iran flag

بازدید رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از غرفه های ایسنا ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ، روزنامه اطلاعات

تویسرکانی: رسانه‌ها حلقه واسطه مردم و مسئولان هستند

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: رسانه‌ها موجب آگاه‌سازی مردم شده و باعث جلوگیری از سوءاستفاده دلالان می‌شوند.

احمد تویسرکانی با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این‌که رسانه‌ها نقش اساسی در آگاه سازی مردم و توجه دادن مسئولین به مسولیت‌هایشان در جهت سالم‌سازی جامعه دارند، گفت: تعامل فیمابین مسئولین، ‌مردم و رسانه‌ها منافع بسیار عظیمی دارد و اگر جامعه به این سه ضلع بی‌تفاوت باشد قطعا خسارت می‌بیند.

معاون رییس قوه قضاییه افزود: جامعه‌ای به سمت پیشرفت و تعالی حرکت خواهد کرد که به نوع ارتباط جدی و موثر مردم و مسئولان توجه کند که رسانه‌ها حلقه واسطه بسیار مهمی برای این امر هستند.

وی با اشاره به این‌که همه مردم با سازمان اسناد و املاک به لحاظ طیف وسیع خدمت‌رسانی این سازمان در ارتباط هستند،‌ گفت: از جمله کارهای این سازمان ثبت اسناد و املاک در دفترخانه‌ها، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت شرکت‌ها، ثبت اختراعات، و ثبت مالکیت کار افراد است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک ادامه داد: سیاست کلی سازمان ثبت خدمت‌رسانی، کاهش هزینه‌ها، تسریع در ارائه خدمات و ارتقای سلامت اداری مجموعه‌های مرتبط با این سازمان است که برای این کار برنامه ریزی کرده‌ایم که عمده آن مبتنی بر بازخوانی فرآیندها و استفاده از فناوری‌ها در همه بخش‌ها است.

تویسرکانی با تاکید بر اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک از معدود دستگاه‌هایی بوده که در جهت تغییر فرآیندها و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین اقدام کرده است، گفت: بهره‌گیری از این فن‌آوری‌های نوین مورد تأیید دستگاه قضایی، دولت و مجلس بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک همچنین با اشاره به مشکلات این سازمان، افزود: نیاز به اجرای کاداستر جامع در کشور است که با کمک دولت و مجلس قانون کاداستر جامع اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه اصلاح فرآیندها در ثبت شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری و ایجاد بانک شناسه اشخاص حقوقی قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و با حمایت دولت امروز کل اشخاص حقوقی مانند اشخاص حقیقی دارای کد ملی دارای شناسنامه کرده‌ایم و هر موسسه، شرکت، اداره و وزراتخانه‌ای دارای شناسه در بانک اسناد است که به نظم حقوقی مناسب در جامعه کمک می کند.

تویسرکانی با تاکید بر اینکه ارتباط تنگاتنگی میان سازمان ثبت و دستگاه‌های دیگر برقرار شده و ما امروز در وصول مطالبات معوق بانک‌ها نقش جدی ایفا کرده‌ایم، ‌اظهار کرد: در حوزه وصول مالیات‌های معوق توسط اشخاص حقوقی ارتباط خوبی میان سازمان ثبت اسناد و سازمان مالیاتی وجود دارد و بخش عمده‌ای از افزایش وصول مالیات‌ها توسط سازمان مالیاتی مرهون اقدامات ما است.

وی ادامه داد: خدمات‌مان در سیستم ثبت الکترونیکی موکول به ارائه مفاصاحساب مالیاتی شده است و با این کار به این سمت می‌رویم که یک شفاف سازی انجام شود.

معاون قوه قضاییه با تاکید بر این‌که قبلا در رابطه با ثبت شرکت اگر کسی نام مشابهی را میخواست باید به صحبت یک کارمند اکتفا می‌کرد، اظهار کرد: امروز افراد می‌توانند شخصا به بانک اطلاعاتی مراجعه و نام مشابه را ببینند که بدین صورت جلوی اکثر سوءاستفاده‌ها گرفته شده است.

تویسرکانی در پایان این گفت‌وگو از غیرحضوری شدن پذیرش ثبت مالکیت خبر داد.

لایحه قانون کاداستر هفته آینده به مجلس می رود

احمد تویسرکانی» روز سه شنبه در بازدید از غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی در بیستمین نمایشگاه مطبوعات در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به آخرین وضعیت لایحه کاداستر اشاره کرد و افزود: شورای نگهبان برای بار دوم ایرادی به مصوبه مجلس داشت که این ایراد با تفاهم شورای نگهبان در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ضبط شده است.

