iran flag

آمار قابل تاملی از جرایم در حوزه اسناد

 

چهار هزار جاعل اسناد دستگیر و حدود 37 هزار سند و مهر جعلی کشف شد.

 

تهران – معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه ای ناجا، از کشف نزدیک به 37 هزار سند و مهر جعلی در هفت ماه گذشته خبر داد و گفت: طی این مدت همچنین حدود چهار هزار نفر از جاعلین اسناد و مدارک دستگیر و روانه زندان شدند.

 

سرهنگ'مهرداد امیدی'،در جمع خبرنگاران، با ارایه گزارشی، چگونگی فعالیت و عملکرد پلیس آگاهی ناجا طی هفت ماه گذشته در زمینه انواع جرایم رایانه ای، جعل و کلاهبرداری را تشریح کرد.

وی گفت: در حوزه جعل، 74درصد از پرونده های مورد بررسی، منجر به دستگیری چند باند شده است و طی هفت ماه گذشته، نزدیک به 37 هزار سند و مهر جعلی کشف و حدود چهار هزار نفر نیز دراین ارتباط دستگیر و روانه زندان شدند.

به گفته سرهنگ امیدی، از مجموع این تعداد پرونده های متهمان، 37 درصد مربوط به جعل سند و 63 درصد نیز استفاده از سند مجعول بوده است.

وی، ازنظر جنسیت متهمان، 95 درصد از مجرمان را مرد و 5 درصد آنان را زن اعلام کرد.

معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه ای ناجا، در بیان نتایج دسته بندی پرونده های متهمان، حدود 36 درصد از پرونده های متشکله را در حوزه جعل اسناد بانکی و اوراق بهادار، 32 درصد مربوط به جعل اسناد و مدارک شناسایی افراد، 8 درصد مربوط به جعل اسناد مالکیت، 5 درصد مربوط به قرارداد و قول نامه ها ، 2 درصد جعل مدارک تحصیلی و آموزشی، 9 درصد جعل سایر مدارک دولتی، 7 درصد اسناد و مدارک غیر دولتی و نیز یک درصد از مجموع پرونده ها را به جعل علایم تجاری و بازرگانی مربوط دانست.

به گفته معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه ای ناجا، طی مدت یادشده،حدود 4500 پرونده توسط پلیس آگاهی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته که از این میزان، 36 درصد از پرونده ها مربوط به معاملات ملکی، 11 درصد کلاهبرداری در پوشش خرید اتومبیل، 4 درصد کلاهبرداری تلفن همراه، 25 درصد کلاهبرداری سایر کالاها و سرانجام 6 درصد از پرونده های مربوط به کلاهبرداری در زمینه کالاهای تقلبی و بدلی بوده است.

سرهنگ امیدی، از مجموع ارقام پرونده های مربوط به کلاهبرداری، 82 درصد را در زمینه کلاهبرداری معاملات مختلف، 3 درصد کلاهبرداری اجاره مراکز تجاری و بازرگانی،7 درصد کلاهبرداری واسطه گری در ادارات، 3 درصد کلاهبرداری در پوشش کاریابی و استخدام، 2 درصد موضوع رمالی و فال گیری، یک درصد در بحث دریافت ویزا و روادید، یک درصد در زمینه فریب به عنوان خواستگار و ازدواج و بالاخره یک درصد از مجموع پرونده های کلاهبرداری را در پوشش امور خیریه، آموزشی، فرهنگی و هنری مربوط دانست.

به گفته امیدی، 56 درصد از پرونده های مربوط به متهمان رایانه ای را شکایات مردمی در باره برداشت غیر قانونی از حساب های بانکی، 22 درصد نشر اکاذیب، هتک حرمت و ایجاد مزاحمت های اینترنتی،5 درصد کلاهبرداری اینترنتی، 6 درصد در زمینه نفوذ سیستم رایانه ای و داده های سیستم و 12 درصد آن پرونده ها را جرایم رایانه ای تشکیل می دهند.

معاون مبارزه با جرایم خاص و رایانه ای ناجا، با توضیح این مطلب که بیشترین سن متهمان رایانه ای، بین 18 تا 35 سال می باشد، اضافه کرد: حدود 67 درصد از متهمان را با انگیزه کسب منافع مالی، حدود 24 درصد را با هدف انتقام جویی و تسویه حساب های شخصی، 7 درصد را کنجکاوی و رفع عطش های ذهنی و سرانجام 2 درصد را با انگیزه ضد اخلاقی تشکیل می دهند.

 


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.