iran flag

یک نماینده مجلس : ثبت انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی مردم را سرگردان می کند

'هادی مقدسی'در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بر اساس این مصوبه ، دارندگان وسایل نقلیه مکلف شدند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل نقلیه خود در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسایل نقلیه، هویت مالک، پرداخت جرایم و دیون معوقه و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه کنند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: راهنمایی و رانندگی تاکنون به عنوان متولی این امر توانسته وظایف خود را در خصوص رصد کردن خودروها، نقل و انتقال و مالکیت وسایل نقلیه به درستی انجام دهد، این در حالی است که طبق مصوبه اخیر مجلس اکنون این امر الزاما توسط دفاتر اسناد رسمی انجام می شود که یک کار اضافی برای مردم تلقی می شود.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی معتقد است راهنمایی و رانندگی می تواند این فعالیت را به خوبی گذشته تحت نظر داشته باشد و ثبت نقل و انتقال خودرو در همان دفاتر تعویض پلاک انجام گیرد.
مقدسی افزود: آیین نامه اجرایی نقل و انتقال خودرو مغایر با قانون اساسی نیست و طبق قانون، نقل وانتقال اموال منقول اختیاری است اما اینکه مردم بخواهند الزاما برای ثبت نقل و انتقال خودرو به دفاتر رسمی مراجعه کنند، این موضوع ممکن است مغایر با قانون اساسی باشد.
وی با بیان اینکه ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر تعویض پلاک نیز مغایر با اصل 75 قانون اساسی نیست، گفت: ثبت نقل و انتقال خودرو چه در دفاتر اسناد رسمی و چه در دفاتر تعویض پلاک انجام شود، مردم باید یک حق ثبتی اضافه را به دولت بپردازند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی افزود: اما چنانچه این کار در دفاتر تعویض پلاک انجام شود پرداخت یک حق ثبت اضافه برای مردم در دفاتر اسناد رسمی حذف می شود و صرفه جویی صورت می گیرد.
مقدسی تاکید کرد: ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی و پرداخت هزینه های زیاد، قیمت تمام شده خودروها را افزایش می دهد.
وی یادآورشد: اکنون منتظر نظر شورای نگهبان در مورد مصوبه الزام ثبت معاملات خودرو در دفاتر اسناد رسمی هستیم. در صورت رد مصوبه توسط شورای نگهبان این لایحه دوباره به مجلس بازمی گردد و این لایحه اصلاح خواهد شد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.