iran flag

آیت الله آملی لاریجانی در جمع دانشگاهیان لرستان: حقوق بشر به ابزاری برای اعمال نفوذ تبدیل شده است

خبرگزاری میزان:آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه حقوق بشر هم دارای مبانی نظری بوده و هم در روزگار ما از نظر مبانی عملی و سیاسی اهمیت یافته است،گفت: امروز حقوق بشر به ابزاری برای برخی کشورها جهت اعمال نفوذ تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی میزان از خرم آباد آیت الله صادق آملی لاریجانی صبح امروز در دیدار با نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه های استان لرستان اظهار کرد: با توجه به اهمیتی که موضوع حقوق بشر دارد من این مساله را برای این جلسه انتخاب کرده‌ام چرا که جهاد عملی در آن است.

وی با بیان اینکه البته غرض علوم نیز بحث بسیار مهمی است و فیلسوفان علم نیز در این باره بحث کرده اند افزود: بحث غایت علوم امروز به شدت مطرح است و اکنون بعید است که کسی به ایده بی طرفی علوم قائل باشد چرا که نمی توان گفت که علوم خالی از ارزش هستند.

رئیس قوه قضاییه درباره مباحث مطرح شده از سوی نماینده‌های نخبگان، طلاب و دانشگاهیان استان لرستان به بحث حمایت از مالکیت پرداخت و تصریح کرد: بحث حمایت ازمالکیت فعلی در سازمان ثبت در حال انجام و توسعه است و نسبت به ثبت شرکت‌ها نیز به همین گونه است.

وی با اشاره به اینکه گاهی گلایه هایی نسبت به ثبت شرکت ها وجود دارد که باید به آن توجه شود درباره دغدغه های دیگر مطرح شده در این جلسه ادامه داد: پیشنهاد خوبی است که بخشی احداث کنیم که درگیری‌های قضایی نخبگان را برطرف کند و این مساله از لحاظ قانونی منعی ندارد.

آیت الله آملی لاریجانی درباره دادگاه‌های خانواده ابراز کرد: در قانون، حمایت از خانواده مدنظر قرار داده شده است که در کنار دادگاه‌های خانواده، مشاوره خانواده نیز وجود داشته باشد و ما اخیراً آیین نامه آن را ابلاغ کردیم که امیدواریم در کنار دادگاه‌ها این بخش نیز راه اندازی شود.

وی درباره مساله حقوق بشر با اشاره به اینکه حقوق بشر هم دارای مبانی نظری بوده و هم در روزگار ما از نظر مبانی عملی و سیاسی اهمیت یافته است، اشاره کرد: امروز حقوق بشر به ابزار مهمی برای برخی کشورها جهت اعمال نفوذ تبدیل شده است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ما در این زمینه بحث‌های مهم دینی و فلسفی داریم چرا که حق بشر مهم است و به اندازه اهمیت خود بشر است، عنوان کرد: ادیان برای اثبات کرامت بشر و فراهم کردن راه پیشرفت او آمده اند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب هایی که در کشورهای مختلف به ویژه ایران رخ داد هدف مهم آن احقاق همین حقوق بوده است، اظهار کرد: چرا که پیش از این انقلاب‌ها ظلم شده و حقوقی پایمال شده است.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه در روزگار ما حقوق بشر وجه ابزاری پیدا کرده و کشورهای استکباری آن را ابزاری برای نفوذ می‌دانند، به اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب سازمان ملل اشاره کرد و افزود: این اعلامیه عجیب و غریب است و به تصریح فیلسوفان حقوق اعلامیه‌ای مرموز است. چرا که ساختار منظمی نداشته و کلمات ابهام آمیز در آن بسیار است.

وی با اشاره به اینکه در این اعلامیه به کرامت ذاتی انسان اشاره شده است اما درباره کرامت ذاتی انسان و شناخت انسان حرفی به میان نیامده است، تصریح کرد: این در حالی است که شناخت کرامت انسانی نیازمند شناخت انسان است.

