iran flag

متن نامه کانون خراسان به ریاست سازمان جناب دکتر تویسرکانی


 593 – 92   05 / 10 / 1392


 


بسمه تعالی


معاونت محترم قوه قضائیه ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور


جناب آقای دکتر تویسرکانی


 


           با  عرض سلام و احترام     


   ضمن عرض تبریک به مناسبت ششم دیماه روز سردفتر و دفاتر اسناد رسمی خدمت جنابعالی و سایر همکاران محترم . با عنایت به اینکه دویست و هشتادودومین روز سال به یمن و مبارکی آیه 282 سوره مبارکه بقره به عنوان روز سردفتر انتخاب گردیده است لذا این فرصت را مغتنم دانستیم که برخی از موضوعات را به استحضارحضرتعالی رسانده و از آن مقام محترم تقاضای بذل عنایت نمائیم .


  امید که در عمل با سرلوحه قرار دادن آیات نورانی قرآن کریم در کلیه امور زندگی منجمله امور شغلی و تنظیم سند رسمی موجبات سعادت دنیوی و اخروی و رضایت خدا و خلق را فراهم آوریم .


   1 اعضاء هیئت مدیره کانون باحسن نیت و هدف خدمتگزاری پا به عرصه گذاشته تا موضوعات مهمی نظیر بیمه و درمان ، تقسیم اسناد ، آموزش و غیره را پیگیری و سرو سامان بخشند . لکن در عمل با موانعی چون مشغله کاری  اعضاءهیئت مدیره در دفترخانه و عدم امکان استفاده از مرخصی معذوریت ، کمبود بودجه و غیره مواجهند که وعده های داده شده جامه عمل نمی پوشند و اهداف و وظایف کانون ها در اجرای عدالت عقیم می ماند .


 2 مستقل شدن کانونهای استانی امری است که با عنایت و نظر موافق حضرتعالی پیگیری و در چند استان انجام شده و در سایر استانها نیز انشاا… محقق خواهد شد . لکن همانطور که  مستحضرید ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی تکالیفی را برای کانون مقرر نموده است که انجام آن مستلزم ایجاد بستری مناسب و تأمین بودجه ی مربوطه است که متأسفانه کانونهای استانی برای تأمین هزینه های جاری در مضیقه اند و مجبورند برای تأمین هزینه ها مدام با کا نون مرکز در حال مکاتبه و اخذ مجوز باشند که طرح مصادیق آن در این مجال نمیگنجد.


3 همانطور که مستحضرید کلیه سردفتران مکلفند همه ماهه ده درصد از حق التحریر مأخوذه را جهت بیمه بازنشستگی سردفتران و دفتریاران به حساب مربوطه واریز نمایند که این وجه اگر چه در مقایسه با


پرداخت حق بیمه و بازنشستگی سایر بخشهای دولتی و خصوصی قابل تأمل است لکن همکاران سردفتر همواره خود را مکلف به پرداخت دانسته و میدانند . علی التأسف همکاران مااعم از سردفتران بازنشسته و شاغل  نسبت به میزان حقوق


 بازنشستگی و ارائه خدمات درمانی بسیار گله مند و شاکی اند . به نحوی که علیرغم پیگیری کانون محترم مرکز هنوز در بسیاری از استانها منجمله خراسان رضوی قرارداد بیمه و درمان با مراکز درمانی امضاءنشده و همکاران مجبورند پس از انجام درمان و پرداخت هزینه های گزاف و پس از مدتی مکاتبه با کانون مرکز نسبت به استیفاء حقوق خود اقدام نمایند و در مورد هزینه های اندک درمانی نیز باتوجه به پروسه اداری طولانی از خیر پیگیری و وصول آن میگذرند .


 4 در شرح وظایف کانون بند یک ماده 66 قانون دفتر اسناد رسمی اشعار میدارد : ( فراهم کردن موجبات پیشرفت علمی و عملی سردفتران و دفتریاران ) . میدانیم که بحث آموزش و پیشرفت علمی همکاران از اهم امور است که در صدر ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی مورد توجه قانونگذار قرار گرفته است که از ابزارهای تحقق این بند ایجاد فضای مناسب آموزشی در محل کانون ، کتابخانه و برخورداری از منابع حقوقی و ثبتی ، دعوت از اساتید صاحب نظر و غیره می باشد . که انجام آن همانطور که قبلاً نیز اشاره شد مستلزم تأمین بودجه و هزینه هایی است که متأسفانه به جهت کمبود بودجه حرکت کانون های استانی را کند نموده است .


 5 همانطور که مستحضرید یکی از تکالیف کانون رسیدگی به اختلافات ناشی از روابط شغلی میان سردفتر و دفتریار و اعلام نظر قطعی کانون به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد ( بند 8 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی ) . خدمت مقام عالی سازمان معروض میدارد : متأسفانه اختلافات شغلی بین سردفتر ودفتریار از جمله معضلاتی است با توجه به خلاء قانونی لاینحل باقی میماند چرا که علیرغم تلاش کانون جهت رفع اختلاف و با توجه به عدم موافقت سردفتر با جابجایی ، احدی از طرفین ناچار به تحمل محیط متشنج دفترخانه تا پایان عمر کاری می باشد . لذا مستدعی است با توجه به درخواستهای مکرر سردفتر و دفتریار تدبیری جهت حل مشکل اتخاذ گردد .


 6 یکی از مشکلات مطروحه عدم بهره مندی دفتریاران  از مرخصی استحقاقی با حقوق میباشد . مستحضرید که کارکنان هر ارگان اعم از دولتی و خصوصی از مرخصی استحقاقی با حقوق برخوردارند لکن دفتریاران در ایام مرخصی از این امتیاز با توجه به مقررات بی نصیبند . بنا علیهذا بررسی و اتخاذ تصمیم در این خصوص مورد استدعاست به نحوی که حد اقل درصدی از پانزده درصد سهم دفتریار در زمان اشتغال به ایشان در ایام مرخصی تعلق گیرد  .


