iran flag

استقرار نظام الکترونیک سرعت بخشی خدمات به مردم را افزایش می‌دهد

مظفری دادگستری مرکزی
 
 
خبرگزاری تسنیم: رئیس کل دادگستری مرکزی گفت: یکی از معضلات حوزه قضایی حجم بالای کار و اطاله امور دادرسی است که با استقرار نظام الکترونیک دقت و حساسیت و سرعت بخشی به رسیدگی حق مردم افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حجت الاسلام حکمت‌علی مظفری در بازدید نماینده ولی فقیه حجت الااسلام قربانعلی دری نجف آبادی از سیستم  cms در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استفاده از فن‌آوری اطلاعات به منظور افزایش سرعت، دقت و کاهش هزینه‌ فعالیت‌های مختلف سازمان‌ها و در نتیجه بالابردن بهره‌وری آنها به کار می‌رود.

وی افزود: در دستگاه قضایی نیز به لحاظ تراکم پرونده‌ها و نوع کارکه وقت زیادی را می‌طلبد چالش‌ها و خلأهایی به چشم می‌خورد که با استفاده از قابلیت‌های این فن‌آوری در گردآوری، طبقه‌بندی، پردازش و بازآوری اطلاعات قابل جبران است.

رئیس کل دادگستری مرکزی تصریح کرد: زمینه‌های کاربرد فن‌آوری اطلاعات در قضا بسیار زیاد بوده که می توان ایجاد پایگاه داده‌ها شامل اطلاعات مربوط به احکام، زندان‌ها، شعب قضایی و اطلاعات پرسنلی، پرونده‌های در حال بررسی، تحقیقات انجام‌شده و طرح‌های پژوهشی به منظور دسترسی آسان و سریع مراجع قضایی به این اطلاعات در مواردی چون تطبیق شرایط عفو و تخفیف مجازات، برنامه‌ریزی کوتاه‌ مدت، میان‌مدت و بلندمدت اجرائی، تنظیم و سازماندهی نیروی انسانی، کنترل مراحل رسیدگی به پرونده‌های قضائی و کشف علل اطاله رسیدگی را نام برد.

مظفری با اشاره به کاربردهای این سیستم گفت: تسهیل ارتباطات داخل‌بخشی و بین‌بخشی میان شعب مختلف، کارشناسان تخصصی، مراکزتخصصی نظیر سازمان ثبت املاک و اسناد، پزشکی قانونی و پلیس بین‌الملل و تشخیص هویت، دادستانی مراکز نظامی، وزارت اطلاعات و تسریع در امر دادرسی و صدور گواهینامه‌های قضایی و استعلامات و ارتقای کیفی سیستم‌های نظارتی از جمله دیگر کاربدهای این سیستم است.

وی افزود: این سیستم به منظور ایجاد سامانه اطلاع‌رسانی و مشاوره قضایی به صورت چندرسانه‌ای جهت استفاده مردم برای افزایش آگاهی عمومی‌از مسائل حقوقی و قابلیت‌های دستگاه قضائی، ارائه رهنمود برای کسانی که مشکلات قضائی دارند و آموزش نحوه پیگیری شکایات و استعلامات و آشنایی با مواد و آئین‌نامه‌های حقوقی و الگوریتم‌های قضائی راه اندازی شده است.

رئیس کل دادگستری مرکزی تصریح کرد: ایجاد سامانه‌هایی با کیفیت بالا برای کشف جرم و پیشگیری از جرایم با تهیه نقشه‌های محلی جرم، استفاده از بارکد‌های ژنتیکی افراد سابقه‌دار به جای اثر انگشت، بازسازی رایانه‌ای صحنه‌های وقوع جرم، تسهیل محاسبات و احتمالات و پیشگویی وقوع جرم، قابلیت ثبت و نگهداری داده‌های حاصل از بقایای به جای مانده در محل حادثه اعم از متن، تصویر، نتیجه آزمایش‌ها و نیز مرتبط کردن شبکه پلیس با یک یا چند مرکز هماهنگ‌کننده اصلی از دیگر کاربردهای  cms است.

