بسمهتعالی
دفتر اسناد رسمی شماره…………………
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجر به اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 29349/89 ـ 22/2/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل و دبیر شورای هماهنگی امور حقوقی مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
181 ـ دفاتر اسناد رسمی مکلفاند حقالثبت و حقالتحریر را بر مبنای مبلغ مندرج در سند دریافت نمایند.
در مورد سؤال دفترخانه 38 میانه به شماره 5213 ـ 30/10/85 بدین شرح؛ درخصوص میزان حقالثبت و حق التحریر اسناد تعهدنامه دانشجویان بورسیه داخل کشور که در آنها چکی با مبلغ معین بهعنوان وثیقه نسبت به وجهالتزام اخذ شده باشد؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بهشرح زیر اظهارنظر گردید: در رابطه با اسناد تعهدنامه مربوط به دانشجویان بورسیه داخل کشور درصورتیکه نسبت به وجهالتزام مقرر مالی بهعنوان وثیقه «از قبیل چک» اخذ و مبلغ وثیقه نیز معین شده باشد دفاتر اسناد رسمی مکلفاند حقالثبت و حقالتحریر را بر مبنای مبلغ مندرج در سند دریافت نمایند.
182 ـ حقالتحریر به مبنای مبلغ مندرج در سند «بهای وثیقه» دریافت خواهد شد.
در رابطه با اسناد تعهد مربوط به دانشجویان بورسیه و اعضای هیئت علمی شاغل به تحصیل در خارج از کشور مطابق قانون معافیت کلیه دانشجویان بورسیه و غیره مصوب 2/12/1371 حتی اگر وثیقه هم اخذ شده باشد اسناد مزبور مشمول معافیت از پرداخت حقالثبت بوده ولیکن حقالتحریر بر مبنای مبلغ مندرج در سند «بهای وثیقه» دریافت خواهد شد. مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
بسمه تعالی
تاریخ: 22/3/1389 شماره: 2205/53 ـ و ـ ر
دفتر اسناد رسمی شماره………………….
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجربه اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 29349/89 ـ 22/2/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل و دبیر شورای هماهنگی امور حقوقی مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
183 ـ در مورد اراضی داخل محدوده شهری نیازی به استعلام از وزارت مسکن و شهرسازی نمیباشد.
درخصوص نامه دفترخانه 113 تهران بهشماره 13 ـ 14/1/86 بدین شرح؛ آیا با توجه به بند ”ب“ ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد نیاز به استعلام از وزارت مسکن و شهرسازی در مورد اراضی داخل محدوده شهری میباشد یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بهشرح زیر اظهارنظر گردید: با توجه به ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 24/5/1385 نیازی به استعلام از وزارت مسکن و شهرسازی در مورد اراضی داخل محدوده شهری نمیباشد.
184 ـ در خصوص اراضی فاقد کاربری مسکونی تکلیف به اخذ گواهی از شهرداری یا دهیاری یا سازمان زمین شهری نمیباشد.
در مورد مفاد سؤالهای اول و دوم دفترخانه 910 تهران به شماره 3574 ـ 15/12/85 مبنیبر اینکه؛ با توجه به مواد 2 و 4 قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی، آیا دفاتر اسناد رسمی هنگام تنظیم اسناد اراضی تکلیف به اخذ گواهی از شهرداری یا دهیاری یا سازمان زمین شهری دارند یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و به شرح زیر اظهارنظر گردید: با توجه به اینکه تکلیف دفاتر اسناد رسمی در اجرای قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی بهموجب ماده 8 قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 24/5/85 مجلس شورای اسلامی اسقاط گردیده است لذا درخصوص مورد تکلیفی بر عهده دفاتر اسناد رسمی متصور نمیباشد.
مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
بسمهتعالی
تاریخ: 22/3/1389 شماره: 2206/54 ـ و ـ ر
دفتر اسناد رسمی شماره…………….
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجر به اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 29349/89 ـ 22/2/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل و دبیر شورای هماهنگی امور حقوقی مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
185 ـ وصول حقالتحریر موضوع تبصره بند 5 بخشنامه 14849/3/1 ـ 16/3/85 در مورد تعداد متعاملین اسناد غیرمالی اعم از وکالت و اقرار و تعهد و غیره هم تسری مییابد.