 7 از جمله موضوعاتی که همواره مورد تقاضا و اعتراض همکاران بوده موضوع تقسیم عادلانه اسناد بانکها و ارگانهای دولتی است چرا که متأسفانه عدم رعایت شئون و جایگاه شغلی از طرف برخی از همکاران و ایجاد روابط ناسالم باعث تضییع حق بسیاری از همکاران سردفتر شده است . لذا کانون تقاضا دارد با در اختیار داشتن ابزارهای قانونی دقیق نظیر فعال شدن کنترل تقسیم عادلانه اسناد در سامانه ثبت الکترونیک اسناد بتواند درجهت اجرای عدالت گام مؤثری بردارد. توضیح اینکه اخیراً مدیر کل محترم ثبت اسناد واملاک خراسان رضوی این درخواست را ارائه نموده اند که در پاسخ اجرای آن را منوط به تصویب نهایی طرح اصلاح قانون دفاتر اسناد رسمی در مجلس شورای اسلامی نمودید .


 لکن عرض ما این است این طرح اصلاحی مدت زیادی درحال بررسی است . چنانچه این مدت همچون گذشته طولانی شود تکلیف چیست ؟ به زعم ما از برکات سامانه ثبت آنی میتواند اجرای عدالت باشد . از مقام عالی ثبت اسناد و املاک کشور تقاضا میشود به هر نحوی که صلاح میدانند در این مسئله ورود پیدا کنند و از طریق سامانه تدابیر کنترل کننده و بازدارنده ای بیندیشند که بتوان بر کار بانکها و مراجع ارجاع دهنده سند و نیز همکاران متخلفی که اشتهاء سیری ناپذیر دارند نظارت بیشتری شود چرا که با این اقدامات بیشتر میتوان عدالت را اجرا کرد و به کام همکاران عدالت خواه نیز شیرین تر می آید .


 با عرض پوزش از اطاله مطالب و با آرزوی توفیق حضرتعالی و همکاران محترم در خدمت به خلق و خداوند جل و علا.


 


 


 


ارادتمند  –   حسین اورعی قدیری


رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی


 


 


رونوشت :


1 . کانون محترم سردفتران ودفتریاران مرکز .


2. اداره کل محترم ثبت اسناد واملاک خراسان رضوی .

 

بدون نظر
  1. همکار می گوید

    پر واضح است که همکاران دفتریار در ایام مرخصی مستحق دریافت حقوق میباشند البته نه از محل ۱۵درصد بلکه از محل ده درصد پرداختی کانون

  2. محمد می گوید

    باسلام وتقدیرازان کانون محترم علی الخصوص بند۶ان که دفتریاران راهم مدنظرقرارداده امیداست الگویی برای کانون مرکزباشید

  3. ناشناس می گوید

    با توجه به اینکه دفتریار در حال حاضر عملاً هیچ مسئولیت خاصی ندارد باید رد شمار سایر کارمندان مشمول قانون کار شود

  4. ناشناس می گوید

    از جناب اورعی برای دفاع از تقسیم اسناد بسیار متشکرم …

  5. نماینده ثبت و دفتریار می گوید

    باسلام و احترام.درمورد دفتریاران اعم اختلافات مبنی برتصویب و رعایت قوانین موضوعه می باشدکه باید دفتریار درعرض سردفتر قرار گیرد که متاسفانه رابطه سردفتر و دفتریار را طولی شیوع می دهند.یارب اهدنا الصراط المستقیم

  6. امیر لعل نوری دفتریار 61 مشهد می گوید

    سلام
    اون همکار عزیزی که قانون را نمیداند و تجربه سردفتری و دفتریاری ندارد و مینویسد دفتریار مسئولیت خاصی ندارد لطف کند یا خود را معرفی کند که با ایشان تماس بگیرم و یا شنبه شبها بیاید کانون تا قشنگ جوابش را بدهم. برای شروع عرض میکنم از ماست که بر ماست.

  7. ali می گوید

    نرود میخ اهنین درسنگ

  8. علیرضا دیداریان می گوید

    باسلام واحترام به همکاران محترم کانون سردفتران ودفتریاران خراسان رضوی .ازبذل توجه همکاران نسبت به ارائه مشکلات مطروحه به ریاست محترم سازمان کمال سپاس وقدردانی را مینمایم شایسته است آن کانون محترم ایرادات کلی که دربحث لایحه اصلاح قانون دفاتر اسنادرسمی مطرح میباشد مورد مداقه وبررسی قرارداده وطی یک گزارش کلی مشکلات قوانین وآئین نامه ای را به ریاست محترم سازمان اعلام فرمایند که درقوانین اصلاحی وآئین نامه هامورد استفاده همکاران محترم قراربگیرد لهذا بادرنظر گرفتن متن نامه کانون تهران دراین خصوص واقدامات کارشناسانه وآسیب شناسی لوایح پیشنهادی وارائه راهکارهای مناسب تقاضای احقاق حقوق کامل سران دفاتر ودفتریاران درمدت اشتغال وبازنشستگی را ازمحضر با کفایت آن کانون محترم خواستارم.ومن الله توفیق.

  9. حمید سالاریان 338 مشهد می گوید

    از نظر بنده این نکته مهمی نیست که ایا دفتر یار مسولیتی دارد یا ندارد .مهم این است که دفتر یار هم مثل هر فرد شاغلی باید در زمان مرخصی حقوق داشته باشد .سردفتر ۳۳۸ مشهد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.