iran flag

مصوبه محدودیت صدور روادید در آمریکا نقض برجام است/از عدم‌حسن‌نیت یانکی‌ها تا حق ایران برای اقدام متقابل

اعضای کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با خانه ملت تاکید کردند:

مصوبه محدودیت صدور روادید در آمریکا نقض برجام است/از عدم‌حسن‌نیت یانکی‌ها تا حق ایران برای اقدام متقابل

مصوبه محدودیت صدور روادید در آمریکا نقض برجام است/از عدم‌حسن‌نیت یانکی‌ها تا حق ایران برای اقدام متقابل
اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مصوبه اخیر آمریکا را خلاف برجام دانسته و آن را حرکت انفعالی از سوی این کشور می دانند و معتقدند طبق برجام هیچ گونه محدودیت همکاری در رابطه ایران با سایر کشورها نباید به وجود بیاید.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته طرحی را به تصویب رساند که برای شهروندانی از کشورهای برخوردار از برنامه «معافیت از روادید» که به چهار کشور ایران، سوریه، عراق و سودان سفر کنند، محدودیت‌های تازه‌ای وضع می‌کند.

سیدعباس عراقچی، معاون حقوقی وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان، در این رابطه گفته بود که «اگر» این محدودیت‌ها اعمال شود و مغایر برجام باشد، ایران اقدام خواهد کرد.

پس از امضای این قانون از سوی اوباما محمدجواد ظریف در واکنش به اعمال این محدودیت از سوی آمریکا گفت: از نظر ما با تعهدات ایالات متحده ذیل برجام همراستا نیست. اکنون منتظر تصمیم دولت (آمریکا) هستیم تا ببینیم که چطور می‌خواهد خود را با تعهداتش در برجام، همخوان کند.

امروز نیز 102 نماینده مجلس در تذکری خواستار اقدام متناسب و متقابل دولت در برابر مصوبه اخیر آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیت در سفر به ایران شدند.

اما امروزجان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه رسمی خطاب به دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به صراحت اطمینان داد که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد که این قانون هیچ مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

کری در نامه خود تاکید کرده است که ایالات متحده آمریکا به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام و اجرای کامل تعهدات آن کشور بر اساس توافقات به عمل آمده در برجام کاملا متعهد است.

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، مصوبه اخیر آمریکا را خلاف برجام دانسته و آن را حرکت انفعالی از سوی این کشور می دانند و معتقدند طبق برجام هیچ گونه محدودیت همکاری در رابطه ایران با سایر کشورها نباید به وجود بیاید و در این میان رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی معتقد هستند اتحادیه اروپا نیز می تواند در اقدامی متقابل همین مصوبه را برای ورود آمریکایی ها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا وضع کند.

اقدام متقابل ایران در مورد قانون محدودیت صدور روادید از سوی آمریکا در کمیسیون امنیت ملی بررسی می شود

علاءالدین بروجردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به امضای مصوبه محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران از سوی اوباما؛این اقدام را حرکت انفعالی از سوی آمریکا دانست.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به موضع گیری رهبری پس از برجام نباید آمریکایی ها در این رابطه فروضی داشته باشند؛با توجه به تاکیدات رهبری مبنی بر اینکه نباید به دنبال ورود کالاهای آمریکایی در ایران باشیم آمریکا احساس می کند در موضع انفعال و بازنده قرار دارد.

بروجردی ادامه داد: بعید می دانم اروپایی ها و افرادی که برای سفر به آمریکا نیازی به روادید نداشته اند نسبت به این قانون اخیر آمریکا تمکین کنند همانگونه که روز گذشته شاهد سفر رییس مجلس سنای فرانسه به ایران بودیم و این روند آنها ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا نیز می تواند در اقدامی متقابل همین مصوبه را برای ورود آمریکایی ها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا وضع کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی قانون وضع شده در مورد محدودیت صدور روادید را برخلااف برجام دانست و افزود: آنها نباید مانعی را در اجرای برجام به وجود آورند.اینگونه محدودیت سازی های غیر مستقیم که در ورود اتباع دیگر کشورها که قصد توسعه کار و تجارت با ایران را دارند خلل ایجاد می کند بنابراین برخلاف اجرای برجام است.

