iran flag

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: مراجع قضایی برگ سبز را به عنوان سند مالکیت خودرو نمی‌پذیرند

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: مراجع قضایی برگ سبز را به عنوان سند مالکیت خودرو نمی‌پذیرند

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: مراجع قضایی برگ سبز را به عنوان سند مالکیت خودرو نمی‌پذیرند

با توجه به اینکه مسئولان راهنمایی و رانندگی در تلاش هستند به مردم القا کنند نقل و انتقال خودرو نیاز  به ثبت سند رسمی در دفترخانه ندارد، معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به قانون، این کار را غیرکارشناسانه و موجب ضرر و زیان به مردم دانست و اعلام کرد قانون فقط نقل و انتقال خودرو را در دفاتر اسناد رسمی قابل استناد می‌داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران؛ دکتر محمد مهدی انجم شعاع، در برنامه زنده تلویزیونی درباره اختلاف‌نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با پلیس در خصوص ثبت نقل و انتقالات خودرو گفت: تعویض پلاک از مواردی است که خصوصیت انتظامی دارد و وظیفه پلیس است در حالی که معاملات و عقود، خصوصیت حقوقی دارند و طبق قانون، ثبت آن بر عهده مراجع حقوقی ثبت معاملات یعنی دفاتر اسناد رسمی است.

وی با اشاره به ادعای پلیس درخصوص عدم مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای ثبت سند انتقال خودرو گفت: برداشت پلیس از قانون در این خصوص صحیح نیست و اینکه به اعتقاد پلیس فقط اموال غیرمنقول باید ثبت شود استنباط نابجا و اشتباهی است. اینجا بحث ثبت مال نیست بحث ثبت یک عقد، انتقال و سند است. خودرو به تنهایی نیاز به ثبت ندارد اما معاملات و نقل و انتقال آن طبق ماده 29 باید به ثبت برسد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در زمینه هزینه ثبت خودرو در دفاتر اسناد رسمی عنوان کرد: عمده هزینه‌ای که در دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم انواع خودروها وصول می‌شود، مبلغ مالیات نقل و انتقال آنها و هزینه حق‌الثبت آنهاست که طبق مقررات از مراجع دیگر تعیین می‌شود و در واقع دفاتر اسناد رسمی مامور وصول‌ آنها هستند.

وی ‌افزود: از هزینه دریافت شده توسط دفاتر اسناد رسمی، حق‌التحریر مشمول حال دفترخانه است که آن هم براساس قیمتی که وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق سازمان امور مالیاتی برای خودروها تعیین می‌کند وصول می‌کند و در این رابطه آنچه که برعهده دفاتر اسنادرسمی است، اجرای مقررات است و سازمان ثبت اسناد و املاک تعیین کننده نیست.

انجم شعاع با تاکید بر اینکه از این هزینه، مبلغی شامل حال سازمان ثبت اسناد و املاک نمی‌شود، افزود: قسمتی از این هزینه، حق‌التحریر دفاتر اسناد رسمی است و قسمت زیادی هم تحت عنوان حق‌الثبت و مالیات نقل و انتقال به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درخصوص خودروهای صفر کیلومتر همچنین توضیح داد: خودرو دو مرحله کاملا متفاوت دارد. خودروهای نوشماره خودرویی است بدون پلاک چه در کارخانه داخلی تولید و چه وارد کشور شده باشد، صرفا یک کالاست و سابقه‌ای نزد پلیس ندارد و به تعبیری فاقد هویت و مشخصات انتظامی است و نیازی برای اینکه تشریفات خاصی برای توافق در خرید و فروش آن صورت بگیرد، ندارد. اما زمانی که این خودرو در نیروی انتظامی شماره‌گذاری شد، دارای هویت انتظامی می‌شود که شامل برخی مقررات ازجمله مقررات تعویض پلاک، تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی، پرداخت مالیات نقل و انتقال و … می‌شود. بنابراین خودرو در دو وضعیت کاملا متفاوت هست که در هر وضعیتی مقررات ناظر به خودش حاکم است و این دو وضعیت را نمی‌شود با هم مقایسه کرد.

وی ادامه داد: وقتی که کسی خودرویی تهیه می‌کند این خودرو به وسیله واردکننده یا اسناد گمرکی از خارج وارد شده است و یا در کشور خودمان تولید شده که توسط کارخانه یک فاکتور و سند فروش دارد. اینها برای خودرویی است که هنوز هویت انتظامی ندارد. وقتی با این اسناد در مراکز راهنمایی رانندگی، خودرو پلاک شد آن زمان خودرو دارای هویت انتظامی می‌شود که به عنوان یک کالایی که قبلا بود تغییر پیدا می‌کند و هویتی پیدا می‌کند که مشمول مقررات نقل و انتقال خودرو مالکیت در دفاتر اسناد رسمی قرار خواهد گرفت.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به رای دیوان عدالت اداری نیز اشاره کرد و گفت: ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی صریحا بیان کرده است که نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی است؛ و در ادامه توضیح می‌دهد که قبل از اینکه متعاملین در دفاتر اسناد رسمی سند انتقالشان را تنظیم کنند، مکلف هستند برای تعویض پلاک به مراکز مربوط راهنمایی مراجعه کنند. طبق این قانون فرایند انتقال خودرو به یک شخص دارای دو مرحله است؛ در یک مرحله پلاکی که متعلق به دارنده اتوموبیل است باید برداشته شود و پلاک شخص دوم روی خودور نصب شود و در مرحله دوم مراجعه به دفاتراسناد رسمی برای انتقال سند مالکیت خودرو که کار حقوقی است انجام شود که این حکم خیلی روشن در ماده 29 بیان شده است است.

انجم شعاع افزود: در وضعیت فعلی قانون‌گذار دو مرحله مستقل پیش‌بینی کرده است که یکی هم نیستند. یک مرحله تعویض پلاک توسط نیروی انتظامی است و مرحله دیگر تنظیم و ثبت سند انتقال در دفاتر اسناد رسمی است.

وی به نکته دیگری هم اشاره کرد و گفت: یک کار نیست که در دو مرجع با دو هزینه انجام شود که بگوییم صرفه به کدام مورد است. در نیروی انتظامی تعویض پلاک انجام می‌شود که با مصوبات خودش هزینه‌های مشخص و خاص خود را دارد و در دفاتر اسناد رسمی کار دیگری انجام می‌شود به نام تنظیم و ثبت سند انتقال خودرو که هزینه دیگری دارد.

معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: هیچ مرجع قضایی، برگ سبز را به عنوان انتقال مالکیت نپذیرفته و نخواهد پذیرفت و اداره حقوقی قوه قضاییه هم که به سوالات قضات پاسخ می‌دهد تعیین کرده است. ملاک مالکیت خودرو سندی است که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می‌شود.

نقل از سایت کانون مرکز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.