iran flag

دیدار جمعی از سردفتران اسناد رسمی استان خراسان رضوی با خانم مولاوردی معاونت ریاست جمهوری درامور زنان وخانواده:

 

 

عصرجمعه 14/6/1393 جمعی از سردفتران اسناد رسمی خراسان رضوی در دیدار با خانم مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان وخانواده در محل ساختمان دادگستری موضوعات مختلفی در خصوص حقوق زنان و امور صنفی مربوطه را مطرح نمودند.

 

 

مولاوردی آمادگی کامل خود را جهت پیگیری موضوعات کارشناسی شده در دولت اعلام نمود

در این دیدار ابتدا دکتر پنجتنی ضمن معرفی همکاران با اشاره به تحولات مثبت ایجاد شده در حقوق ماهوی مانند محاسبه مهریه به نرخ روز موضوع ماده 1082 قانون مدنی و امکان دریافت خسارت تاخیر تادیه در مورد چک و وجه نقد در قانون آئین دادرسی وقانون چک  و تسری سهم الارث زن به بهای عرصه غیرمنقول موضوع ماده 947  قانون مدنی متعاقب فتوای مقام معظم رهبری وغیره تداوم این تحولات را خصوصا در حوزه حقوق زنان ضروری دانست.

ایشان افزود: اولا، با توجه به تلاش وحمایت دولتها از زنان سرپرست خانوار و اختصاص بودجه به این منظور ضرورت دارد که ماده   949  قانون مدنی اصلاح و در مواردی که زن وارث منحصر شوهر می باشد ارث وی به یک هشتم ویک چهارم ماترک محدود نشود و مازاد بر این نصاب از دست زن خارج نشده و به او اختصاص یابد.

ثانیا، غیر منطقی است فردی که حق دارد همه اموال خود را هبه کند از وصیت مازاد بر 3/1 اموال خود محروم گردد لذا محدودیت ماده 843 قانون مدنی در خصوص وصیت مانند سایر کشورها لازم است بر طرف شود.

در انتها، ایشان به مضرات انجام طلاق عادی وخطرات آن برای زن و فرزند یا فرزندان اشاره نمود و منع قانونی وجرم دانستن طلاق عادی  را ضروری دانست.

 سپس آقای دکتر غلام پور از خانم مولاوردی درخواست کرد از صنف سردفتران حمایت بیشتری بعمل آورند. ایشان یکی از مواردی را که همت بیشتر دولت را می طلبد اجرائی کردن قانون پیش فروش آپارتمان ها دانست.

ایشان اشاره کردند که اجرای این قانون مورد نیاز جامعه است و امید است که زودتر اقدام شود و تاخیر جائز نیست.

 سخنران بعدی دو موضوع را مورد اشاره قرار داد. اول، جلوگیری ازحذف ماده 69 قانون دفاتر و دوم، رفع اشکالات سامانه.

در ادامه اقای خسروی مطالبی را در خصوص ضرورت ارائه اطلاعات لازم جهت شناخت دولت از مشکلات و ظرفیت های دفاتراسناد رسمی  ارائه نمودند.

ایشان همچنین نظر خود را در خصوص واگذاری مدیریت کلان دفاتربه قوه مجریه اعلام نمود.

سپس خانم نظری مطالب مبسوطی راجع به ضرورت ارتقاء حقوق زن و رفع تبعیض بیان کردند.

خانم نیک پسند اولین سردفتر زن در خراسان سخنران بعدی بودند. ایشان ضمن اعلام عدم تعادل بین پرداختی سردفتران به کانون وخدمات دریافتی، برآورده کردن توقعات سردفتران را حق آنها دانست.

نکته دیگر مورد اعتراض و اشاره توسط خانمهای سردفتر شرکت کننده در این جلسه محروم بودن آنان از بیمه کردن فرزندانشان اعلام شد این محرومیت  در حالی است که بانوان  سردفتر تعهدات مالی  وپرداختی مساوی با مردان دارنداقای دکتر نوربخش نیز در جلسه حضور داشته و مطالب مبسوطی در خصوص حقوق شهروندی بیان نمودند.