مظفری با اشاره به موانع و چالش های موجد بر سر راه این سیستم گفت: موانع و چالش‌های موجود بر سر راه این سیستم بسیار بوده که می توان امنیت و حفاظت اطلاعات موضوع امنیت در فن‌آوری اطلاعات، به ویژه در کاربردهای قضایی، اطلاعاتی وامنیتی از موضوعات مهم و اولویت دار است.

وی افزود: خوشبختانه با تمهیدات مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری امکان هر گونه مانوری در این زمینه مقدور است که تمامی داده‌ها را می‌توان از نظر سطح امنیت و محرمانه بودن طبقه‌بندی کرد و میزان قابلیت دسترسی افراد و مراکز مرتبط را مشخص نمود و سیستم‌های اخطار نفوذ را نصب کرد.

رئیس کل دادگستری مرکزی تصریح کرد: تجهیزات و امکانات استفاده از این فن‌آوری نیاز به یک حداقل امکانات و تجهیزات با مشخصات فنی خاص دارد که باید از قبل فراهم شده باشد، البته هر سازمانی با توجه به توازن مالی و فنی خود می‌تواند میزان گسترش و توسعه فن‌آوری اطلاعات در آن سازمان را مشخص کند و به همان میزان از آن بهره ببرد.

وی افزود: مرکز کنترل‌کننده می‌تواند همواره سابقه‌ای از مراجعات به پایگاه داده‌ها داشته باشد و خطاهای احتمالی را پیگیری کند.

مظفری با اشاره به مقرون به صرفه بودن این سیستم گفت: در هر صورت به نظرمی‌رسد، تأمین تجهیزات مورد نیاز در مقابل هزینه‌هایی که در حال حاضر صورت می‌گیرد زیاد نباشد و با توجه به صرفه‌جویی که در مراحل مختلف دادرسی می‌شود مقرون به صرفه باشد.

وی افزود: در نخستین گام به نظر می‌رسد که مرتبط کردن مجتمع‌های قضایی با مراکز تخصصی و دیوان عالی کشور و پیاده کردن سامانه پایگاه داده‌ها و نظام اطلاع‌رسانی و مشاوره قضایی امری میسر و مقدور باشد.

رئیس کل دادگستری مرکزی تصریح کرد: نیروی انسانی شکی نیست که برای پیاده کردن الگوهای کاربردی فن‌آوری اطلاعات نیاز به نیروی انسانی زبده و آموزش‌دیده در زمینه تشکیل و نگهداری، رفع عیوب احتمالی، طبقه‌بندی داده‌ها و نظارت بر عملکرد وجود دارد، اما این تنها بخش کوچکی از نیروهای انسانی دست‌اندرکار یک سامانه مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات است.

مظفری با اشاره به قابلیت های این سیستم گفت: بخش عمده نیروهای مرتبط با این فن‌آوری کاربران هستند که با توجه به قابلیت‌های این فن‌آوری نیاز به تخصص بالایی ندارد و با آموزش‌های کوتاه‌ مدت به سطح مهارت مورد نیاز می رسند، البته یک حرکت فرهنگی ملی در جهت رایج کردن کاربرد رایانه و بهره‌مندی از فن‌آوری اطلاعات در میان اقشار مختلف جامعه باید صورت گیرد.

وی افزود: مردم می‌توانند  پایگاه اینترنتی سخا مراجعه و ثبت دادخواست کنند که در این سامانه تلفن همراه یا پست الکترونیک مراجعان اخذ و بدین وسیله به آنان اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس کل دادگستری مرکزی تصریح کرد: مردم می‌توانند در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت، به دفاتر خدمات الکترونیکی مراجعه و دادخواست خود را ثبت کنند تا احراز هویت شوند بعد از احراز هویت، مراحل اطلاع‌رسانی راجع به پرونده و اینکه پرونده کجاست، چه وقتی باید مراجعه کنند و همینطور ابلاغ‌های بعدی از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

مظفری با اشاره به اینکه این سامانه موجب شفاف‌سازی در فرآیندهای اداری و پیشگیری از وقوع جرم می‌شود گفت: فشارهای بیرونی و درونی قوه قضاییه نیز با این سامانه کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: هدف سامانه خدمات الکترونیکی قضایی این است که مردم بدون مراجعه حضوری بتوانند خدمات خود را از قوه قضاییه دریافت کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.