iran flag

طلاق و بی‌اعتمادی؛ دو ره‌آورد شوم ماهواره

نسخه چاپیارسال به دوستان
فارس گزارش می‌دهد

طلاق و بی‌اعتمادی؛ دو ره‌آورد شوم ماهواره

طلاق و بی‌اعتمادی دو ره‏‎آورد شوم ماهواره در بین برخی خانواده‎ها است.

خبرگزاری فارس: طلاق و بی‌اعتمادی؛ دو ره‌آورد شوم ماهواره

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، پرداختن به نقش مخرب ماهواره‎ در ایجاد تشنج در کانون خانواده و جامعه به کرات از سوی رسانه‎ها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

شاید بتوان عامل اصلی پرداختن به این سوژه تکراری در این گزارش را به گستردگی عوامل مخرب آن نسبت داد، زیرا با ورود به مشکلات هر یک از حوزه‎های اخلاقی، مذهبی و فرهنگی همواره ماهواره‎ها پای ثابت آن هستند.

اگر چه فعالیت‎های فرهنگی در زمینه شناساندن عوامل مخرب ماهواره از سوی متولیان فرهنگی در مقایسه با سال‎های گذشته روند رو به رشد، چشمگیر و قابل توجهی داشته است، اما نباید از این مهم به سادگی گذشت که دشمنان اعتبارات و هزینه‎های بسیار هنگفتی را در قالب دستیابی به اهداف شوم خود در برنامه های ماهواره‎ای هزینه می‎کنند.

رشد چشمگیر آمار طلاق

بر این اساس درصورتی که حرکت در جهت خنثی‎سازی آثار مخرب ماهواره‎ها در کشورمان متناسب با فعالیت دشمن در این حوزه نباشد، نمی‎توان مدعی بود مقابله با این دشمن و مهمان ناخوانده در خانواده‎های ایران اثرگذاری قابل توجهی داشته است.

یکی از شهروندان بروجردی در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: هجمه گسترده آثار ماهواره‎ها در خانواده‌ها را باید در آمار قابل توجه طلاق در این شهرستان جستجو کرد.

عاطفه صادقی اظهار کرد: از سویی نباید تنها به آمارهای رسمی طلاق اکتفا کرد، زیرا بسیاری از زوجین تحت تأثیر برنامه‎های به ظاهر داستانی اما مدیریت شده ماهواره‎ها طلاق عاطفی را تجربه می‎کنند، در حالی که به ظاهر فروپاشی کانون خانواده را احساس نمی‌کنیم.

 

 

 

ترویج خیانت زوجین به یکدیگر

شهروند دیگر بروجردی گفت: ترویج رابطه‎های دوستی برای زنان و مردان متأهل در قالب فیلم‎های داستانی پخش شده از ماهواره‎ها در لایه‎های زیرین خود زمینه این روابط را در بین زوجین فراهم کرده یا در کمترین آثار سوء خود آنها را نسبت به یکدیگر بی‎اعتماد می‎کند.

محمد روزبهانی افزود: به نظر می‎رسد، فعالیت گسترده بیش از سه هزار شبکه ماهواره ‏ای توانسته است، زمینه‌ساز خوبی برای افزایش تصاعدی آمار طلاق‏‎های توافقی آن هم در بین زوجینی باشد که تجربه زندگی مشترک آنها از مرز 5 سال نمی‏‌گذرد.

وی عنوان کرد: در نگاهی واقع‌بینانه و با پرهیز از غلو یا کم‌گویی باید پذیرفت که افکار پلیدی در پشت صحنه، برنامه‎های شبکه های ماهواره‎ای را مدیریت می‎کنند به طوری که تاکنون تاحدودی توانسته ‎است به این بُعد از اهداف خود که همانا افزایش آمارهای طلاق است، دست یابد.

 

 

گستردگی ابعاد مخرب ماهواره

یک کارشناس فرهنگی و اجتماعی هم در این باره گفت: ابعاد عوامل مخرب ماهواره‎ها را می‎توان در حوزه‎های مهم فردی، اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی و در زیرشاخه‎هایی همچون افزایش سن ازدواج، روند کاهش جمعیت، افزایش آمار طلاق و از هم پاشیدگی کانون خانواده‎ها، شیوع گسترده بی‎اعتمادی زوجین نسبت به یکدیگر و زمینه‎سازی آن برای بروز انواع چالش‎ها در کانون خانواده‎ها و مواردی از این دست جستجو کرد.

فرزانه کردی اظهار کرد: ناآگاهی خانواده‎ها از شیوع آسیب‎های مخرب ماهواره‎ها و نگاه سطحی آنها به این حوزه به عنوان سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت،از عواملی است که پیامد این مهمان به ظاهر بی‎آزار را در خانواده‎ها دارد.

 

 

نبود برنامه‎های مفرح و سرگرم‌کننده در شبکه‎های تلویزیونی داخلی

وی عنوان کرد: به نظر می‎رسد یکی دیگر از عوامل گسترش استفاده از دیش‎های ماهواره در خانه‎ها ضعف اجرای برنامه‎های به روز و عامه پسند از شبکه‎های تلویزیونی اعم از شبکه‎های سراسری و استانی است.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی تاکید می کند: در آمایش‎های انجام شده از عوامل ورود ماهواره به کانون خانواده‎های بروجردی نقش عامل یاد شده یعنی ضعف در برنامه‎های شبکه‎های تلویزیونی داخلی چشمگیر و قابل توجه بوده است.

