iran flag

حدیث هفته : «تعامل صحیح با نماز 3- مداومت بر نماز»


به نام خدا


تعامل صحیح با نماز

3- مداومت بر نماز

یکی از نقص ها و اشکالات بیشتر انسانها که موجب دست نیافتن به موفقیت ها و خواسته ها می شود و آنها را از جرگۀ بختیاران عالم خارج می کند، استمرار و مداومت نداشتن بر انجام کارهاست. اگر آدمی، در انجا مسئولیت های خویش جدی و پیگیر باشد و لحظه ای کار را فرونگذارد و در مسیر اهدافش تداوم عملی داشته باشد، به طور مسلم ، پری چهر موفقیت را در آغوش می کشد و قلۀ پیروزی را فتح می کند. بنابراین از آنجا که هدف از برپایی نماز ، کامیابی در کسب کمالات انسانی و ایمانی است، تداوم در برپایی این فریضه موجب دستیابی به این هدف والاست.

مسلم است که آدمیان غیر از برگزاری نماز، کارها و فعالیت های دیگری نیز دارند؛ در نتیجه در تمام اوقات ، نماز خواندن در شکل و قالب مشخص و تعریف شدۀ شریعت برایشان ممکن نیست ؛ پس باید  به تعریف حقیقی تداوم در نماز توجه شود که همان مفهوم «از نمازتا نمازبا نماز»است :

(الَّذینَ هُم عَلَی صَلاَتِهِم دَائِمُونَ)1

آنها که نمازها را پیوسته به جا می آورند.

این مفهوم که با مفهوم اقامه و محافظت رابطه ای تنگاتنگ واستوار دارد، بیانگر این مطلب است که نماز گزار راستین ، نه تنها از آثار نماز غفلت نمی ورزد ، بلکه از انجام کارهایی که موجب بی توجهی به نماز و استخفاف آن می شود نیز دوری می جوید.

1-معارج ،23.

2-محمدعلی انصاری ،شکوه وصال ، صفحات 51 به بعد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.