iran flag

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سنندج: سالانه 10 میلیون نوع خدمت ثبتی در کشور انجام می‌شود

 

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ماشاالله گرامی پیش از ظهر امروز در همایش سه جانبه سازمان‌های ثبت اسناد و املاک، اوقاف و امور خیریه و جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری که پیش از ظهر امروز به صورت منطقه‌ای در سنندج برگزار شد شرکت در این همایش و حضور در کردستان را توفیقی برای خود دانست و اظهار کرد: از سال‌ها دور مشکلات پایداری بین منابع طبیعی و اوقاف وجود داشت که برای رفع آن قوانین مختلفی نیز تصویب ولی متاسفانه هیچگاه این قوانین کارگشا نشدند.

وی افزود: در همین راستا با تفاهم سه جانبه‌ای که بین این سه دستگاه و با هدف تعیین تکلیف اراضی رفع این مشکلات صورت گرفت، موفق شدیم این دو سازمان را کنار هم و با تعامل و همفکری بخش زیادی از مشکلات آنها را رفع کنیم.

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه به منظور عملیاتی کردن این مهم این تفاهم‌نامه در استان‌های سراسر کشور اجرا و یا در حال اجرا است، تصریح کرد: متاسفانه این اختلافات بین دو سازمان در کشور موجب شده بود، اشخاصی سودجو به منابع ملی دست‌اندازی کنند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.

گرامی تصریح کرد: برای جلوگیری از تجاوز این اشخاص به عرصه‌های ملی این تفاهم‌نامه انعقاد و کار به صورت ویژه و گسترده در سطح استان‌ها دنبال می‌شود.

وی اظهار کرد: مسئولان هر دو دستگاه براساس این تفاهم‌نامه به بررسی اراضی می‌پردازند و با توجه به قوانین و ضوابط سازمانی که دارند، نسبت به تعیین تکلیف اراضی اقدام و بعد از توافق دو دستگاه زمین به اسم یکی از آنها ثبت و این کار مانع از تصرف اراضی ملی از سوی سودجویان خواهد شد.

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه این مشکل تقریبا در کل کشور حل شده است، اظهار کرد: اگر در استانی موارد خاصی وجود داشته باشد که استان قادر به تعیین تکلیف آن نباشد، پرونده در این جلسات منطقه‌ای و در صورت نیاز در کمیته‌ سه جانبه در مرکز مطرح و راهکاری برای رفع آن ارائه می‌شود.

تعیین تکلیف 70 درصد از اراضی مورد اختلاف

گرامی به ارائه آماری در مورد میزان تثبیت اراضی اختلافی بین این دو دستگاه پرداخت و بیان داشت: بیش  از 70 درصد از اختلافاتی که در این راستا در سطح کشور بین دو سازمان وجود داشته خوشبختانه حل شده و اراضی تعیین تکلیف شده است.

به گفته وی، مابقی اراضی مورد اختلاف نیز با جدیت خاصی برای تعیین تکلیف شدن در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم تا پایان سال‌جاری شاهد تحقق و عملیاتی شدن کامل آنها باشیم.

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مورد صدور سند تک برگی نیز اظهار کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مرجع تثبیت مالکیت است و باید از املاک مردم دفاع و حامی املاک آنها باشد.

وی تصریح کرد: طی 100 سال فعالیت این سازمان از آغاز تشکیل تا کنون تمام اقدامات در قالب دفاتر سنتی نوشته شده است و امروز با توجه به پیشرفت تکنولوژی دیگر این روش‌های سنتی جوابگوی خواسته مردم نیست.

گرامی با بیان اینکه هر چه زمین ارزشمندتر می‌شود کار این سازمان نیز سخت‌تر می‌شود و عرصه برای دست‌اندازی و جعل از سوی سودجویان افزایش می‌یابد، اظهار کرد: تسریع به کار مراجعین و ارتقای سطح کیفی دو نیاز ضروری برای دستیابی به اهداف و خدمت بهتر به مردم در حوزه کاری سازمان است.

تشکیل بانک املاک در کشور

به گفته وی، برای تحقق این مهم اطلاعات کل کشور از دفاتر رسمی استخراج و بانک املاک تشکیل شده است.

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: بانک املاک، بانک مالکیت کل افرادی است که املاک خود را ثبت کرده‌اند و با این کار بستر را برای اجرای سه شاخصه مهم سرعت، دقت و کیفیت به نحو مطلوب در کشور فراهم کرده است.

گرامی با تاکید بر فرایندهای طولانی چهار تا شش ماه، این کار امروز در کمتر از یک ساعت اجرا می‌شود گفت: مشکلی که الان در این حوزه داریم با توجه به اینکه دوره گذر را طی می‌کنیم این است که نقشه مالکیت کاداستری باید جانمایی شود.

وی با بیان اینکه نقشه‌هایی که در گذشته تهیه شده به صورت محلی بوده است، گفت: در حال حاضر نقشه هر ملک روی کاداستری کشوری قرار می‌گیرد و هر ملکی در نقشه جهانی تفسیر می‌شود.

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: با این کار مشخص می‌شود که این ملک در کدام محل، شهر، استان، منطقه، کشور و جهان قرار گرفته است.

گرامی با بیان اینکه اسناد تک برگ جای ملک را روی کره زمین نشان می‌دهد گفت: بیش از 30 میلیون نفر در کل کشور سند مالکیت دفترچه‌ای دارند.

وی خاطرنشان کرد: با انجام فرایند الکترونیکی کردن کارهای این 27 میلیون مراجع را به 4 میلیون نفر کاهش داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سالانه این سازمان 10 میلیون خدمت مختلف را به مردم ارائه می‌دهد، گفت: برای این 10 میلیون خدمت 27 میلیون نفر به سازمان و ادارات مختلف ثبت املاک در سراسر کشور مراجعه می‌کنند.

مدیرکل امور املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پایان تصریح کرد: صدور سند مالکیت کاداستری در قالب طرح کاداستر و با هدف بالابودن ضریب امنیت این سیستم و سرعت در پاسخگویی به مراجعین ثبتی اجرا و با مکانیزه کردن خدمات ثبتی، ثبت سنتی را به سمت ثبت نوین هدایت می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.