رئیس قوه قضاییه با طرح این پرسش که آیا غرب می تواند همه تصورات خود را در زمینه حقوق بشر به همه دنیا تحمیل کند ادامه داد: چرا که پیش نویس این اعلامیه از سوی غرب تدوین شده است.

وی افزود: آنچه که دنیای غرب تحمیل می کند با دیدگاه های لیبرالی هم سازگار نیست و ما نباید از فراوانی تبلیغات منفعل و متاثر شویم.

آیت الله آملی لاریجانی به مساله توهین غرب به پیامبر اکرم (ص) پرداخت و گفت: یک فرد روشنفکر پس از این اقدام شنیع غرب چنین حقی را برای غرب پذیرفته است و بیان کرده است که در این زمینه از باب حق آزادی بیان حرفی نداریم اما تکلیف نبود که به پیامبر توهین کنند پس چرا این توهین را انجام داده اند.

وی با بیان اینکه ما در معیار و منشاء حق، تفکر دقیق نظری و فلسفی نکرده ایم عنوان کرد: خود آنها امروز فهمیده اند چنین حق مطلقی وجود ندارد و بخش قابل توجهی از لیبرال‌ها معتقدند که آسیب رسانی به غیر، آزادی نیست مگر اینکه در جهت آزادی دیگران و ایجاد نظم و رفاه عمومی باشد.

آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه سوال این است که به همین قیود اگر دقت شود، پس چرا در بحثی مانند توهین به پیامبر به آن عمل نمی شود، گفت: ضرر رسانی تنها به صورت مادی نیست بلکه بسیاری از انسانها آسیب هایی را که به صورت معنوی می بینند برایشان بسیار سنگین تر از ضررهای مادی است.

وی با تاکید بر اینکه تضادهایی در نظام لیبرالی وجود دارد، گفت: در جهان لیبرالی حقوقی وجود دارد و انسانها بر سرنوشت خود حاکمند که از مدرنیته آمده و ما هم با آن مشکلی نداریم اما سوال اینجاست که آیا انسانها حق سلب حقوق خود را دارند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در اعلامیه حقوق بشر آمده که حقوق غیر قابل سلب شدن است، خاطر نشان کرد: سوال این است که آیا حقوق در تعارض با اخلاق وجود دارد؟

وی با بیان اینکه در نظام تربیت چه حقی داریم که آن را اجبار کنیم، افزود: گاهی بحث می شود که یک کودک به حدی نرسیده که خود متوجه سود و زیانش باشد اما چرا ولیِّ آن کودک در این زمینه الزام شده است.

رییس قوه قضاییه افزود: در جامعه لیبرالی مصلحت عمومی وجود ندارد. این یعنی بسیاری از قوانین آنها با جامعه شان سازگاری ندارد. بلکه تنها ادعای آن را دارند.

  آیت الله املی لاریجانی با بیان اینکه آنها بدترین استفاده ابزاری را از حقوق بشر انجام می دهند، گفت: آمریکا ظالمانه ترین ستم ها را به نسبت به حقوق بشر انجام داده است که ویتنام، کشتن زنان و کودکان غزه با حمایت آمریکا، جنگ با عراق و افغانستان و خلق داعش در سوریه و حمایت از حکومت بحرین برای سلب حق رای از مردم نمونه هایی از این مساله است.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در ایرانی که هر دو سال یکبار انتخابات برگزار می شود، حقوق بشر نیست اما بحرین و عربستان که مردم آن حق رای ندارند حقوق بشر پایمال نمی شود، گفت: این حرفها با اختاپوس رسانه ای پمپاژ می شود و جامعه را آلوده می کند.

وی با بیان اینکه در مجموعه معارف دینی ما نسبت به کرامت انسانی و حقوق بشر موارد متعددی وجود دارد ابراز کرد: پیامبر می فرمایند که انسان ها از زمان آدم تا امروز مانند دندانه های شانه هستند و فرقی میان عرب و عجم و سفید و سیاه نیست مگر براساس تقوا. این معیار اسلام بوده و پیامبری که غرب اینگونه به او توهین می کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.