وی ادامه داد: این لایحه هفته آینده به مجلس شورای اسلامی می رود و در صورت تصویب به شورای نگهبان ارجاع داده و نهایی می شود.

 

 

معاون قوه قضاییه در مورد هشدار به دلالان برای ثبت شرکت، موسسات و علائم تجاری افزود: در رابطه با ارائه خدمات ثبتی در یک فضای سنتی قرار داشتیم و شرایطی بود که مردم برای ارائه تقاضاهای خود و نیز بررسی های کارشناسی با مشکلات بسیاری مواجه بودند.

تویسرکانی با بیان اینکه شرایط جدید و انجام ثبت آنی موجب تحول سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شده، ادامه داد: اکنون با استفاده از فناوری های نوین در همه بخش ها و گسترش آن در سازمان ثبت به نظر می رسد دیگر جایی برای متصل شدن بواسطه وجود ندارد.

وی افزود: مردم به آسانی می توانند موارد ثبتی خود را به ثبت برسانند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: گاهی به دلیل اطلاع نداشتن مردم، زمینه برای غفلت فراهم آنها می شود که نقش رسانه ها در این زمینه بطور قطع تاثیرگذار خواهد بود.

تویسرکانی در مورد چگونگی تعامل رسانه ها با نهادها و دستگاه ها افزود: تعاملات خوبی بین رسانه ها و دستگاه ها برقرار است اما این تعاملات می تواند بهتر از این باشد.

وی ادامه داد: ممکن است بعضی اوقات بین مسوولان اجرایی و رسانه ها اختلاف نظری ایجاد شود که این امر به دلیل سوءتفاهم ها و عدم فهم مشترک است و این مراودات و فرصت هایی که برای ایجاد ارتباط بیشتر رسانه ها با دستگاه های اجرایی فراهم شده، می تواند در ایفا کردن نقش اصلی رسانه ها بسیار تاثیرگذار باشد.

تویسرکانی گفت: از طرف دیگر، مسوولان اجرایی نیز این احساس را پیدا می کنند که اگر انتقادی می شود ناشی از بغض نیست، بلکه از سر احساس مسوولیت است.

 

تویسرکانی: تغییر کاربری وتصرف اراضی دولتی نگران کننده است

سرویس خبر: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با اشاره به اینکه بخشی از اراضی کشور متعلق به دولت است و به موجب قانون دستگاه‌های مختلفی وظیفه حفاظت و حراست از اراضی را بر عهده دارند، گفت: وظیفه حفظ کاربری‌های اراضی کشاورزی به عهده سازمان امور اراضی است و اگر تغییر کاربری قرار است در حوزه شهری انجام شود، شهرداری‌ها باید مجوز دهند.‏

دکتر احمد تویسرکانی در بازدید ازغرفه روزنامه اطلاعات افزود: گاهی در رابطه با تخلفاتی که مطرح می‌شود، تعللی از طرف دستگاه‌ها صورت می‌گیرد که اگر آنان وظیفه خود را انجام دهند، ما شاهد این گونه مسائل مطرح شده نخواهیم بود.

او جلوه بارز زمینخواری ونگران کننده را تغییر کاربری‌ها و تعدی و تصرف اراضی دولتی دانست و گفت: آنچه که ما مدعی آن هستیم بخش‌های دولتی و دستگاه‌های متولی برای دریافت اسناد مالکیت محدوده‌های اراضی به سازمان ثبت اسناد مراجعه کنند و دستگاه‌هایی که مکلف به حفظ کاربری هستند اجازه تغییر کاربری ندهند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به این که در سازمان ثبت اسناد یکی از برنامه‌های اصلی ما اجرای طرح کاداستر است که حدود مالکیت‌ها را تعیین می‌کند، افزود: دستگاه‌ها و اشخاصی که فاقد اسناد رسمی هستند برای دریافت سند رسمی به سازمان ثبت اسناد مراجعه کنندتا بخش‌ها و محدوده مالکیت‌ها را تثبیت کنیم و اجازه ندهیم دخل و تصرفی انجام شود یا احیاناً اگر تصرفی صورت می‌گیرد، دستگاه‌ها به فوریت عکس العمل نشان دهند.‏

وی افزود: اسناد مالکیت رسمی معنایش این است که معارضی نداشته باشد و برای آن سند رسمی صادرشود. معاون رئیس قوه قضائیه گفت: در دفتر خانه‌ها ما بحث شفاف سازی داریم و بر همین اساس تخلفات به حد صفر رسیده است.‏

وی در پایان سخنانش فعالیت روزنامه اطلاعات در اطلاع‌رسانی اخبار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مردم به دلیل سابقه زیاد روزنامه اطلاعات انتظارات بیشتری از آن دارند که بنده فکر می‌کنم توانسته است انتظارات آنان را برآورده کند.‏

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.