ایشان در ادامه اظهار داشتند: امید است در تدوین نهائی حقوق شهروندی نکاتی که طراحان اولیه منجمله بنده ارائه داده ام مورد توجه قرار گیرد شایان ذکر است آقایان سید جلال میرشفیعی و سید حسن ارتضاء نیز در جلسه حضور داشتند و نکات مورد نظر آنها طبق هماهنگی اولیه از زبان سخنرانان بیان گردید.

در ادامه شهیندخت مولاوردی ضمن تبریک عید وایام فرخنده اظهار داشت: در یک ساله اخیر مسائل سردفتری در دستور کار دولت نبوده مگر بعضی مسائل خاص که غیرمستقیم مرتبط با این حوزه بوده است.

وی افزود: این امادگی کامل وجود دارد تا موضوعات کارشناسی شده را  دریافت و در در زمان خود پیگیری نمایم.

ایشان به ضرورت حمایت از حقوقدانان ومن جمله سردفتران اشاره نمودند و اظهار امیدواری کردند: این موضوع در طرحها و لوایح در دست تهیه پیش بینی و مورد توجه قرار گیرد. و همچنین خاطر نشان کردند که در جریان مسایل و تحولات اخیر در زمینه ثبت آنی اسناد در در دفاتر قرار دارند.

مولاوردی ا ز بررسی نهائی لایحه  تامین امنیت زنان در مقابل خشونت در دولت خبر داد واشاره نمود: ما لوایح لازم برای حمایت از حقوق زن را پیگیری می کنیم.

ایشان بعنوان نمونه به تلاش برای حذف تبصره ماده 26 قانون حمایت از کودکان بدون سرپرست و در خصوص ازدواج سرپرست با فرزند خوانده اشاره نمودند و اظهار داشتند: لایحه بیمه زنان خانه دار در دولت تهیه شده و بزودی ارائه خواهد شد و تلاش می کنیم در حد توان تبعیض های قانونی موجود در حوزه زنان کاهش یابد خصوصا در مورد خانمهای سردفتر ودفتر یار.

معاون رییس جمهور در خاتمه بیان داشتند: من خود را متعلق به مجموعه سردفتری می دانم و در حد توان از فرصت موجود در جهت تسهیل شرایط این حرفه استفاده خواهم نمود.

بدون نظر
  1. سردفترمشهدی می گوید

    مسولان کانون فراموش کردند با رای ما سردفتران انجا نشستند چرا اطلاع رسانی نشده چنین دیداری ازسوی دولت برنامه ریزی شده تا خانم های بیشتری بتوانند حضور پیداکنند جلسه در مورد حقوق بانوان و این همه اقای درجستجوی شهرت و مطرح شدن متاسفم برای کانون

  2. بهرام قاسمعلی می گوید

    باسلام ووقت بخیرخدمت شماعزیزان.آیادراون جلسه دفتریاران عزیزهم حضورداشتند؟آیاازدفتریاران نظراتشان موردتوجه قرارگرفت؟ارادتمندشماعضوهیات مدیره جامعه گلستان

  3. سردفتر می گوید

    با عرض لام و خسته نباشید نکته حائز اهمیت دیگری که از طرف خانمهای سردفتر در جلسه فوق مورد بحث قرار گرفت موضوع تقسیم اسناد بود که امیدواریم با همکاری اعضا محترم کانون هر چه سریعتر منتج به نتیجه کردد انشا اله

  4. مصطفي مشهدي دفتريار دفتر 1 مشهد می گوید

    واقعا” متشکریم از خانم نیک پسند که به حق واقعی ترین صحبت و کارآمد ترین صحبت را راجع به کیفیت نامباسب خدمات کانون ارائه کردند به نظر بنده سایر عزیزان هم عکس بسیار قشنگی گرفتند