در مورد سؤال دفترخانه 12 قم به تاریخ 30/2/86 بدین شرح؛ آیا موضوع تبصره بند 5 قسمت ”الف“ بخشنامه شماره 14849/3/1 ـ 16/3/85 سازمان ثبت در مورد وصول حقالتحریر در مورد متعاملین به اسناد غیرمالی اعم از وکالت و اقرار و تعهد و غیره هم تسری مییابد یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و به شرح زیر اظهارنظر گردید: مفاد تبصره مرقوم شامل اسناد غیرمالی نیز میشود و وصول حقالتحریر برای نفرات اضافی مطابق بخشنامه مرقوم بلامانع میباشد.
186 ـ تنظیم وصیتنامه زاید بر ثلث از طرف سردفتر بلامانع است.
درخصوص نامه دفترخانه یک میاندوآب به شماره 252 ـ 19/2/86 مبنیبر اینکه؛ آیا تنظیم وصیتنامه زاید بر ثلث با وجود اطلاع موصی از عدم نفوذ وصیت بر زیاده بر ثلث با قید مراتب در سند یا بدون قید مراتب سردفتر بلامانع میباشد یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و به شرح زیر اظهارنظر گردید: تنظیم سند وصیتنامه زاید بر ثلث از طرف سردفتر بلامانع میباشد ولی نفوذ آن منوط به تنفیذ وراث پس از فوت موصی خواهد بود.
187 ـ به غیر از متعاملین یا اشخاص ذینفع در صورتی پاسخ استعلام داده میشود که از محکمه یا مناطق ثبتی معرفینامه برای اخذ آن داشته باشند.
در مورد نامه دفترخانه 113 تهران به شماره 224 ـ 20/3/86 بدین شرح؛ آیا ارسال پاسخ استعلامات و مدارک و کپی و رونوشت اسناد توسط افراد غیرذینفع به مناطق ثبتی و غیره بلامانع است و یا آنکه ممنوعیت قانونی دارد؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و به شرح زیر اظهارنظر گردید: با توجه به صریح بند 2 ماده 49 قانون ثبت و ماده 21 قانون دفاتر اسناد رسمی و ماده 62 آییننامه دفاتر اسناد رسمی مصوب 1317 تنها متعاملین یا اشخاص ذینفع میتوانند از اسناد رونوشت یا فتوکپی اخذ نمایند و به غیر افراد مذکور در صورتی پاسخ استعلام داده خواهد شد که از محکمه یا مناطق ثبتی معرفینامه برای اخذ آن داشته باشند.
188 ـ تعرفه حقالتحریر شامل هر تعداد برگهای اجرایی است اعم از آنکه بهصورت دستنویس یا فتوکپی یا زیراکس یا پرینت رایانه باشد.
در مورد سؤال جامعه سردفتران و دفتریاران آذربایجان غربی به شماره 202 ـ 11/2/86 بدین شرح؛ آیا تعرفه اعلامی شماره 14849/3/1 مورخ 16/3/85 سازمان ثبت در مورد صدور اجرائیه شامل برگهای اصلی اجرائیه بوده یا ناظر بههر تعداد برگهای اجرایی است که دفترخانه تنظیم و صادر مینماید و آیا شامل برگهای دستنویس میگردد یا شامل فتوکپی یا زیراکس یا پرینت رایانه از اوراق اجرائیه نیز میگردد؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و به شرح زیر اظهارنظر گردید: مطابق بخشنامه شماره 14849/3/1 مورخ 16/3/85 سازمان ثبت تعرفه اعلامی شامل هر تعداد برگهای اجرایی است که توسط دفترخانه تهیه و صادر و ارسال میشود اعم از آنکه بهصورت دستنویس یا فتوکپی یا زیراکس یا پرینت رایانه تهیه شده باشد.
مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
تاریخ: 22/3/1389 شماره: 2207/55 ـ و ـ ر
بسمهتعالی
دفتر اسناد رسمی شماره…………..
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجر به اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 29349/89 ـ 22/2/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل و دبیر شورای هماهنگی امور حقوقی مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجر به اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
189 ـ تنظیم سند چنانچه عدم بازداشت ملک از طرف اداره ثبت در پاسخ استعلام دفترخانه اعم از آنکه در فرم مخصوص یا غیر آن استعلام شده باشد، بلامانع میباشد.