کردی یادآور شد: مادامی که برای پوشش مناسب اوقات فراغت خانواده‌ها و قشر جوان برنامه‎های در خور توجه و کارآمد نداشته باشیم، نمی‎توان از آنها توقع داشت، در ساعات استراحت پای برنامه‎های چند بار تکرار تلویزیون بنشینند.

کاستی‎های حوزه فرهنگ در بروجرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاستی‎های حوزه فرهنگ در شهرستان بروجرد اشاره و خاطرنشان کرد: مادامی که اوقات فراغت خانواده‎ها و جوانان نیازسنجی و واکاوی نشده و اسباب و لوازم آن در این شهرستان فراهم نیست، نمی‎توان اثرات زیان‎بار ماهواره را کاهش داد.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی با اشاره به ضرورت پرداخت به راه‌کارهای مقابله با این دشمن اجتماعی و پرهیز از اکتفا به بیان آثار و زیان‎های آن، تصریح کرد: برگزاری کرسی‎های آزاد‌اندیشی با محوریت شبکه‎های ماهواره‎ای فارسی‌زبان و تأثیر آنها بر نظام خانواده، حرکت در راستای ایجاد فرهنگسراها، اماکن ورزشی و تفریحی بیشتر در بروجرد از جمله راه‌کارهایی است که می‌تواند در مقابله با اثرات این مهمان ناخوانده یاری‌بخش باشد.

 

 

استفاده از ظرفیت رسانه‎ها

کردی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت رسانه‎ها در قالب تولید فیلم‎های دارای محتوا، تهیه گزارش و مقاله با محوریت آثار مخرب ماهواره، رواج فرهنگ مبارزه با این دشمن خانگی در آموزش و پرورش، دانشگاه‎ها و مجامع ورزشی که دارای جامعه هدف بالایی هستند، می‎تواند در کاستن تب تند زیان‎های ماهواره در بروجرد موثر باشد.

کانون خانوده‎ها به خویشتن خویش بازگردد

وی با اشاره به اینکه خانواده‎ها نیز می‎توانند با طرح و برنامه‎ریزی‎هایی ساده دست به کار شده و اجازه ندهند خوراک فکری آنها از راه‎های مسموم تأمین شود، یادآور شد: راهکار ساده و در دسترس این شیوه توجه به ماهیت جمع شدن خانواده‎ها بر سر یک سفره، صحبت کردن درباره امور روزمره، پرهیز از انزوا و ترویج روابط خانوادگی و مواردی از این قبیل است.

در ادامه فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بروجرد از اقدامات عملی و البته اثربخش این نهاد در برچیدن دیش‌های ماهواره از کانون خانواده، آن هم بدون جبر بیرونی گفت.

محمد پاپی‎نژاد اظهار کرد: ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان در قالب یکی از اهداف و برنامه‎های کاری خود در حلقه‎های صالحین و کانون‎های فرهنگی مساجد و پایگاه‎های مقاومت توانسته است در سایه بصیرت‌افزایی و روشن‌سازی افکار جامعه آماری خود به گونه‎ای زمینه‎سازی کند که بسیاری از خانواده‎ها داوطلبانه دیش‎های ماهواره را تحویل دهند.

وی عنوان کرد: ناحیه مقاومت بسیج نیز در قابل دریافت دیش‎های ماهواره با تحویل گیرنده‎های دیجیتال به این خانواده‎ها به اقدام فرهنگی آنان ارج می‎نهد.

 

 

 

ضرورت آگاهی‎یابی از نحوه برخورد با طراحان برنامه‎های مخرب

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بروجرد با تاکید بر ضرورت آگاهی‎یابی از نحوه برخورد با تهیه‌کنندگان برنامه‎های هدفمند و مخرب این ابزار رسانه‎ای، تاکید کرد: عدم آشنایی با نحوه برخورد در این حوزه تبعات گسترده و عدیده‎ای را به دنبال دارد.

پاپی‎نژاد به ضرورت تقویت فرهنگ در این‌باره در میان قشر جوان و نوجوان شهرستان بروجرد اشاره کرد و گفت: در سایه تعامل و همکاری همه‌جانبه مسئولان امر می‌توان خاکریزهای دشمن را از پشت‌بام خانواده‌ها به زیر کشید.

وی با اشاره به اینکه دشمن از طریق ماهواره به جنگ با اعتقادات و فرهنگ اسلامی-ایرانی ما آمده است، تاکید کرد: باید برای مقابله با جنگ نرم فرهنگی که از این طریق علیه ما اعمال می‌شود، آماده بوده و با ترویج بیش از پیش فرهنگ تربیتی غنی خود اجازه ندهیم دشمنان اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به اهداف خود دست یابند.

——————————-

گزارش از : مژگان شمس

نقل از خبرگزاری فارس

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.