iran flag

چرایی عدم برگزاری مراسم ششم دی ماه و عملکرد کانون

 

♦️ گزارش پرسش و پاسخ با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران جناب آقای محمدی در مورد چرایی عدم برگزاری مراسم ششم دی ماه و عملکرد کانون ♦️

 

در پی اظهار نظر برخی همکاران محترم در خصوص عدم برگزاری مراسم ششم دیماه ۱۴۰۱ روابط عمومی کانون در مورخ 14/10/1401  مصاحبه ای با رئیس هیئت مدیره کانون خراسان رضوی برگزار و علت را جویا شد که پس از پیاده سازی مصاحبه  بشرح ذیل به استحضار همکاران می رسد . 
جناب آقای محمدی: معمولاً در ششم دی ماه روز دفاتر اسناد رسمی، کانون‌ها مراسم نکوداشت برگزار می‌نمایند اما امسال کانون خراسان مراسمی برگزار ننمود آیا علت خاصی داشت؟

 

 بسم الله الرحمن الرحیم
 هیئت مدیره کانون مدتی قبل طی تماس تلفنی با رِئیس کانون تهران در خصوص اختصاص بودجه جهت برگزاری مراسم ششم دی صحبت کرد و ایشان فرمودند در جلسه هیئت مدیره مطرح و نتیجه را اعلام می‌کنیم کانون تهران بعدا نامه‌ای خطاب به کانون ها  ارسال و اعلام  فرمودند که بنا به دلایلی از جمله مقارن بودن روز ششم دی ماه امسال با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و شیوع آنفولانزا و فشار مالی شدید ناشی از عدم تناسب درامد و هزینه های کانون متاثر از کاهش حق التحریرها (علیرغم پیگیری های ده ماهه کانون و شورای عالی جهت اصلاح تعرفه تحریر متناسب با تورم ) و عدم وجود روحیه لازم در همکاران به علت حذف اسناد اتومبیل و اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، امسال مراسم ششم دی ماه برگزار نخواهد شد لذا کانون خراسان جلسه ای برگزار ننمود.
 البته در واقع هم همین طور است که به علت بی مهری هایی که بر دفاتر اسناد رسمی در طی یک سال گذشته صورت گرفته و منجر به کاهش شدید درآمد دفاتر شده است  فعلا غالب همکاران حوصله جلسه و همایش ندارند.

 

   جناب آقای محمدی یک سال از عملکرد هیئت مدیره کانون چهارم گذشته است در خصوص فعالیتهای یک سال کانون و عملکرد آن بفرمایید چه اقداماتی انجام شده است؟
 فعالیت کانون چند بخش است؟
برخی از فعالیت های کانون امور عادی و روزمره کانون است  شامل انجام امور اداری ، پاسخ به مکاتبات، مسائل مربوط به حوزه درمان، تعویض دفترچه های بیمه و صدور معرفی نامه برای همکارانی که عمل جراحی دارند  و برخی اعمال جراحی می بایست از سوی پزشک معتمد کانون تایید شود و مواردی از این قبیل و البته اصلاح و بهبود وضعیت اداری کانون در شروع کار هیئت مدیره.
برخی امور انجام شده، فعالیت کمیته های کانون است مثلا کمیته رسیدگی به شکایات ، امور مربوط به شکایات واصله (علیه همکاران ) تشکیل جلسات رسیدگی و سعی در حل و فصل موضوع که باید عرض کنم تمامی شکایات وارده به کانون به جز یک مورد، منجر به برائت (عدم صدور گزارش تخلف) همکاران شده است اما این را تاکید کنم که به هر صورت سعی شده است که رضایت شکات اخذ شود همچنین رسیدگی به اختلافات دفتریاران با سردفتران که جلسات متعددی در کانون تاکنون تشکیل شده است.
  امور مربوط به تقسیم اسناد، در این حوزه مطالعات و بررسی هایی بعمل آمده که بتوان کل امور تقسیم اسناد را از طریق سامانه انجام و کد ارجاع توسط خود دفاتر گرفته شود  و در این خصوص با برخی شرکتها مذاکراتی بعمل امده است.
در حوزه آموزش،کمیته محترم آموزش، جلسات آموزشی برگزار کردندکه برخی همکاران شرکت کردند لکن  به علت ناآرامی ها و اغتشاشات اجتماعی، برای پرهیز از ایجاد خطر برای همکاران جلسات آموزشی را تعطیل کردیم، در حوزه ورزش برنامه هایی توسط کمیته ورزشی برگزار شد شامل برخی مسابقات، گل گشت ها ،راهپیمایی، برنامه های کوهپیمایی و برنامه های ورزشی مثل برگزاری کلاس یوگا و  تفریحی مثل بازدید آبشار کلات  و غیره، در حوزه فرهنگی اولا در مناسبتهای مذهبی مراسم ویژه ای توسط کمیته محترم فرهنگی و بسیج محترم برگزار شد علاوه بر این اقدامات دیگری از قبیل انعقاد قراردادهای با برخی مراکز از جمله مراکز ورزش آستان قدس رضوی  منعقد شد که همکاران سردفتر و دفتریار و خانواده‌ها با تخفیف استفاده کردند.
 کمیته بازرسی کانون اقدام به بازرسی‌های دوره ای نموده که نتیجه آن شناسایی برخی دفاتری است که رعایت تقسیم اسناد را ننموده و بالغ بر ده ها  مورد سند بدون اخذ ارجاع تنظیم نمودند که پرونده آنها  به اداره کل ارسال و جهت رسیدگی به دادگاه انتظامی ارسال شده است.
در حوزه درمان نیز، نقشه درمانی کانون و مراکز طرف قرارداد تهیه و بر اساس نقشه ترسیمی در نقاطی از شهر که نیاز به انعقاد قرارداد با مراکز درمانی است قرارداد منعقد شود که همکاران برای گرفتن خدمات درمانی مجبور به رفت و امدهای طولانی نباشند

