iran flag

راه‌اندازی نهضت دیجیتال‌سازی اسناد و ورود رشته سندشناسی به دانشگاه‌ها

 

جنتی در «نخستین همایش بین‌المللی اسناد ایرانی» خواستار شد

نهضت دیجیتال‌سازی اسناد

وی با تاکید بر اینکه باید نهضت دیجیتال‌سازی اسناد شکل بگیرد اظهار داشت: باید با دیجیتال‌سازی اسناد تمام این مدارک در اختیار پژوهشگران قرار گیرد و همه مردم بتوانند در کمال سهولت از آنها استفاده کنند. باید در این نهضت میراث فرهنگی، فکری و علمی ایران به زبان امروز تبدیل شود و آن را به سراسر جهان ارسال کنیم. دنیا باید بداند فهرست نسخ خطی به زبان فارسی چیست. باید به جای آنکه پژوهشگران با مراجعه از این میراث استفاده کنند، بتوانیم آنها را در خانه‌ها و محل‌های کار ارائه کنیم تا در شرایط ساده‌تری از آنها بهره‌برداری شود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه یک و نیم میلیون کتاب و 25 میلیون سند در سازمان اسناد جمهوری اسلامی ایران قابل جست‌وجو و موجود است ادامه داد: تمام محتوای این اسناد با در نظر گرفتن حق مالکیت معنوی در دسترس و قابل استفاده افراد قرار می‌گیرد. اسناد مکتوب بخشی از میراث معنوی هر کشور است. گستردگی مرزهای تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و … ایران در طول تاریخ بلند آن به پراکندگی اسناد انجامیده است، از این رو چنین همایش‌هایی فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا علاقه‌مندان حوزه اسناد فارسی ایرانی و همچنین کشورهایی که با ایران پیوندهای فرهنگی و سیاسی دارند به مبادله دستاوردهای علمی و پژوهشی بپردازند.

رشته سندشناسی در دانشگاه‌ها ایجاد شود

جنتی افزود: سندپژوهی یک شاخه علمی است که در دنیا هویت مستقلی دارد. در حقیقت سند پژوهی به مثابه موجود زنده‌ای است که باید حرکت داشته، بالنده شود و زایا باشد، از برخی حوزه‌های دانش تاثیر پذیرفته و بر برخی حوزه‌های دیگر تاثیر بگذارد. اگر این ویژگی ها را نداشته باشد از عرصه وجود محو می‌شود. سندپژوهی شاخه‌ای از دانش است تا هر چه از پیشینیان بر جای مانده آشکار شود و با رشته‌هایی همچون باستان‌شناسی، تاریخ و کتابداری ارتباط دارد. ما باید در دانشگاه‌ها شاهد ایجاد رشته سندشناسی باشیم. قطعا امروزه به جایی رسیده‌ایم که بتوانیم در این راستا قدم برداریم.

وی با بیان اینکه سندپژوهی افزون بر پرداخت به جنبه‌های ادبی، جغرافیایی، معماری و … به صورت‌بندی هر سند نیز توجه دارد اظهار داشت: پژوهش نقادانه رکن اساسی هر سند و آسیب‌زدای هر اسناد دیگر به شمار می‌آید و در قالب پیوندی میان اسناد ملی و پژوهشی رخ می‌نمایاند. هدف از مستندسازی مصرف اطلاعات است و پژوهش موجب تولید اطلاعات می‌شود. ملتی سربلند است که از یک سو به منابع علمی موثق و از سوی دیگر بتواند به سهم بیشتری از دانش دسترسی داشته باشد و بر آن بیفزاید. پژوهش راهی برای افزایش و گسترش دانش و گشودن افق‌های تازه‌ای برای آینده این مسیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنانش گفت: پژوهش در اسناد ملی ما را به سوی شناسایی مسائل بومی و ملی خود راهنمایی می‌کند. اگر به اندیشمندان غربی چشم بدوزیم تا برای ما طرح سوال کرده و به آن نیز پاسخ دهند نتیجه‌ای نخواهیم یافت باید خود آستین بالا بزنیم تا دریابیم نیاکان ما چه مسیری را پیموده‌اند، اکنون کجا ایستاده‌ایم و مسیر آینده ما چگونه خواهد بود. بی‌تردید احیای اسناد ملی و بیرون کشیدن آن از قفسه خاک خورده تاریخ و ارائه در قالب اسناد دیجیتال می‌تواند موجب تقویت جنبش نرم‌افزاری باشد. در سند چشم‌انداز 1404 نیز تصریح شده است که نیازمند تدوین برنامه جامع تحول در تمام حوزه‌های دانش با تاکید ویژه بر امر پژوهش هستیم. لذا مهمترین وظیفه مسئولان تحقق فرموده رهبری است که گفته‌اند اگر پژوهش و ژرف‌نگری نباشد نتیجه‌اش درجا زدن و بیگانه‌تر شدن با دنیای پیرامون است. با بهره‌گیری از دستاوردهای فناوری روز باید قدم‌های بیشتری در این مسیر برداریم……..