در مورد سؤال دفترخانه 111 تهران به شماره 2231 ـ 16/4/86 مبنیبر اینکه؛ با توجه به صدر ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب 1385، چنانچه اداره ثبت محل مبادرت به صدور صورتوضعیت نماید آیا صورتوضعیت مذکور، پاسخ استعلام تلقی شده و میتوان به استناد آن مبادرت به تنظیم سند قطعی نمود؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بهشرح زیر اظهارنظر گردید: چنانچه اداره ثبت ضمن اعلام جریان ثبتی در پاسخ استعلام دفترخانه اعم از آنکه در فرم مخصوص یا غیر آن استعلام شده باشد، عدم بازداشت ملک را نیز گواهی و اعلام نماید تنظیم سند به استناد اعلامیه صادره بلامانع میباشد.
190 ـ تنظیم سند انتقال قطعی خودرو براساس وکالتنامهای که مالیات نقلوانتقال آن وصول نشده باشد، منوط به وصول آن میباشد.
در مورد سؤال دفترخانه 74 مبارکه به شماره 1346 ـ 3/5/86 بدین شرح؛ با توجه به رأی وحدت رویه شماره 18242/44 و ـ ر ـ 30/7/85 درخصوص تنظیم وکالتنامههای فروش اتومبیل آیا هنگام تنظیم سند انتقال قطعی به نام شخص وکیل مالیات نقلوانتقال باید وصول گردد یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بهشرح زیر اظهارنظر گردید: چنانچه هنگام تنظیم سند وکالت راجع به نقلوانتقال خودرو مالیات نقلوانتقال وصول نشده باشد، تنظیم سند انتقال قطعی خودرو براساس وکالتنامه مزبور منوط به وصول مالیات نقلوانتقال خواهد بود.
مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
تاریخ: 22/3/1389 شماره: 2208/56 ـ و ـ ر
بسمه تعالی
دفتر اسناد رسمی شماره…………….
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجربه اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 29349/89 ـ 22/2/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل و دبیر شورای هماهنگی امور حقوقی مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
191 ـ تنظیم تقسیمنامه مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی نیست.
درخصوص نامه دفترخانه 458 تهران به شماره 1680 ـ 6/8/86 بدین شرح؛ آیا جهت تنظیم سند تقسیمنامه نیاز به اخذ گواهی پایان خدمت از تقسیمکنندگان میباشد یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بهشرح زیر اظهارنظر گردید: چون به تقسیم املاک مشاع بین شرکا و تعیین حصه مفروز آنها نقلوانتقال اطلاق نمیگردد بنابراین تنظیم تقسیمنامه مشمول ماده 10 قانون خدمت نظام وظیفه نبوده و نیازی به اخذ مدرک دال بر رسیدگی به مشمولیت طرفین تقسیم نمیباشد.
192 ـ موضوع گردش ثبتی در فرم چاپی استعلامهای ثبتی با درج شماره چاپی سند مالکیت و قید کلمه المثنی نیازی به استعلام جداگانه نمیباشد.
درخصوص نامه دفترخانه 276 تهران به شماره 1885 ـ 21/8/86 مبنیبر اینکه؛ با توجه به تکلیف دفاتر اسناد رسمی به استعلام جریان ثبتی املاکی که دارای سند مالکیت المثنی میباشد چون در فرمهای استعلام ثبت، جریان ثبتی نیز علاوهبر عدم بازداشت و بند ”ز“ قید گردیده، اعلام فرمایید آیا جریان ثبتی نیاز به استعلام جداگانه دارد و در صورت عدم نیاز به استعلام جداگانه چنانچه اداره ثبت منطقه در پاسخ فقط به عدم بازداشت و بند ”ز“ اکتفا نماید، دفترخانه چه تکلیفی خوهد داشت؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بهشرح زیر اظهارنظر گردید: با توجه به اینکه موضوع گردش ثبتی در فرم چاپی استعلامهای ثبتی موجود است و موضوع گردش ثبتی قید گردیده است با درج شماره چاپی سند مالکیت و قید کلمه المثنی نیازی به استعلام جداگانه نمیباشد لیکن لازم است اداره ثبت مربوطه گردشثبتی پلاک مورداستعلام را به دفترخانه استعلامکننده اعلام نماید.
مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
تاریخ: 6/4/1389 شماره: 2892/57 ـ و ـ ر
بسمهتعالی
دفتر اسناد رسمی شماره………………….
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجربه اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 46168/89 ـ 22/3/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
193 ـ تنظیم سند صلح حقوق و انتقال حقوق مزبور توسط مستأجر به شهرداری و یا نهاد دولتی تملککننده بلامانع بوده و نیازی به حضور و اعلام رضایت مالک نخواهد بود.