 

کمیته وحدت رویه نیز فعالیت خود را آغاز نموده و در حال کار می باشد.
بخشی از فعالیت های هیئت مدیره کانون چهارم حاصل مذاکرات و تعامل با سایر ادارات و نهادهاست مثلا پرونده های متعددی از دادستان محترم مالیاتی علیه همکاران طرح و به دادگاه انتظامی ارسال شد که در خصوص حل و فصل اختلاف  نظر بین دادستان محترم مالیاتی و سردفتران  با پیشنهاد کانون به حکمیت دادگستری توافق گردید و نهایتا نظر کانون  و دادستان محترم مالیاتی، توسط معاون محترم دادگستری استماع  و حاصل آن صدور رای برائت برای حدود ۳۵ فقره پرونده انتظامی در دادگاه انتظامی شد.
  در مورد ضرورت انجام اقداماتی که موجب افزایش تعداد اسناد در جامعه گردد طی تعامل با معاونت محترم پیشگیری از جرم دادگستری مرقومه ای  تنظیم شده که نسبت به اعمال مجازات تنظیم اسناد عادی پیش فروش در جامعه (که بخش زیادی از نظر تعداد اسناد جامعه را شامل می شود) اقدام نماید که قول همکاری مساعد دادند و در جریان است در همین هفته جلسه ای در این خصوص برگزار می گردد.

 

