ویدیو کنفرانس ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مدیران ثبت استان ها و کانون های کشور به مناسب شش دی ماه روز گرامی داشت دفاتر اسناد رسمی.
بخش اول گزارش ویدیو کنفرانس ریاست محترم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، مدیران ثبت استان ها و کانون های کشور به مناسب شش دی ماه روز گرامی داشت دفاتر اسناد رسمی.
نشست مجازی ریاست سازمان ثبت با کانون های سردفتران و دفتریاران برگزار شد
به مناسبت گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی در ششم دی ماه ذبیح الله خدائیان ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با برخی از اعضا هیات مدیره کانون های سردفتران و دفتریاران کشور از طریق ویدئو کنفرانس دیدار و گفتگو کردند
معاون قوه قضائیه دفاتر اسناد رسمی را از قدیمی ترین نهادهای حاکمیتی در کشور دانست و اقدام سردفتران و دفتریاران را در اقتدار حاکمیت کشور بسیار مهم ارزیابی کرد
وی تصریح کرد سردفتران از بدو تاسیس دفاتر اسناد رسمی تا کنون به خوبی به رسالت شان عمل کرده اند به گونه ای که مردم به لحاظ اعتماد بیش از حد به سردفتران از خواندن متون اسناد اجتناب می نمایند بنابراین تمام ارکان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور وظیفه دارند از این سرمایه اجتماعی حراست و حفاظت نمایند و با معدود افرادی که با عملکرد نامناسب رضایت مردم را مخدوش می کنند به طور قاطع برخورد شود
✅کمترین پرونده ها در مراجع قضایی مربوط به اسناد رسمی و بیشترین پرونده ها مربوط به اسناد عادی است
خدائیان افزود اکثر دعاوی مطروحه ناشی از تنظیم اسناد عادی می باشد در حالیکه به ندرت پرونده ای به لحاظ تنظیم سند رسمی در دادگستری مفتوح می شود. وی با تاکید بر اینکه جرایمی مانند کلاهبرداری _ پول شویی_ فرار مالیاتی به لحاظ تنظیم اسناد عادی شکل می گیرد و تاکید کرد چنانچه قراردادی فی مابین و اسناد به صورت رسمی تنظیم شود قطعا با کاهش حجم زیادی از جرایم مالی مواجه می شویم
✅ دفاتر اسناد رسمی در وصول مالیات هیچ بار مالی برای دولت ایجاد نمی کنند.
رئیس سازمان ثبت اقدام دفاتر اسناد رسمی در وصول مالیات برای دولت را بدون هزینه اعلام کرد در حالیکه سایر نهادهای مرتبط در وصول مالیات، قطعا برای دولت بارِ مالی فراوانی ایجاد می نمایند.
معاون قوه قضائیه در جهت ترویج و اعتلا سند رسمی به چند نکته مهم اشاره کرد
👈یکم_ فرهنگ سازی به این مفهوم که باید تلاش شود مردم از آثار و امتیازات اسناد رسمی و نیز مضرات و آسیب هایی که سند عادی می تواند ایجاد کند آگاه شوند .
👈دوم_ روان سازی تنظیم اسناد بدین معنا که هر چه سریعتر باید گام های اساسی در جهت حذف کاغذ بازی و تشریفات سنتی برداشته شود تا فرآیند تنظیم سند به راحتی و در کمترین زمان ممکن تحقق پیدا کند.اقداماتی از جمله پاسخ های الکترونیکی تمامی استعلامات و یا وصول عوارض می تواند کمک شایانی در جهت تسریع مدت زمان تنظیم سند نماید
👈سوم: کاهش هزینه های سند رسمی : خدائیان با اشاره به این نکته که حتی با وصول مالیات _ حق الثبت و حق التحریر باز هم هزینه های سند کمتر از مبالغی است که توسط دفاتر مشاورین املاک دریافت می شود اما می طلبد که هزینه های تنظیم سند متعادل بوده تا باعث سند گریزی نشود
👈چهارم : در دسترس بودن دفاتر اسناد رسمی
معاون قوه قضائیه اظهار داشت تعداد دفاتر باید به گونه ای باشد که به راحتی در دسترس مردم قرار گیرد همچنین باید سعی کنیم بین مردم و دفاتر اسناد رسمی ارتباط الکترونیکی برقرار نمائیم تا به راحتی بتوانند نسبت به انجام امور خود اقدام نمایند
👈پنجم: تسریع در اجرای اسناد رسمی با این توضیح که یکی از مزیتهای سند رسمی خصیصه لازم الاجرا بودن آن است قطعا در صورت تسریع در فرآیند اجرا از جمله شناسایی اموال بدهکاران مردم تمایل بیشتری به سند رسمی نشان خواهند داد
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدامات صورت گرفته در یک سال اخیر را به شرح ذیل اعلام کرد
👈یکم: برون سپاری تقاضای اجرای کلیه اسناد _ رفع نقص ها و اسکن اوراق و مواردی که سابقا پذیرش آنها در صلاحیت اجرای ثبت بود
👈دوم: پرداخت بر خط ۱۰ درصد حق السهم کانون
👈سوم: برقراری سرویس تطبیق اثر انگشت با کارت هوشمند ملی
👈چهارم: طرح سقف گذاری بر درآمد دفاتر اسناد رسمی
در خاتمه خدائیان به اسکن دفاتر سنتی موجود در دفاتر اسناد رسمی برای جلوگیری از سو استفاده های احتمالی ، حذف دفتر درآمد و نیز برخط نمودن واریز مالیات ارزش افزوده به عنوان طرح های آتی اشاره نمود و اظهار امیدواری کرد به زودی این موارد نیز محقق شود.