  5. سردفتر می گوید

    اقایون مسئول جناب اقای دکتر پنج تنی ما امیدمون جهت تحقق تقسیم اسناد شمایید لطفا نگذارید این خواسته ی ما چند سال به طول بینجامد و افراد ذینفع به ریش ما بخندند خواهش می کنیم در روند کار تسریع نمایید

  6. سردفتر می گوید

    همکاران محترم کسانی که با این نظر که کانون بایستس گزارشی از عملکرد خود مخصوصا در زمینه تقسیم اسناد ارائه نماید موافق هستند نظر خود را اعلام نمایند

  7. سردفتر می گوید

    جناب اقای پنج تنی به عنوان رییس کانون می بایستی مطالب مهمتری را عنوان می کردند موارد مطروحه از طرف ایشان اصلا راجع به صنف سردفتری نبوده تازه می فرمایید که موضوع تقسیم اسناد را نیز خانمها مطرح کردن ؟؟؟؟؟؟؟؟

  8. سردفتر می گوید

    اعضای محترم کانون ما سردفتران و دفتریاران فقط و فقط به دلیل این که شعار انتخاباتی شماها راه اندازی کمیته تقسیم اسناد بود به شما رای دادیم خواهشمنیم حداقل به تحقق شعار خودتون یایبند باشید و تلاش نمایید و گزارشی نیز از عملکرد خود در این زمینه به صورت کتبی در سایت قرار دهید

  9. سردفتر می گوید

    اعضا محترم کانون ثابت کنید با تقسیم اسناد موافقید و از وضعیت کنونی راضی و ذینفع نیستید

  10. سردفتر می گوید

    اصلا اعضا محترم وقت می ذارن که این موارد رو بخونن

  11. ناشناس می گوید

    یکی از کسانیکه مثل کمپاین به هر قیمتی اسناد رهنی سطح شهر رو درو میکنه همون آقایی که بین آقای پنجتنی و میرشفیعی ایستاده . جای تشکر داره از کسانیکه این هماهنگی رو جهت انتقال خواسته های سردفتران و دفتریاران رو بعمل آوردند اما میشد از افراد خوشنامی در عرصه سردفتری دعوت بعمل آورد. مگه نه آقای بدیعی !

  12. ناشناس می گوید

    چرا این جلسه مسکوت مانده و فقط عده ای کمی از سردفتران در ان شرکت نموده اند ؟چرا در سایت اطلاع رسانی نشده که همکاران مشکلاتشان را بیان کنند و حال این مشکلات از جانب کانون به خانم مولاوردی انتقال یابد ؟ واقعا متاسفم

  13. ناشناس می گوید

    دکـــــــــــــــتـــــــرغلامپور و دکــــــــــــــــــتر پنجتنی تقسیم اسناد را پیگیر شوید

  14. همکار می گوید

    از شما بخاطر پیگیری حقوق مان متشکریم و نیز از خانمها ی سردفتر بخاطر دفاع از حقوق ما زنان سردفتر کاشکی درخصوص برخورد های تبعیض آمیز برخی از کارکنان ثبت با خانمها نیز می گفتید و نیز از کانون محترم خواهشمندیم مسئله تقسیم اسنادراپیگیری نماید ما که خسته شدیم از بس گفتیم به شما رای دادیم تادنبال حقوق از دسته رفته مان باشید

  15. مجتبی تقی زاده 94 مشهد می گوید

    با سلام
    از قول آقای دکتر پنجتنی نقل شده است که
    ((غیر منطقی است فردی که حق دارد همه اموال خود را هبه کند از وصیت مازاد بر ۳/۱ اموال خود محروم گردد لذا محدودیت ماده ۸۴۳ قانون مدنی در خصوص وصیت مانند سایر کشورها لازم است بر طرف شود))احتمالا حرف ایشان ناقص نقل شده باشد.
    تعجب می کنم آیا در مقام استدلال باید صرفا قانون را غیر منطقی دانست.آیا این مصادره به مطلوب نیست؟ مستندات فقهی وصیت مازاد بر ثلث را چه کنیم ! از کدام کشور کپی برداری کنیم که منطقی شود ! یاد مرحوم استاد دکتر کاتوزیان گرامی باد می گفت : حتی امروز نیز نظرات سالیان پیش فقیهان امامیه از برخی نظرات حقوقدانان غربی مترقی‌تر است.» دوستان حقوقدان راه ایشان را پیش بگیریم و مستند و مستدل اظهار نظر حقوقی کنیم