اما بخشی از فعالیت های هیئت مدیره کانون چهارم امور زیربنایی است از جمله  :
درخواست اصلاح مصوبه هیئت وزیران به نحوی که اسناد بانک های خصوصی نیز الزاما مشمول تقسیم قرار گیرد در این راستا با ریاست محترم کل دادگستری استان و معاونت محترم پیشگیری از جرم جناب آقای دکتر مرتضوی هماهنگی و مرقومه ای ارسال که نتیجه آن اخذ موافقت معاون حقوقی رئیس جمهور و قول مساعدت ایشان بوده است (البته به شرط موافقت رئیس سازمان) که معاون محترم دادگستری موافقت جناب دکتر بابایی را نیز اخذ نمودند. لذا نامه ای در این خصوص با امضای رئیس کل دادگستری خراسان صادر گردیده است و اینجانب را نیز مسئول پیگیری موضوع نموده اند.
همچنین کانون جهت امضای تعرفه های جدید توسط ریاست محترم قوه، با اداره کل دادگستری ابتدا صحبت و پس از اخذ موافقت مکاتبه نمودیم  و آمار دفاتر اسناد رسمی را که حکایت از زیان دهی ۳۶ درصد دفاتر استان دارد ارائه نموده که رئیس محترم کل دادگستری خراسان ، نامه‌ای خطاب به رئیس محترم قوه ارسال و درخواست امضای تعرفه توسط ریاست قوه را نمودند و در حال پیگیری است.
مهمترین دغدغه کانون اصلاح قانون دفاتر است (البته نه به صورت کلی که بطئی و طولانی مدت و نامقدور باشد) بلکه فقط اصلاح دو سه ماده قانون، مهمترین خواسته ماست از جمله اصلاح قانون در جهت اجازه سرمایه گذاری کانون سردفتران و دفتریاران نسبت به وجوه حاصل از ۱۰ درصد واریزی دفاتر است.
علاوه بر این تشکیل شورای عالی که از طرف کانون خراسان در چندین جلسه در مجمع عمومی روسای کانونها و نیز در حضور ریاست محترم و مسئولین سازمان ثبت مطرح شده که با اصلاح قانون، وظایف کانون تهران به این شورا محول گردد.
شما فرض کنید اگر در سال 1395کانون هزار میلیارد تومان دارایی داشته با توجه به اینکه این وجوه فقط میبایست در بانک سپرده شود و سالانه حداکثر بیست درصد سود تعلق میگرفت ارزش این مبلغ در سال ۱۴۰۰ کمتر از یکصد میلیارد تومان شده است لذا کانون جلساتی در مجلس شورای اسلامی با برخی از نمایندگان محترم برگزار و طرحی بر این موضوع تهیه و قول همکاری دادند و فعلا در جریان است که البته می دانید تبعا یکی دو سال زمان خواهد برد.
کانون خراسان در سطح کشوری، تعاملات و فعالیت‌ های خوبی داشته که این از طریق روسای کانون ها قابل بررسی است. مثلا کانون خراسان برای اولین بار در کشور با کانون تهران وارد تعامل شد و اجازه نداد که همکاران متقاضی سردفتری موضوع ماده ۱۶۹ برای مدت طولانی دو سه هفته جهت برگزاری اختبار کانون به تهران بروند و امتحان در کانون خراسان برگزار شد و حتی از استان های کرمان و سیستان و بلوچستان هم برای امتحان به مشهد آمدند و در پی پیشنهاد کانون خراسان یکی دو استان دیگر نیز امتحان را در مرکز استان خودشان برگزار نمودند.  
همکاران محترمی که دغدغه حل این گونه مسائل و مشکلات حوزه دفاتر را دارند، میدانند که اگر همین یک کار در این حوزه انجام شود، اثرات مثبت آن بیش از کل فعالیت های کانون ها به سردفتران و دفتریاران و بازنشستگان و نیز آیندگان این صنف خواهد رسید و از ورود زیان های هنگفت بر سرمایه کانون جلوگیری خواهد شد.

 

آقای محمدی پس با این توضیحات به نظر رسد که فعالیتهای هیئت مدیره کانون چهارم علیرغم برخی انتقادها نسبتا خوب بوده است؟
البته قضاوت این موضوع با همکاران محترم است، لکن از دوستان خواهش و به ایشان توصیه می کنم قبل از قضاوت، بررسی و تحقیق کافی بنمایند. در همینجا به همکاران محترم که به دنبال اعتلاء جایگاه سردفتری و دفتریاری و اعتلاء کانون هستند توصیه میکنم به جای طرح سوال در فضای مجازی و ایجاد ابهام، موضوع را دوستانه به صورت تلفنی و یا حضوری مطرح و پاسخ ابهام خود را از هیئت مدیره پرس و جو نمایند. خوشبختانه همکاران هیئت مدیره همیشه پاسخگو هستند. علاوه بر این چهار نفر از همکاران گرامی و عزیزمان در هیئت مدیره افرادی هستند که در هیات مدیره قبل نیز حضور داشته اند و لذا دوستان و همکارانی که با این عزیزان نزدیکتر هستند میتوانند ابهامات و سوالات  خود را به ایشان جهت بررسی مطرح کنند.
در پایان برای همه همکاران ارجمند آرزوی موفقیت و بهروزی دارم و نیز به امید اعتلای نهاد دفاتر اسناد رسمی با تشکر از زحمات جناب محمدی ریاست محترم کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی روابط عمومی کانون برای همه همکاران گرامی سردفتران و دفتریاران و نیز هیئت مدیره محترم آرزوی توفیق روزافزون دارد .

 

⚜️ روابط عمومی کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی ⚜️

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.