iran flag

دستگاه های اجرایی متولی زمین برای ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه جامع کاداستر تا پایان سال جاری فرصت دارند

دستگاه های اجرایی متولی زمین برای ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه جامع کاداستر تا پایان سال جاری فرصت دارند

معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت : برابر قانون جامع حدنگار دستگاه های اجرایی متولی زمین برای سند دار کردن املاک خود تا پایان سال 95 فرصت دارند تا نسبت به ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه جامع کاداستر اقدام نمایند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور، حسین صعید زرندی در مراسم معارفه مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک استان ایلام ضمن بیان این مطلب که سازمان ثبت اسناد تکالیف قانونی خود را در حوزه های مختلف و علیرغم کمبودها و مشکلات به نحو مطلوبی به انجام رسانده است ، گفت: با راه اندازی بانک جامع اطلاعات املاک در راستای اجرای قانون حدنگار ، سوابق ثبتی یکصد ساله مردم که به نحو کاغذی در بایگانی ادارات ثبت قرار داشت در این سامانه وارد و ذخیره سازی شده است.

وی گفت: مالکین و صاحبان اسناد می توانند به‌صورت آنلاین و با وارد کردن مشخصات و رمز عبور به سوابق اسناد تنظیمی دسترسی پیدا کرده و اطلاعات خود را مشاهده نمایند.

معاون املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد با بیان این موضوع که بزرگ ترین سامانه اطلاعات کشور اکنون با وجود سامانه بانک جامع املاک و کاداستر در اختیار این سازمان قرار دارد، گفت: از طریق این سامانه توانسته ایم کل مرزهای کشور، استان ها و محدوده قانونی شهرستان ها را تثبیت نماییم.

صعید ادامه داد: تاکنون 85 درصد اسناد اراضی ملی به کمک سامانه های مذکور صادر شده و در صورت بروز هر گونه خطا و اشتباه در آمار و اسناد ، سامانه به‌صورت خودکار اجازه ثبت سند را نمی‌دهد و از این‌رو احتمال سوءاستفاده و جعل را به صفر می‌رساند.

وی حذف دفاتر اسناد در دفاتر اسناد رسمی ، دفاتر املاک در ادارات ثبت اسناد و اخذ اثر انگشت متعاملین در دفاتر اسناد رسمی را ازجمله کارهای بزرگ سازمان در سال جاری دانست که باعث پیشگیری از بسیاری از تخلفات و جعل گردیده و این اقدامات از افتخارات نظام اسلامی است.

وی گفت: هم اکنون ارتباط سامانه های الکترونیکی سازمان با دستگا های اجرایی مرتبط با امور ثبتی در کشور برقرار است و برابر قانون دستگاه های اجرایی تنها دو سال برای ثبت اطلاعات املاک خود در سامانه حد نگار زمان دارند .

در این مراسم محمد رزم رییس کل دادگستری استان ایلام سازمان ثبت اسناد را سازمانی حاکمیتی و تحت امر قوه قضاییه و آن را تثبیت کننده مالکیت های دولت و مردم دانست.

وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از طریق انجام معاملات در دفاتر اسناد رسمی و ثبت وقایع ازدواج و طلاق در دفاتر ازدواج و طلاق نقش مهم و موثری در ایجاد نظم حقوقی و اجتماعی در جامعه دارد.

وی با مطلوب برشمردن تصویب قانون حد نگار در کشور که می تواند مشکلات مردم و دولت را برای همیشه از بین ببرد گفت: از مسئولین استانی می خواهم تا با ثبت اسناد کمال همکاری را در این زمینه داشته باشند تا این قانون که محدویت زمانی هم دارد به نحو احسنت  اجرایی شود.

وی با اشاره به مشکلات ثبت استان در خصوص ساختمان تامین اعتبارات لازم و نیروی انسانی و ایجاد واحد های جدید ثبتی برای سهولت خدمت رسانی به مردم از مسئولین مربوطه در این امر در استان خواست تا همکاری لازم با ثبت استان را داشته باشند.

وی گفت: در سالهای اخیر گام های خوبی در این سازمان برداشته شده است و این سازمان در راستای گذر از ثبت سنتی به ثبت نوین و الکترونیکی کردن فرایندهای خود حرکت کرده است.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده از طریق مشاورین املاک گفت: اگر این مشاورین ساماندهی بشوند از بسیاری از تخلفات و جعلها و فروش مال غیر در کشور جلوگیری می شود و می تواند در کاهش ورودی پروندها به محاکم تاثیر داشته باشد.

گفتنی است: در این مراسم با تقدیر از زحمات علی افشین مدیرکل سابق ثبت اسناد و املاک استان ایلام، عبدالحمید مرادی به عنوان مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک استان ایلام معرفی شد .

نقل از سایت سازمان ثبت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.