iran flag

در اجرای تبصره 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی وبا ابلاغ احکام اعضاء ، توسط مدیر کل ثبت استان ، کمیسیون وحدت رویه کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی شروع به کار کرد


بنام خدا


گزارشی از حضور جناب رحمتی زاده مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی به همراه معاون اسناد و مسؤولان حفاظت اطلاعات و بازرسی ثبت استان در محل کانون خراسان جهت ابلاغ احکام اعضای کمیسیون وحدت رویه در اجرای تبصره 2 ماده 66 قانون دفاتر اسناد رسمی کانون سردفتران و دفتریاران استان.


این جلسه رأس ساعت 8 صبح چهارشنبه با قرائت آیاتی چند از سوره مبارکه نور توسط غلامپور سردفتر 39 مشهد آغاز گردید سپس اورعی رئیس هیئت مدیره کانون با نام و یاد خدا و درود به روان بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی و تمامی شهدا و جانبازان دفاع مقدس و آرزوی سلامتی وطول عمر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای به کلیه حضار و مدعوین خصوصأ جناب رحمتی زاده مدیر کل ثبت استان و هیئت همراه خیر مقدم و خوش آمد عرض نمود در ادامه جناب رحمتی زاده طی سخنان مبسوطی به نکات مهمی اشاره نمودند.


غلامرضا رحمتی زاده در این مراسم از همراهی خوب سردفتران ، دفتریاران و کارکنان ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی و صبر و حوصله مردم در اجرایی شدن ثبت آنی در سطح استان قدردانی کرد و گفت تا صبح امروز بیستم آذر ماه ، در مدت 70 روز کاری بیش از 397 هزار سندبه وسیله دفاتر اسناد رسمی خراسان رضوی در سامانه ثبت آنی تنظیم و ثبت شده است که نسبت به تعداد اسناد تنظیمی به صورت دستی در مدت مشابه رشد 10 درصدی داشته است .


وی در بخشی از سخنان خود به جایگاه رفیع دفاتر اسناد رسمی و رتبه شغل سردفتری اشاره نمود و گفت اینکه اسناد تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی مستقلاً و بدون احتیاج به حکمی از محاکم لازم الاجرا است بیانگرجایگاه سند رسمی ودفاتراسنادرسمی می باشد و افزود آیه 286 سوره بقره و ثبت معاملات در دفتر شرعیات نزد مراجع و محضر علما هم حکایت از پیشینه و منزلت شغل سردفتری دارد و از این رو تکلیف همکاران سردفتر در رعایت شأن شغل سر دفتری اسناد رسمی روشن است .


مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با اشاره به قابلیت سامانه ثبت آنی معاملات رسمی گفت پس از ارتباط دفاتر اسناد رسمی در فضای مجازی با ادارات ثبت اسناد و املاک که استعلام و پاسخ استعلام کاغذی و فیزیکی حذف شد ، دسترسی دفاتر اسناد به بانک اطلاعات شهرداری ها و ادارات دارایی برای ارسال استعلام و دریافت پاسخ استعلام در فضایی مجازی و حذف استعلام فیزیکی و تسهیل امور ارباب رجوع در دستور کار سامانه قرار دارد .


رحمتی زاده افزود همانطور که اوراق مصرفی در قطع های مختلف حذف و بصورت مکانیزه یکسان سازی شد موضوع تغییر دفاتر موجود ثبت سردفتر و املاک ادارات ثبت اسناد و املاک و تهیه دفاتر فوق در قطع A4 و مکانیزه هم در دست کار شناسی است .


مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با اشاره به خواسته سران دفاتر اسناد رسمی  در رعایت مصوبه هیات وزیران مبنی بر تقسیم اسناد گفت : با اینکه جلسات کمیسیون تقسیم اسناد در سطح استان تشکیل و مصوبات کمیسیون ها به دستگاه ها مشمول مصوبه و دفاتر حوزه های ثبتی ابلاغ می شود و با اینکه ضرورت خود کنترلی به وسیله همکاران سردفتر و پایبندی به مصوبات کمیسیون ها و نظارت لازم با همکاری بازرسان کانون و ادارات ثبت اسناد و املاک بر اجرای مصوبات وجود دارد، موضوع اجرای مصوبه با بهره مندی از قابلیت های سامانه ثبت آنی در حال پیگیری است


 وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت در اول امسال تعداد116 هزار و 73 مورد از معاملات منقول ، 48 هزار و 291 مورد از معاملات غیر منقول و 295 هزار و 950 وکالت به ترتیب با 68/1 درصد رشد و 37/18 و 29/1 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل در دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده است و در اجرای وظایف ذاتی ادارات ثبت اسناد و املاک و دفاتر اسناد رسمی استان 353هزار و 756 میلیون ریال درآمد با رشد 19/30 درصد نسبت به مدت مشابه  حاصل که به حساب درآمدهای عمومی دولت واریز شده است .