درخصوص سؤال دفتر اسناد رسمی شماره 153 رشت بهموجب نامه شماره 1718 مورخ 4/6/87 بدین شرح؛ آیا در راستای اجرای طرحهای تملیک شهرداری و دولت، چنانچه صاحب حق سرقفلی (در مواردی که غیر از مالک عین میباشد) و کسب و پیشه و تجارت بخواهد حق خود را بدون حضور مالک ملک به شهرداری یا نهاد دولتی صلح و منتقل نماید آیا دفتر اسناد رسمی میتواند بدون حضور مالک مبادرت به تنظیم سند نماید؟؛ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید: چنانچه مستأجر بهموجب سند رسمی صاحب حق کسب و پیشه و تجارت و یا حق سرقفلی باشد و بهشرح رأی هیئت موضوع ماده 2 لایحه قانونی اراضی و املاک مورد احتیاج دولت و شهرداریها مصوب 3/9/1358 نظر به تملک داده شده و ملک موردنظر در طرح واقع شده باشد، تنظیم سند صلح حقوق و انتقال حقوق مزبور توسط مستأجر به شهرداری و یا نهاد دولتی تملککننده بلامانع بوده و نیازی به حضور و اعلام رضایت مالک نخواهد بود و سردفتر پس از تنظیم سند باید مراتب را به دفتر اسناد رسمی تنظیمکننده سند اجاره یا انتقال سرقفلی قبلی اعلام نماید. مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
تاریخ: 6/4/1389 شماره: 2893/58 ـ و ـ ر
بسمهتعالی
دفتر اسناد رسمی شماره……………..
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجربه اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 46168/89 ـ 22/3/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
194 ـ قبل از اخذ گواهینامه واریز مالیات بر ارث، تنظیم سند انتقال موجه نمیباشد.
صورتجلسه مورخ 2/10/86 کمیسیون به شماره 1434 ـ 4/10/86 موضوع نامه شماره 3013 ـ 21/5/86 دفترخانه 111 تهران بدین شرح؛ آیا بند ”ج“ ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد و عدم تکلیف به وصول گواهی مالیاتی موضوع ماده 187 در صورت درخواست متعاملین شامل گواهی مالیاتی موضوع ماده 35 قانون مالیاتهای مستقیم نیز میگردد؟ که از طرف هیئت مدیره کانون جهت بررسی مجدد به کمیسیون وحدترویه ارجاع گردیده بود با حضور جناب آقای محقق عضو هیئت مدیره مجدداً مورد بحث و بررسی واقع شد و به اتفاق آراء به شرح زیر اظهارنظر گردید:
با توجه به ماده 868 قانون مدنی که استقرار مالکیت ورثه بر ترکه متوفی را موکول به پرداخت حقوق و دیونی که بر ترکه میّت تعلق گرفته میداند و با توجه به سایر مقررات موضوعه ازجمله ماده 22 قانون ثبت و به لحاظ رعایت مصالح عمومی بهنظر میرسد مالیات بر ارث از شمول قانون مذکور خارج بوده و قبل از اخذ گواهینامه واریز مالیات بر ارث تنظیم سند انتقال موجه بهنظر نمیرسد.
195 ـ صدور پاسخ استعلام، ظهور در تأیید مطابقت مندرجات ثبت دفتر املاک با سند مالکیت دارد مگر آنکه به عدم مطابقت تصریح شده باشد.
در مورد نامه مورخ 25/7/86 جمعی از سردفتران تهران که توسط دفتر حقوقی کانون به کمیسیون ارجاع شده است بدین شرح؛ درخصوص استعلام املاک باید مطابقت دفتر املاک با سند مالکیت را سؤال نمود و ادارات ثبت در پاسخ مطابقت آن را اعلام دارد ولی ادارات ثبت در پاسخ دفاتر مطابقت سند با دفتر املاک را قید نمینماید تکلیف دفاتر در چنین مواردی چیست؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و به شرح زیر اظهارنظر گردید: اصل بر مطابقت سند مالکیت با مندرجات دفتر املاک و عدم تطابق آن نیاز به اظهارنظر صریح دارد. بنابراین صدور پاسخ استعلام ظهور در تأیید مطابقت مندرجات ثبت دفتر املاک با سند مالکیت دارد مگر آنکه به عدم مطابقت تصریح شده باشد.
مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
تاریخ: 6/4/1389 شماره: 2895/59 ـ و ـ ر
بسمهتعالی
دفتر اسناد رسمی شماره……………………
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجر به اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 46168/89 ـ 22/3/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
196 ـ نظر به اینکه مرجع قضایی ذیصلاح وقوع انتقال ملک یا مالی را در زمان حیات متوفی احراز نموده سردفتر تکلیفی به اخذ گواهی واریز مالیات بر ارث ندارد.
