iran flag

معاون دادگستری خراسان رضوی: تشکیل کمیسیون پیشگیری از زمین خواری ضروری است


ایرنا – مشهد  معاون امور اجتماعی، فرهنگی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: تشکیل کمیسیونهای حقوقی پیشگیری از جرائم زمین، مسکن و زمین خواری در ادارات و سازمانها ضروری است.

'سیدامیر مرتضوی' روز پنجشنبه در نشست کارگروه استانی مبارزه با زمین خواری افزود: با تشکیل این کمیسیونها قبل از طرح شکایت با انجام اقدامات کارشناسی و پیشگیرانه از بروز و افزایش تخلفات در این بخش جلوگیری می شود لذا شاهد کاهش حجم تخلفات خواهیم بود.

وی در ادامه همچنین گفت: داد: مرحله سوم رفع تصرف اراضی جنوبی مشهد تا پایان امسال اجرا می شود و مرحله دوم آن نیز حدود یک ماه پیش اجرا شد.

رفع تصرف از زمینهای ملی و منابع طبیعی منطقه خسروآباد واقع در ارتفاعات جنوبی مشهد در پی حکم شورای حفظ حقوق بیت المال اجرا شد.

این حکم شامل 12 مورد ساخت و ساز در مساحت بیش از 20 هکتار از زمینهای ملی و کمربند سبز مشهد است. در مرحله نخست 9 مورد حکم رفع تصرف در این محدوده اجرا شده بود.

معاون دادگستری خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: 'مجتمع ویژه رسیدگی به تخلفات زمین و مسکن' ظرف یک ماه آینده در مشهد فعالیت خود را آغاز می کند.

وی افزود: با راه اندازی این مجتمع با ترکیب هشت قاضی و شعب ویژه دادسرا بطور خاص به تخلفات این بخش رسیدگی می شود.

مرتضوی گفت: عزم دستگاه قضایی و مسوولان ذیربط برای مقابله با معضل زمین خواری و پیشگیری از تخلفات در این بخش جدی است.

وی افزود: به دلیل کمبود امکانات و نیرو از ظرفیتهای قانونی این بخش استفاده مناسب صورت نمی گیرد لذا باید با ایجاد بسترهای لازم از این پتانسیلها برای مقابله با معضل زمین خواری بهره گرفت.

مدیرکل اداره ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: برای جلوگیری از معضل زمین خواری نقشه های حدنگاری پهنه بندی اراضی ملی 74 شهر و روستای استان جانمایی شده است.

'غلام رضا رحمتی زاده' افزود: بر اساس ماده 46 و 211 قانون برنامه پنج ساله توسعه کشور همه دستگاههای متولی اراضی ملی اعم از منابع طبیعی، موقوفات و غیره باید اسناد مرتبط با حدنگاری زمینهای خود را به ادارات ثبت اسناد تحویل دهند.

وی گفت: از مجموع 9 میلیون هکتار از اراضی منابع طبیعی خراسان رضوی تاکنون هشت میلیون هکتار سنددار شده و اراضی خارج از محدوده شهرها و تحت نظارت ادارات کل منابع طبیعی نیز زمانی که مشمول توسعه شهری در محدوده شهرها می شوند باید به ادارات راه و شهرسازی انتقال یابند.ک/2

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.