 

http://www.tasnimnews.com/Home/Single/222883.

 

بدون نظر
  1. بر سر انم گر زدست بر اید .... می گوید

    رئیس سازمان ثبت اسناد کشور و رئیس محترم ثبت اسناد خراسان و همکاران محترم در کانون مرکز و خراسان امروز جامعه سردفتری برای رفع مشکلات این صنف پیش از هر کاری دیگری نیاز به تقسیم عادلانه اسناد دارد با تقسیم عادلانه اسناد مطمئنا بسیاری از مشکلات این صنف حل خواهد شد به عنوان مثال اسناد سفید امضا و پورسانت و رشوه از این صنف رخت بر میبندد . متاسفانه سازمان ثبت برای حل این مشکلات دست به بازرسی و انفصال و … می زند اما مشکل جایی دیگر است و این قضایا با انفصال و جریمه حل نمی شود . نمی دانم چرا سازمان و کانون به این مسئله مهم توجه لازم را ندارند ….

  2. ناشناس می گوید

    از کانون می خواهم توضیح دهد چرا اسناد رهنی بعضی از بانک ها فقط به دفتر خاصی ارجاع داده میشود ؟ هیئت مدیره محترم کانون شما که از همه چیز خبر دارید چرا جلوی این رابطه های پنهانی و پورسانت و …. را نمی گیرید ؟

  3. کاتب می گوید

    با سلام خدمت هیئت مدیره محترم ارباب رجوعی دیروز به دفتر اینجانب مراجعه و قصد داشت به شخصی وکالت تعویض پلاک بدهد وقتی از وی ۲۷۰۰۰ تومان هزینه وکالت مطالبه شد وی با ناراحتی و ادعای بسیار مدعی شد که فلان دفترخانه در فلان جا ۱۵۰۰۰ تومان میگیرد و انتظار داشت من هم همان مبلغ را مطالبه کنم . از هیئت مدیره و سایر همکاران محترم می خواهم خود قضاوت کنند چرا چنین است ؟ در حالی که اگر تقسیم عادلانه همه اسناد ( نه فقط اسناد رهنی )وجود داشته باشد چنین مسائلی هرگز اتفاق نمی افتد .

  4. ناشناس می گوید

    از کانونی برای همکار آنقدر ارزش قائل نیست که نظرش را در سایت بگذارد توقعات زیادی دارید.

  5. ناشناس می گوید

    چرا از انفصال ناراحتید من که خیلی خوشحالم بزار لااقل یه رزه از عذابی که به مادادن رو تو همین دنیا ببینن

  6. ناشناس می گوید

    پورسانت ٰٰ،تخلفات آشکار ،جعل ،سفیدامضا حق مسلم ارباب رجوع شده اینجا همه چیز برعکس شده سردفتری که سالم کار می کند از فشارهای مالی کمرش شکسته توهین ها و حرفهای سخیف مردم که متهمت می کنند به بی دست وپایی و ترسو بودن هم از طرف دیگر چه کسی اینجا کم گذاشته است.اداره محترم یا کانون؟ویل للمطففین

  7. ناشناس می گوید

    هر روز جلسه … جلسه….جلسه….صحبت از وحدت رویه و… و… و… اما هیچ تغییری حاصل نمی شود بلکه روز از روز بدتر چرا این نشست ها هیچ نتیجه عملی ندارد؟
    کمیسیون تقسیم اسناد نمی خواهیم در آستانه روز سردفتر اقدامی قاطعانه برای برگردان شئونات سردفتران بکنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.