درخصوص سؤال دفتر اسناد رسمی شماره 111 تهران بدین شرح؛ نظر به اینکه مالک ملک یا منافع یا اموال در زمان حیات خود مبادرت به انتقال مال یا ملک یا حقوق صنفی مذکور بهصورت عادی نموده و پس از فوت وی، خریدار با مراجعه به مرجع قضایی صالح مبادرت به اخذ حکم مبنیبر الزام به تنظیم سند رسمی علیه قائممقام و ورثه وی نموده است آیا سردفتر هنگام تنظیم سند در اجرای دادنامه مذکور ملزم به اخذ گواهی مالیات بر ارث میباشد یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و به شرح زیر اظهارنظر گردید: نظر به اینکه مرجع قضایی ذیصلاح وقوع انتقال و یا انجام معامله ملک و یا مالی را در زمان حیات متوفی احراز نموده لذا مورد معامله مذکور از زمره ماترک خارج گردیده و با عنایت به مواد 17 و 187 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 و اصلاحیههای بعدی آن، سردفتر تکلیفی به اخذ گواهی واریز مالیات بر ارث نداشته و مورد از شمول ماده 35 قانون مالیاتهای مستقیم خارج میباشد.
مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
تاریخ: 6/4/1389 شماره: 2896/60 ـ و ـ ر
بسمهتعالی
دفتر اسناد رسمی شماره………………..
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجربه اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 46168/89 ـ 22/3/89 مدیرکل دفتر حقوقی و امور بینالملل مورد تأیید ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
197 ـ درج تاریخ ورود به دفتر در اسناد تنظیمی ضرورت ندارد.
درخصوص سؤال مدیریت محترم شعب بانک مسکن استان قزوین در مورد مغایرت تاریخ صدر و ذیل اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و به شرح زیر اظهارنظر گردید: با توجه به ماده 55 قانون ثبت مصوب سال 1310 سردفتر مکلف است تنها تاریخ ثبت سند را بر روی سند درج نماید بنابراین درج تاریخ ورود به دفتر در اسناد تنظیمی ضرورت ندارد.
مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
تاریخ: 6/4/1389 شماره: 2897/61 ـ و ـ ر
بسمهتعالی
دفتر اسناد رسمی شماره……………………
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجربه اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 46168/89 ـ 22/3/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
198 ـ چنانچه مدارک و مستندات ابرازی نشاندهنده محل و موقعیت قطعه زمین موردمعامله باشد نیاز به استعلام از سازمان مسکن و شهرسازی نیست.
در خصوص سؤال دفتر اسناد رسمی شماره 81 اصفهان به شماره 2061 مورخ 25/2/87 بدین شرح؛ در مورد دستور موضوع تبصره یک ماده 4 آییننامه قانون تسهیل تنظیم اسناد مبنیبر اینکه دفاتر اسناد رسمی برخلاف قانون، مکلف به استعلام از ادارات مسکن و شهرسازی گردیدهاند آیا اگر شهرداری گواهی نماید که پلاک، داخل محدوده قانونی شهر است و یا از جهادکشاورزی استعلام گردید، آیا موضوع استعلام مذکور منتفی خواهد بود یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و به شرح زیر اظهارنظر گردید: چنانچه مدارک و مستندات ابرازی از سوی متعاملین و یا گواهیهای صادره از سوی مراجع رسمی مانند شهرداری و جهادکشاورزی نشاندهنده محل و موقعیت قطعه زمین مورد معامله حاکی از داخل یا خارج از محدوده شهر بودن باشد با توجه به تبصره 2 ماده 4 آییننامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد مصوب 1386 نیاز به استعلام از سازمان مسکن و شهرسازی نمیباشد.
199 ـ رعایت مدت اعتبار مندرج در گواهی دارایی و تأمین اجتماعی الزامی است.