 رحمتی زاده به عملکرد دادگاه انتظامی سردفتران و دفتریاران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق خراسان رضوی اشاره کرد و افزود در هشت ماهه قبل به تخلف 162 سردفتر و دفتریار رسیدگی و 24 سردفتر به انفصال موقت ، یک سردفتر، به سلب صلاحیت62 سردفتر به جریمه نقدی و  57 سردفتر و دفتریار به اخطار کتبی محکوم و 18 مورد قرار صادر شده است . و افزود اداره کل و دادگاه انتظامی سردفتران به هیچ عنوان به دنبال ایجاد زحمت و یا مشکل برای همکاران سردفتر نبوده و قصد و نیت ، صرفاً کمک و ارشاد قانونی همکاران می باشد و گفت خودکنترلی مناسب تر از برخورد انتظامی است و باید به این طریق آسیب زدایی نمود و این خود ما هستیم که شرعاً و قانوناً مکلف و متعهد به رعایت قانون و حقوق دیگران می باشیم و وظیفه کانون هم ایجاد بسترهای پیشگیری از تخلفات و جرایم با آموزش و ارشاد و راهنمایی و غفلت زدایی است .


مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی از اقدام در خرید ساختمان و تامین نیاز فضای اداری کانون و فعال شدن سایت کانون قدردانی نمود و تعیین تکلیف یا تبدیل به احسن دو قطعه زمین کانون که در نقاط مناسب شهر مشهد قرار دارد را خواستار شد.


رحمتی زاده تشکیل کمیسیون وحدت رویه در کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی را فرصت مناسبی برای مشارکت کلیه همکاران سردفتر و دفتریار در اجرای دقیق مقررات در دفاتر اسناد رسمی دانست و بر تلاش ریاست و اعضای هیات مدیره کانون استان در اجرایی شدن بند های هشتگانه ماده 66 و ماده 73 قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران و تحقق خواسته های همکاران سردفتر و دفتریاری تاکید نمود .


وی افزود وجود سردفتران آگاه و آشنا به قانون موجب مباهات و فرصتی مناسب برای دستگاه می باشد که کانون نقش موثری در فرهنگ سازی و امر پیشگیری با آموزش و اطلاع رسانی و نظارت و بازرسیهای داخلی و در موارد لازم تذکر چهره به چهره و غفلت زدایی از تخلفات در حوزه دفاتر اسناد رسمی دارد .


در ادامه اورعی با تشکر از سخنان و نکته نظرات ارشادی  جناب رحمتی زاده ، اشاره نمود تقاضای کانون برای حضور مستمر همکاران ثبت از جمله حضرتعالی و هیئت همراه استفاده از رهنمودها و ارشادات میباشد تا چراغ راهی برای اعضاء کانون و جمیع دفاتر اسناد رسمی استان قرار گیرد ، چراکه هدف همه ما جز ، خدمت به خلق و رضایست خداوند متعال نبوده ونخواهد بود.


سپس صدیق غفاری ، عضو دادگاه انتظامی سردفتران ، مجددأ از حضور حاضرین تشکر نمود و با اشاره مدتی که ایشان در دادگاه انتظامی در خدمت جناب رحمتی زاده بوده ، گفت : هیچگاه  نیت دادگاه انتظامی ایجاد زحمت و مشقت برای همکاران سردفتر نبوده بلکه آنچه باعث زحمت سران دفاتر اسناد رسمی می گردد کاستی ها و عملکرد خود آنهاست و مدیرکل ثبت استان و دادستان محترم ، آقای خدادادی در تمامی اوقات و همه پرونده ها با سعه صدر، همواره  در مقام حمایت از سران دفاتر برآمده و حتی جناب دادستان به رغم کیفرخواست صادره مکرر در جلسات دادگاه ، از سردفتران دفاع کرده و شخصیت و عملکرد سوابق دفاتر اسناد رسمی و سردفتران را به دادگاه متذکر شده اند و همین سعه صدر موجبات آسیب کمتر سردفتران و دفتریاران را در آراء صادره فراهم آورده


ایشان از مساعدت ها وهمکاری و پشتیبانی اداره کل ثبت و در رأس آن جناب رحمتی زاده تشکر نمود و تقاضا نمود این حمایت با جدیت بیشتری ادامه یابد چراکه هرکجا بین ثبت و کانون  فاصله ای ، ایجاد شده  موجبات و زمینه بروز مشکلات فراهم آمده و از  نزدیکی بیشتر کانون و ثبت سران دفاتر بهره های فراوانی را نصیب خود نمودند  و باعث تقویت کانون گردیده و در نهایت ، حمایت ثبت و مدیر کل محترم  ضمن اعتبار بخشیدن به این حوزه، کاستن مشکلات و آسیب ها را در پی خواهد داشت .