  16. مصلح خیراندیش می گوید

    سلام علیکم
    جناب پنجتنی عزیز و بزرگوار، براساس کدام منطق “غیرمنطقی است فردی که حق دارد همه اموال خود را هبه کند از وصیت مازاد بر ۳/۱ اموال خود محروم گردد”…؟!

  17. همکارشهرستانی می گوید

    باسلام راستش مسئول یادشده قبلا سردفتربوده والان حیطه مسئولیتشان اصلا دفترخانه نیست وگفتن مطالب مربوط به صنف سردفتری به نظربنده بی نتیجه است بهتراست مسئولین کانون با مسئولینی که تاثیرگذارهستنددرآینده شغلی دفترخانه دیدارکنندمثلا با اعضای کمیسیون حقوقی مجلس که قانون جدیددفاترزیردست آنهاست

  18. جمعی از سردفتران می گوید

    با سلام و خسته نباشین ما جمعی از سردفتران با ارائه گزارش کانون در رابطه با تقسیم اسناد کاملا موافقیم و اصولا باید کانون در مورد هر گونه اقداماتی که انجام می دهد گزار ش و نتیجه ان را اعلام نماید چون تک تک ما در قبال رایی که دادیم ذیحق می باشیم

  19. ناشناس می گوید

    از خانم نظری و نیکپسند بابت دفاع از حقوق زنان و نیز مطالبات سردفتران تشکر میکنیم فقط خواهشمندیم کانون موضوع تقسیم اسناد را پیگیری کند.

  20. دفتریار وراننده تاکسی تلفنی می گوید

    من بعنوان یک دفتریار ازاعضای کانون گله مند هستم وتقاضا دارم حرکتی درجهت تقسیم اسناد بردارند تازمانیکه تقسیم اسناد بود الحمداااه درآمد نسبی بود وخوب بود واززمانیکه بعضی از آقایان سردفتر فقط منافع خود رامیبینند ودیگران رانمی بینند وله میکنند نبایستی دراین جلسه مهم شرکت میکردند برای اعضاکانون متاسفم که اطلا ع رسانی نکردند وخودسرانه عمل کردند وبهترین فرصت راازدست دادند وکاش ازاشخاصیکه خوش نام نبودند دراین جلسه دعوت نمی کردند

  21. پنجتنی سردفتر 49مشهد می گوید

    با سلام
    واحترام به دوستان گرامی
    ساعت ۲ بعد از ظهر روز جمعه
    متعاقب تلاش دوستان وتماس قبلی اقای دشتی امکان ملاقات با معاونت محترم رئیس جمهور قطعی شد لذا:
    ۱= چون اکثریت اعضاء هیئت مدیره با توجه به زمان کمی که بود موفق به حضور نشدند ملاقات تحت عنوان عدهای از سردفتران انجام شد ونه کانون .
    ۲= عدهای از دوستان بدلایل مختلف منجمله کمی وقت علی رغم تماس موفق به حضور نشدند مع الوصف تشکیل جلسه سودمندبود وبر عدم تشکیل ان ترجیح داشت
    ۳= بنده حد اقل با یک دفتر یارخانم که تلفن شان را داشتم تماس گرفتم ولی ایشان امکان حضور نداشت
    ۴=خانم مولاوردی بشرط اینکه موضوعات مطروحه کارشناسی شده باشد اراده پیگیری موضوعات صنفی را نیز اعلام نمودند لذا همه همکاران اعم از اقا وخانم وسردفتر ودفتر یار وشهیر وگمنام برای طرح بسته های کارشناسی شده فرصت مساوی خواهند داشت
    ۵=همکاران ما تا ابلاغ سردفتریشان لغو نشده عضو کانون محسوب شده و مورد احترام هستند اگر یکی از انها کار خلافی انجام میدهد طرح شکایت وگزارش در مجاری قانونی حق همکاران است اما قبل از اثبات تخلف یا جرم جاری کردن اصل برائت وظیفه همکاران می باشد

