iran flag

پیشنهادی وزین : ابتدای نام هر یک از همکاران عنوان سردفتر را قید کنیم

نوشته سردفتر محترم دفتر اسناد رسمی 1132 تهران

سردفتر مرجان سهرابی 


این یک دعوت است – این یک آغاز است. آغاز یک باور

این یک دعوت است. یک دعوت برای یک شروع. دعوتی کوچک برای گامی بزرگ. که اگرچه که به زمزمه است و به کلام. اما گامی‌است بس بزرگ در راستای بزرگداشت شأن وزین "سردفتری". این امانتِ از دیروزیان در اختیار ما. این به امانتِ در دستان ما برای فرداها.این دعوت گامی‌است برای پاسداشت جایگاه "کاتب بالعدل" به اتکای نصب و تنفیذ به استناد دستور حضرت آفریدگار در کتاب حق.

که کدامین جایگاه و مرتبتی را سراغ داریم که به چنین استحکامی و تاکیدی به امر مستقیم الهی فرمان به برقراریش داده شود و جایگاهش به حکم و تدبیر قانونگزار بدین غنا تشریع شود و صاحب این منصب به حکم قوه‌ی قضا منصوب گردد و به چنین فراگیری به حکم امانت از سوی مردمان نیز علاوه بر تمام موارد یاد شده، متنفذ گردد؟ که چه گواراست نظاره‌ی این واقعیت که به میمنت عبور خجسته ی شخص از این هفت وادی به سرای سردفتری که ورود می‌کند، وادی برکتی است مزین به تمامت و کمال به مرتبت "امین مردمان بودن" که مفتخر است به صفت "امانت". که به چه عمقی شیرین است درک این وادی آخر. وادی امین مردمان بودن. وادی مسوولیتی بس سنگین و پردغدغه اما لذت بخش و شیرین اگرچه که در بستر صعوبت و دشواری محض غنوده باشد.

 جامعه بزرگ سردفتری به عنوان یکی از بزرگترین مجامع حقوقی کشور که با تجربه‌ى هشتاد ساله‌ی تخصصی خود روز به روز تلاش خود را در بدنه‌ى حاکمیت برای اثربخشی در نظام حقوقی کشور بیش و بیش‌تر از دیروز به کار می‌بندد شایسته‌ى بیش از این است که بر آن جاری است. گام کوچک موج آفرین امروز گامی است راستین در جهت اعتلای شان سردفتری.

هر یک از ما عضو یک دفترخانه‌ایم. این گام کوچک و این حرکت از هزار دفتر از هزار گوشه‌ی کشور که آغاز شود بی‌شک حرکت فراگیر و بزرگی خواهد شد. موجی که خرده پراکندگیها را در خود در مى‌نوردد و پیش می‌رود. بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و روزی فرا می‌رسد که دریای بزرگ خانواده‌ى سردفتری با امواجی واحد و منظم جلوی تکثیر خرده رودخانه‌های بی‌قانونی می‌ایستد و تمام آبراهه‌های حاشیه‌ای را در خود حل می‌کند. آن روز دور نیست.

خاندان حقوقی کشور که متشکل از سه طایفه‌ی بزرگ سردفتران – وکلا- قضات و هزاران خانواده‌ی ریز و درشت حقوقی دیگر است پاسداران قانون و منافع مردمان این مرز و بوم‌اند در مقابل بی‌قانونی‌ها و پایمال شدن حقوق مردم. حافظان منصوب قانون برای صیانت از حقوقی که قانونگزار به نفع و برای آسایش و حفاظت از حق مردمان تشریع کرده است. 

و امروز طایفه‌ی بزرگ سردفتری به عنوان یکی از بزرگ زعمای منصوب خاندان قانونگزاری مشتمل بر طیف و تعداد گسترده‌ای از حقوقدانان برجسته و زبردست دست در دستان وکلای محترم و قضات بزرگوار همچون کوهی استوار برای فتح قله‌های صلابت در راستای ادای وظیفه‌ی هرچه بهتر خود بیشتر از پیش و فعال‌تر از همیشه کمر همت به اجرای قانون و محافظت از قانونمداری ایستاده است.

دست در دستان هم پیش به سوی جامعه‌ی قانونمدار با همت و پشتکار تمام اهالی خاندان حقوقی کشور. که هر یک در جای خود از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. و امروز شان "سردفتر" از نگاه قانون و قانونگزار بسیار بیش از این است که در دستان من و شماست. که به امانت پشت سرمان و شان و جایگاه پر عظمتی که از پیشینیانمان تحویل گرفته‌ایم که بنگریم؛ متوجه خسران جامعه‌ی سردفتری در از دست رفتن جایگاه برحق آن خواهیم شد.