همچنین ، به تقاضای جناب رحمتی زاده حاضرین سوالات خود را مطرح نموده و ایشان جواب های  لازم را در زمینه سوالات مطروحه پاسخ دادند از جمله در پاسخ سوال آقای پنجتنی مبنی بر روال ارائه احکام صادره کمیسیون وحدت رویه و تایید آنها توسط سازمان فرمودند استان خراسان بعنوان پیشگام این امر مکلف است با مطالعه ، آرایی جامع و عالمانه و شفاف و بدون خدشه صادر نماید و در این امر، ثبت آمادگی اعزام کارشناسان هر سوال را در زمینه مربوطه  داراست.


در انتها مجددأ اعلام نمودند سیستم آسیب زدایی می بایست از خود کنترلی آغاز گردد و انفصال نه تنها باز دارندگی نداشته بلکه این خود ماهستیم که شرعأ و قانونأ مکلف و متعهد به رعایت قانون و حقوق دیگران میباشیم و وظیفه کانون ایجاد بسترهای پیشگیری از تخلفات و جرائم با آموزش و ارشاد و راهنمایی و غفلت زدایی  است .


ابلاغ اعضاء کمیسیون وحدت رویه توسط جناب رحمتی زاده و هیئت همراه به آقایان صدیقی غفاری سردفتر 124 مشهد و دکتر پنجتنی سردفتر 49 مشهد و قلی زاده سردفتر 48 مشهد و دکتر غلامپور سردفتر 39 مشهد و محمدی سردفتر 118 مشهد و رشد سردفتر  181 مشهد و مرجانی سردفتر 12 مشهد و عضو علی البدل آقای ابریشمی 218 مشهد اعطا گردید و  جلسه با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد خاتمه یافت.


 در همین جا از کلیه همکاران و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی دعوت می گردد سوالات خود در موارد اختلاف رویه در حوزه دفاتر اسناد رسمی را به کانون سردفتران و دفتریاران خراسان رضوی ارسال، تا برابر آیین نامه کمیسیون وحدت رویه در نوبت بحث و بررسی و اعلام نظر مشورتی و یا رای وحدت رویه قرار گیرد


 

بدون نظر
  1. بر سر انم گر زدست براید ... می گوید

    بسیار خجسته شدیم … کاش همین اندازه به کمیسیون تقسیم اسناد هم توجه میشد تا دیگر دغدغه ی حفظ شان شغل شریف سردفتری را نداشتیم ….جناب رحمتی زاده بالاخره بررسی سامانه ثبت آنی برای تقسیم اسناد کی میخواهد تمام شود …؟

  2. سید مهدی بدیعی می گوید

    با سلام
    انشالله باعث خیر و برکت باشد .

  3. امیر لعل نوری دفتریار 61 مشهد می گوید

    با سلام
    از زحمات بی دریغ و خالصانه هیات مدیره که شخصا” از نزدیک شاهد آن بوده ام سپاسگذارم ان شاء اله ادامه راه هم همنطور باشه

  4. سردفتر خوب می گوید

    متن تشکرات روسا و اعضاء و شرکت کنندگان در جلسه فوق از یکدیگر را مختصر تر هم می توانستید بنگارید. با تشکر از زحمات فراوان دوستان موفق و موید باشید.

  5. ازایوان طلا می گوید

    سلام ازتلاش هیت مدیره درارایه خدمت به کلیه همکاران کمال سپاسگذاری رادارم عزیزان موفق باشید

  6. همکار می گوید

    با سلام و سپاس از کلیه دوستانی که در ثبت و کانون زحمت می کشند.
    سوال : برابر وحدت رویه کانون تهران نیازی به تاریخ فوق سند نمی باشد ولی درج تاریخ ذیل سند الزامی است و این امر قانونی و منطقی است ولی تعدادی از همکاران در اسناد جدید تاریخ ذیل سند را نمی زنند تکلیف چیست؟ سامانه ثبت آنی نگفته ذیل سند نباید تاریخ داشته باشه بلکه قسمتی دارد که در آن می باست تاریخ امضاء را تایید کرد پس چرا همکاران قسمت ذیل سند تاریخ نمی زنند ؟

  7. همکار سردفتر می گوید

    باسلام
    لطفا درمورد نقد وبررسی طرح اصلاح قانون دفاتر که درکمیسیون حقوقی مجلس درحال رسیدگی است وپستی نیزدراین سایت برای این موضوع درنظرگرفته شده بود بازهم بنویسید واینکه ما کجا می توانیم دراین خصوص نظربدهیم وازنظرات همکاران باخبرشویم .زیرا این موضوع خیلی خیلی مهم است .

