iran flag

حدیث هفته: صراط مستقیم راه عبودیت و دیانت


بسم الله الرحمن الرحیم


به نام آن خداوندی که هم ایجاد وآفرینش نعمت ها و هم بقا و دوام نعمت ها هر دو در کف با کفایت حضرت اوست

صراط مستقیم راه عبودیت و دیانت

خداوند متعال در این آیه شریفه برای واژه «صراط» وصف«مستقیم» را بیان می فرماید. واژه «مستقیم»که از استقامت» گرفته شده است ، دو ویژگی دارد: اول ، راستی و دوری از کژی و انحراف که با این حساب ، «استقامت» به معنای دوری از کژی و اعوجاج است و «مستقیم» به تعبیر اهل لغت بر چیزی اطلاق می شود که «لازَیْغَ فیهِ و لامَیْلَ عَنِ الْحَقِّ»(نه کژی در آن است و نه انحراف از حق)؛مثلا"فکر مستقیم آن فکری است که از انحراف به دور باشد . براین اساس ، «صراط مستقیم»راهی است که بدون پیچ و خم و انحراف است و از این رو در علم ریاضی بیان می شود که کوتاه ترین مسیر بین دو نقطه ، خط مستقیم است ؛ یعنی خطی که کژی و انحراف ندارد.

ویژگی دوم واژه مسقیم ، پایداری و استواری است. این مفهوم همان است که خداوند به پیامبر خویش می فرماید:

(فَاسْتَقِم کَمَا اُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَکَ وَ لَا تَطْغَوْا اِنَّه بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ)1

پس ،همان گونه که دستور یافته ای ایستادگی کن و هر که همراه توبه سوی خداوند رجوع نموده [نیز ایستادگی کند]و طغیان مکنیدکه او به آنچه انجام می دهید بیناست.

همچنین قرآن کسانی را توصیف می کند که با پایداری بر سر اعتقاد خویش ثابت قدم می مانند:

(اِنَّ الذین قَالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلَائِکَهُ اَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا وَ اَبْشِرُوا بِالْجَنَّه الَّتِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ)2

در حقیقت ، کسانی گفتند : پروردگار ما خداست ، سپس ایستادگی کردند، فرشتگان بر آنان فرود می آیند[و می گویند]که : بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده داده شده بودید ،شادمان باشید.

با توجه به آنچه بیان شد ،این دو ویژگی در کلمه «صراط»نیز وجود دارد ؛یعنی «صراط»به راهی می گویند که هم راست است و هم پایدار.پس افزون قید«مستقیم»به این واژه ،جنبه توضیحی دارد و قید احترازی و برای جداسازی نیست .به عبارت دیگر ،صفت «مستقیم»برای توضیح معنای نهفته در درون کلمه «صراط»و کمک به روشن شدن آن است .

بنابراین انسان مسلمان با این دعا از خداوند می خواهد او را به مسیری هدایت کند که در آن انحراف و اعوجاجی نیست .از افراط و تفریط و راست گرایی و چپ گرایی دور است ، همیشه آبادان و پایدار و برقرار است و در پیمودن آن هرگز ندامت و خسران و بیهودگی وجود ندارد. 3

1-هود112

2-فصلت30

3-تفسیر مشکاه استاد محمدعلی انصاری ،جلد اول، ص304

بدون نظر
  1. سردفتر می گوید

    با سلام
    اگر واقعا شما مسئولین کانون به صراط مستقیم هستید لطفا دادخواستی علیه بانک ملی و بانک سامان تهیه و تنظیم نموده و درخواست مطالبه ضرر و زیان وارده به دفاتر اسناد رسمی مشهد را در طی این ۵ روز بنمائید. خیلی از دفاتر با روشهای غیر معقول و تخلف اقدام به تنظیم سند نموده اند لیکن آنهائی که ۰۰۰ چه ؟ جبران ضرر و زیان آنها را چه کسی خواهد کرد.؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.