iran flag

ابلاغ دستورالعمل اجرای ثبت آنی معاملات توسط رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور.(نقل از سایت سازمان ثبت)

دستورالعمل نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد (ثبت آنی)

 در اجرای بند « و» ماده 46، بند «ب» ماده 48 و بند «م» ماده 211 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بند ج ماده 12 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و نیز ماده 37 قانون مدیریت خدمات کشوری، نحوه استفاده دفاتر اسناد رسمی از سامانه ثبت الکترونیک اسناد به شرح زیر اعلام می­شود:

ماده 1- سردفتران اسناد رسمی مکلفند از تاریخ 26/6/1392 تنظیم و صدور کلیه اسناد رسمی و امور تبعی آن را مطابق این دستورالعمل از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد به نشانی www.ssar.ir انجام دهند.

تبصره: منظور از امور تبعی تنظیم اسناد، اقداماتی نظیر فک رهن، فسخ سند، صدور اجرائیه، عزل وکیل و استعفای وکیل می­باشد.

ماده 2- سردفتر اسناد رسمی برای تنظیم و صدور سند رسمی، با ورود به سامانه ثبت الکترونیک اسناد نسبت به فراخوانی "فرم تنظیم سند" مورد نظر اقدام و اطلاعات لازم برای تنظیم سند و نیز اطلاعات پرداخت هزینه­­های مربوط را در سامانه وارد و پرینت سند تنظیمی را از سامانه دریافت می­نماید. همچنین پس از بررسی و انجام اصلاحات لازم و قطعیت مفاد سند، مراتب را عیناً در دفتر جاری دفترخانه درج و نسبت به اخذ شناسه یکتا و نسخه نهایی سند به تعداد مورد نیاز از سامانه اقدام خواهد نمود. سپس نسبت به درج شناسه یکتا در ستون ملاحظات دفتر و اخذ امضای اصحاب سند در دفتر و سند تنظیمی مطابق مقررات اقدام و پس از امضا و ممهور نمودن آن به مهر دفترخانه، نسخ اشخاص ذینفع را تحویل و نسخه­ای از سند تنظیمی را به انضمام نسخ مقدماتی، در بایگانی نگهداری می­نماید.

 تبصره: پس از اخذ شناسه یکتای سند، امکان ویرایش مندرجات سند در سامانه وجود نخواهد داشت و درج هرگونه اصلاحات و توضیحات فراتر از مطالب مندرج در سامانه در نسخ نهایی سند و دفتر، ممنوع می­باشد.

 ماده 3- پرداخت هزینه­های مربوط به تنظیم سند و یا امور تبعی تنظیم اسناد، کماکان و الزاماً از طریق سامانه پرداخت الکترونیک وجوه (POS) انجام خواهد شد. سردفتر مکلف است اطلاعات پرداخت هزینه­ (شماره مرجع کارت خوان) را با دقت و به صورت صحیح در سامانه ثبت نماید.

تبصره: پس از انجام تمهیدات فنی لازم از سوی بانک ملی ایران، پرداخت هزینه­ها به صورت مستقیم از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد انجام خواهد شد.

 ماده 4- پس از امضای سند و دفتر از طرف اصحاب سند و سردفتر و دفتریار، سردفتر مکلف است با استفاده از امضای الکترونیک خود و کلید "تایید نهایی و امضای الکترونیک سند"، نهایی شدن ثبت سند را در سامانه درج نماید.

تبصره 1: در صورتی که برخی از اصحاب سند نسبت به امضای دفتر و سند اقدام و برخی به هر علتی از امضا خودداری ورزند، چنانچه سند نسبت به بعضی بی اثر و نسبت به بعضی دیگر ایجاد تعهد نماید، سردفتر مکلف است با استفاده از کلید "تایید نهایی و امضای الکترونیک سند" ضمن اعلام نهایی شدن ثبت سند، توضیحات لازم را در سامانه درج نماید.

 تبصره 2: در صورتی که دفتر و سند به امضای هیچ یک از اصحاب سند نرسد یا علی رغم امضای برخی، سند فاقد آثار حقوقی و تعهد باشد، سردفتر مکلف است با استفاده از کلید "بی اثر کردن سند" مراتب را در سامانه درج نماید.

ماده 5- هر یک از اسناد صادر شده از طریق این سامانه، علاوه بر شناسه یکتا (اختصاصی) دارای یک رمز تصدیق است که در صدر برگه سند نهایی چاپ می­شود. دفاتر اسناد رسمی و اشخاص ذینفع می­توانند برای کنترل اصالت اسناد، شناسه یکتا و رمز تصدیق سند را در سامانه ثبت الکترونیک اسناد به نشانی www.ssar.ir و یا پورتال سازمان به نشانی www.ssaa.ir، وارد و اطلاعات مرتبط با سند (شامل شماره و محل دفترخانه صادرکننده سند، اصحاب سند، نوع سند، شماره ثبت و تاریخ سند صادر شده) را رویت نمایند.

