iran flag

متن کامل سخنرانی رئیس سازمان ثبت در مراسم افتتاح کتابخانه تخصصی کانون سردفتران و دفتریاران

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأکید کرد:ضرورت توجه به ظرفیت های دفاتر اسناد در امور اداری دادگاه ها

 

 

معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر ضرورت توجه به ظرفیت های دفاتر اسناد رسمی در انجام امور اداری دادگاه ها تأکید و ابراز امیدواری کرد که فعالیت های این سازمان تا دو سال آینده دو برابر افزایش یابد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، احمد تویسرکانی معاون قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور طی سخنانی در مراسم افتتاح کتابخانه تخصصی کانون سردفتران و دفتریاران تصریح کرد: ما امروز در جامعه بیش از هر زمان دیگری نیاز به توسعه و افزایش بهره وری در همه زمینه ها داریم. توانمند شدن اقتصادی یکی از ضرورت های جامعه است. دشمنان ما امروز عمده حربه و ابزار مقابله با جمهوری اسلامی را فشار اقتصادی و تحریم قرار داده اند. وی با اشاره به نامگذاری سال ها توسط رهبر معظم انقلاب افزود: نام گذاری امسال به نام جهاد اقتصادی قطعا بخشی از این جهت است که ما باید در این زمینه هشیار باشیم و لازمه شکوفایی اقتصادی، توسعه و افزایش بهره وری، محور قرار دادن و توجه به نظام ثبت مالکیت است. در غیر این صورت نمی توان انتظار توسعه اقتصادی و شکوفایی را داشته باشیم. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی محور این موضوع هستند، ادامه داد: نقش دفاتر در تثبیت مالکیت و افزایش امنیت اقتصادی و استقرار نظم حقوقی بر کسی پوشیده نیست؛ البته بهره وری در این بخش تنها راجع به بحث کمی نیست بلکه مراد ارتقای کیفی دفاتر اسناد رسمی است و باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم.

همچنین نباید به حفظ وضع موجود فکر کنیم زیرا این امر به معنی به بن بست رسیدن این نهادهاست.دکتر تویسرکانی با بیان اینکه هزینه های اجتماعی و اقتصادی فراوانی به تبع توجه نداشتن به ثبت رسمی بر دوش جامعه تحمیل می شود، اظهار کرد: آیا برای رفع این مشکلات دیگران باید اقدام کنند یا بخشی از آن هم به عهده ماست؟ توجه به این نکته که چرا اقبال مردم به ثبت رسمی وجود ندارد، نیاز به آسیب شناسی دارد باید دید چقدر در این زمینه کار شده است و مخاطب من در این زمینه کار شده است و مخاطب من در این زمینه به طور خاص کانون سردفتران است. وی خاطرنشان کرد: در سال 89 بیش از 32 میلیون خدمت توسط این سازمان ارائه شده که بخشی از آن مربوط به دفاتر اسناد است.

برای هر خدمت سه مراجعه صورت گرفته است با یک برنامه ریزی درست می توان تعداد مراجعات را کم کرد و در این صورت مقدار زیادی کاهش هزینه خواهیم داشت؛ لذا از هیئت مدیره کانون می خواهم که بخشی از وقت خود را به تعیین چنین راهبردهایی اختصاص دهد. معاون قوه قضائیه با بیان اینکه نگاه قانون گذار به سازمان ثبت و فعالیت هایی که این سازمان می تواند انجام دهد تغییر کرده است، یادآور شد: بند «ج» ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری، مربوط به تکالیفی از سازمان ثبت است که در آن سازمان ثبت موظف شده ظرف یک سال نسبت به راه اندازی شبکه و پایگاه مشترک بین دفاتر اسناد و سازمان ثبت اقدام کند. در یکی از مواد برنامه پنجم توسعه هم سازمان ثبت مکلف است در زمینه توسعه سامانه یکپارچه ثبت اسناد رسمی املاک کشور نسبت به الکترونیکی کردن انجام مراحل ثبت تا پایان سال دوم برنامه پنجم اقدام کند.