  8. همکار سردفتر می گوید

    با سلام.بنده یکی از کسانی میباشم که موافق تقسیم اسناد واقعی بطور عادلانه میباشم و شایسته است که در بحث تقسیم کردن اسناد نه فقط اسناد رهنی بلکه اسناد قطعی اتومبیل،تعهد اتحادیه ها و…. نیز تقسیم شوند.بطور مثال در دفتر بنده در ماه ۵ سند قطعی اتومبیل تنظیم میگردد اما در بعض دفاتر همکاران روزی ۴۰ الی ۵۰ سند قطعی اتومبیل یا تعهد اتحادیه تنظیم میگرددو….

  9. هادی می گوید

    سلام برتمامی همکاران گرامی امیدوارم عزیزان گرامی در کمیسیو ن که مسلما از اعضا برجسته وفهیم میباشند ودارای سوابق ومدارک علمی بالایی میباشند موفق باشند اما نکته اساسی این است که بسیاری از بخشنامه های صادره از جانب مراجع ذیصلاح عملا متروک پیش پا افتاده متناقض وفاقد وجاهت حقوقی میباشند ودر بسیاری موارد شاهد این هستیم که فقط برای مچ گیری بازرسان ثبتی میباشد که از بازرسی فقط وفقط جنبه شکلی آن رافهمیده اند واین رادستاویز قرار داده اند همکاران گرامی بیابید بایک همت مضاعف شغل سردفتر ی که مسلما یکی از نمونه های بارز خصوصی سازی میباشد را به جایگاه اصلی آن برسانیم عملا اسناد تنظیمی کلیشهای شده عزیزان همکار تا حالا چند تا سند وصیت ، هبه حق انتفاع و…. نوشته اید علت چیست این شغل تضمین کننده امور حقوقی مردم است تاباخیال راحت وآسوده اسناد خود راتنظیم ومصون از اعتراض وانکار باشد حالیه چه کنیم باسختگیری های نابخردانه ما یک جامعه بسیار قدرتمند وپشتوانه معاملات وتضمین خاطر مردم ونهادهای جامعه هستیم تا خللی وظلمی نسبت به اشخاص صورت نپذیرد متاسفانه این شغل بازیچه دست قرار گرفته هر کس به فراخور حالش سنگی به آن میزند عده ای به دفتر خانه بعنوان محل چپاول مینگرند ،عدهای از آن بعنوان تجارت خانه یاد میکنند ، متاسفانه عده ای هم بدون در نظر گرفتن مسولیتهای آن فکر میکنند که ارث پدر یشان را به سردفتر هدیه داده اند والحق که چه مسیبتها میکشد سردفتر راستگو ودرستکار از خداوند منان توفیق خدمت رسانی به هموطنان گرامی راخواستارم

  10. دفتر 146 مشهد می گوید

    با سلام و تشکر فراوان خدمت جناب آقای رحمتی زاده و جناب آقایان صدیق غفاری و دکتر پنجتنی بخاطر پیگیری ایشان در امور تقسیم اسناد .چه خوب میشود تقسیم اسناد فقط به اسناد رهنی خلاصه نشود و تمامی اسناد مورد توجه قرار گیر.با تشکر

  11. کاتب بالعدل می گوید

    سلام منم با نظر همکارمون در مورد تقسیم اسناد موافقم،بدلیل اینکه:۱-اولا تمام بحث تقسیم اسناد که به اسناد رهنی معطوف شده،طبق قانون فقط اسناد بانکهای دولتی باید تقسیم شود و غیر از معدود بانکها اکثرا خصوصی هستند.۲-اسناد اتومبیل و.. هم دفاتر خاصی آنها را تنظیم میکنند و فساد در آن اسناد اعم از سفید امضا و جعل امضا خیلی بیشتر است.نتیجتا اینکه در بحث تقسیم اسناد نگاهمان کلی و منطقی باشد و به نحوی نباشد که فقط به اسناد رهنی نظر داشته باشیم بلکه تمامی اسناد تقسیم شوند.

  12. سردفتر می گوید

    با سلام وتبریک خدمت دوستان .لطفا در مورد انتخاب این دوستان در صورت امکان توضحاتی درج شود . آیا بر اساس صرف شناخت هیئت مدیره انتخاب شده اند یا صلاحیت علمی و عملی یا ارتباطات ؟

  13. شاكي می گوید

    دوست عزیزم شک نکنید برخی از دوستان منتخب فقط و فقط با ارتباط انتخاب شده اند کما اینکه پرونده انتظامیشان مملو از تخلفات حاضر و سابق است و سردفتران شریف بسیاری حتی در أعضا هیئت مدیره بوده اند که لیاقتشان خیلی بیشتر بوده ، خدا بحق أین لیالی عزیز برخی را إصلاح کنه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.