وی اظهار داشت: آمریکا با یک اقدام دیگر نشان داد که قابل اعتماد نیست.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در مورد این قانون گفت: در کمیسیون امنیت ملی در این باراه بررسی هایی انجام خواهیم داد.

حق ایران برای اقدام متقابل در برابر مصوبه محدودیت صدور روادید/اینگونه اقدامات اجرای برجام را کند می کند

همچنین نوذر شفیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: این قانون با برجام مشکل دارد به دلیل اینکه در یکی از بندهای برجام ذکر شده است که هیچ گونه محدودیت همکاری در رابطه ایران با سایر کشورها نباید به وجود بیاید.

نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی برجام را براساس حسن نیت و اراده سیاسی دانست و تصریح کرد: اعمال محدودیت در سفر به ایران برخلاف اصل حسن نیت است؛ اگر اراده ای نباشد برجام به نتیجه نمی رسید بنابراین باید اقداماتی انجام دهیم که پیش برنده برجام و بر پایه حسن نیت باشد.

شفیعی ادامه داد: ایجاد محدودیت در سفر به ایران حق هر گونه اقدامی را برای ایران به عنوان اقدام متقابل محفوظ می دارد به دلیل اینکه روابط بین الملل بر اصل متقابل استوار است که می تواند اقدامی مثبت یا منفی باشد.

نماینده مجلس نهم گفت: این اقدام آمریکا نشان دهنده ارسال سیگنال های منفی از آمریکا به ایران است که طبیعتا سیگنال های منفی دیگری را از سوی ایران به دنبال خواهد داشت که این سیگنال ها مغایر روند پیش رو و پیش رونده ای است که میان ایران و 1+5 برقرار است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایجاد اینگونه محدودیت ها در حوزه اجرای برجام مطلقا هیچ مشکلی ایجاد نمی کند افزود: اما در عین حال باید به این نکته اشاره داشت که  برجام متنی است که در ْآن چارچوب پیش می رویم و انتظار می رود در حاشیه برجام شاهد نکات مثبتی باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: علائم منفی صادر شده از سوی آمریکا اجرای برجام را متوقف نمی کند اما انگیزه و اراده را برای حرکت رو به جلو کند می کند.

وی گفت: احتمالا در کمیسیون امنیت ملی مباحث مربوط به ایجاد محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران مورد بررسی قرار می گیرد

مصوبه اخیر آمریکا نشان دهنده عدم پایبندی این کشور به تعهداتش است/لزوم عکس العمل مناسب از سوی وزارت خارجه

وحید احمدی  هم  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: آنچه مسلم است این نوع تصمیم گیری ها و محدودیت ها قطعا نقض برجام است.

نماینده مردم کنگاور،صحنه و هرسین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینگونه اقدام از سوی آمریکا نیازمند این است که مسئولان نوعی عکس العمل مناسبی نشان دهند.

احمدی تصریح کرد: آمریکایی ها بار دیگر با چنین تصمیماتی این موضوع را در عمل مشخص کردند که عهد شکن بوده و به تعهداتشان پایبند نیستند؛به دلیل اینکه در مباحث مربوط به برجام قرار بر این شد که اعضا هر نوع اقدام و حتی اظهار نظری که موجب شود ظرفیت اجرایی برجام را زیر سوال ببرد انجام ندهند.

وی ادامه داد: آمریکا نه تنها از حد اظهار نظر فراتر رفته بلکه به سمت مصوبه ای رفته که مورد تاکید اوباما قرار گرفته است که به اجرای برجام آسیب می رساند همچنین به اعتمادی که لازمه کار طرفین باید باشد نیز آسیب می رساند.

احمدی گفت: قطعا مصوبه آمریکا اثرات منفی خواهد گذاشت اما در حال حاضر  بحث توقف برجام مدنظر نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بر اساس برجام  گروه 1+5 نباید اقدامات و رویکرد تخریبی را نسبت به ایران اتخاذ کند.

اتخاذ سیاست تحریم علیه مسافران به ایران متناقض با روح برجام است/دو گانگی در سیاست آمریکا

همچنین حسین سبحانی نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،گفت: به نظر می رسد اینگونه اقدامات تحریم جدید بر علیه جمهوری اسلامی ایران تلقی شود و می تواند مغایر با برجام باشد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این مصوبه با توجه به اینکه در مرحله مقدماتی اجرای برجام هستیم می تواند مغایر با مفاد برجام باشد.

