش هر دفترخانه به طور متوسط در یک ماه 182 و در یکسال 2 هزار و 183 سند صادر کرده است.
بیشترین میانگین تعداد سند صادره به ازاء هر دفترخانه مربوط به استان هرمزگان با 245 سند در یک ماه و 2 هزار و 944 سند در یکسال و کمترین مقدار میانگین مربوط به استان ایلام با 146 سند در یک ماه و یک هزار و 754 سند در یک سال است. میانگین صدور سند  در هر دفترخانه در استان تهران نیز ماهانه 169 و سالانه 2 هزار و 33 سند است.
این گزارش نشان می‌دهد از میان اسناد صادره، اسناد وکالت با آمار هفت میلیون و 164 هزار و شصت سند (46 درصد کل اسناد صادره) و اسناد بیع با آمار چهار میلیون و 149 هزار و 277 (27 درصد کل اسناد صادره) به ترتیب بیشترین نوع اسناد صادره را به خود اختصاص داده‌اند.
طبق این گزارش میزان تقاضا برای صدور سند اجاره در تیرماه 93 و میزان تقاضا برای صدور سند تعهدنامه در مهرماه 92، دارای بیشترین فراوانی بوده‌اند و سایر انواع اسناد صادره در اسفند 92 بیشترین عملکرد را دارند.
لازم به ذکر است با اجرایی شدن سامانه ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم و صدور تمامی استاد رسمی و همچنین ارایه خدمات ثبتی در دفاتر اسناد رسمی از طریق این سامانه به صورت متمرکز و در قالب سیستم یکپارچه انجام می‌پذیرد. تمامی افراد صاحب سند می‌توانند از طریق شناسه 18 رقمی موسوم به یکتا و رمز تصدیق به صورت برخط (آن لاین) اصالت سند خود را از طریق پورتال سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی www.ssaa.ir کنترل کنند.
در گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارتقای سلامت اداری در حوزه اسناد رسمی، شفاف سازی نقل و انتقالات و معاملات رسمی، پیشگیری از بروز اشتباه در صدور اسناد رسمی و پیشگیری از جعل و تخلفات در ارتباط با اسناد رسمی و در نتیجه کاهش ورودی پرونده‌های قضایی از مهمترین اهداف راه‌اندازی سامانه پست الکترونیک اسناد عنوان شده است.
 
http://tnews.ir/%D9%82%D9%88%D9%87-

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.