iran flag

تلگرام در دو راهی بودن یا نبودن

کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه امروز تصمیم می‌گیرد

تلگرام در دو راهی بودن یا نبودن

 

گروه حقوق و قضا_ جلسه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، ‌با موضوع داغ فیلتر تلگرام برگزار می شود. ماجرای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی  موبایلی از زمان آغاز فعالیت آنها شکل گرفته و هراز گاهی خبر فیلتر یکی از این شبکه ها رسانه‌ای می‌شود. تاکنون دو بار جلسه فیلتر تلگرام بی نتیجه خاتمه یافته است و این در حالی است که تلگرام این روزها مهم ترین پیام رسان در فضای کنونی جامعه مجازی بین ایرانیان است.هرچند در مواردی مانند وی‌چت فیلتر انجام شده اما بلافاصله شبکه‌های جایگزین فعالیت خود را میان کاربران ایرانی آغاز کرده‌اند. استقبال گسترده کابران ایرانی از این شبکه‌ها به حدی رسیده که خبر فیلتر هر یک از آنها تبعات منفی در جامعه به دنبال دارد. در این بین شبکه‌های موبایلی محبوبی چون تلگرام و اینستا گرام بیش از سایرین با تهدید فیلتر روبه‌رو بوده‌اند و مدتی است موضوع فیلتر تلگرام در دستور کار جلسه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قرار گرفته است. هرچند اکثریت اعضای کار گروه یعنی دولتی ها با فیلتر تلگرام مخالف هستند.تلگرام به عنوان کانال اطلاع رسانی بسیاری از خبرگزاری‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی و سازمان های مردم‌نهاد تبدیل شده است و به گفته مدیران روسی این شبکه قریب 20درصد کابران فعال این شبکه را  ایرانی ها تشکیل می‌دهند. با این توصیف تلاش برای فیلتر تلگرام با انتقادات گسترده ای رو به رو شده است.در حالی که بیشترین تعداد از رسانه های جمعی و خبرگزاری‌ها و روزنامه ها از هر دسته و جناح سیاسی این روزها اتاق و کانالی در فضای مجازی تلگرام برای خود تهیه کرده اند تشکیل جلسه برای بررسی فیلتر تلگرام می‌تواند باعث ناامیدی بیشتر در میان کاربران فضای مجازی در ایران شود.
فیلتر برای مسدود کردن کانال های غیر اخلاقی
دلیل اصلی بیان شده برای فیلتر تلگرام فعالیت کانال هایی با محتوای غیر اخلاقی است. هرچند مدیران روسی فیلتر کانال های غیر اخلاقی را در دستور کار خود دارند اما گفته می شود این کانال‌ها از حالت عمومی به حالت خصوصی تغییر حالت داده اند تا از فیلتر هوشمند تلگرام در امان باشند. به همین دلیل دغدغه ادامه فعالیت آنها باعث شده دادستان کل کشور به عنوان رئیس کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه  و تعدادی دیگر از اعضای کارگروه همچنان خواستار فیلتر تلگرام باشند.
تلگرام در تضاد با منافع مالی مخابرات
البته یکی دیگر از دلایلی که در رابطه با فیلتر تلگرام در محافل غیر رسمی بیان می‌شود بحث کاهش هزینه های استفاده از تلفن همراه و کاهش اس ام اس هاست که با منافع مالی مخابرات در تضاد قرار دارد. هرچند به گفته مدیرکل روابط عمومی‌شرکت مخابرات ایران در 29 مهر سال جاری سیاست دولت یازدهم از ابتدا مخالفت با فیلترینگ بوده و همچنان هست و تا آخر عمر این دولت هم خواهد بود از این رو مخابرات تصمیمی برای فیلتر تلگرام ندارد.
ناتوانی در فیلتر هوشمند تلگرام
دلیل دیگری که در رابطه با فیلتر تلگرام این روزها قوت گرفته ناتوانی در اجرای فیلترینگ هوشمند در ایران برای این شبکه مجازی است. در برنامه قبلی این کارگروه به دلیل عدم حضور دولتی‌ها که جزو اصلی‌ترین مخالفان فیلتر تلگرام هستند و طبق قانون اکثریت را نیز در این کارگروه برعهده دارند،جلسه  به حد نصاب نرسید تا موضوع فیلترینگ تلگرام به جلسه امروز موکول شود.به هرحال کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه طبق اختیارت قانونی خود امروز تشکیل جلسه خواهد داد و در این رابطه رای گیری خواهد شد، اینکه تلگرام از امروز در دسترس باشد یا نه؟ امری است که باید منتظر نتیجه جلسه  کارگروه نشست‌ودید.

نقل از روزنامه قانون

1 نظر
  1. امیر لعل نوری دفتریار61 مشهد می گوید

    سلام صبح همگی همکاران بخیر. جلسه دیشب همکاران دفتریاران در محل کانون برگذار شد به نظر من باب تازه ای را برای همکاران باز کرد به شرط آنکه دقت نظری بفرمایند. کاش بیشتر و زودتر همکاران به این سایت مراجعه و زودتر در محل کانون جمع میشدند. اما هنوز زمان هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.