iran flag

گفتگوی دکتر محمدرضا غلامپور رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی با روزنامه شهرآرا در خصوص الزامی بودن تنظیم سند در دفاتر اسناد رسمی و ایرادات وارده به نظر دادستان محترم کل کشور. دوشنبه پانزدهم شهریورماه ۱۴۰۰

طنین همتی|شهرآرانیوز، روز گذشته دادستان کل کشور اعلام کرد برگ سبز خودرو سند مالکیت است و در نامه‌ای خطاب به دادستان‌های کل کشور بر تلقی برگ سبز خودرو صادرشده به‌وسیله شرکت‌های تولیدی به‌عنوان سند مالیکت تأکید کرد. اما رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان‌رضوی مانند سایر سردفتران استان‌های دیگر به اتفاق چنین واکنش نشان داد.
محمدرضا غلام‌پور در این‌باره در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار شهرآرانیوز گفت: ماده29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی صراحتا دفاتر اسناد رسمی را به ‌عنوان مرجع نقل‌ و انتقال رسمی خودرو تعیین کرده است. نص صریح ماده مزبور که مقرر کرده است «… دارندگان وسایل نقلیه مکلف‌اند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی …»، بر شناخت و تأکید و تأیید قانون‌گذار بر صلاحیت انحصاری دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم سند انتقال خودرو دلالت دارد.
در صراحت ماده۲۹ رسیدگی به تخلفات رانندگی روشن است که هیچ شخص متعارفی در الزامی ‌بودن سند خودرو شکی نمی‌کند و جای هیچ‌ گونه تفسیر دیگری هم باقی نگذاشته است. در این‌ باره نظر خیلی از مسئولان دیگر در قوه‌ قضائیه خلاف نظر دادستان کل است. مجلس مراحل زیادی را برای مسیر قانون طی کرده و ماده۲۹ با کش ‌و قوس فراوان تصویب شده است. آیا عاقلانه است پس از تصویب قانون اجرای آن را اختیاری عنوان کنیم؟!
به ‌گفته غلام‌پور، ما جزو کشورهایی هستیم که ملاک را قانون می‌گذاریم؛ اینکه دادستانی بیان کرده برگ سبز خودرو سند رسمی است، خلاف سیاست قانون‌ گذاری است. مرجع تفسیر قوانین نیز قوه‌ مقننه است و اشخاص یا مراجع دیگر نمی‌توانند تفسیرشان از قانون را به اجرا بگذارند.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان‌ رضوی ادامه داد: همه سردفتران کشور بر این باورند که دادستانی کل کشور وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین را دارد، نه تفسیر قوانین. همچنین موضوع رأی دیوان که در نامه دادستان محترم به آن اشاره شده است، ابطال بخشنامه سازمان ثبت اسناد و املاک مبنی بر عدم تنظیم وکالت به ‌استناد برگ سبز خودروست، اما دادستان محترم، «شناسایی برگ سبز به ‌عنوان سند رسمی خودرو و عدم ضرورت مراجعه به دفاتر اسناد رسمی» را از این رأی برداشت کرده‌ که خلاف نص صریح قانون است.
غلام‌پور تأکید کرد: «سند رسمی» با «سند انتقال رسمی» متفاوت است. برگ سبز، سند رسمی است، اما سند انتقال نیست. برای مثال سازمان ثبت اسناد و املاک و ادارات تابعه اختیار صدور سند رسمی مالکیت دارند اما بدون استثنا همه می‌دانند و می‌پذیرند که سازمان ثبت با آن ‌همه اختیارات و تشکیلات حتی نمی‌تواند یک سند انتقال ملک تنظیم و صادر کند. بنابراین راهنمایی‌ و رانندگی صلاحیت صدور برگ سبز را دارد، برگ سبزی که متضمن مشخصات و پلاک خودروست، اما صلاحیت و اختیار انتقال سند خودرو را ندارد.
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خراسان ‌رضوی تأکید کرد: دفاتر اسناد رسمی مطابق ماده30 قانون دفاتر موظف به تنظیم سند براساس قوانین موضوعه هستند.
به‌گفته غلام‌پور، تنظیم‌نشدن سند در دفترخانه برابر است با ازدست‌رفتن درآمد هنگفت از محل حق ثبت؛ حق ثبتی که سازمان ثبت و شهرداری‌ها و هلال‌احمر از آن نفع می‌بردند و برای کمک به دولت محترم با این وضعیت تحریم موجبات تضییع درآمد و کسر بودجه را فراهم کرده است و هزینه هنگفتی به ایشان تحمیل می‌کند و از این حیث نامه دادستان محترم موجب تضییع حقوق بیت‌المال است. عمل به نامه دادستان موجب ورشکستگی صندوق کانون سردفتران و دفتریاران و عملا باعث تحمیل احتمالی پرداخت حقوق بازنشستگان به دولت می‌شود.
به‌گزارش شهرآرانیوز، سردفتران استان‌های دیگر هم امروز دوشنبه در نامه‌ای این موارد را به ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انتقال داده‌اند و این سازمان هم ضمن تأکید بر الزام قانونی تنظیم سند انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی، اظهار کرد که امروز دوشنبه موضوع را در جلسه شورای‌عالی قضایی مطرح و پیگیری خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.