تبصره: چنانچه سردفتر، نهایی شدن ثبت سند را در سامانه درج ننماید، امکان بررسی اصالت سند مذکور از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد و یا پورتال سازمان، وجود نخواهد داشت.

ماده 6- دفاتر اسناد رسمی از تاریخ 26/6/1392 مجاز به تنظیم سند رسمی بر روی اوراق پیشین دریافت شده از سامانه نیستند. چنانچه قبلاً اوراقی از سامانه جهت تنظیم اسناد دریافت و اقدامات مقدماتی تنظیم سند انجام شده لیکن سند تنظیمی به امضای اصحاب سند نرسیده باشد، باید اوراق مذکور را از طریق سامانه باطل نماید. در صورتی که این اقدامات، در دفتر جاری دفترخانه، درج گردیده، نسبت به ابطال اقدامات در دفتر اقدام و سند مورد تقاضای متعاقدین را مطابق مقررات جدید، در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم و تحویل نمایند.

تبصره 1: دفاتر اسناد رسمی اوراق لازم جهت صدور خلاصه معامله املاک در جریان ثبت و اوراق لازم جهت تهیه رونوشت اسنادی که پیش از بهره­برداری از سامانه ثبت الکترونیک اسناد، تنظیم و صادر گردیده­اند را کماکان از طریق سامانه ثبت الکترونیک اسناد دریافت خواهد نمود.

تبصره 2: برای تهیه رونوشت از اسنادی که در سامانه ثبت الکترونیک اسناد تنظیم می­گردد، از طریق "فرم سایر خدمات ثبتی" که در سامانه پیش بینی شده، اقدام خواهد شد.

به منظور حسن اجرای این دستورالعمل، "کارگروه راهبری و نظارت بر ثبت الکترونیک اسناد" متشکل از معاون امور اسناد (رییس کارگروه)، مدیرکل دفتر توسعه فناوری و اطلاعات (دبیر کارگروه)، مدیرکل امور اسناد و سردفتران، مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات، مدیرکل دفتر حقوقی و رییس هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران تشکیل و چگونگی پیشرفت امور را مستمراً پیگیری خواهند نمود. مدیران محترم کل ثبت اسناد و املاک استان­ها در جهت اجرای صحیح دستورالعمل نظارت و پیگیری لازم را معمول خواهند داشت.

 

 

احمد تویسرکانی
معاون قوه قضائیه و
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 

بدون نظر
  1. ...... می گوید

    یا امام رضا ( ع ) به دادمان برس و به ما صبر جزیل عطا فرما

  2. همکار می گوید

    سلام
    جناب حسین زاده ممنون از حدیثی که در سایت قرار دادین شما رو به همین امام رضا و فرزند بزرگوارشان قسم که بفرمائید بحث تقسیم اسناد به کجا رسیده است ؟ اقدامی شده یا اقدامی خواهد شد ؟

  3. دفتريار1 می گوید

    انا لله…وان الیه راجعون!!!
    خدا آخر عاقبت مون رو با این سیستم سرتاپا نقصان بخیر بکنه!

  4. وحید جوانشیر افشار - سردفتر 126 مشهد می گوید

    آخه چرا باید سندی که قبلا روی اوراق تحریر شده و ثبت دفتر جاری شده است اما به امضای اصحاب معامله نرسیده را هم در دفتر ابطال کنیم . یعنی اجرای ثبت آنی را عطف بماسبق هم میشود . چه لزومی به اینکار است . سندی که از قبل اجرای ثبت آنی وارد دفتر سردفتر شده است طبق معمول گذشته انجام میشد چه اتفاقی می افتاد . اصلا سندی که وارد دفتر شده چگونه میتوان ابطال کرد ما که بلد نیستیم اقایانی که بلدن به ما هم یاد بدهند . در ثانی تکلیف هزینه سندی که ثبت دفتر شده و امضاء نشده و میفرمایند ابطال شود و مجددا از طریق نرم افزار ثبت آنی تنظیم شود چیست ؟ واقعا که این رشته سر دراز دارد . برای کلیه همکاریان صبری جزیل از خداوند متعال خواهانم

  5. سلام می گوید

    ضمن عرض تبریک ولادت با سعادت امام رضا ع لطفا مسئولین کانون به سوالات زیر پاسخ دهند : ۱- با توجه به بند ۶ دستورالعمل سندی که ثبت دفتر گردیده ولی به امضای متعاملین نرسیده و باید دوباره الکترونیکی ثبت گردد تکلیف هزینه سند چه می شود آیا باید دوباره اخذ شود یا با همان فیش واریزی قبلی می توان سند را ثبت نمود ؟
    ۲- ابطال سند در دفتر جاری به شکل است ؟
    ۳- آیا امضای وکیل در اسناد وکالت تنظیمی توسط سامانه الزامی است یا خیر ؟

  6. sjhosseini می گوید

    با سلام. لطف کنید در خصوص ماده ۶ توضیح دهید که چطور سندی را که در دفتر جاری ثبت شده ولی امضا نشده را باید ابطال نمود؟ هزینه های سند چطور ؟

