iran flag

های‌تک گامی به سوی توسعه /در قراردادهای خارجی ورود های‌تک را لحاظ کنیم

خانه ملت بهره گیری از صنایع های‌تک در گفت و گو با نمایندگان بررسی می کند

های‌تک گامی به سوی توسعه /در قراردادهای خارجی ورود های‌تک را لحاظ کنیم

های‌تک گامی به سوی توسعه /در قراردادهای خارجی ورود های‌تک را لحاظ کنیم

بهره مندی از صنایع های‌تک گامی به سوی رشد و توسعه اقتصادی است و می توان با بهره‌گیری از رویکردهای دانش بنیان در شرایط کنونی قراردادهایی را که منجر به ورود تکنولوژی می شود را لحاظ کرد.

خبرگزاری خانه ملت-گروه اقتصادی- روح الله فرقانی:استفاده از روش‌های نوین و صنایع با تکنولوژی بالا می تواند برای حمایت بیشتر از تولید مد نظر قرار گیرد. صنایع مدرن و های‌تک (hitec)  می تواند در بخش هایی از عرصه های بهداشتی، اقتصادی و صنعتی جزء اولویت های ضروری محسوب شده و در شرایط  پساتحریم با بهره گیری از آن ها به بهبود راندمان بهتر منجر شود.

 

ضرورت بهره گیری از رویکرد دانش بنیان دراقتصاد

ابوذرندیمی درگفت وگو با خبرنگارخانه ملت،با اشاره به اینکه برای منابع اقتصادی رویکردی مبتنی بر خودکفایی درنظر داریم،گفت:رویکرد ما مبتنی بر دانش فناوری و دانش بنیان است.بهره گیری از صنایع داخلی و سرمایه های انسانی دراین منابع لحاظ شده است.

 

صنایع های‌تک دستاورد فناورانه ای به دنبال دارد

عضوکمیسون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،یادآورشد:وجود سرمایه و منابع انسانی و استفاده از فرصت‌های نوآوری و دانش‌ها را در کشور باید بیشتر درنظر بگیریم و درکنارآن از دستاوردهای فناورانه و های‌تک بهره مند شویم.

نماینده مردم سیاهکل درمجلس، تصریح کرد: کاهش وابستگی و درنظرگرفتن اقتصاد مقاومتی این فرصت ها را مهیا می سازد تا برای تحقق آن ها دراین دنیای نوین از رویکرد های‌تک ( صنایع با تکنولوژی بالا) بهره گیری کرده و شاهد رشد صنعت و اقتصاد کشور باشیم.

 

روش‌های نوین در فرآیند تولید دیده شود

از سویی دیگر جواد هروی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه ما نیازمند صنایع مکمل و تکمیلی هستیم،در این خصوص، گفت: دستگاه های مسئول در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت می توانند فرآیند تولید و صادرات محصولات اقتصادی را با بهره مندی از روش های نوین مدنظر قرار دهد.

صنایع های‌تک به سوی رشد و توسعه گام برمی دارند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افزود: ما نیازمند رشد و توجه به صنایع تبدیلی درعرصه اقتصادی هستیم. مثلا درعرصه تولید محصول زعفران می توان با استفاده روش های‌تک گام های خوبی برای تولید و صادرات بهتر برای این محصول برداشت.

 

بهره مندی از روش‌های تبدیلی در های‌تک

نماینده مردم قاینات درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:صنایع تبدیلی را باید مد نظر قرار دهیم،‌محصولات کشاورزی به خصوص صادرات زعفران را با استفاده از روش‌های تبدیلی مدنظر قراردهیم تا درآینده صادارت آن صدمه نبیند.

همچنین؛موید حسینی صدر با بیان اینکه ارزش افزوده صنایع های‌تک بسیاربالا است،به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت:مصرف این صنایع روزافزون است و دیگر مصرف جامعه ازسمت صنایع سنتی به سمت صنایع هایتک جلب شده است.

لزوم توجه به صنایع های‌تک

نماینده مردم خوی و چایپاره  در مجلس،تصریح کرد: صنایع های‌تک با آلایندگی کمتری که دارند و رو به رشد هستند می توانند درعرصه‌های مختلف مورد توجه قرار گیرند.

وی اظهارداشت: دولت درشرایط پساتحریم می تواند قراردادهایی را که منجر به عرضه تکنولوژی در کشور می شود را مورد توجه خود قرار دهد و بخشی ازفرآیند تولید را در داخل لحاظ کند.

قراردادهایی که منجر به ورود تکنولوژی می شود را لحاظ کنیم

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس، افزود:مثلا کشورچین در قراردادهای اخیرش برای خرید 40 فروند هواپیمای ایرباس از شرکت مطبوع خواست تا این فرایند مونتاژ در داخل چین صورت گیرد. تا مهندسان این کشور بتوانند با ساخت هواپیما به خوبی آشنا شوند.

 

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛براساس نظر متخصصان در حوزهٔ مدیریت تکنولوژی، صفت High-Tech به بنگاه‌هائی قابل اطلاق است که حداقل دارای چهار ویژکی زیر باشند: نخست تکنولوژی‌های محوری آنها، یعنی تکنولوژی‌هائی که فعالیت تجاری شرکت، بر محور آن تکنولوژی‌ها استوار است از نوع High-Tech است. دوم اینکه بخش عمده‌ای از نیروی انسانی شاغل در این بنگاه‌ها را نیروهای دانشگر (محققان و مهندسان) تشکیل می‌دهند. چهارم اینکه این بنگاه‌ها عمدتاً در بازارهائی فعالیت دارند که نوآوری اصلی‌ترین سلاح رقابتی آنها است.

بنگاه‌های High-Tech بدون تعامل با دنیای خارج از ایران، یعنی بدون تعامل با فضای بین‌المللی نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. این موضوع دو دلیل عمده دارد: یکی اینکه بازار داخلی کشور برای محصولاتی که این شرکت‌ها عرضه می‌کنند، بسیار محدود است. در نتیجه ما به بازار بین‌المللی برای عرضهٔ محصولات خود نیازمندیم. دلیل دوم این است که در حوزهٔ High-Tech تحولات تکنولوژی آنقدر سریع است که هیچ بنگاهی نمی‌تواند دردنیا تمام تکنولوژی‌های موردنیاز خود را به تنهائی توسعه دهد.

بنابراین باید بخشی از تکنولوژی‌های موردنیاز خود را از سایر نقاط دنیا و از بنگاه‌های مشابه تهیه کند. در حوزه‌های High-Tech مانند الکترونیک، اپتیک، بیوتکنولوژی و موارد مشابه آن، بنگاه‌ها تلاش می‌کنند تکنولو‍ژی موردنیاز خود را از هر نقطهٔ دیگر جهان تهیه کنند./

نقل از خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.