درخصوص سؤال اول دفتر اسناد رسمی شماره 108 تبریز به شماره 491 مورخ 7/3/87 بدین شرح؛ با عنایت به اینکه در قانون و آییننامه اجرایی قانون تسهیل تنظیم اسناد برای مدت اعتبار گواهی معاملات دارایی و شهرسازی مهلتی در نظر گرفته نشده است (برخلاف استعلام ثبت) آیا گواهیهای مزبور تا زمان تنظیم سند اعتبار دارند یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید: با توجه به ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی مصوب سال 1385 و آییننامه اجرایی آن، جهت اخذ گواهی یا پاسخ استعلام از شهرداری به جز گواهی پایان ساختمان یا عدم خلاف، موضوع تبصره 8 ماده 100 قانون شهرداریها تکلیفی متوجه دفاتر اسناد رسمی نمیباشد لیکن برای گواهی دارایی و تأمین اجتماعی چنانچه به استناد بند ”ج“ ماده یک قانون تسهیل تنظیم اسناد مصوب سال 1385 منتقلٌالیه در سند تنظیمی متضامناً مسؤولیت پرداخت بدهی احتمالی را نپذیرد رعایت مدت اعتبار مندرج در گواهیهای مذکور الزامی است.
مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
***
تاریخ: 6/4/1389 شماره: 2898/62 ـ و ـ ر
بسمهتعالی
دفتر اسناد رسمی شماره……………….
در اجرای شق 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران، اینک موضوعاتی که در کمیسیون وحدترویه مطرح و منجربه اظهارنظر گردیده و بهموجب نامه شماره 46168/89 ـ 22/3/89 مدیرکل محترم دفتر حقوقی و امور بینالملل مورد تأیید ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قرار گرفته و یا منصرف از نظر کمیسیون منجربه اظهارنظر گردیده است جهت اطلاع و رعایت مفاد آن ذیلاً ابلاغ میشود.
200 ـ وسیلههای نقلیه کشاورزی از شمول ارائه بیمهنامه شخص ثالث خروج موضوعی دارد.
درخصوص سؤال دفتر اسناد رسمی شماره 74 پارسآباد بهموجب نامه شماره 1924 مورخ 11/9/87 بدین شرح؛ آیا ماشینآلات راهسازی و کشاورزی و معدنی از قبیل تراکتور، لودر، کمباین، گریدر، بولدوزر و غیره هنگام نقلوانتقال مشمول ماده یک و تبصرههای 2 و 3 ماده 19 قانون اصلاح بیمه اجباری مسؤولیت دارندگان وسایلنقلیه موتوری زمینی مصوب 1387 میگردد و آیا نیاز به ارائه بیمهنامه شخص ثالث و درج شماره آن در سند میباشد یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید: با عنایت به فراز 105 ماده یک آییننامه راهنمایی و رانندگی مصوب 18/3/84 انواع تراکتور، کمباین، تیلر، ماشینهای خودکششی در بخش کشاورزی تحت عنوان وسیله نقلیه کشاورزی تعریف گردیده و مشمول تعریف وسایلنقلیه موتوری مندرج در فراز 108 آییننامه موصوف و ماده یک قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت دارندگان وسایلنقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب 16/4/87 نبوده و ماده یک قانون مزبور صرفاً شامل وسیله نقلیه زمینی میباشد. بنابراین وسیلههای نقلیه کشاورزی مذکور در فراز 105 ماده یک آییننامه راهنمایی و رانندگی از شمول مقررات قانون اخیرالذکر خروج موضوعی دارد.
201 ـ خودروهای فرسوده و اسقاطی و مسروقه مشمول ارائه بیمهنامه شخص ثالث نمیباشند.
درخصوص سؤال دفتر اسناد رسمی شماره 111 تهران بهموجب نامه مورخ 14/10/87 بدین شرح؛ آیا در هنگام نقلوانتقال خودروهای فرسوده و اسقاطی و مسروقه که الزاماً باید به شرکت منتقل گردند آیا ارائه بیمهنامه شخص ثالث و درج شماره آن در سند انتقال الزامی است یا خیر؟ بحث و بررسی لازم بهعمل آمد و بدین شرح اظهارنظر گردید: علیرغم اینکه خودروهای مزبور واجد وصف وسیله نقلیه موتوری زمینی مندرج در بند 108 ماده یک آییننامه راهنمایی و رانندگی مصوب 18/3/84 هستند و لیکن به دلیل آنکه عملاً قابلیت حملونقل را از دست داده و از حیّز انتفاع خارج شدهاند و الزاماً باید به شرکتهای بیمهگر یا ستاد اجرایی تبصره 13 برای اسقاط خودروهای فرسوده منتقل شوند بنابراین مشمول تبصره 3 ماده 19 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایلنقلیه موتوری زمینی در مقابل اشخاص ثالث مصوب 31/2/87 نمیباشد.
مسلم آقاصفری
رئیس هیئت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران
. . |