iran flag

انتقاد از استعلام الکترونیکی

 1391/05/07
روزنامه همشهری
شهر مجازی > خدمات الکترونیک  – حمید ضیایی‌پرور:
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از پرمراجعه‌کننده‌ترین سازماهن‌ها در ایران است که هیچ‌وقت انبوه مراجعان آن کاهش نیافته و شاید بشود گفت بخشی از ترافیک و آلودگی هوا ناشی از ترددهای زائد و تکراری مردم بین این سازمان و سازمان‌های مشابه دیگر است.

براساس ادعای مسئولان این سازمان، هر مراجعه‌کننده برای اخذ سند دفترچه‌ای باید حداقل 10بار به این سازمان مراجعه کند.اخیرا در پی اجرای طرح دولت الکترونیک، بسیاری از دستگاه‌های دولتی اقدام به پیاده‌سازی‌ طرح سامانه الکترونیک کرده و بسیاری از خدمات خود را به‌صورت الکترونیک درآورده‌اند. سازمان ثبت اسناد یکی از آخرین دستگاه‌هایی است که به این قافله پیوسته است.

در خبرهای منتشره، ادعاهای فراوانی درباره ویژگی‌های سامانه الکترونیک سازمان ثبت اسناد شده و مثلا در یکی از خبرها آمده است: «با راه‌اندازی این سامانه استعلامات دفاتر اسناد رسمی به‌صورت الکترونیک و از طریق شبکه اینترنت به ادارات کل ثبت استان‌ها ارسال و فرایند پاسخگویی نیز به‌صورت آنلاین انجام و توسط دفاتر دریافت می‌گردد.» برخی از شعارهای داده‌شده توسط مسئولان این سازمان نیز به شرح زیر است:

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در خبری که در سایت این سازمان قابل دسترس است گفته: با راه‌اندازی استعلام الکترونیک، استعلام فیزیکی قابل حذف است. وی به مدیران و کارکنان ثبت گفت: در واحد‌های ثبتی به محض دریافت الکترونیکی استعلام نسبت به پاسخگویی اقدام نمایند و منتظر فیزیک استعلام نباشند.»

اما واقعیت چیست؟ خبرنگار ما به‌منظور گرفتن پاسخ یک استعلام ساده ثبتی به یکی از شعب سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کرد اما مسئول مربوطه به‌رغم اینکه استعلام از سوی دفتر اسناد رسمی به‌صورت الکترونیک به سازمان مذکور ارسال شده بود و نسخه فیزیکی استعلام نیز حضورا ارائه شده بود اعلام کرد: باید پرینت نسخه الکترونیک نیز از سوی دفترخانه به‌صورت حضوری به سازمان ارائه شود!

دقت کنید: 1- استعلام به‌صورت الکترونیک انجام شده است. 2- نسخه فیزیکی نیز حضورا ارائه شده است. 3- سازمان اعلام می‌کند که پرینت نسخه الکترونیک نیز باید حضورا ارائه شود! در واقع نتیجه اجرای طرح سامانه الکترونیک در سازمان ثبت اسناد و املاک این بوده که دو مرحله به سایر مراحل اضافه شده است! این یعنی سه‌برابر شدن ترافیک و رفت‌وآمد مراجعان این سازمان و ازدحام بیشتر مردم در واحدهای مختلف آن.

اما ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که خبرنگار ما برای پیگیری، به مسئول بالاتر این مجموعه مراجعه کرد. او در پاسخ، بخشنامه‌ای را نشان داد که پشت شیشه زده شده بود. در این بخشنامه صرفا بر الزامی‌بودن ارائه نسخه فیزیکی استعلام علاوه بر استعلام الکترونیک تأکید شده بود اما مسئول مربوطه در تفسیری خودسرانه، نسخه فیزیکی را پرینت نسخه الکترونیک می‌دانست درحالی‌که این دو، کاملا جداست؛

نسخه فیزیکی استعلام یعنی برگه سربرگ‌دار استعلام که ممهور به مهر برجسته دفترخانه است و پرینت استعلام الکترونیک یعنی پرینت چاپ‌شده استعلام الکترونیک ثبت‌شده در سامانه سازمان اسناد و املاک.بدین‌ترتیب وقتی حتی مسئولان مستقیم خدمات‌دهنده به مردم در این سازمان، برداشتی صددرصد معکوس از محتوای یک ابلاغیه کرده و مراجعان را سرگردان می‌کنند از سایرین چه توقعی می‌توان داشت؟ آیا سامانه الکترونیک این سازمان حاکمیتی منجر به تراکم بیشتر کارها، نارضایتی بیشتر مردم و افزایش مراحل اداری در این سازمان شده است؟

 
بدون نظر
  1. سردفتر می گوید

    واقعیت امر همین است از زمان به اجرا گذاردن استعلام الکترونیک نه تنها سرعت وصول استعلام افزایش نیافته بلکه تشریفات اخذ یک استعلام ساده پیچیده تر و طولانی تر شده به نحوی که همه چیز ختم به همان استعلام سنتی یا به اصطلاح فیزیکی می شود.

  2. ناشناس می گوید

    از همکاران محترم و همچنین مردم عزیز خواهشمندم که سریع قضاوت نکنند درسته کار ما سردفتران سخت تر شده اما ما باید اینده را در نظر بگیریم

  3. بی نام می گوید

    ازگزارش به حق وبه جای این گزارشکرمحترمسپاسگزارم آی گفتی دست رودلم نذارکه خونست

  4. کارمند اداره ثبت می گوید

    ممنون از این گزارش بسیار مهم شما …
    اگه اجازه بدین یه طومار از این مشکلاتی که اداره ثبت دفترخانه ها را با مشکل مواجه کرده براتون بگم
    یه استعلام کمتر از ۱۰ روز جوابش نمیاد
    سیستم اینترنت همیشه در حال تغییره و قطع میشه
    فکر میکنم مهندسین نرم افزاری که این سیستم رو راه اندازی کردن تازه برنامه نویس شدن
    کلا سیستم دفترخانه با سیستم اداره ثبت متفاوته و کسانی این سیستم رو راه اندازی کردن که اصلا معنای استعلام و حتی شماره ها رو نمیدونن
    به معنای واقعی این روند بی فایده است

  5. دفترخانه می گوید

    دقیقا همینه که میگین و مردم از همه جا بی خبر کل دعوا و سر و صدای دیر اومدن استعلام رو از دفترخانه میدونن و این بدترین سیستم بوده که تا به حال دیدیم

  6. amir می گوید

    کاملآ موافقم با نظر دوستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.