iran flag

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک خبرداد: الکترونیکی شدن دفاتر ثبت اسناد از اول تیر

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک خبرداد: الکترونیکی شدن دفاتر ثبت اسناد از اول تیر

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک خبرداد: الکترونیکی شدن دفاتر ثبت اسناد از اول تیر

نشست خبری رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (1)؛ حذف دفاتر املاک دست نویس از اول تیر ماه در ادارات ثبت اسناد و املاک سراسر کشور

دکتر تویسرکانی معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ها گفت: از اول تیر ماه و همزمان با هفته قوه قضاییه دفاتر املاک دست نویس در ادارات ثیت اسناد و املاک سراسر کشور حذف و دفاتر الکترونیکی جای آن را خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی، دکتر تویسرکانی معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور با اعلام این خبر گفت: با این اقدامات به سمت الکترونیکی کردن تمام سوابق ثبتی پیش خواهیم رفت و راه صدور کارت هوشمند با قابلیت ثبت تمامی سوابق مالکیتی مردم همواره خواهد شد.

دکتر تویسرکانی معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور با اشاره به نقش مهم و تاثیر گذار این سازمان در تثبت مالکیتها، نظم حقوقی، کاهش دعوایی و ایجاد امنیت اقتصادی در جامعه گفت: در ارتباط با وظایف و راهبردهای سازمان ثبت اسناد مشخصا ارتقاء وضعیت خدمت رسانی به مردم و تحول اداری نسبت به دستگاههای دیگر کشور پیشتاز بوده ایم.

وی با بیان این موضوع که ارائه خدمات در سازمان ثبت با استفاده از فناوری های نوین و به صورت الکترونیکی انجام می شود، افزود: کل خدمات ثبتی ارائه شده در یک سال گذشته 72 میلیون و 644 هزار و 399 خدمت بوده که در مقایسه با سال قبل از آن 25 درصد رشد را نشان می دهد.

رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور اظهار داشت: 88 درصد از مجموع خدمات ثبتی به صورت الکترونیکی ارائه شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به میزان 31 درصد رشد داشته است.

وی گفت: کل اسناد صادره در سال گذشته، سه میلیون و 29 هزار و 202 سند مالکیت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 4 درصد رشد داشته و همگی این اسناد در سیستم کاداستر صادر شده است.

وی افزود: سال گذشته در بخش املاک دولتی جمعا 87 هزارو 653 سند صادر شده است که از این تعداد 55 هزار و 64 سند برای وزارتخانه ها و موسسات دولتی، 18 هزار و 737 سند برای موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و 9 هزار و 668 سند برای شرکتهای دولتی و تعداد چهار هزار و 184 سند بر اساس مستندات صادر شده است.

دکتر تویسرکانی بیان داشت: در همین مدت زمان توسط دفاتر اسناد رسمی و از طریق سامانه ثبت الکترونیکی اسناد ( ثبت آنی معاملات ) تعداد 13 میلیون و 521 هزار و 419 سند رسمی تنظیم شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 16 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی دلیل کاهش صدور سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی را رکود اقتصادی حاکم در جامعه برشمرد و افزود: به طور میانگین 75 درصد از اسناد در کمتر از یک روز تنظیم و صادر می شوند که از میان اسناد صادره، اسناد وکالت و بیع به ترتیب با 44 و 28 درصد بیشترین نوع اسناد صادره را شامل می شوند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان این موضوع که 56 درصد اسناد وکالت به صورت بلاعزل صادر شده است بیان داشت: بیش از 42 درصد از اسناد وکالت مربوط به وسایل نقلیه است.

وی گفت: 68 درصد از کل اسناد بیع صادره ( دو میلیون و 585 هزار و 989 سند ) مربوط به سند قطعی وسایل نقلیه است و 31.6 درصد از اسناد بیع صادره ( یک میلیون و 201 هزار و 935 سند ) مربوط اسناد قطعی غیر منقول می باشند.

وی با اشاره به این موضوع که 45 هزار و 903 سند برای اتباع خارجی در سال گذشته صادر شده است افزود: در 18 درصد از کل اسناد، یکی از اصحاب سند، شخص حقوقی بوده است.

معاون رییس قوه قضاییه ازدواج های ثبت شده در سال گذشته را 673 هزار و 2 فقره در سراسر کشور برشمرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن شش درصد کاهش را نشان می دهد و افزود: در همین مدت زمان تعداد طلاق های ثبت شده 164 هزار و 912 فقره در سراسر کشور بوده و یک درصد افزایش را نشان می دهد.

