: سرپرست دفتر توسعه فناوری و اطلاعات سازمان ثبت اسناد با بیان اینکه روزانه 5 هزار استعلام الکترونیکی در تهران صادر میشود گفت: از طریق اینترنت بر فعالیت دفترخانهها در صدور استعلامها نظارت داریم.
وی ادامه داد: تعدادی پروژه در این زمینه در دست اجرا داریم که برخی از آنها عبارتند از: ثبت آنی معاملات ( استعلام و ارسال الکترونیکی خلاصه معاملات)، سیستم اجرای مفاد اسناد رسمی؛ سیستم جامع مالکیت صنعتی؛ ثبت اینتزنتی شرکتهای با مسئولیت محدود؛ سیستم ثبت الکترونیکی وفایع طلاق و ازدواج.
صدرنوری گفت: اینها سیستمهایی هستند که الان راهاندازی شده و برخی در مراحل استفاده آزمایشی در یک استان است و برخی دیگر مانند استعلام الکترونیکی در سراسر کشور مورد استفاده قرار میگیرند.
مشاور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره علت تأخیر در اجرای استعلامها گفت: در این زمینه 2 بحث وجود دارد: اول بحث رد و بدل شدن الکترونیکی استعلامها و پاسخ آن است که در تهران بیش از هزار و 800 دفترخانه روزانه حدود 5 هزار استعلام الکترونیکی صادر میکنند.
وی ادامه داد: بحث دیگر مربوط به ارسال کتبی پاسخ استعلام است که باید از طریق پست انجام شود. به دلیل اینکه اوراق بهادار است باید از طریق پست ارسال شود و بیشتر اعتراضها هم به خاطر این است که فرآیند انتقال پستی از واحد ثبتی به دفاتر طولانی میشود.
صدرنوری درباره دستاوردهای استفاده از سیستمهای خدمترسانی الکترونیک خاطرنشان کرد: استفاده از سیستمهای الکترونیک 2 نتیجه اصلی برای ما دارد: اول اینکه فرآیند را شفاف میکند و ما میتوانیم از طریق اینترنت رصد کنیم که الان در فلان دفترخانه چه استعلامی صورت گرفته است و به ما نظارت مدیریتی میدهد و در لحظه میتوانیم جلوی بسیاری از تخلفات را بگیریم.
وی با بیان اینکه دستاورد دوم بالا بردن میزان دقت است گفت: در سیستم الکترونیک اگر یک داده را اشتباه وارد کنیم، سیستم جلوی ادامه فعالیت را از شما میگیرد اما در سیستمهای دستی و کاغذی ممکن بود «حسن» را «حسین» مینوشتیم و با دست هم اصلاح کنیم که همین کار موجب بروز مفاسد میشد.
انتهای پیام/
یعنی حدودا” ماهی یک میلیلرتومان بلکه بیشتر . این همهدرآمد کی میخواد سیستم فلج والبته بسیار حساس ثبت اسناد را هم نظم بده هم اصلاح کنه اصلاح ها
می خواهم بدانم چگونه بارهگیری استعلام جلوی تخلفات رامی گیرند مگر درتنظیم استعلام ازسوی دفترخانه چه تخلفی می تواند صورت بگیرد آقایان بهتراست رو راست باشند وتوپ رادرزمین دفاترنیندازند صادقانه بگویند جلوی زیرمیزی همگاران خودشان راتاحدودی گرفته اند
تصور کنید ۵۰۰۰ استعلام حالا بگیم تو این ۵۰۰۰ تا، ۱۰۰۰ نفر اخذ سند تک برگی داشته باشن تقریبی میشه ۲۵ میلیون ، این پولا کجا میره ؟!!!!
در حقیقت این نظارت رسمی دفاتر بر عملکرد حضرات است اخیرا یک استعلام الکترونیکی فرستادم که بعد از ارسال متوجه شدم که برخی موارد و از جمله مشخصات اصلی مالک رو اشتباه تایپ کردم به مالک اعلام کردم که مجددا اصل مدارک رو به دفترخانه بیاورد هنوز مالک به دفترخانه مراجعه نکرده ولی پاسخ استعلام با همان مشخصاتی که فرستادم تایید و به دفترخانه ارسال شده است حالا بفرمایید این نظارت بر دفاتر است یا نظارت دفاتر؟
هنوز پاسخ این سوال رو نگرفتم که برنامه نویسی استعلام ها رو چرا به افراد تازه کار و نابلد ثبت داده اند !!؟
اگر کسی این برنامه استعلام ها را طراحی میکرد که حداقل با استعلام آشنایی داشت می فهمید که استعلام با شماره تکراری چه معنا می دهد !
این سیستم حتی قابلیت اصلاح استعلام را ندارد …
ای کاش یه صفحه میذاشتین تا بتونیم اشکالات سیستم ثبت را کامل بنویسیم