  22. پنجتنی سردفتر 49مشهد می گوید

    با سلام
    در ادامه کامنت قبلی به عرض میرسد که تلاش در جهت اصلاح حقوق ماهوی خصوصا حقوق زنان با تلاش در جهت تقسیم اسناددر تضاد نیست به نظر من سردفتران ودفتریاران سربازان خط مقدم حقوق مدنی هستند و باید در این زمینه پیشرو باشند

  23. ازایوان طلا می گوید

    برای کانون خودمون متاسفم که اولا تقسیم اسناد راپشت گوش انداختند ثانیا هرشخص رابرای شرکت دراین جلسه مهم دعوت نکنید۰۰۰۰۰ثالثا برای همکاران خودم متاسفم که هنوز ریاست کانون رانمی شناسند وبرای کانون هم متاسفم که اعضای کانون را بعدازیکسال واندی هنوز معرفی نکردند

  24. سردفتر می گوید

    در پاسخ به توجیهات جناب پنجتنی باید گفت چطور است که دستورات اداره ثبت مبنی بر ارائه گزارش و یا آمار خاصی در عرض چند دقیقه به اطلاع کلیه همکاران محترم از طریق سیستم پیامک میرسد اما تشکیل همچین جلسه مهمی به بهانه کمبود وقت تنها به اطلاع معدود همکارانی میرسد که خدا را شکر از لحاظ مسائل مالی و میزان درآمد هیچ مشکلی نداشته و در زمره سردفتران مرفه هستند.بسادگی میتوان فهمید که آقایان فقط و فقط در فکر منافع شخصی خودشان بوده اند و بس.بالاخره روزی در جایی باید پاسخگوی آرای کسانیکه به ایشان رای داده اند باشند و همین ما را بس است.

  25. حسینی می گوید

    کانون محترم ما را به خیر تو امید نیست پس لطف کن شر مرسان…

  26. پنجتنی سردفتر 49مشهد می گوید

    با سلام
    جناب تقی زاده جناب مصلح خیر اندیش پاسخ مبسوط بر نکات وارده در مقاله (تئوری حاکمیت اراده در حقوق قراردادها با رویکرد وصیت )نوشته بنده که در شماره۱۱۳ مجله کانون به چاپ رسیده به همراه دیدگاههائی همسو از فقهای بزرگی مانند سید مرتضی را مشاهده فرما ئید

  27. دفتر یار شهرستان می گوید

    همکاران عزیز این موضوع تقسیم اسناد باز دو سال دیگه موقع انتخابات داغ داغ داغ می شه این دفعه باید به چشم بازتر رای بدیم تا مورد تمسخر افراد سود جو واقع نشیم استاد ارجمند جناب اقای پنج تنی چرا در جوا بیه خود ازعملکرد کانون راجع به موضوع تقسیم اسناد که مورد سوال اکثریت بود بحثی به میان نیاوردند

  28. دل شکسته می گوید

    من می گم که چون عبارت تقسیم اسناد خیلی خوشگله همه مون یه قاب طلایی بگیریمش و نصب کنیم تو ی دفترامون هی بهش نکاه کنیم و لذت ببریم

  29. خوش خیال می گوید

    خیلی جالبه همه ما می دونیم که از اشخاصی توقع داریم که موضوع تقسیم اسناد رو پی گیری کنن که عملا باید ما رو در در امد خودشون سهیم کنن ای وای بر ما این ارزویی بیش نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.