وی خاطر نشان کرد: در همین مدت زمان بیشترین ازدواجهای ثبت شده مردان که معادل 38 درصد می باشد مربوط به رده سنی 25 تا 29 سال و بیشترین ازدواجهای ثبت شده زنان که معادل 30 درصد می باشد مربوط به رده سنی 20 تا 24 بوده است.

وی افزود: در همین مدت زمان بیشترین طلاق های ثبت شده مردان که معادل 24 درصد می باشد مربوط به رده سنی 30 تا 34 سال و بیشترین طلاق های ثبت شده زنان که معادل 23 درصد می باشد مربوط به رده سنی 25 تا 29 بوده است.

دکتر تویسرکانی بیشترین ثبت ازدواج و طلاق مردان را بر حسب تحصیلات به ترتیب با 67 و 68درصد مربوط به تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم برشمرد و افزود: بیشترین ثبت ازدواج و طلاق زنان بر حسب تحصیلات را با 65 درصد مربوط به تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم است.

وی با اشاره به این موضوع که 11 درصد از وقایع طلاق ثبت شده مربوط به بازه زمانی بیشتر از 20 سال زندگی مشترک بوده است، گفت: در سال گذشته از کل طلاق های ثبت شده معادل 28 درصد در سه سال اول زندگی مشترک، 4 /12 درصد در دو سال اول زندگی و حدود شش درصد طلاقها در کمتر از یک سال اول زندگی رخ داده است.

وی: 62 درصد از انواع مهریه های تعیین شده در سال گذشته را سکه طلا دانست و افزود: از میزان مهریه های تعیین شده که از نوع سکه طلا می باشند 54 درصد کمتر از 114 سکه، 37 درصد بین 115 تا 500 سکه، 7 درصد بین 501 تا 1000 سکه و 2 درصد از سکه های تعیین شده برای مهریه بیشتر از 1000 سکه می باشد.

رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور گفت: بر اساس اطلاعات سامانه اجرای الکترونیک اسناد رسمی در یک ساله 94 تعداد 115 هزار و 688 پرونده اجرایی به نحو الکترونیکی در سیستم تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 32 درصد رشد داشته است.

وی افزود: در همین مدت زمان تعداد 39 هزار و 793 پرونده اجرایی مختومه، 14 هزار و 476 نفر ممنوع الخروج و از شش هزار و 899 نفر رفع ممنوعیت شده است.

وی اضهار داشت: بر اساس اطلاعات سامانه جامعه ثبت الکترونیک شرکتها و موسسات غیر تجاری، مجموع انواع شرکتهای ثبت شده در طی سال گذشته 55 هزار و 687 مورد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن یک درصد کاهش و تعداد موسسات غیر تجاری ثبت شده هشت هزار و 552 مورد بوده که 18 درصد رشد داشته است.

رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور خاطر نشان کرد: با اصلاح فرایندها و ارزیابی های سازمان جهانی مالکیت معنوی ( وایپو ) ایران جزو 5 کشور اول دنیا در ثبت اظهار نامه اختراعات و 20 کشور برتر دنیا در ثبت علائم شناخته شده است و افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بین دستگاههای اجرایی ذیربط در خصوص بهبود فضای کسب و کار درکشور بر اساس ارزیابیهای موجود در جایگاه نخست قرار دارد.

وی با بیان این موضوع که در سال گذشته تعداد سه هزار و 49 اختراع ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 7 درصد رشد داشته است گفت: در همین مدت زمان تعداد  16 هزار و 909 علامت تجاری با 3 درصد رشد، چهار هزارو 241 طرح صنعتی با 23 درصد رشد و سه هزار و 756 اظهار نامه ثبت بین المللی مادرید با 24 درصد رشد به ثبت رسیده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در راستای اعمال نظارت بر واحد های ثبتی، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق در سال گذشته 26 هزار و 468 بازرسی از واحد های ثبتی، دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 10 درصد رشد داشته است.

وی افزود: در راستای رسیدگی به تخلفات 11 نفر از سردفتران و دفتریاران به انفصال دائم و سلب صلاحیت، 42 نفر تعلیق و 179 نفر نیز به انفصال موقت محکوم شده اند.

وی در پایان گفت: از طریق دوایر اجرای اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سراسر کشور 41 هزار و 506 میلیارد ریال از مطالبات بانک ها وصول گردیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 6 درصد رشد داشته است.

نقل از سایت سازمان ثبت

.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.