دکتر تویسرکانی گفت: اجرای این مسئولیت ها وظیفه قانونی ماست و ما باید ابزار خدمت رسانی را به روز کنیم. از جمله نتایج این امر آن است که بسیاری از ظرفیت ها ی دفاتر اسناد رسمی شکوفا خواهد شد. وی تصریح کرد: در سال 88، 16 میلیون و 480هزار و 660 ثبت رسمی داشته ایم که این رقم در سال 89 به 21 میلیون و 779 هزار و 275 ثبت رسمی رسیده است؛ یعنی قریب پنج میلیون و 200 هزار افزایش وجود داشته که این افزایش بسیار مناسبی است و من مطمئنم با یک تلاش می توانیم افزایش 50 تا 100 درصدی ثبت رسمی اسناد داشته باشیم. در این صورت به نظم حقوقی جامعه کمک کرده ایم.

همچنین در 6 ماهه نخست امسال قریب 11 میلیون ثبت رسمی انجام شده که در مقایسه با 6 ماهه نخست سال گذشته، 10 درصد افزایش داشته ایم و این در حالی است که علی القاعده در 6 ماهه اول سال درصد ثبت رسمی کمتر است. رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر شما سردفتران همت کنید و درصدد اصلاح فرآیندها و دسترسی آسان به خدمات باشید، حتی اگر حق التحریر را کمتر کنید، آورده شما افزایش خواهد یافت. وی افزود: من به طور مرتب در جلسه مسئولان عالی قضایی هم این نکته را که  دفاتر اسناد می توانند بخشی از امور اداری دادگاه ها را انجام دهند، گفته امو خوشبختانه امروز هم از طرف رئیس قوه قضائیه و هم مسئولان دیگر پذیرفته شده است که دفاتر اسناد رسمی  این ظرفیت را دارند که بخشی از امور اداری دادگاه ها را انجام دهند و این امر بسیار مفیدی است زیرا هم باعث اشتغال زایی می شود و هم راه اندازی امور اداری تسهیل می شود. تویسرکانی اظهار کرد: اعضای هیئت مدیره کانون سردفتران باید با یک افق دید خیلی بلند و چشم انداز روشن و بزرگ به این موضوع بپردازند تا بتوانیم جایگاه لازم را که یک جایگاه مقتدر و ارزشمندتر از موقعیت فعلی است، به دفاتر اسناد بدهیم. وی خاطرنشان کرد: امروز مردم، مردم 30 سال پیش نیستند و اطلاعاتشان افزایش پیدا کرده است.

آنان می بینند که در جاهای دیگر چگونه خدمات ارائه می شود، پس ما باید درصدد اصلاح فرآیندها باشیم چون اگر ما به شکل 60 سال پیش خدمات را ارائه کنیم، طبیعی است که نمی توانیم از همه ظرفیت ها استفاده کنیم، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: سوالاتی که گاهی به طور مثال در مورد بحث تعیین قیمت واقعی ملک مطرح می شود، در حال حاضر در خود قوه قضائیه هم مطرح است و در حال حاضر روی آن کا رکارشناسی انجام می شود. منتها گاهی ما می خواهیم مصالح دفاتر را مراعات کنیم ولی یک جو منفی علیه دفاتر ایجاد می شود. باید گفت اصلا دور از انتظار نیست که ظرف دو سال آینده حجم خدمات دفاتر اسناد رسمی دو برابر یعنی 100 درصد افزایش پیدا کند. دکتر تویسرکانی افزود: ما معتقدیم دفاتر اسناد باید به عنوان یک مجموعه واحد، تحت شبکه به طور آنلاین متصل به یک سرور مرکزی باشند و برای ثبت یک معامله فقط با ماشین کار شود یعنی اثر انگشت متعاملان اسکن شود، سردفتر امضای الکترونیکی داشته باشد و پرینت آن گرفته شود و هر معامله در سراسر کشور یک کد داشته باشد. در این صورت استعلامات به راحتی صورت می گیرد. معاون قوه قضائیه با بیان اینکه ما د رحال حاضر بانک های خودمان را راستی آزمایی می کنیم که چقدر به روز هستند، خاطر نشان کرد: هم اکنون کل دفترخانه های استان هرمزگان استعلاماتشان را از طریق کامپیوتر انجام می دهند و ما تا 100 درصد مطمئن نشویم که بانکها و دفترخانه ها به روز و مجهز هستند، این کار در تهران و استان های دیگر انجام پذیر نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.