iran flag

باید در زمان تنظیم قرارداد فروش، قید شود که اگر چک در موعد مقرر پرداخت نشود معامله فسخ می شود.

کارشناس حقوقی:دریافت چک در معاملات مستلزم قید پرداخت در زمان مقرر است

اصفهان-معاون آموزش و تحقیقات دادگستری استان اصفهان به فروشندگان ملک توصیه کرد که در زمان معامله مراقب باشند که برای دریافت بخشی از مبلغ فروش در قالب چک حتما پرداخت در زمان مقرر را قید کنند.

کد خبر: 80877562|تاریخ خبر: 06/08/1392 – 8:10
 

ˈابراهیم محمدیˈ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باید در زمان تنظیم قرارداد فروش، قید شود که اگر چک در موعد مقرر پرداخت نشود معامله فسخ می شود.

وی اظهار کرد: یکسری پرونده ها مربوط به معاملات مسکن و خودرو است که فروشنده در قبال بخشی از مبلغ، چک قبول کرده است و طرف یا اصلا چک را پاس نکرده و یا اینکه دیرتر از موعد مقرر واریز شده است.

این کارشناس حقوقی توضیح داد: این گونه افراد اگر در زمان تنظیم قرارداد این نکته را ثبت نکرده باشند که در صورت پاس نشدن به موقع چک، معامله فسخ می شود نمی توانند ادعایی برای بازپس گیری ملک خود بکنند ولی در صورت توجه به این نکته می توانند معامله را فسخ کنند.

معاون آموزش و تحقیقات دادگستری استان اصفهان به تبعات بی توجهی به این نکته مهم حقوقی در معاملات مسکن و خودرو اشاره کرد و گفت: همین امر می تواند موجب افزایش پرونده های قضایی شود.

محمدی خاطرنشان کرد: از جمله این پرونده ها موارد درگیری و ضرب و جرح فروشنده (شاکی) با خریدار است و از سوی دیگر انتظار بالا و بی مورد شاکی از قضات است که موجب نوعی بی اعتمادی به دستگاه قضایی در ذهن شخص می شود.

وی اطلاع رسانی در مورد این نکته های حقوقی در موقع انعقاد قرار داد معاملات مسکن و خودرو را در آگاهی بخشی به فروشنده و خریدار بسیار موثر دانست

از همکاران گرامی تقاضا داریم نظرات کارشناسانه خود را درخصوص موضوع فوق مستند به قوانین و مقررات موجود و با در نظر گرفتن دیدگاهها و نظرات اساتید علم حقوق اعلام فرمایند.

۹ نظرات
  1. بر سر آنم گر زدست برآید .... می گوید

    درود بر هیئت مدیره عزیز
    . استاد پنجتنی شما که موافق تقسیم اسناد بودید و قبل از انتخابات کانون کلی راهکار در این رابطه میدادید چه شد این همه علاقه و اشتیاق ؟ دستور العملی که برا کانون اماده کرده بودید چه شد؟

  2. ابریشمی،218 می گوید

    بسمه تعالی
    به نظرمی رسد با عنایت به اصول حاکم برقراردادهاکه یکی از آنهاتعهدطرفین به تسلیم عوضین(ثمن/مثمن)می باشددرصورت عدم انجام تعهدحق فسخ بوجودمی آیدقاعدتاعدم پاس شدن چک در موعدمقرروعدم توانایی مشتری درانجام تعهدخودبه خودحق فسخ بوجودمی آورد.یقینا دریافت چک به هنگام انعقادقراردادها به منزله این است که طرفین بطورضمنی شرط کرده اندکه چگونه معامله انجام شودوپاس نکردن آن یعنی تخلف ازشرط.فلذا باز هم خیارفسخ بوجود خواهدآمد.

  3. ناشناس می گوید

    بعضی مواقع علت برگشت نداشتن موجودی نیست بلکه علل دیگه ای مثل عدم مطابقت امضا وغیره هست که شاید باسونیت همراه نباشه که باید لحاظ بشه وقید کلی برگشت در قرارداد مشکل ساز میشه

  4. ناشناس می گوید

    انفساخ معامله صحیح نیست زیرا در اثر نوسان بازار شاید به نفع متخلف از شرط باشد وبه زیان مشروط له بلکه صرفا در قالب خیار فسخ برای مشروط له عقلایی تصور میشود

  5. ناشناس می گوید

    به نظر میرسد که قید متن فوق در قرارداد، بدون در نظرگرفتن کلیه جوانب است. بهتر نیست به جای اینکه قرارداد فسخ میشود، حق فسخ را برای فروشنده قراردهد؟ تا اختیار فسخ برای فروشنده باقی بماند و به اراده او قرارداد فسخ شود. البته قید خسارت روزانه تاخیر در ایفای تعهد همراه با حق فسخ، اطمینان بیشتری برای فروشنده جهت انجام معامله ایجاد میکند.

  6. م.ن می گوید

    متن پیشنهادی جهت اطمینان فروشنده به انجام معامله:
    ((درصورتی که بهر علت هر یک از اقساط ثمن معامله توسط خریدار پرداخت نگردد و یا خریدار از هر یک از شروط این قرارداد تخلف نماید، علاوه بر ایجاد حق فسخ یکطرفه (بدون نیاز به مراجع قضائی) برای فروشنده، خریدار مکلف و متعهد به پرداخت روزانه مبلغ… ریال بعنوان خسارت تاخیر در ایفای تعهد به فروشنده میباشد. بدیهی است که پرداخت این مبلغ بدل از انجام اصل تعهدات خریدار نبوده و با آن قابل تهاتر نیست. ضمنا” چنانچه این قرارداد با عنایت به شرط حاضر توسط فروشنده فسخ گردد، خریدار هیچگونه ادعا و اعتراضی نسبت به زمان دریافت ثمن پرداختی به فروشنده نخواهد داشت و فروشنده پس از فروش مجدد مورد معامله و اخذ ثمن از خریدار جدید، تعهد پرداخت ثمن دریافتی از خریدار این قرارداد را خواهد داشت. با توجه به توافق فی مابین فروشنده میتواند پس از کسر خسارت تاخیر روزانه و هزینه ها و سایر خسارات وارده از ثمن دریافتی، مابقی ثمن معامله را به خریدار پرداخت نماید و خریدار حق هرگونه شکایت و اعتراضی تحت هر یک از عناوین حقوقی و کیفری را از هر حیث در اینخصوص از خود سلب و ساقط مینماید.))

  7. پنجتنی سردفتر 49 می گوید

    سلام: پاسخ(بر سر انم که گر .دست براید…)
    عزیزم من هنوز هم موافق تقسیم اسنادم ودارم بطور جدی تلاش میکنم خوشبختانه سازمان هم وارد عمل شده ودر حال ساماندهی قسمت تقسیم اسناد روی سامانه ثبت انی است
    ضمنا من هیچگونه تبلیغات انتخاباتی نداشتم

  8. فیروزی می گوید

    فسخ قرار داد در صورت پاس نشدن چک اگر در متن قرار داد قید شود و معامله با این شرط فسخ گردد به نظر من از بهترین قوانین موجود میباشد

  9. محمد می گوید

    کسی می دادن قید زمان طبق چه ماده ای از قانون هر کسی ملکی را زودتر قولنامه کرده مالک تلقی میشود ممنون،.؟؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.