  7. چشم انتظار می گوید

    سلام بر همه هکماران:
    اینجاست که باید چشمها را بست و گفت الهی به امید تو،در ضمن عزیزانی که پیگیر تقسیم اسنادند بدانند تا خودمان درست نشویم چیزی درست نمیشود واین یعنی رانت ولابی با دوائر حقوقی بانکها و ادارات و پیشنهادهای … تمام، به امید آنروز

  8. کارشناس می گوید

    باسلام خدمت سردفتران محترم
    همانطور که مستحضرید لازمه پیشرفت هر جامعه ای تغییر و تحول است. مطمئنا هر تغییر همواره با مشکلاتی در ابتداه را همراه است.پس بیایید خیلی سخت نگیریم و اینقدر آه و ناله نکنیم.بلکه با تغییر کنار آمده و خودمان را به روزکنیم.
    به امید موفقیت

  9. بر سر آنم گر ز دست بر آید ... می گوید

    اهل محاضرر جملگی در جنب و جوش و تکاپو هستند ،خداوند متعال عاقبت بخیرمان فرماید انشالله … شاهد آن نیست که موئی و میانی دارد بنده طلعت آن باش که ( ثبت) آنی دارد … اگر سازمان ثبت بخواهد به وسیله ی همین ثبت آنی و سیستمش می شود اسناد را تقسیم کرد به گونه ای که اگر دفتری از یک حد بیشتر سند رهنی داشت دیگر نتواند ان سند را در سیستم ثبت کند اینگونه، بانک ها مجبور خواهند بود اسناد را به دفتری دیگر بفرستند .اگر بخواهند میشودو سامانه را یارای آن هست به شرطی که بخواهند .

  10. سردفتر می گوید

    با سلام خدمت جناب حسین زاده و سایر همکاران نظر به اینکه اولا در نسخه های آزمایشی محل امضاء سردفتر و دفتر یار مشخص نشده تکلیف دفاتر چیست و ثانیاآیا امضاء دفتر یار نیاز هست یا خیر و ثالثا خلاصه معامله هائی که از طریق دفاتر به اداره ثبت با امضاء الکترونیک ارسال می شوداصولا نیازی به امضائ سنتی سردفتر و یا دفتر یار ندارد ولی هنوز در پرینت های خلاصه معامله محل امضاء سردفتر و دفتر یار وجود دارد لطفا اطلاع رسانی کنید با تشکر

  11. سردفتر ؟؟؟ می گوید

    سردفتر محترم ۱۲۶ مشهد ماکه بلدیم ابطال کنیم حالا شما بگردید مارو پیدا کنید

  12. سردفتر ؟؟؟ می گوید

    سردفتر محترم ۱۲۶ ما که بلدیم ابطال کنیم حالا بگردید و ما رو پیدا کنید!!!!

  13. سردفتر ناشی می گوید

    راستی تکلیف این اسناد سفید امضا چی میشه؟

  14. سرگردان می گوید

    خدا به خیر کند امروز که هنوز ثبت آنی شروع نشده ( ۱۳۹۲/۰۶/۲۵ )سامانه کلا قطع بود و موفق به برقراری ارتباط با سرور سازمان ثبت نشدیم وای به حال فردا و مراجعین جدا کانون و اداره ثبت باید پاسخگو باشد با این وضع اینترنت .

  15. اسناد رسمی می گوید

    سلام جناب حسین زاده تعدادی از دفاتر مشهد بعلت اینکه خط تلفن آنها فیبر نوری است الزاما مجبورند اینترنت پرسرعت مخابرات تهیه کنند و که سرعت آن از اینترنت شرکت های خصوصی مثل شاتل و مبین نت بسیار پایین تر است و جوابگوی کار ما نیست . لطفا هر چه سریعتر دنبال برقراری اینترانت باشید . در ضمن اگر بخواهی از طرح های پرسرعت مخابرات استفاده کنی بسیار پرهزینه است ماهی ۱۸۰۰۰۰ تومان و یا ماهی ۲۴۰۰۰۰ تومان

  16. صاحبنظر می گوید

    جناب کارشناس فقط در ایران به این نحو کارشناسی میشود نه جای دیگر یا اصلا ندارند یا پس از آزمایش و آماده سازی زیرساختها انجام میدهند

  17. رند خراباتی می گوید

    کانون اصفهان اقدام جالبی نموده وبطورمرتب نتیجه نقد وبررسی سامانه ثبت آنی واشکالات شکلی وماهوی آن را روی سایت منتشرمی کند خوب است کانون خراسان نیزاگرتاکنون اقدامی درجهت نقدوبررسی سامانه انجام داده اند نسبت به انتشار آن درسایت اقدام کنند ویا نظرات همکاران رادسته بندی ومنتشرکنند.

  18. سردفتر بی دفتر سامانه نویس می گوید

    باسلام خواهش می کنم مانند سایرکانونها وبرخی سایت ها همچون بنچاق شماهمه صفحه ای جهت نقدوبررسی سامانه ثبت آنی وارائه پیشنهادات لازم جهت اصلاح سامانه اقدام فرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.