وی مصوبه را نشان دهنده دوگانگی در سیاست آمریکا و همیشگی بودن سیاست های متناقض از اصول کار آمریکاست.

سبحانی نیا گفت: طبیعی است که در فضای باز سیاسی که برجام به وجود آورده است تاکید بر برداشتن موانع تحریم و توسعه همکاری های متقابل باشد اما با توجه به این مصوبه مشخص است که اتخاذ سیاست تحریم آنهایی که به ایران سفر کنند نوعی تحریم بوده و متناقض با روح برجام است.

نماینده مجلس نهم با اشاره به اینکه این مصوبه می تواند برجام را خدشه دارد کند گفت: کنگره آمریکا در دام جمهوریخواهان قرار گرفته و اوباما هم به هر دلیل که این مصوبه را امضا کرده باشد به اقدامات قبلی آنها در مورد اجرای برجام آسیب می زند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روح برجام را مبتنی بر حسن نیت دانست و افزود: به همین دلیل انتظار داریم رفتارهایی توام با حسن نیت را از غرب شاهد باشیم بنابراین اینگونه مصوبه ها خلاف روند است.

مصوبه اخیر آمریکا برخلاف مفهوم برجام است و نه منطبق بر آن

هادی شوشتری هم  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت:  اساسا هر معاهده و پروتکلی ار دوبخش منطوق و مفهومی تشکیل شده است و به این ترتیب می توان گفت مصوبه اخیر آمریکا برخلاف مفهوم برجام است و نه منطوق برجام.

نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مفهوم برجام عبارت است از تسهیل موضوعات بود به همین دلیل مصوبه آمریکا که منجر به ایجاد محدودیت هایی در سفر به ایران می شود برخلاف برجام است.

 

وی تصریح کرد: طبیعتا حوزه معاونت حقوقی و بین المللی وزارت خارجه که همزمان و تواما مدیریت ستاد اجرایی برجام را عهده دار است باید بررسی دقیقی در مورد مصوبه اخیر آمریکا انجام دهد و در صورتی که برخلاف منطوق برجام هم باشد باید اقدام متقابلی از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز صورت بگیرد.

آمریکایی ها حسن نیت ندارند

همچنین منصور حقیقت پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: اینگونه اقدامات نشان می دهد آمریکایی ها حسن نیت ندارند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصوبه اخیر آمریکا نشان می دهد جنس آنها ناجور است و نمی توان در درازمدت روی حرف آنها حساب کرد.

حقیقت پور در عین حال گفت: برای اثبات خلاف برجام بودن این مصوبه نیاز به بررسی های حقوقی وجود دارد و پس از بررسی های حقوقی می توان در این مورد اظهار نظر کرد.

مصوبه اخیر آمریکا با هیچ منطقی سازگار نیست/مصوبه‌ نشانه غرض ورزی و غیرقابل اعتمادبودن آمریکا است

باقر حسینی در گفتگو با خبرگزار خبرگزاری خانه ملت گفت: جمهوری اسلامی ایران باید تلاش کند جلوی این گونه اقدامات را بگیرد؛درجریان مذاکرات تلاش های بسیاری برای اثبات حقانیت فعالیت های هسته ای خود انجام دادیم و در نهایت حقانیت فعالیت هایمان اثبات شد بنابراین ادامه اینگونه موضوع گیری ها از سوی آمریکا معنایی ندارد.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و هامون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدامات اخیر از سوی آمریکا  با هیچ منطقی هماهنگ نیست بنابراین ضرورت دارد که دولت از حقوق ملت ما و دستاوردهای برجام در راستای منافعمان دفاع کند.

وی افزود: در صورتی که آمریکایی ها بنایی برای ادامه اینگونه اقدامات خود دارند باید برخورد جدی در جهت دفاع از حقوقمان صورت گیرد.

 حسینی برجام را براساس حسن نیت و اعتماد متقابل دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نهایت اعتماد سازی را انجام داده است اما انجام تحرکاتی مانند ایجاد محدودیت در صدور روادید از سوی آمریکا نشانه غرض ورزی آنهاست که باید سایر اعضای 1+5 جلوی آن را بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم رفتارهایی توام با حسن نیت را از غرب شاهد باشیم بنابراین اینگونه مصوبه ها خلاف روند است.

 نقل از خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.