iran flag

تصادف ناشی از مستی راننده باشد، بیمه‌گر خسارت زیان‌دیده را بدون اخذ تضمین پرداخت می‌کند

majles3
با رأی موافق نمایندگان؛
 

تصادف ناشی از مستی راننده باشد، بیمه‌گر خسارت زیان‌دیده را بدون اخذ تضمین پرداخت می‌کند

نمایندگان مردم در خانه ملت، بیمه گر را در موارد عمد، رانندگی در حالت مستی و رانندگی با خودروی سرقتی مکلف کردند بدون اخذ تضمین،خسارت زیان دیدگان را پرداخت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 3 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث با اصلاح ماده 16 این لایحه با 111 رأی موافق،‌7 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در اصلاح ماده 16 این لایحه آمده است که در موارد زیر بیمه‌گر مکلف است بدون اخذ تضمین، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به قائم‌مقامی زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه نماید:

الف- اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضائی

ب- رانندگی در حالت مستی و یا استعمال مواد مخدر یا روانگردان موثر در وقوع حادثه که به تایید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.

پ- در صورتی که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع نقلیه نباشد.

ت- در صورتی که رانند ه مسبب، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.

بر اساس تبصره 1 این ماده، در مواردی که طبق این قانون بیمه‌گر حق رجوع به مسبب حادثه یا قائم مقام قانونی وی را دارد، اسناد پرداخت خسارت از سوی بیمه‌گر در حکم اسناد لازم‌الاجرا است و از طریق دوایر اجرای سازمان ثبت اسناد و املاک قابل مطالبه و وصول می‌باشد.

در تبصره 2 آن نیز آمده است: در صورتی که حادثه در حین آموزش در حین آموزش رانندگی توسط مراکز مجاز یا آزمون اخذ گواهینامه رخ دهد، خسارت پرداخت‌شده به وسیله شرکت بیمه از آموزش گیرنده یا آزمون‌دهنده قابل بازیافت نخواهد بود و حسب مورد آموزش‌دهنده یا آزمون گیرنده راننده محسوب می‌شود.

گفتنی است در نشست علنی امروز، اصلاح ماده 8 لایحه مذکور نیز با 107 رأی موافق و 8 رأی ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در جلسه، جهت بررسی بیشتر مجدداً‌ به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شد./

نقل از خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.