و اینک برای آغاز پاسداشتی که ضرورت است، از عنوان شروع کردن شایسته است و لازم. و به راستی مگر سران سایر حرفه‌ها به عناوین حرفه‌ای خود شناخته‌ نمی‌شوند؟ حرفه های "پزشکی"، "مهندسی" و "قضات" و …؟ و به کدامین دلیل در این میان عنوان وزین "سردفتر" مظلوم واقع شده است و مهجور؟ آیا قصور از خودمان،اهالی این حرفه نبوده و نیست؟

بگذریم. سخن به اطاله کشیده شد.لب کلام این است:

این یک دعوت است. این یک آغاز است. به زمزمه است این گام و به کلام. همین. کافیست از امروز به جای خانم و آقا در ابتدای نام هر یک از همکاران سردفترمان عنوان "سردفتر" را قید کنیم. در معاشراتمان همدیگر را با ابتدای سردفتر آغاز و خطاب کنیم. در نوشتارمان قبل از ذکر اسامی همکاران عناوین "سردفتر و دفتریار" را قید کنیم. در گزارشهایم خطابمان با عنوان خودمان باشد با افتخار. در مصاحبت هایمان عنوان "سردفتر" ضرورت یابد و اولویت. و در جلسات و همایشها و گردهماییهایمان خطاب "سردفتر" در ابتدای نام هر همکار از قلم نیفتند.(و البته به تبع آن عنوان دفتریار در ابتدای نام همکاران دفتریار نیز شایسته است و مورد تاکید). دست به دست هم دهیم که بی شک دور نیست آن روزی که در معارفه‌های بزرگ هنگام فراخواندن یا معرفی هریک از سران دفاتر اسناد رسمی عنوان "سردفتر" با ابهت و وزین قرائت شود. در این جرکت، نقش جامعه ی مجازی سردفتری چشمگیر است. فرصت کم است. زمزمه را از همین حالا می شود شروع کرد…

این یک دعوت است. این یک شروع است. آغاز موج گرامیداشت عنوان وزین "سردفتر" از سوی من و شمای امروز و "ما"ی فردا، از همین حالا آغاز شده است. حرکت مبارک. در این موج سهیم باشیم. سلام "سردفتر…" سلام "دفتریار…"

.

بدون نظر
  1. سردفتر امیر... می گوید

    درود برشما همکار گرامی پیشنهاد به جا و مناسب است

  2. ناشناس می گوید

    که چی بشه ؟

  3. ناشناس می گوید

    سردفتر همکار محترمه : این پیشنهاد برای برخی افراد بیرون از این گود که مانند خود شما بخاطر ابهت نام سردفتری به این شغل روی آورده اید شاید مناسب باشد اما اگر واقعا” اینقدر این مساله مهم بود امثال حامد جوان برای آن مبارزه کرده و استعفا نمیدادند و خود را خلاص نمیکردند بهتر است به حقیقت و به درستی به رسالت این اسم و شغل دقت و اهتمام کرد تا دیگران به واقع به ما بگویند سردفتر و همان ابهت قبل از ورود به این گود برایشان باقی بماند

  4. سردفتر 339مشهد می گوید

    سلام همکار سردفتر .ضمن اعلام موافقت و احترام به پیشنهاد بجاو وزین شما ءبسیار از قلم و نگارش شما بوجد آمده ولذت بردم.به امید فعالیت منسجم طایفه بز رگ حقوقدانان کشور در جهت استقرار قانونمندی در جامعه.

  5. حامی می گوید

    اگر همگی جایگاه و شان خود را خوب بشناسیم و امین واقعی گردیم و مقدمات را اینگونه فراهم نماییم ، اتفاق می افتد آنچه که باید .

  6. سردفتر3شهرآبادو3سیاربردسکن می گوید

    ممنون ازشما همکارسردفتر:انشاالله این تلنگری شود جهت نشان دادن شان ومنزلت جایگاه سردفتری

  7. ناشناس می گوید

    با تشکر از سردفتر گرامی . می خواستم نظر دوستان را در رابطه با صدور کارت شناسائی جهت سردفتران و دفتریاران محترم با طراحی وزین بدانم . هر ارگانی برای اعضاء خود کارت شناسائی صادر می کند اما متاسفانه سردفتران علی رغم جایگاه متعالی ازاین مهم بی بهره اند .

  8. خیام می گوید

    کارت شناسائی صادرمی شود/قابل توجه همکارمحترم/محترمه…

  9. ناشناس می گوید

    قابل توجه همکاران برای دریافت کارت شناسایی باید با مدارکی اعم از چند قطعه عکس فتوکپی شناسنامه و کارت ملی و…و ارسال ان ها به کانون تهران اقدام نمود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.